[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:29

Geweldig, dit is zo leuk om te lezen allemaal! Je enthousiasme spat bijna letterlijk van het scherm, haha. Heerlijk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 16:35

balance schreef:
Je bent er maar druk mee zo ;). Erwin vindt het toch wel weer leuk nu met zoveel leven in de brouwerij?

Ik zou het zelf anders doen, afgaande op jouw verhaal :o.
Poupette wil niet voor niets niet naar het erf komen. Dat wisselen van stal is nog niet van toepassing. Althans, dat zou het voor mij niet zijn. Maar.. ik ben meelezer hier, het zijn jouw paarden dus ook jouw beslissingen.

Van buiten staan ‘s nachts gaan ze niet dood ;), prachtig om te zien hoeveel ze wel niet bewegen zo met je camera. Daar zou ik heel blij mee zijn.
Wat lekker dat je zo buiten kunt zitten werken.

Buiten werken is inderdaad erg lekker, onder een parasol met muskietennet erover.

Die camera is al met veel dingen erg handig geweest. Voor vannacht hangt hij weer bij de twee nieuwtjes.

Helaas met Poupette had ik gedacht dat het met mijn gewenningsproces zo goed bedacht was en fijn zou gaan en ik moet zeggen, zij en Callas staan nu even in hun boxen, dus in de nieuwe situatie, en ze hinnikt niet. Ik heb ze even in hun boxen gezet omdat Callas niet tot rust kon komen met haar voet. Poupette bleef vragen en aandringen en Callas er weer achteraan galopperen, maar tot de hoek, nét in het zicht van de nieuwe en dan bleef Callas staan om weer terug te gaan naar de schaduw. Poupette werd ook gek en bleef maar rollen van oversprong gedrag en Callas werd erg gefrustreerd. Dus nu even rust gunnen. En wonder o wonder ze staan allebei stil te knagen, geen gestamp, geen geklooi aan het hek, iedereen komt even tot rust. Wij ook. Ik ga nu toch even met Poupetje doorzetten, ik heb het gevoel dat ze het aan het accepteren is.

Wat trouwens wel grappig is, als wij of een van ons nu bij de nieuwe paardjes in de paddock gaat staan, dan komt Callas wel voorbij de hoek en snuffen aan de nieuwtjes. Grappig is dat, wat er dan in zo'n koppie omgaat van haar.

@Judith, ja het is een heel interessant en bijzonder proces om de interactie te zien en voelen tussen de vier. Je zou alles overal 24/7 willen filmen, maar ja, geen mens die daar op zit te wachten...

EDIT, Ja Erwin vindt het ook mooi om te zien. Hij geniet meer van hoe mooi hij dingen gemaakt heeft voor ze, dat is zijn manier van genieten. Als we maar happy zijn toch? Hij heeft wel heel stoer vanmorgen alle vier de paardjes, twee bij twee vastgehouden met wassen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:44

Kan je dat stuk voor de stallen niet afsluiten zodat ze alleen op de wei staan in zicht van de nieuwe paarden? Ze hebben toch niet echt hooi nodig nu, staat gras genoeg.
En eventueel in de nacht op stal hooi. Of dag en nacht buiten inderdaad.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:49

Filmpjes vervelen mij niet hoor..

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:22

Fijn dat het beter lijkt te gaan met Poupette in haar nieuwe box. Tja, soms kun je het zo goed uitdenken van te voren, maar reageren ze toch net anders dan je verwacht. Dat is soms lastig, maar ook juist het mooie van het omgaan met dieren toch?

Wat een heerlijk stel bij elkaar. Het is nu even intensief, maar als ze allemaal gewend zijn aan de nieuwe situatie heb je er vast een heerlijke kudde aan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 18:48

Hi All, Tinka, ja dat is de bedoeling, ik wacht op spullen van kramer om dat te kunnen maken. Dat moest dacht ik vandaag er zijn, maar we hopen dan op morgen.

Yep Bribro, wij mensen kunnen het allemaal bedenken maar onze schatjes bedenken vaak toch wat anders.

@Vopo, ik wilde dat ik zojuist de wildcam of wat voor cam dan ook had aangezet...

Ik ben om beurten met Prisca en Quarbonne gaan lopen in de paddock. Kom, ho, recule (achterwaarts) Met Prisca begon ik met het eerste succesje te belonen met 1 bixje. Daar ben ik heel snel mee gestopt daar werd ze ernstig vervelend van. Dus ieder succesje een heerlijke krauwel. Ze is goed opgevoed, ze snapt wat ik wil en deed het (nadat ze door had, dat er geen bixjes meer kwamen) keurig op knuffels. Ik had geen halstertouw, dus ik had haar alleen aan het halster vast en dat heb ik na een paar keer ook maar gelaten want ze volgde zo netjes zonder lijn! Ik was he-le-maal verbaasd. Ge-wel-dig! Ik heb haar zelfs een stukje kunnen laten draven zonder lijn achter me aan. Op een gegeven moment bleef ze niet meer zo dicht bij me en dat heb ik haar gegund en toen nog een keer 'kom' gevraagd en ze kwam en daarmee heb ik iets van 5 of 7 minuten of zo afgesloten. Echt ik wist niet wat me overkwam.

En zij vindt ook T.N.E.U.K.jes lekker (Tussen navel en uier knuffel) dus dat veel beloond. Op een gegeven moment als we een oefeningetje gedaan hadden draaide ze nogal lomp haar kont naar mij toe, ik schrok eerst eventjes een seconde, maar dat betekende, ik wil op mijn kont gekrabd worden als beloning. Erg grappig om een dier zo te leren kennen. Ik weet dat er heel veel knopjes op haar zitten als buigen, liggen, zitten en steigeren. Dat heeft ze bij haar eerste baas geleerd. Ik heb dat gemerkt met voetje oppakken, toen zakte ze door de voegen, schrok me kapot. Maar als ik linksvoor begin en het rondje afwerk is er niets aan de hand, maar ik pakte haar rechtervoorvoet als eerste en hop daar ging ze. Ik kon het stoppen omdat ik me niet realiseerde wat er gebeurde. LOL.

Afijn dat was Prisca. Toen Quarbonne. Wat een temperamentvol manneke. Helaas kon ik met hem niet zo fijn aan de gang omdat Prisca verschrikkelijk jaloers was. Ze moest en zou er met haar dikke neus tussen zitten. Een volgende keer zal ik daarop voorbereid zijn en zal ik hem alleen nemen en zorgen dat zij er niet bij kan. Ik ben een paar keer boos naar haar geweest, want als ik bijvoorbeeld snel draaide om bij haar weg te gaan met Quarbonne, dreigde ze met meppen naar hem. Het loste zich vanzelf op. Het menneke naast me ging ineens recht overeind, zette zich af in de lucht en mepte naar achteren, hoppa, levade! Daarna hield madam wel afstand en heb ik nog wat kleine dingen met meneertje gedaan, maar niet meer dan kom en ho. Volgende keer meer.

Maar daarom zei ik die camera.

Verder heb ik Poupette en Callas voorbij de hoek geholpen. Ik weet niet waarom ze daar nou niet voorbij willen. Dus met ze helemaal door het land gelopen en ze aan de buitenkant van de paddock neergezet en er waren wat blikken, maar iedereen ging gemoedelijk staan grazen aan ieder zijn kant van het hek.

Maar... ik ga Poupette zo colosan geven. Ik krijg bijna het idee dat ze een koliek heeft. Ze blijft veel rollen, heeft haar buik ingetrokken, maar wil wel eten, flehmt niet, is hyperactief. Dus ik dacht aan oversprong gedrag, maar ik vraag me nu niet af of ze (net als Callas ooit) van het luizenspul een koliek heeft. Dus ik kijk het nog even aan. Ga er nu weer heen. Zat even te pauzeren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:52

Misschien heeft ze wel een reactie op het luizenspul en erge jeuk, dat kan ook.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 23:50

Hi Tinka, ik heb toen ik het bericht geplaatst had een hele tijd zitten kijken naar de kudde die nog gescheiden werd door de paddock rand. En het was gelukkig geen koliek. Wel oversprong gedrag én luizen die waarschijnlijk op weg naar de dood nog even extra kriebelden. Het rollen qua overspronggedrag was omdat Callas haar heel subtiel telkens bij het hek weghaalde. Het viel me ineens op. Paarden hebben maar een millimeter lichaamstaal nodig om te praten met elkaar, maar het was duidelijk dat Callas niet wilde dat Poupette bij het hek kwam om met de andere te kletsen. Dat frustreerde Poupette en dan ging ze rollen, zo van niets aan de hand hoor, kijk mij eens lekker ontspannen rollen.
Ik zag wel dat Quarbonne ook meer aan zijn voeten stond te bijten dan gisteren, dus ik denk echt een luizensterfexodus of zo dat ze even extra actief werden en nu hopelijk dood zijn.
Dus gelukkig geen koliek.
Poupette staat nu weer voor de nacht in haar boxje, Callas ook, de twee nieuwtjes ieder een eigen stukje paddock omdat Prisca het voer en hooi van Quarbonne wil opeten.
Morgen moeten de spullen van Kramer komen en dan kunnen ze met zijn allen in een land. Ben heel benieuwd.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 06:26

Is het misschien een idee om callas even bezig te houden met wat denkwerk zodat pouppette even rustig kan gluren bij de buren.
Het is natuurlijk ook wel heel spannend allemaal. Na zoveel tijd met zn 2en ineens een dubbel zo grote kudde.

Hadden ze allemaal al luizen? Of heb je ze preventief behandeld? Hopelijk heb je ze nu goed te pakken. Kan me ook goed voorstellen dat ze daar jeuk van krijgt, maar dan zou ze op stal ook moeten jeuken toch?

Beeldmateriaal verveelt uiteraard nooit. Ik werk met uitzicht op 24 kinderen in een lokaal. Ruilen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 10:02

Muga schreef:
Is het misschien een idee om callas even bezig te houden met wat denkwerk zodat pouppette even rustig kan gluren bij de buren.
Het is natuurlijk ook wel heel spannend allemaal. Na zoveel tijd met zn 2en ineens een dubbel zo grote kudde.

Hadden ze allemaal al luizen? Of heb je ze preventief behandeld? Hopelijk heb je ze nu goed te pakken. Kan me ook goed voorstellen dat ze daar jeuk van krijgt, maar dan zou ze op stal ook moeten jeuken toch?

Beeldmateriaal verveelt uiteraard nooit. Ik werk met uitzicht op 24 kinderen in een lokaal. Ruilen?

Dat vind ik wel een goede suggestie. Vanmorgen was het subtiele 'verbieden' dat Poupette mocht kijken voorbij en waren het erg platte oren en een uitval van Callas. Ik denk alleen dat als ik Callas weghaal, Poupette mee wil. Die kan niet zonder Callas vooralsnog. We hopen ze vanmiddag bij elkaar te kunnen zetten en dan moet alles gaan settelen. We zitten op een grote bestelling schrikdraadspullen en zo te wachten van Kramer. Die moet vandaag met DHL komen.

Quarbonne was de enige met luizen, maar Poupette jeukte de laatste tijd ook erg, maar ik eerder dat dat mijten waren. De twee grote hadden nergens last van. Dus die heb ik preventief behandeld met een minder sterke oplossing en de twee kleintjes heb ik met de hoogste dosis gewassen. Luizen en mijten, brrrr.

Nee ik benijd je zeer zeker niet. (Jonge) kinderen zijn niet zo mijn ding eerlijk gezegd. Daarom zijn we er ook nooit aan begonnen. Maar ik kan me voorstellen dat het ook erg dankbaar werk kan zijn, Muga! Welke leeftijdsgroep moet ik me voorstellen?

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:04

Mo, wat een prachtige mooie kudde heb je daar en wat is Prisca een mooie dame zeg, jeetje.

Fijn dat de kreupelheid van haar verleden tijd lijkt te zijn! Ik gun het je zo erg dat je nu eens 'gewoon' lekker aan de slag kan..!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:53

Ik ben zo vreselijk benieuwd hoe je kudde gaat zijn in de toekomst..
Ik denk dat Callas een vriendin die ongeveer even groot is als haar heel prettig gaat vinden
Ikzelf heb een tinker met 2 shetjes en soms denk ik..zal ze het niet fijner vinden om een maatje van gelijke hoogte te hebben
Vooral omdat ze erg trekt op de grotere buurpaarden
Aan de andere kant is ze stapelgek op de 2 kleintjes dus misschien maakt het ook niks uit..
En die kleine Poupette..ze is ook zo'n schattig meisje...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 18:42

Dank je Benthhh, ik hoop ook op een zorgeloze toekomst voor de paardjes en het zou idd fijn om weer lekker te kunnen rijden.

Ja Vopo, Poupette is echt een dropje. En ze is nu het centrum van hoe alles gaat verlopen de komende tijd.

We hebben ze sinds een paar uur bij elkaar gezet in de paddock na wat aanpassingen waar we op zaten te wachten. In eerste instantie ging het geweldig goed, niemand had echt belangstelling voor elkaar, men kende elkaar immers al twee dagen. Maar dat is de bekende graasontkenning. Grazen is veilig dan hoef je verder niet na te denken of beslissingen te nemen.

We kennen vier partijen. Callas met háár Poupette. Prisca. Quarbonne. Poupette.

Heel subtiel zag je wat veranderingen ontstaan. Callas stond hooi te eten en schermde Poupette af van de rest en Prisca kwam heel rustig aanlopen, oren iets naar achteren en Callas heeft haar gelijke gevonden, oprotten bij dit hooi. Dus Callas droop af met háár Poupette.

Quarbonne is neutraal, hij houdt zich overal buiten, die meiden ook altijd...

Er is een onzichtbare draad tussen Callas en Poupette. Poupette durft niet goed Callas te verlaten. Ze heeft het een paar keer geprobeerd. Een keer stond ze neus aan neus met Prisca, maar Poupettes halster bleef haken aan een autoband, een kort geluid en Prisca oren plat en Poupette wegjagen. Ondertussen was Callas aan komen vliegen, potver die had helemaal gemist dat die dwerg al helemaal bij haar weggeslopen was en dreef haar weg van de andere twee. En dat is zo tot nu toe gebleven sinds dan een uur of twee. Prisca is dominant, ze hoeft maar een stap te zetten en iedereen wijkt voor haar. Ze loopt ook naar de volgende plek hooi en degene die daar staat gaat al vanuit de verte weg. Dat is duidelijk.
Quarbonne is alleen, die zoekt nog bij niemand toenadering.

Zo ongeveer.

Verder heb ik nog een beetje geklooid in de paddock met iets minder succes dan gisteren en hebben we met Prisca en Quarbonne over het erf gewandeld en ze allebei vijf minuutjes kennis laten maken met hun box. Met Prisca ging alles prima, erg veel snuiven, maar ok.
Quarbonne daarvan weten we nu wat er bedoeld werd met dat hij niet geschikt is voor kinderen. Hij besloot ineens naar het land terug te willen en ik kon hem niet houden. Weer gaan halen, Erwin erbij, quarbonne tussen/achter ons gehouden en gezorgd dat het mannetje zwaar onder de indruk was van onze zwiepende staarten en zo zullen we de komende dagen aan de opvoeding van dit shetje gaan werken.

O en we hebben prisca gewogen. Het meetlint gaat tot 603 kilo. Daar zit ze net even overheen. Dus ze zal richting 625 kilo gaan. Ik ga regelmatig 'wegen' en kijken of het minder wordt.

filmpjes volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:31

Wat gaaf dat je ze al bij elkaar hebt staan. Je schrijft altijd zo leuk :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:37

Humpiedumpie schreef:
Wat gaaf dat je ze al bij elkaar hebt staan. Je schrijft altijd zo leuk :D

Ja, dat vind ik ook :D. Ik zie het zo voor mij...Quarbonne zegt doei, ik ga weer naar het land :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 20:43

Hi humpiedumpie en imaudy en iedereen, ja we zijn blij dat ze nu allemaal bij elkaar staan zonder incidenten, maar het is wel supertriest om te zien. Callas houdt Poupette zo ver mogelijk van de andere twee weg in een hoek van de paddock. Het zou zo ontzettend jammer zijn als dit zo voor altijd gaat blijven. Vandaag was het al sneu, want toen ze nog niet bij elkaar stonden, had Callas Poupette al naar het verste punt van het weiland genomen en zijn ze de hele dag niet wezen drinken, niet in de schaduw geweest. Toen ik die 2 ging halen om ze te gaan inscharen in de paddock, waren ze compleet uitgedroogd en heeft Callas wel een minuut achter elkaar van de drinkbak staan drinken en gaf Poupette geen kans te drinken. Dus ben ik tussenbeide gekomen zodat Poupette in ieder geval kon drinken. Daarna na het inscharen zijn ze niet meer terug geweest naar de drinkbak.

Hoeveel dagen zal ik dit zo aankijken? En zal ik Callas en Poupette in de paddock laten vannacht of juist weer in hun boxen zetten zoals altijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:58

Poeh lastig. Persoonlijk zou ik zeggen als ze eenmaal bij elkaar staan en het gaat oké, niet meer bij elkaar weg halen.
Wb aankijken; zo lang als nodig. Geef het tijd. Ze gaan hun weg wel vinden..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:00

Het komt wel goed met je kudde. Fijn dat het vandaag goed is gegaan.
Ik zou niet teveel veranderingen tegelijkertijd doen,dus Mini en Maxi op stal :D

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 21:30

Ik denk dat het wel 2 weken kan duren voordat alles een beetje went
Ik zou Callas en Poupette tegen einde van de middag gewoon weer met zijn tweetjes laten
Elke dag even bij elkaar totdat het wat gewoner wordt voor ze
De introductie van mijn shet heeft destijds zeker 2 weken geduurd omdat mijn oude shet zich er niet bij neer kon leggen dat de nieuwe in de buurt kwam van ' zijn ' vrouw
Het gaat eigenlijk al heel erg goed maar beetje geduld moet je wel hebben..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 22:37

Hi goedenavond, Dank voor jullie meedenken, ook in de pb. Dus ja Senna en Vopo, we hebben Callas en Poupette net met alle zeilen bijzetten en intelligente sluizen en oplossingen, op stal gekregen. Callas was lief, ondanks haar frustratie en stress, kwam ze toch naar me toe. Maar Poupette, tja, Poupette is Poupette. Haar pakken is altijd al een issue geweest en het is heel lang heel goed gegaan toen ze in het benedenland stonden, maar sinds ze in het nieuwe land staan, doet ze wel mee in het ritme en als ze als robotje haar volgorde kon volgen was het allemaal ok. Als ik haar uit haar boxje haal, is ze superlief, kan alles met haar doen. Maar haar pakken uit het land, is omkopen het beste dat ik kan doen en moet ik letterlijk op mijn knieën voor haar ;-)

Dus nu we Callas gepakt hadden, dachten we dat ze dan wel mee zou lopen, maar slimme dame dacht, HA! geen Callas nu kan ik mijn nieuwe bewoners eens van dichterbij gaan bekijken. Quarbonne vond alles weer best, maar Prisca duldde haar niet in haar buurt. Uiteindelijk zijn we met onze twee eerste meisjes naar stal gelopen, Poupette los mee en dus wat ik zei via een sluis hebben we haar in haar oude box gekregen. Omwille van de rust voor het diertje zelf, daartoe maar besloten. Ze heeft vandaag al zo enorm veel stress moeten doorstaan, dat we haar haar rust echt moeten gunnen. Callas had nog veel stress en moest tien keer kijken of haar kuddepaardje er echt wel stond en nu is de rust in die boxen weergekeerd.

Maar... in de paddock gaat Quarbonne gewoon zijn gang en treurt Prisca dat de paarden waar ze zo lelijk tegen doet, er nu niet zijn.

Erwin meent zich alle inscharingen van alle dieren die we gehad hebben nog te herinneren en herinnert zich altijd ellende en maanden gewenning en enorme shifts binnen het bestaande ritme van de dieren. Gelukkig dat ik me dat allemaal niet herinnerde. Dus ja Vopo, het zal nog wel een hele tijd gaan duren. Wie weet gaat het de komende dagen wat leuker voor vooral Poupette. Nota bene voor haar heb ik een vriendje gezocht...

Morgen weer een dag. Ik kijk morgen of er filmpjes gelukt zijn.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:56

Lees eens op pagina 6 van dit topic hoe het destijds ging met Callas en Poupette en shadow en bubbles..toen was Callas al bezitterig naar Poupette..
Ik denk echt dat het na een tijdje wel beter gaat..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:22

Die twee zijn ook al zo lang samen!
Gaat helemaal goedkomen hoor, over een week zullen ze er al heel anders bij staan :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:01

Geef het inderdaad gewoon even. Mel heeft het ook een keer gehad, zij claimde haar shetten en de nieuwe mocht ze niet hebben.
Toen liep er 1 shet over ( :')) en binnen een paar dagen was het eigenlijk al helemaal over.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:40

Pathos en Caithlyn hebben een tijd op een wei gestaan, eerst waren ze met 3 merries en Pathos dus, toen kwam er 3 merries bij. Caithlyn vond in eens dat de oorspronkelijke 3 merries van haar waren en de nieuwe mochten er niet bij. Soms schuilde ze dan wel achter Pathos want ze is eigenlijk helemaal geen held. Vooral met een grote trekpaard merrie had ze het aan de stok, gillen, bijten, trappen. Totdat ze ineens allebei hengstig waren, toen vochten ze allebei om aandacht van Pathos. En ze waren vanaf toen dikke vriendinnen, groomen bij elkaar, echt klef en bef.
Hopelijk gaat het met Callas en Prisca ook snel zo.
Toen we Mercy kochten heeft het overigens ook een tijd geduurd voordat ze aan elkaar gewend waren, lelijk doen en trappen naar elkaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 13:53

Hi Allemaal,

@Vopo, juist. Inderdaad. Ach dat was ook wat met Shadow, die werd door Poupette het hele land doorgejaagd en in de hoek gemept.

@Judith, ja ze zijn bij mij al 6,5 jaar samen maar bij de vorige eigenaar waren ze ook al samen. Niet in het land, maar wel op zicht.

@Sintara, leuk om je ervaring te lezen. Poupette wil ook wel overlopen maar Callas houdt het tegen.

@Tinka, dank voor het delen van je verhaal. Haha, wat zijn paarden toch maffe beesten, eerst haat en nijd en dan klefbef.

Er is hier gelukkig geen getrap, wel platte oren en lage nekken en staren. Veel staren. Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste echte lijfelijke ontmoeting, Callas' gedrag, wat eerst grondwerk met de 2 nieuwe, vooral Quarbonne geeft interessante beelden 8)7 wat erf verkennen, wat box verkennen en opmeten hoe zwaar Prisca is... mwah...

https://youtu.be/YI9898vsQbM