[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:17

@Nessie : was ik vandaag ook tegengekomen! Heb wel eens contact gehad met de verkoopster. Ze heeft regelmatig leuke anda's te koop tegen lagere-normale prijsklasse en klonk wel vriendelijk via de mail, stond graag te woord. Foto's zijn vaak geen fantastische kwaliteit maar voor de prijzen die zij vraagt mag je absoluut niet klagen vind ik :)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:29

UltimOo schreef:
Het valt me wel op dat er best veel kleine Spielbergjes zijn,mdie ik tot nu toe heb gezien waren allemaal rond de 1.60

Ik ken een 4 jarige van dik 1.80

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:59

Laten we het dan maar houden op dat hij nogal strooit in de maat :D

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:39

UltimOo schreef:
Het valt me wel op dat er best veel kleine Spielbergjes zijn,mdie ik tot nu toe heb gezien waren allemaal rond de 1.60

Dat valt wel mee hoor, ik ken zat hele grote Spielberg's. Die hengst geeft fijne en goed bewegende paarden!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:43

En ik ben sinds vandaag in het bezit van een 3 jarige stermerrie van Ultimo.

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:57

gefeliciteerd!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:11

Goos_Horses schreef:
Alle paarden moeten hier ongeacht leeftijd minimaal 1 maal per 2 week het bos in/ buitenrit. het liefst 1 maal per week maar dat laat het weer/ tijd niet altijd toe.
Gemiddeld worden ze hier maar 2 keer oefening gericht getraind en in de meeste gevallen is het puur voor de bevestiging. minimaal 1 dag vrij (dit is wel redelijk leeftijds afhankelijk alles tot 6/ 7 jaar heeft minstens 2 rustdagen) 1 a 2 dag aan de longe en eens in de 2 week een sprongetje.

Overwerkte paarden zijn een ramp en heb ze toen ik nog puur corrigeerde vaak genoeg gehad, je hebt ze op de rit eigenaar veranderd de instelling niet en hups paard staat er binnen 6 mnd weer.

en hierbij houd het paard er zelf ook nog plezier in.
zie zo vaak dat ze op 6 jaar al z niveau moeten lopen waarom? ja dat is mooi voor de verkoop snap ik ook,.
maar zijn vaak overwerkt en krijg je later problemen (niet allemaal.
maar laat ze ook eens lekker paard wezen toch
al is de 1 er eerder klaar voor dan de ander.
en ik vind de regels hoe ze nu zijn wel goed dat ze pas met 6 jaar in het z mogen lopen.
en wat gewoon jammer is als sommige ruiters mogen de paarden in iedere klasse starten wat ze maar willen en of klasses overslaan,
dan denk je een Z dressuur paard te kopen terwijl ze nog maar heel weinig kunnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:14

Goos_Horses schreef:
Alle paarden moeten hier ongeacht leeftijd minimaal 1 maal per 2 week het bos in/ buitenrit. het liefst 1 maal per week maar dat laat het weer/ tijd niet altijd toe.
Gemiddeld worden ze hier maar 2 keer oefening gericht getraind en in de meeste gevallen is het puur voor de bevestiging. minimaal 1 dag vrij (dit is wel redelijk leeftijds afhankelijk alles tot 6/ 7 jaar heeft minstens 2 rustdagen) 1 a 2 dag aan de longe en eens in de 2 week een sprongetje.

Overwerkte paarden zijn een ramp en heb ze toen ik nog puur corrigeerde vaak genoeg gehad, je hebt ze op de rit eigenaar veranderd de instelling niet en hups paard staat er binnen 6 mnd weer.

Ik 'corrigeer' paarden en... euhmm... niet geheel onverdienstelijk, mag ik toch wel zeggen. Dus neem maar van mij aan, dat ik wel weet wat ik wel en niet kan vragen aan een paard.

Dit paard is zeer zeker niet overvraagd door mij, heeft niet 1, maar 2 vrije dagen, in de week en wordt enkel in ontspanning gereden, omdat ik absoluut niet geloof in de 'rondmetdekopnaardegrond'-methode. Want ik hoef echt niet iedere dag een uur te 'butsen' om een paard op niveau te houden. Ze is makkelijk te rijden en dat vind ik waardevol bij een eventuele verkoop, dan gaan mensen er ook niet onnodig aan prutsen. Je rijdt er zo mee weg.

En springen kan ze inderdaad ook :j niet eens zo heel verkeerd zelfs... Longe lopen doet ze op de dagen dat ik niet rij (deze is niet van mij, dus ik train daar op locatie), maar daar vind ze niet zo heel veel aan.

Maar goed dat je je er zorgen over maakt hoor, ik zie ook vaak anders... Maar deze dame red zich wel ;)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:18

Suelza schreef:
Goos_Horses schreef:

Ik 'corrigeer' paarden en... euhmm... niet geheel onverdienstelijk, mag ik toch wel zeggen. Dus neem maar van mij aan, dat ik wel weet wat ik wel en niet kan vragen aan een paard.

Dit paard is zeer zeker niet overvraagd door mij, heeft niet 1, maar 2 vrije dagen, in de week en wordt enkel in ontspanning gereden, omdat ik absoluut niet geloof in de 'rondmetdekopnaardegrond'-methode. Want ik hoef echt niet iedere dag een uur te 'butsen' om een paard op niveau te houden. Ze is makkelijk te rijden en dat vind ik waardevol bij een eventuele verkoop, dan gaan mensen er ook niet onnodig aan prutsen. Je rijdt er zo mee weg.

En springen kan ze inderdaad ook :j niet eens zo heel verkeerd zelfs... Longe lopen doet ze op de dagen dat ik niet rij (deze is niet van mij, dus ik train daar op locatie), maar daar vind ze niet zo heel veel aan.

Maar goed dat je je er zorgen over maakt hoor, ik zie ook vaak anders... Maar deze dame red zich wel ;)

ja kijk dit is op een andere manier maar denk ook dat goos bedoelt dat het bij sommige op een hele foute manier gaat en het paard MOET zo snel mogelijk Z niveau lopen terwijl het soms helemaal niet kan,
sommige paarden pakken heel snel dingen op en als het vanzelf gaat oke prima maar ik ken helaas ook hele andere voorbeelden

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:24

Is ook absoluut waar hoor ralph, ik had deze afgelopen jaar ook kunnen uitbrengen, maar waarom? En voor wie? Beestje doet keurig wat haar gevraagd wordt en ik zie de meerwaarde niet zo van het gesleep met zo'n dier. Dan train ik liever thuis verder. Ik weet zelf ook wel wat de aandachtspunten zijn, daar heb ik geen jury oordeel voor nodig.

Ik ben trainer, geen wedstrijdruiter, ik rij wedstrijden om te trainen en niet om op wedstrijd te gaan. Dus als het voor mijn training niets toevoegt, dan ga ik niet. Veel teveel gedoe, wassen, knotten, dan krijg ik mijn rijbroek weer eens niet vlekvrij etc etc...

Ik spring en rij ook SGW, dus ja... moet bij mij wel echt allemaal in te passen zijn. Dus dan ga je toch wel wat 'anders' op concours.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:26

Liever een 6 jarig Z paard wat 3 a 4 x in week een half uurtje gereden wordt, dan een 6 jarig L paard wat 7x per week een uur moet lopen. :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:27

asjemenou schreef:
Liever een 6 jarig Z paard wat 3 a 4 x in week een half uurtje gereden wordt, dan een 6 jarig L paard wat 7x per week een uur moet lopen. :)

Inderdaad :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:53

asjemenou schreef:

Dat hangt er dan ook maar weer vanaf wat dat paard de rest van de tijd te doen heeft of mag doen........

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:06

@ Goos, die Veneur, zeer aansprekend dier. Hoe is het karakter?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:09

ikke schreef:
asjemenou schreef:

Dat hangt er dan ook maar weer vanaf wat dat paard de rest van de tijd te doen heeft of mag doen........

Hier staan ze gewoon heel de dag in wei. :)
Krijg je natuulijk wel projectjes van, maar ach, die verkopen goed. :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:20

Suelza schreef:
Of de fries heeft gewoon van nature weinig behang meegekregen, dat kan ook nog.

Nee, de eigenaresse schreef dat het vanwege mok was. En de manen kort omdat deze erg kort en afgeschuurd waren door dekens en dergelijke. Geen mok in de manen dus hoor, haha...

En dat ieder paard toch bijna mok heeft ben ik het niet mee eens. En dan nog hen je MOK en MOk. Is het een klein plekje en blijft het daarbij, of zijn het hele opengescheurde wonden waardoor een paard kreupel loopt en echt pijn heeft? Dat is toch wel een wezenlijk verschil en echt lastig te behandelen in het laatste geval.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:47

Ik reageer even omdat ik niet wil dat er wilde verhalen de wereld in gaan...
De fries stond dag en nacht buiten, en snachts op de zandbak die na de vele regen en sneeuw omgetoverd was tot modder poel. De fries had lange sokken waardoor er mok is ontstaan. Gewoon een aantal plekjes, niets ernstigs. Omdat ik niet zo van de sokken ben en de fries eigenlijk langer wilde houden heb ik hem ontsokt. Ik vind de uitgestrekte draf dan ook mooier uitkomen dus ik vond het niet zo erg. Ik heb overigens niets aan de mok gedaan, was na een week alweer weg. Paardje staat inmiddels lekker droog op stal en de sokken zijn weer in aangroei. Helaas vanwege tijdgebrek staat ymke nu toch te koop. Als er vragen zijn dan graag pben zodat er niet allerlei speculaties op het internet verschijnen.
Dank jullie wel!
Groetjes

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:56

Sorry Noortjjj, ik bedoelde niet specifiek jouw Friesje hoor! In veel gevallen is het inderdaad geen groot probleem en ik wil jouw paard abslouut niet in discrediet brengen: excuses dus bij deze als dat wél zo overkwam!

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:14

Geeft niks! Het ging er in de vorige pagina's ook al over. Dat mag natuurlijk maar dan is hier wat ophelderig. Ik wil op een eerlijke manier een fijn en gezond paardje verkopen. Als dit paardje vol met mok of iets anders zou zitten zou ik haar niet op marktplaats zetten.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:35

Suelza ik zeg niet dat ik me er zorgen om maak. Ik zeg ook nergens dat jij te onkundig bent om in te schatten of het wel of niet kan.
Ik zeg enkel dat het mijn manier niet is en dat ik het absoluut niet wil hebben bij de paarden hier op stal.

Wat anderen doen zullen ze allemaal zelf moeten weten, dat is eigen keus.
Heb eerder vaak genoeg paarden gehad die op jonge leeftijd klaar gestoomd worden tot Z niveau en een ander kan de brokken opruimen want paard bleek het achteraf toch niet aan te kunnen terwijl er zo hard geroepen werd paard kan het wel aan hoor, ik weet wat ik doe bla bla bla (even niet op jou persoonlijk Suelza, puur uit eigen ervaring).
Ach en verder is het een wellus nietus spelletje, en zoveel meningen en manieren dat je nooit met iedereen op een lijn kan liggen. Ga er maar vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn/ haar paard.

steinstein, is een zeer leuk dier!
karakter is opzich vrij makkelijk maar ze is allert en staat hoog in het bloed waardoor het geen sullig dier is die overal met een hangend hoofd aan langs loopt. Ze ziet alles en door haar leeftijd wil ze nog wel eens schrikken van een blaadje wat daar niet hoord te liggen. Verder is ze wel heel lief en aanhankelijk en moet ze gewoon nog heel erg veel leren.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:14

Seven, zie dat je atti te koop hebt. Hoe dit zo??

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:20

Ja klopt ik twijfel namelijk heel erg veel in dit topic weten ook de reden

PB als je meer info wil :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:26

Je twijfelt toch al langer Seven? Succes met het nemen van de beslissing, welke kant op ook.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:36

Ja klopt Merel ik vind het ergens heel moeilijk om toe tegeven omdat ik dit keer juist voor Braaf en iets minder sensible ben gegaan. Maar ik heb zoveel pijn naar het rijden dat ik bijna geen zin meer heb om op te stappen (mijn been/heup is helaas verslechterd). Eerst dacht ik dat het puur aan het rijden lag maar naar andere paarden te hebben gereden weet ik gewoon dat het aan onze combi ligt. Baal dr van want wil eigenlijk niet opgeven maar de lol gaat er voor mij wat af :o Maar aan de andere kant het ligt totaal niet aan het paard die doet z'dr best voel me dr gewoon rot over :(

Voor jou vind ik het vreselijk Merel, jullie zijn juist zo'n goed team :(:)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:39

Wat jammer Seven, maar wel een hele eerlijke beslissing tegenover jezelf en je paard!