[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:05

Wat een prachtige shet,zo elegant.
Maar van je update schrik ik wel,had zo gehoopt op een ongecompliceerde start.
Hopelijk valt het mee en is er misschien tijdens het transport wat geforceerd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 11:09

JudithO schreef:
Ja dat kreupele is naar. Ik hoop dat het niet te veel voorstelt, misschien een misstap tijdens transport of op het land ofzo. Als het maar snel overgaat. Ik hoop het van harte voor je.
Ook eventuele HB zou ik me niet te druk over maken. Dat is vaak ook prima te genezen en onder controle te houden. Hoe oud is Prisca ook alweer?

Prisca is volgens haar papieren van 2004. Maar de letter P is van 2003 in Frankrijk. Beetje gek. Dus 18 of 19.

lukka63 schreef:
Wat een prachtige shet,zo elegant.
Maar van je update schrik ik wel,had zo gehoopt op een ongecompliceerde start.
Hopelijk valt het mee en is er misschien tijdens het transport wat geforceerd.

Shet is net een kleine lusitaner, lol, als ie gaat gaat ie erg mooi. Voorbeentjes zo sierlijk.

Een missstap tijdens het transport, neuh denk ik niet. Ik denk toch dat wat enkele van jullie al zeiden dat er iets is met haar gangen. Ik ga er vandaag meer induiken en filmen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:34

Wat is de shet een plaatje❤
Maar ook Prisca vind ik mooi..wat een lief hoofdje..
Kan het geluidje van haar luchtpijp niet te maken hebben met haar overgewicht?
Hadden ze airco in de vrachtwagen?
Kreupelheid hoop ik dat het meevalt..is wel even een dingetje natuurlijk zo'n trailerritje.
Of een rare bokkesprong gemaakt..he vervelend zeg
Maar ik zie dat je heel blij bent..ook hier een traantje bij het uitladen van de shet
Geniet ervan het lijken me 2 geweldige dieren

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:44

Wat een lieve video. Ik zat met tranen in de ogen bij het shet gedeelte.
Ook al had je (wellicht terechte) opmerkingen over het transport, het zag er kéurig en liefdevol uit toen ze uitgeladen werden.
Wat gaan ze een heerlijk leven bij jullie tegemoet (maar idd, eerst nog wennen en dat is sneu. Mens, je moest eens weten hoe ik het háát om bij een nieuwe werkgever te beginnen, ik snap die paardjes zó goed).

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:54

Wat fijn dat de paardjes nu thuis zijn en dat alles goed gegaan is. Jammer toch weer van die kreupelheid. Ik snap je bezorgdheid. Toen jij schreef over het voorbeen, dacht ik eigenlijk meteen aan hoefbevangenheid.Zou dat kunnen?

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:31

Dat is dus wat ik ook denk rocymax.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:44

Volgens mij heet dat diagonaal op rust staan.
Hoop dat ze de komende dagen beter gaat lopen, ze heeft natuurlijk erg lang op de trailer gestaan. Ik snap dat het je niet lekker zit. Ben benieuwd naar de filmpjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 20:08

vopo914 schreef:
Wat is de shet een plaatje❤
Maar ook Prisca vind ik mooi..wat een lief hoofdje..
Kan het geluidje van haar luchtpijp niet te maken hebben met haar overgewicht?
Hadden ze airco in de vrachtwagen?
Kreupelheid hoop ik dat het meevalt..is wel even een dingetje natuurlijk zo'n trailerritje.
Of een rare bokkesprong gemaakt..he vervelend zeg
Maar ik zie dat je heel blij bent..ook hier een traantje bij het uitladen van de shet
Geniet ervan het lijken me 2 geweldige dieren

Hi Vopo, Quarbonne noem ik de dwerglusitano LOL
Geluidje luchtweg, ja kan, ik denk dat veel van haar kwalen van haar overgewicht komen.
Geen airco maar hitteafzuiging
Ow sorry dat je ook moest tranen..

Nienkje_H schreef:
Wat een lieve video. Ik zat met tranen in de ogen bij het shet gedeelte.
Ook al had je (wellicht terechte) opmerkingen over het transport, het zag er kéurig en liefdevol uit toen ze uitgeladen werden.
Wat gaan ze een heerlijk leven bij jullie tegemoet (maar idd, eerst nog wennen en dat is sneu. Mens, je moest eens weten hoe ik het háát om bij een nieuwe werkgever te beginnen, ik snap die paardjes zó goed).

Hi Nienkje, jij ook al tranen hahaha, wat een stelletje mutsen zijn we met zijn allen. De trailer was ik niet weg van doordat ik vond dat de balken niet goed zaten en hij de haakjes niet op de balken deed, maar deze nieuwe vrachtwagen, jemig wat een luxe! Ze hadden zeg maar kleine boxjes die op maat geschoven werden. Heel erg prachtig. En de transporteur was een lieve jongen, maar om nou op je bootslippertjes paarden uit te laden...

rocymax schreef:
Wat fijn dat de paardjes nu thuis zijn en dat alles goed gegaan is. Jammer toch weer van die kreupelheid. Ik snap je bezorgdheid. Toen jij schreef over het voorbeen, dacht ik eigenlijk meteen aan hoefbevangenheid.Zou dat kunnen?

JudithO schreef:
Dat is dus wat ik ook denk rocymax.

imaudy schreef:
Volgens mij heet dat diagonaal op rust staan.
Hoop dat ze de komende dagen beter gaat lopen, ze heeft natuurlijk erg lang op de trailer gestaan. Ik snap dat het je niet lekker zit. Ben benieuwd naar de filmpjes.

Hi Rocy en Juud en Imaudy, nou ik weet het niet, maar moeten jullie allemaal eens deze geweldige onversneden video eens kijken: Niets geen kreupelheid te zien gelukkig! Of zou dat door de adrenaline komen.

:j *\o/* *\o/* <3 <3 Zo prachtig!!!! <3 <3 *\o/* *\o/* :j

https://youtu.be/dztopKPKCGU

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:13

Wauw, mooi clubje zo bij elkaar! Moeilijk te zien met die wiebelende camera zo ver ingezoomd, maar ik zie zo niks nee. Misschien toch gewoon stijf van de rit geweest gisteren.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:24

Ik zie er ook niks aan. Ga voor je duimen dat het vermoeidheid oid was.
Callas loopt wel wat lastig zie ik idd.

En wat is Quarbonne groot! Of poupette klein hihi. Ik denk niet dat ik die kleine eerder zo fanatiek heb gezien op een filmpje als aan het begin van dit filmpje.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:26

Oh wauw....wat een prachtige kudde zo
Wat een rijkdom
Ik zie ook nergens een kreupelheid...
Prachtig filmpje!!

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:37

Genieten met een grote G. Prachtig om te zien.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:45

Oh, dat is heerlijk om te zien. Gelukkig, misschien was het idd toch een beetje stijf door de rit, kan zijn.

De ontmoeting is goed gegaan he, wat fijn! <3

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:57

Wat een prachtige kudde heb je zo <3

En super fijn dat Prisca weer zuiver loopt! Ook niet gek dat ze toch met haar senior lijf wat last heeft gehad van de rit.

Wat ik ook heel bijzonder vind om te zien is het verschil tussen Callas en Prisca in reactie, beide uiteraard heel excited en veel spanning rondom de ontmoeting, maar Callas met zo veel 'vuur' (wat haar uiteraard juist prachtig maakt ;) ) en Prisca lijkt veel steadier in haar emoties. Dat lijkt wel heel positief voor waarvoor je haar hebt gekocht!

En dat Quarbonne zo groot is! Dat had je hem van de fotos niet gegeven, enig idee hoe groot hij is?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:05

Cera_D schreef:
Wat een prachtige kudde heb je zo <3

En super fijn dat Prisca weer zuiver loopt! Ook niet gek dat ze toch met haar senior lijf wat last heeft gehad van de rit.

Wat ik ook heel bijzonder vind om te zien is het verschil tussen Callas en Prisca in reactie, beide uiteraard heel excited en veel spanning rondom de ontmoeting, maar Callas met zo veel 'vuur' (wat haar uiteraard juist prachtig maakt ;) ) en Prisca lijkt veel steadier in haar emoties. Dat lijkt wel heel positief voor waarvoor je haar hebt gekocht!

En dat Quarbonne zo groot is! Dat had je hem van de fotos niet gegeven, enig idee hoe groot hij is?

Quarbonne voor een karretje,is dat niet iets?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:42

Prachtige kudde heb je verzameld Mo!! Ik zie ook geen verkeerde pas.. wellicht toch het lange stilstaan tijdens het transport? Spierpijn? Ongewend natuurlijk..

Hopelijk valt het allemaal mee! Ik duim voor je!! :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:48

Gaaf filmpje inderdaad! Ik had juist wel al gedacht dat Quarbonne best groot was voor een shetlander, wel ook erg leuk om te zien dat Callas geen oog voor hem lijkt te hebben, maar wel voor Prisca. En de kleintjes zien ook meer in elkaar denk ik te zien dan in de voor hun vreemde grote.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:58

Wat een mooie koppel.
Hopelijk komt alles straks op -gezonde!- pootjes terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:40

Wauw wat gaaf om te zien zo zeg! En heel eerlijk; paarden leven in het moment. Wie wordt er nou niet gelukkig van in zo een mooie kudde leven op zo een prachtige plek met zo een liefdevol mens <3 . Komt vast goed!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 01:43

Wauw mooie kudde zo hoor!
Ik zie ook niks vreemds aan Prisca.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 10:11

Hi all en Judith, Muga, Vopo, Manja, Rocymax, Cera, Lukka, Namiro, Jet, Senna, Humpiedumpie en Imaudy (hoop dat ik niet iemand vergeet) dank voor jullie complimenteuze reacties. Ik quote ze niet allemaal omdat ik inderdaad nu ook geen kreupelheid bij Prisca zie en ik vermoed dat het dan ook de reis is geweest, plus hier in dat kleine stuk paddock heeft ze enorm veel gelopen (zien we op de wildcam) en bij haar thuis had ze strookbegrazing dus zoals Balance al een keer zei, levert dat niet veel beweging op. Dus dat en met het vervoer en met de stress kan heel goed zijn dat ze stijf en pijnlijk is geweest. Daar houden we het gewoon op.

En ja wij zijn ook erg blij dat we weer een 'kuddetje' hebben. Voelt veel fijner om zo'n groot stuk land te kunnen delen met meerdere dieren en ook met 2 reddertjes. Want in feite is Prisca natuurlijk ook een reddertje. Te oud voor de fok, overtollig, dan moet ze weg.

Even nog wat vragen beantwoorden die voorbijkwamen:

Ik had Quarbonne niet zo groot geschat van de foto's ik denk dat hij 1,15 misschien 1,20 is. Poupette is echt een mini, ze is iets over de 80 dacht ik.

Quarbonne, karretje. Tempting. Ik heb al het harnas en tuigage van shadow nog. Maar... hij is van de opvang en daarmee heb ik een contract dat ik hem niet mag laten werken. Ik mag wel wandelen aan de hand. Ik zou het met ze kunnen overleggen uiteraard. Voorlopig vind ik het een geweldig idee, had er zelf niet aan gedacht, maar ik ga me de komende tijd eerst concentreren op Prisca.

Ik hoop echt dat Prisca het rustpunt in de kudde gaat worden en dat de twee kleinsten elkaar vinden qua groomen. En inderdaad Callas toont veel meer energie, en dat is altijd zo geweest. Dat had ik nooit bij tinkers verwacht. Ze heeft echt een enorme spirit en werklust. In die tijd dat ik haar heb kunnen berijden heb ik nooit hoeven drijven of zwepen. Sterker nog ik hoefde maar te denken dat ik wilde draven of galopperen en ze ging al. Wat dat betreft hadden we een enorme connectie. Zo jammer dat we die connectie niet hadden met haar schrikmomenten. Dus ja, inderdaad, Callas is erg expressief, ze vertelt ook enorm wat ze wil, met gebaren met haar taal met alles. Dat maakt het ook erg makkelijk om haar iets te leren. Als ik haar opzij wil vragen in de box kan ik vanaf de buitenkant van de box haar op stemcommando laten bewegen. LOL, Prisca is een blok, achterwaarts of zijwaarts bewegen omdat ik erbij wil, mwah... Gaan we allemaal aan werken. En idd loopt Callas nog erg slecht. Vanmorgen was ze gelukkig niet slechter dan gisteren, maar voor deze fanatieke draafactie was ze wel beter, zeker in stap. Dus dat geeft aan dat veel drafbeweging nog niet goed voor haar is.

Poupette, ach wat een heerlijk dinkie is dat toch. Inderdaad zo dapper draven tussen al die grote en maar spieken naar die kleine man. Ik hoop zooooo dat ze elkaar leuk gaan vinden! Ze heeft het vannacht in haar nieuwe boxje beter gedaan dan de twee nachten ervoor. Maar ze heeft het lastig. Nog steeds niet willen eten in haar boxje, volgens mij heeft ze alleen aan haar hooinet staan trekken en het hooi niet gegeten. Ze heeft samen met Callas nog een kwartier staan hinniken, geen antwoord van de twee nieuwe, en toen was het klaar met de onrust en keerde de rust in hun boxjes weer terug. Maar Poupette is altijd een stuk wantrouwiger geweest, (getraumatiseerd opvangertje) en ik heb het goed bij haar verpest. Ik kan haar de laatste vier dagen niet benaderen en moet haar echt omkopen.

Afijn, het duurt nog een paar dagen voor ik haar een maatje naast haar kan geven. Vandaag eerst Quarbonne en de rest met luizenmiddel behandelen. Als ik hem nu al in een boxje ga wennen en ik krijg daar luizen, dan ben ik verder van huis. Dus hij moet nog zoveel mogelijk apart van de rest, iedereen gaat vandaag in de luizenzooi, het kan want het is niet heet en geen zon, dat moet dacht ik twee dagen inwerken, dus vanaf woensdag kan ik ze in het land bij elkaar gaan doen en vanaf dan kan ik gaan oefenen met in de boxen eens met zijn viertjes staan.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:20

Hoi Monique,
Misschien een vreemde vraag maar stel hem toch maar. Waarom laat je Poupette niet in haar oude box naast Callas staan totdat je zover bent dat Poupette en Quarbonne samen kunnen gaan wennen aan hun nieuwe boxjes? Dan heeft ze in ieder geval steun van Quarbonne en is het misschien minder heftig voor haar? Maar misschien heb je er een goede reden voor om haar nu al over te zetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 11:57

bribro schreef:
Hoi Monique,
Misschien een vreemde vraag maar stel hem toch maar. Waarom laat je Poupette niet in haar oude box naast Callas staan totdat je zover bent dat Poupette en Quarbonne samen kunnen gaan wennen aan hun nieuwe boxjes? Dan heeft ze in ieder geval steun van Quarbonne en is het misschien minder heftig voor haar? Maar misschien heb je er een goede reden voor om haar nu al over te zetten.

Hi Bribo,
Ja dat had ik idd ook kunnen doen. Ik had het zo bedacht: Ik ga Poupette twee weken van te voren al wennen dat ze een ander boxje krijgt. Ik ben begonnen met haar in de ruimte van die boxjes te laten lopen, dus in de hooiopslag en kon ze naast Callas staan, maar aan de andere kant dan. Dat ging prima. Toen ben ik begonnen met haar voer te geven in het boxje, zonder deur dicht. Dat ging ook best want erna kon ze er weer uit om naast Callas te staan. Toen ben ik begonnen met de deur dicht te doen bij het voeren en haar na het voeren er weer uit te laten, en ook die dag heb ik haar er een paar uur in gelaten. Dat leverde wel stress maar was nog ok. Een hele nacht toen gedaan en dat vindt ze niet leuk. Ik denk dat het idd beter wordt als Quarbonne ernaast komt te staan, hoop ik. Ik kan haar ook in haar oude box terugzetten, maar op dit moment in het proces lijkt me dat niet goed omdat ik haar dan misschien weer hoop geef, dat ze op haar oude plek terugkomt. Ik zet nog maar even door en probeer haar zoveel mogelijk te verwennen in haar boxje. Nu staat ze er ook bijv even in.

We hebben ze allemaal gewassen, ging erg goed, met luizenspul en Quarbonne en Prisca zijn weer terug in hun aparte landjes in de paddock en Callas en Poupette staan even uit te druipen in hun box en mogen straks richting te lunch weer het land in.

Vanmorgen schrok Callas zich trouwens een pip dat er ineens andere paarden in de rijbak stonden. Hahaha. Ze was het volgens mij helemaal vergeten! Dus daarna eigenlijk hetzelfde ritueel als gisteren, snuffen, draven, eten. Prima. Was wel grappig, want we hebben ze dus 2x2 gewassen en toen we Callas en Poupette uit het land haalden moesten Prisca en Quarbonne achterblijven en dat is de eerste keer dat ik Prisca heb horen hinniken. Dat is goed, er ontstaat een vraag.

Voor het wassen moesten we dus de twee nieuwtjes mee het erf op nemen en we hebben er gelijk een wandelingetje van gemaakt. Quarbonne geeft nergens wat om, echt een shettenkarakter en Prisca moest veel ruiken of snuiven, maar niet snorken. Dus dat was fijn gegaan, op de terugweg 10m omgelopen om een boom, Quarbonne wist het al wel, dus wilde snel, maar moest een beetje opgevoed worden en Prisca heeft snuivend de route afgelegd en de paddock is duidelijk een veilige omgeving. Beloond met brokjes en nu maar hopen dat de luizen het niet overleefd hebben...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 13:59

Ik zit nu buiten te werken en Callas en Poupette kunnen zoals ze altijd kunnen naar het erf komen om te drinken en in de schaduw wat geweekt hooi te eten. Wat interessant is, is dat Callas nu telkens komt. Poupette komt er dan achteraan maar niet van harte, Callas wil dan hier het hooi eten, maar Poupette wil dat niet. Dus die loopt dan te draaien, van het plateau af, richting de nieuwe paarden in de paddock, weer terug, oehoe Callas, zie je niet dat ik hier niet wil zijn? En tot nu toe als Poupette echt aandringt dan komt Callas wel. Maar dat gaat dan met een geweld dat wil je niet weten, denderen van de poetsplaats af, hinkepinkdraf naar het land, gefrustreerd bokken ook handig met dat poot en na tien minuten is ze weer bij het hooi en begint het spel van voorafaan. Mega-prachtig interessant om te zien hoe dit zich aan het ontwikkelen is.

Overigens vanmorgen met luizenwassen deden we Callas als laatste, paasei was is die eigenlijk groot, vond ik nu ineens na al die kleintjes! Als ze haar hoofd omhoog doet kan ik er gewoon niet bij. En wat zijn de andere dan makkelijk klein ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:08

Je bent er maar druk mee zo ;). Erwin vindt het toch wel weer leuk nu met zoveel leven in de brouwerij?

Ik zou het zelf anders doen, afgaande op jouw verhaal :o.
Poupette wil niet voor niets niet naar het erf komen. Dat wisselen van stal is nog niet van toepassing. Althans, dat zou het voor mij niet zijn. Maar.. ik ben meelezer hier, het zijn jouw paarden dus ook jouw beslissingen.

Van buiten staan ‘s nachts gaan ze niet dood ;), prachtig om te zien hoeveel ze wel niet bewegen zo met je camera. Daar zou ik heel blij mee zijn.
Wat lekker dat je zo buiten kunt zitten werken.