Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:29

dr_jacksel"]
[quote="Pipo schreef:
( hee en vergeet niet die fries he)

Die Fries mag ik niet meenemen, bovendien stop ik per 1 maart
(of werd ik niet bedoeld Tong uitsteken )
[/quote]

oeps sorry, bedoelde Mennelt en Jillie!

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:49

Jos schreef:
hij changeert goed. gelukkig.
maar als hij op de snelle cicels galloppeerd , springt hij achter over.
alleen dus als hij sneller moet
en dan gaan we niet super hard hoor. Haha!

pfff.... proesttt Bloos sorry Jos... kan niet eens meer lezen, geloof ik Haha!

Hetgene wat ik geleerd heb vanuit mijn ervaring, is een paard wat overspringt op de 'snelle' cirkel, is het 'overvragen' v. je paard.
Wat hier dus ook al meermalen beschreven wordt, in 'onbalans' doen ze dingen wat je nu net niet wilt Scheve mond

Net zoals een paard in de spin gaat 'springen'.... is altijd een teken dat je té veel vraagt...
Helaas zie je dit nog veel gebeuren Verdrietig

Niet voor niets zeggen ze bij de spin, roll-back, sliding-stop etc. ;
éérst moet je techniek juist zijn, snelheid komt pas later.
(na járen...) Sigaar

Ik heb hetzelfde gehad met mijn kr. kwpn-er...

Maar wat ik zou proberen, is met 'aanleuning' een galop 'op te bouwen' ... om op die manier erachter te komen wat zijn max. speed is... tot het moment waarop ie overspringt.
En nét dát punt moet je zien voor te blijven
Op deze manier zou je dan moeten proberen de galop te gaan opbouwen.

Niet al te kleine voltes rijden, vooral geen 'hoeken' ... waardoor ze eerder de neiging krijgen te gaan 'overkruisen' ...
Mooie grote volte... veel steun geven (in eerste instantie), en 'opbouwen' ...

Je zult merken dat dit werkt, echt waar ! Knipoog

dit was mijn 'aanvulling' ...
enneh.... zal voortaan beter lezen Nerd *LOL*

groetjes

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:54

hee... mooi , we krijgen reakties op het 'gezamenlijk rijden'

nu nog een datum !

eh.... wat vinden jullie bijv. van eind maart?
zaterdag 29 maart?

enneh... waar?
zijn we daar al over uit ? Knipoog

groetjes

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 08:41

Colinda schreef:
[Niet al te kleine voltes rijden, vooral geen 'hoeken' ... waardoor ze eerder de neiging krijgen te gaan 'overkruisen' ...
Mooie grote volte... veel steun geven (in eerste instantie),
[/quote]

Huilen ik heb een kleine bak
dan moet ik zaterdag toch maar met hem naar jou toe *LOL*
of was dat op het western forum Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 08:46

Dan zijn wij met de kwpn'ers (en Friezen) wel in het nadeel,
ik zie ze al gaan:
"Wat stampen we lekker hè?"

Maar ik denk id dat de accomodatie van Colinda het meest in aanmerking komt, centraler in NL kan niet en je kan lekker binnen rijden!
Als Astrid nog mee wil/kan doen vraag ik me af 0f we dan niet beter meer begin maart kunnen prikken?

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:06

Pipo schreef:

Een Fries????

Niet denigrerend bedoelt, maar ik ben niet zo'n liefhebber van friezen, en je krijgt mij daar niet op.

Auww Boos! !

Na ja, ik zie ze ook liever voor de sjees dan onder het zadel hoor Knipoog ! Maar de gemiddelde Fries is gewoon een goed basispaard.

Daarnaast is het natuurlijk mijn favo-paard. Niks koninklijkers dan een Fries Cool .

Smaken verschillen dus (gelukkig Tong uitsteken ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:54

Fries"]
[quote="Pipo schreef:

Een Fries????

Niet denigrerend bedoelt, maar ik ben niet zo'n liefhebber van friezen, en je krijgt mij daar niet op.

Auww Boos! !

Na ja, ik zie ze ook liever voor de sjees dan onder het zadel hoor Knipoog ! Maar de gemiddelde Fries is gewoon een goed basispaard.

Daarnaast is het natuurlijk mijn favo-paard. Niks koninklijkers dan een Fries Cool .

Smaken verschillen dus (gelukkig Tong uitsteken ).
[/quote]

Gelukkig verschillen smaken. Maar! voor de sjees of voor de kar vind ik ze wel heel mooi. Maar als dressuurpaard kan ik er gewoon niet warm van lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:00

Geef mij maar een springpaard. Maar ook die moeten nog wel enigzins kunnen lopen. Soms zie je springpaarden die geen B-proef kunnen lopen, nou die hoef ik niet. Beetje fastoenlijk gereden, beetje normale draf, goede galop en acceptabele stap wil ik wle graag zien bij een springpaard.

Nog even over dat grondwerk: je hebt grondwerk en 'grondwerk'.
Sommige mensen noemen het wandelen met een paard al grondwerk. Terwijl ik eerder het dubbele teugelwerk als grondwerk beschouw en dat is niet iets wat je met een grone slappe en slungelige 3-jarige doet.

WAndelen, voetjes geven, fatsoenlijk gedrag is geen grondwerk maar opvoeding.
Denk dat verschillende mensen verschillende opvattingen over grondwerk hebben.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:10

mennen is eigenlijk ook een vorm van grond werk. toch Verward

alleen hebben ze een karretje erachter gehangen zodat je niet zo hard hoeft te rennen Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 03-02-03 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:16

Over wat hier over barokke paarden (in dit geval friezen) geschreven wordt kan ik me toch echt niet vinden. Ik heb bij de Americana in Augsburg een dressuur demonstratie gezien van een andalusier: echt prachtig gewoon, die kracht die er uit zo'n paard straalt. Voor het eerst kreeg ik bij een dressuurproef echt kippevel en bewondering voor wat ik zag. Hier kon voor mij een wpn-er echt niet aan tippen. Voor mij zijn barokke paarden de dressuurpaarden.
Het motto van 'mij krijg je er niet op' vind ik wel erg kortzichtig. Hoe kun je dan een eerlijk oordeel over zo'n paard krijgen. Niet vind ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:22

Jolande schreef:
Het motto van 'mij krijg je er niet op' vind ik wel erg kortzichtig. Hoe kun je dan een eerlijk oordeel over zo'n paard krijgen. Niet vind ik.

Jawel weer iemand die bovenop de kast zit. Knipoog Ik denk dat de meeste barokke paarden niet voldoen aan het beeld van het moderne dressuurpaard. Maar dat was niet waar het topic over ging.
Waar ging het topic ook alweer over. Haha!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:25

Ach, ieder zijn eigen smaak. Het zou erg veel problemen opleveren, als iedereen van hetzelfde hield. Of van hetzelfde paard (nog erger)! Dan moet je met tienduizenden een paard delen Tong uitsteken .

En ik ben blij, dat Pipo de Fries voor de sjees wel weet te waarderen .
Iemand ooit de Friese quadrille gezien (om even helemaal lekker off-topic te gaan Schijnheilig ).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:29

Dan ben ik de aangewezen persoon om te zeggen dat ik Friezen ook niet geschikt vind voor de dressuur Haha!

Zie hier mij op de Friezen van mijn ouders, allebei zelf aangereden maar hier zat ik er weer voor het eerst sinds jaren op net na mijn operatie, vergeef mij mijn houding dus.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:44

Jolande schreef:
Over wat hier over barokke paarden (in dit geval friezen) geschreven wordt kan ik me toch echt niet vinden. Ik heb bij de Americana in Augsburg een dressuur demonstratie gezien van een andalusier: echt prachtig gewoon, die kracht die er uit zo'n paard straalt. Voor het eerst kreeg ik bij een dressuurproef echt kippevel en bewondering voor wat ik zag. Hier kon voor mij een wpn-er echt niet aan tippen. Voor mij zijn barokke paarden de dressuurpaarden.

Nou zal het effe lekker worden, dus je mag tegenwoordig ook niet verschillen van smaak?

Ik val jou toch ook niet aan omdat je kwpners niet leuk vindt? Kortzichtig een opmerking: mij krijg je er niet op? Helemaal niet kortzichtig, maar smaken verschillen nou eenmaal.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:46

Nou, als we dan toch bezig zijn Haha! :

Afbeelding

Maar zoals ik al zei: de gemiddelde Fries is gewoon geschikt voor de basisdressuur, maar ik kan me voorstellen dat je voorkeur daar niet naar uitgaat.

En als ik moet kiezen tussen een Fries onder het zadel en een Fries voor de sjees, ga ik voor het laatste Kwijl .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:51

Nou sjuimpje, ik kan op die foto's bepaald niet beoordelen dat ze NIEt geschikt zouden zijn. Die beesten zijn prachtig en ze lopen ook prachtig op die foto's. Ze zullen wel minder elasticiteit hebben dan een kwpn-er en misschien ook minder voorwaarts drang of heetheid die in dressuur zo gewenst is. MAar het beeld is mooi! Friezen hebben daarentegen iets dat kwpn-ers in veel minder mate hebben: statigheid!

een belangrijk euvel waar veel friezen in de dressuursport tegenaan lopen mogen we echter niet uit het oog verliezen: friezen zijn van oorsprong dravers. GAlop vinden ze meestal moeilijk. En een goed dressuurpaard heeft een goede galop!

Maar omdat ik zelf een allrouder wil in de sport:
-recreatiepaard
-dressuurpaard
-springpaard en dat allemaal in een ga ik toch voor de .................... KWPN-er! Of elk ander warmbloed sportpaard, duits, nederlands of engels. Whatever.

maar dit is inderdaad of topic, het ging over eh.............. AdB! Haha!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:16

Dubbelpost .
Laatst bijgewerkt door Fries op 03-02-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:16

Desiree"]
[/quote]
Dat komt omdat Friezen verslavend en daarnaast mooier zijn dan AdB Haha! .

[quote="Desiree"]
Misschien ook minder voorwaarts drang of heetheid die in dressuur zo gewenst is.
[/quote]
Dan tref ik altijd precies de verkeerde Friezen Verdrietig . Fries op bovenstaande foto had tijdens de ABFP-test trouwens een beter cijfer voor de galop dan voor de draf. Veel mensen denken dat Friezen flegmatiek zijn, maar inmiddels zijn er heel veel hete (misschien wel te heet) Friezen bijgekomen. Ze staan inderdaad ook bekend om hun wat mindere galop, maar als een Fries eenmaal galoppeert, kunnen ze dus echt een geweldige sprong hebben, waar menig KWPN'er het nakijken op zal hebben Lips are sealed . Er heersen helaas veel vooroordelen over Friezen, ik had altijd hetzelfde vooroordeel-idee van een Fries, totdat de verslaving doorbrak. Inmiddels heb ik mijn mening aardig bij moeten stellen.

[quote="Desiree schreef:
Friezen hebben daarentegen iets dat kwpn-ers in veel minder mate hebben: statigheid!

Amen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:19

Fries"]
[quote="Desiree schreef:

doorbrak. Inmiddels heb ik mijn mening aardig bij moeten stellen.

[/quote]

we hadden het hier niet over uiterlijkheden he! daarbij zijn de meeste paarden mooier dan de meeste mensen. Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:21

Een Fries heeft dan wel veel sprong in galop, maar probeer er maar eens mee te verruimen, het enige wat je over het algemeen bereikt is dat ze nòg harder gaan stampen *LOL*

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:25

Desiree"]
[quote="Fries"][quote="Desiree schreef:

[/quote]

we hadden het hier niet over uiterlijkheden he! daarbij zijn de meeste paarden mooier dan de meeste mensen. Lachen
[/quote]

Oooh Tong uitsteken Haha! .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:45

Ik ga ook voor het warmbloedpaard. Ik wil er ook mee springen en dat kunnen Friezen toch minder. Verder vind ik ze wel mooi. De paar die ik meerdere keren geredne heb, waren erg goed in zijgangen (ging ze echt makkelijk af, wijken, appuyeren in draf). Galop was inderdaad een soort van gestamp. Maar of Friezen nu mooier zijn dan de meeste mensen Verward Snap de vergelijking niet Haha! Ik ga toch ook gene hond met een paard vergelijken Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:48

germie schreef:
Ik ga toch ook gene hond met een paard vergelijken Haha!

ook honden zijn mooier dan mensen! Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:51

Pipo"]
[quote="Jolande"]Over wat hier over barokke paarden (in dit geval friezen) geschreven wordt kan ik me toch echt niet vinden. Ik heb bij de Americana in Augsburg een dressuur demonstratie gezien van een andalusier: echt prachtig gewoon, die kracht die er uit zo'n paard straalt. Voor het eerst kreeg ik bij een dressuurproef echt kippevel en bewondering voor wat ik zag. Hier kon voor mij een wpn-er echt niet aan tippen. Voor mij zijn barokke paarden de dressuurpaarden.
[/quote]

Nou zal het effe lekker worden, dus je mag tegenwoordig ook niet verschillen van smaak?
[/quote]
Waar heb ik als ik vragen mag geschreven dat jij niet een andere mening mag hebben? Ik heb overal in de 'ik' vorm geschreven en mijn mening er neer gezet. Dus ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Het enige waarop ik je heb aangesproken is:
[quote="Jolande"]
[/quote]
En dat gaat ook niet over jou mening, maar over mijn mening over jou uitspraak.
Verder:
[quote="Pipo schreef:
Ik val jou toch ook niet aan omdat je kwpners niet leuk vindt? Kortzichtig een opmerking: mij krijg je er niet op? Helemaal niet kortzichtig, maar smaken verschillen nou eenmaal

Waar heb ik neergezet dat ik wpn-ers niet leuk vind? Ik heb alleen geschreven dat ik een fries mooier vind in de dressuur. Ook mijn mening!
Je moet niet zo vlug op de kast te springen zeg! Tjonge jonge!

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 14:00

Desiree"]
[quote="germie schreef:
Ik ga toch ook gene hond met een paard vergelijken Haha!

ook honden zijn mooier dan mensen! Haha!
[/quote]

Innerlijk in ieder geval Lachen .