Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:28

En helaas groeien de pony's niet mee haha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:29

horsii schreef:
En helaas groeien de pony's niet mee haha

Soms in de breedte :D

goldenarrow

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:32

Ik vind het ook geen gekke maat hoor! Hier zelf als 5-jarige op een fjord leren rijden :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:32

Afbeelding
Dit is mijn 4 jarige op haar shet van rond de meter, maar zij is klein voor haar leeftijd.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 15:48

Wij hebben een 2 jarige nrps d-pony hengst gekocht, kan mooi samen opgroeien in de kudde thuis en met mijn zoontje van 4.
Ik vind het een prima gezinspony met een goed karakter. De rest leert hij hier thuis wel.
Ook niet boktproof, maar passend bij onze ervaring en onze gezinssituatie.
Pony is inmiddels wel geruind en was ook kleine kinderen gewend.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 17:36

Gulpje dat is waar, was even vlug getypt

Een een kind van 4 moet lol met je knol kunnen doen en zelfstandig gek doen met de pony.

Ik heb hier en rondom en met verkoop genoeg kindjes om me heen (incl mijn eigen van 14/10/3 jaar en de nichtjes allemaal ertussen in qua leeftijd) en zoek ik regelmatig voor andere. Nu is de ene 130 pony niet de andere qua breedte maar het is echt te groot.

Hier een pony van 124 met onze zoon van 3 jaar maatje 98/104 meer richting 104 ( mee gewandeld voor de foto en verkoop) maar zoals je ziet op de foto die kan die niet eens leuk zelf poetsen dan alleen de benen

Andere foto zwarte en bonte zijn 82cm
en de andere is 1 meter kunnen ze veel meer mee, zelf een emmer erlangs zitten om erop en eraf te klimmen, manen vlechten etc..

Een fiets koop je ook niet op grootte. En als je dan liever geen shet hebt kijk dan naar ponys rondom de 110/115 maar ook dat is meer dan genoeg pony.

maar dan zit je alweer met je budget. Die kinderponys met die maat heb ik laatst nog 1 verkocht over de 4500€ om even een realistisch beeld te geven

Mijn advies koop een leuke brave shet doe daar 3 jaar mee en kijk dan verder of er überhaupt nog naar de pony word gekeken
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dan een grote A pony breed gebouwd
Palomino
Afbeelding
En dan kleine palomino van 90cm wat smaller als de andere shetten hierboven

Afbeelding

En zo heb ik nog een heleboel voorbeelden.

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 18:14

TNIE2021 schreef:
Gelukt! Na een epische zoektocht is ONZE pony op stal aangekomen. Van N-Z en van O-W maar toch gevonden.

Wij willen iedereen die geholpen heeft ontzettend bedankt. De kracht van Bokt!. Uiteindelijk via een facebook post aangeboden gekregen via een prive verkoop.

@treffer hopelijk ook een goede keuring gehad.

Kleine vraag over inscharen in de bestaande kudde. Ze staat op een ruime paddock naast het (zeer) grote weiland van de kudde. Kudde komt soms even kijken maar gaat ook een flink stuk verder op staan. Dan wordt ze onrustig, ze wil graag bij de andere zijn. Snuffelen en kennismaken in de stal en over het hek geen drama. Morgen maar bij de rest doen?

Gefeliciteerd!! Hopelijk vindt ze snel haar rust op haar nieuwe plekje.

Bij mij iets minder positief, op de foto’s was in hetzelfde gebied een afwijking te zien waar mijn vorige paard ook problemen mee had. Aangezien het klinisch beeld gewoon goed was heeft deze DA goedgekeurd met een opmerking. Desondanks heb ik de foto’s doorgestuurd naar de kliniek waar mijn vorige paard onder behandeling heeft gestaan, en nu is het wachten tot ze me terugbellen met hun bevindingen..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:44

TNIE2021 schreef:
Gelukt! Na een epische zoektocht is ONZE pony op stal aangekomen. Van N-Z en van O-W maar toch gevonden.

Wij willen iedereen die geholpen heeft ontzettend bedankt. De kracht van Bokt!. Uiteindelijk via een facebook post aangeboden gekregen via een prive verkoop.

@treffer hopelijk ook een goede keuring gehad.

Kleine vraag over inscharen in de bestaande kudde. Ze staat op een ruime paddock naast het (zeer) grote weiland van de kudde. Kudde komt soms even kijken maar gaat ook een flink stuk verder op staan. Dan wordt ze onrustig, ze wil graag bij de andere zijn. Snuffelen en kennismaken in de stal en over het hek geen drama. Morgen maar bij de rest doen?

Gefeliciteerd! Ik heb Amy destijds twee weken apart gehad, ook omdat ze moest aansterken. Maar ik zou met inscharen ook eerst een bij de pony erin zetten, in plaats van de pony bij de rest.

Edit: ik zou persoonlijk een kind van vier niet zelfstandig met welk dier dan ook laten hannesen. Laat staan een paard (of pony). Ik heb Amy ook gekocht met voorbedachte rade, mochten die kinders van mijn zus willen gaan rijden, dan kan dat met die. Nou is dat ook wel een beetje een Shetlander, alleen iets groter :')

Jammer van de bemerking, treffer. Hopelijk valt het mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:51

Inscharen is zo afhankelijk van de groep en het paard. Ik heb er 100 staan en in de ene situatie is het beter ze er gewoon in te gooien op dag 2 en in de andere situatie staan ze er 3 maanden naast. Ik denk dat je he paard moet aankijken en in overleg moet met de stalbaas.

Mijn dochter van 4 tut en hobbelt op mijn Fjord van 1.37 en dat kan.

Maar

Ze hebben ook Shetlanders van klanten ter beschikking en daar gaat het wel 'makkelijker' mee, je ziet dat die meiden daar veel vrijer mee leren omgaan, zelf opstappen op een krukje, eerder erop durven zonder dat mamma ze vast houd. De ene Shetlander loopt mijn 4 jarige nu zelfstandig mee( ik in de buurt) . Mijn Fjord is gewoon sterker en lomper, ookal is ze 100% braaf.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:10

Zeker met je eens ruitje.

Staan de komende 2 weken vier bezichtigingen gepland.
Grote shet, mini Tinker, Welshjes

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:54

Jeetje Treffer, dat is vervelend en toch een gok. Goed dat je een second opinion gaat zoeken.

@horsi, onze ervaring is dat opstappen van pony voor de kid echt heftig is. Dus lekker groot, ze groeien er wel in en kunnen ze mooi lang op door oefenen. Ipv wisselen als ze net lekker op gang zijn. Maar het is ook gewoon de match natuurlijk. Die pony love is toch het allermooiste.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:20

TNIE2021 schreef:
Jeetje Treffer, dat is vervelend en toch een gok. Goed dat je een second opinion gaat zoeken.

@horsi, onze ervaring is dat opstappen van pony voor de kid echt heftig is. Dus lekker groot, ze groeien er wel in en kunnen ze mooi lang op door oefenen. Ipv wisselen als ze net lekker op gang zijn. Maar het is ook gewoon de match natuurlijk. Die pony love is toch het allermooiste.

Ja precies, zo sta ik er ook in.
Gaan bij verschillende hoogtes kijken.
1,16/1,22/1,25/1,27
Dochtertje uiteraard ook mee en zien of er ergens een klik is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:26

Op die leeftijd paste mijn dochter best al wel leuk op een kleine Tinker, ze is niet zo fanatiek om een pony voor te kopen, maar ze is weleens mee wezen kijken toen we opzoek waren naar een pony van een vriendin van mij.

Daar hadden ze een Tinkertje die super braaf was van 1,35, voor een volwassene te klein, maar ze waren zo leuk samen, het is dat ik al een collectie had anders had ik hem zo meegenomen voor haar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Afbeelding

4 en 2 jaar bij 1.37, de buik word goed gepoetst zullen we maar zeggen :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Heeft jou 4 jarige al zo n bos met haar ?
Mooi zeg

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Ik snap best dat je een beetje op de groei koopt je weet nooit hoe snel ze groeien.
Mijn zoon heeft ook een tijdje paard gereden. Maar stiekem blij dat hij andere interesses kreeg. Daar was geen pony voor te kopen. Hij is nu met 13 al 1,91m zonder echt een groeispurt gehad te hebben.
Ik zou ook niet telkens een nieuwe pony willen kopen.
Vind de zoektocht nu al drama hahaha

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Hier in 2019 begonnen met de pony
En inmiddels past ze er mooi op en hoop ook nog voor een paar jaartjes
Afbeelding
Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Ik snap ook heel goed dat je kijkt naar een pony tussen de +/- 1.15 en +/- 1.30.

Die kleintjes groeien zo hard. Onze oudste is van de zomer 4 geworden en al tegen de 1.10 lang als ie daar niet al voorbij is :x Als er ooit een pony voor ze komt zal dat een D maat zijn zodat mama er ook op kan als dat nodig is. Het is helaas al lang niet meer zo dat kleinere pony's betaalbaarder zijn dan een D of E maatje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

ynskek schreef:
Ik snap ook heel goed dat je kijkt naar een pony tussen de +/- 1.15 en +/- 1.30.

Die kleintjes groeien zo hard. Onze oudste is van de zomer 4 geworden en al tegen de 1.10 lang als ie daar niet al voorbij is :x Als er ooit een pony voor ze komt zal dat een D maat zijn zodat mama er ook op kan als dat nodig is. Het is helaas al lang niet meer zo dat kleinere pony's betaalbaarder zijn dan een D of E maatje.

Ja en als ik kijk bij ons vroeger vond ik het toch echt wel heel sneu voor degene die elke keer een passende pony kregen dus klein begonnen. Die konden bijna elk jaar ofzo een nieuwe kopen en de oude moest dan weg. Drama altijd want die meiden wilden dat niet. Nu waren dat vaak ook echt geen kinderponys en was het echt eerst tranen en angst en tegen de tijd dat ze ze aankonden gingen ze weer weg. Dus dan liever een grotere waar ze langer plezier van hadden. Maar nog liever wel kinderpony natuurlijk.

Ik kreeg met 11 1e pony, een d van 145. Kon niet zelf zadelen, poetsen was eerst delen met krukje maar kon er vrij snel bij. Daarvoor shet verzorgd maar daar was echt heel snel veel te lang voor. De d was ik ook vrij snel uitgegroeid trouwens, maar welntotaal 4,5 jaar gehad. Maar laatste jaar of anderhalf jaar was eigenlijk echt niet meer te doen.

Aan huis of eigen stal is het anders en zou ik ook wel beginnen met wat kleins en opbouwen haha. Maar als je afhankelijk bent van stalling of als ze telkens weg moeten zou ik het wel heel lastig vinden. Sowieso elke keer wat moeten kunnen vinden wat past ook qua budget maar ook het verdriet. Hoort er ook bij ja, maar man ik vind jullie knap allemaal hoor. Ik zou alles houden :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Ik wou ook op de groei kopen maar ben des te blij dat ik dat niet heb gedaan. Iets passends is vele malen leuker voor t kind.
Maar heb alles aan huis. Het is ook stukje opvoeden, wij hadden vroeger ook veel verschillende pony's, groeiden op mer verkopen en hebben er dus nooit moeite mee gehad.
Maar zou niet anders willen. Op de groei/te groot is niks aan tot t past. En als iets niks aan is....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ik heb nooit problemen gehad met te groot en andere vriendinnen ook niet, dus dat dat niks is klopt ook niet. Ieder moet het zelf weten, maar beide is niet fout.

Enige problemen waren met gewoon niet geschikte dieren

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Ik dorst mijn zoon eerder met mijn eigen paard (1.63) te laten lopen dan met de pony die we ook bij ons hadden staan in haar pensioen :x terwijl de pony beter passende was qua maat.

Ik denk dat karakter nog veel belangrijker is dan de maat. Rijden mogen ze de eerste maanden/ jaren toch niet zonder iemand er bij :x

Maar goed... Ik ben op dit moment nog zeker niet op zoek naar een pony voor de jongens. :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Die pony was niet geschikt maar er zijn er genoeg die dat wel zijn. Zo kennen we ook vast wel verhalen andersom.

Er staan genoeg ponys terug online wegens (nog) te groot / teveel pony / te sterk en gaan alsnog naar maatje kleiner. Ik ben van mening lol met je knol en zelfstandig kunnen zijn/worden ( en nee alleen laten doe je ze niet maar het moet bij wijze van kunnen) zo klom onze zoon op de shetlander en ik had het niet in de gaten. Hij had de pony uit de weide gepakt tegen bankje geparkeerd op zijn manier vast geknoopt en via het bankje op de pony. Die momenten met zo'n pony zijn goud waard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Ik ben het met je eens, alleen soms is er die mogelijkheid niet.
Wij kregen vroeger een pony, waar we met zijn 3en op moesten. Mijn toen 5 jarige zusje, ik was 12 en mijn moeder.

Dat werd dus een hele stevige d pony...

Ideaal was het niet, maar wel best passend bij onze situatie. Meerdere dieren waren gewoon geen optie financieel.

Mijn zoontje is nu 2, en is met die zelfde pony ( inmiddels 32) aan het tutten.

Ik heb wel rond gekeken voor een brave shetlander, maar dat viel ook nog niet mee.
Ik heb best wel wat eisen, en dat was blijkbaar toch moeilijk. Toch sluit ik niet uit dat er een keer iets kleiners komt als ik daar tegen aan loop...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Te veel pony heeft mi meer met beperkte rijvaardigheid en opvoeding te maken, dan met de grootte.