Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:34

Maris schreef:
O ja, in de hoefslag stond ook ( in dat artikel van Margriet Dudok .... ) dat als je paard magerder wordt, krachtvoer bijgeven weinig zin heeft. Meer hooi geven heeft meer resultaat !!!
Hooi geeft meer buikvulling EN ze moeten meer kauwen op hooi dus komt er meer warmte vrij dus wordt er minder vet verbrandt.

Groetjes,

Maris

Helpt zo weinig als ze al onbeperkt ruwvoer (voordroogkuil) krijgen Knipoog
Je moet ook rekening houden met de maximale drogestofopname bij paarden.
Een drachtige merrie zal gedurende de dracht ook steeds minder ruwvoer kunnen eten, puur door ruimtegebrek door het veulen.
Vandaar dat ze hier dus voldoende brok bijgevoerd krijgen.
Mijn merries kan ik nu eenmaal niet teveel gewicht laten verliezen tijdens de dracht omdat ze dat hard nodig hebben na het veulenen en tijdens het zogen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:04

Antheman schreef:

Fasel, kun jij iets over die Fybergi kunnen vertellen? Wat is het , hoe ziet het eruit.

FIBERGY is gebaseerd op onderzoeken die hebben uitgewezen dat bepaalde simpele
carbohydraten 'Fructanten', slecht worden verteerd in de dunne darm van het paard.
De simpele carbohydraten ('suikers') die in gras, ruwvezels en geconcentreerde
voeders zit worden goed verteerd door de enzymen in de dunne darm.
De Fructanten daarentegen worden niet verteerd en eindigen onverteerd in de dikke
darm.
De aanwezigheid van grote hoeveelheden Fructanten in de dikke darm belemmeren het
normale verteringsproces.
De balans wordt hierdoor verstoord zodat bepaalde schadelijke bacteriën de kans
krijgen zich te vermeerderen en de Ph-waarde in de darmen verlagen.
Deze verlaging van de Ph-waarde resulteert in de aanmaak van vergiften en recent
onderzoek heeft uitgewezen dat deze verteringsstoringen de oorzaak zijn van
hoefbevangenheid (Laminites).
FIBERGY is geformuleerd van ruwvezels die een lage hoeveelheid Fructanten hebben,
deze hebben een laagje olie en een zeer laag niveau melasse (minder dan 10%).
FIBERGY is ideaal om te mixen met de hoofdmaaltijden voor meer 'volume', maar
kan ook gebruikt worden als gedeeltelijk hooivervanger.
FIBERGY is zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor suikers.

Gesch. verteerbare energie MJ/kg: 9.5
Proteïne Olie Vezels As
8 % 6 % 36 % 5 %

Na het wedstrijdseizoen hebben onze paarden altijd winterrust. Dat is niet geheel rust maar een beetje recreatief. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Omdat ze in die periode niet veel doen, hoeven ze ook niet overdadig krachtvoer te hebben. Dus schakel ik, om ze niet uit hun ritme te halen, over naar een half emmertje Fibergy, een handje Leisure Mix (muesli), een handje Pasture Mix (muesli) met wortelen. Dit krijgen ze tweemaal daags. De muesli is low energy. Meer voor de smaak zeg maar.

In het wedstrijdseizoen schakel ik rustig aan over op StHippolyt. Maar eigenlijk altijd als ik het aan ze merk. Ze worden minder looplustig, tammer zeg maar. Normaal kan ik ze in draf aanzetten en dan beginnen ze steeds terug te vallen. Dat is voor mij een teken dat de brandstof wat moet worden opgevoerd. En zo blijf ik altijd goed observeren zeg maar. Genoeg reserve om niet in de problemen te komen maar niet teveel. Ruwvoer is hier nog steeds wat ze het meeste krijgen. End at vind ik wel prettig. Een paard moet iets te knabbelen hebben. Zeker die hongerlijers van mij Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:21

Dravers moeten enorm veel voer krijgen om ze in het wedstrijdseizoen op gewicht te houden, zeker de jongere dieren. Zo kreeg Danny op haar 3e jaar, waarin ze vrij succesvol was, 's avonds praktisch een hele emmer vol haver en biks... en onbeperkt hooi.

Zonder krachtvoer kan niet. Willy Sidorak (voor sommigen een bekende naam) heeft dat geprobeerd, omdat hij er heilig van overtuigd was dat het zou moeten kunnen, maar die paarden presteerden onder de maat. Bij topprestaties hoort ook een topdieet, zeg maar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:51

Bij Willy ben ik wel eens op stal geweest ivm school (Silverlinde). We gingen dan in opdracht van school naar allerlei verschillende bedrijven met verschillende achterliggende denkwijzes.

Ik denk idd ook niet dat een paard dat op zo'n hoog niveau moet presteren kan leven van hooi en zemelen met kruiden

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:48

Fasel ,dank je voor je info.

Maris, welk merk voer jij?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:50

Even etteren: Ph moet zijn pH Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 06:01

promptertje schreef:
Dravers moeten enorm veel voer krijgen om ze in het wedstrijdseizoen op gewicht te houden, zeker de jongere dieren. Zo kreeg Danny op haar 3e jaar, waarin ze vrij succesvol was, 's avonds praktisch een hele emmer vol haver en biks... en onbeperkt hooi.

Zonder krachtvoer kan niet. Willy Sidorak (voor sommigen een bekende naam) heeft dat geprobeerd, omdat hij er heilig van overtuigd was dat het zou moeten kunnen, maar die paarden presteerden onder de maat. Bij topprestaties hoort ook een topdieet, zeg maar.

Niet alleen presteren ze onder de maat, ook inwendig wordt hen schade aangedaan als voor deze prestaties niet genoeg brandstof geleverd wordt. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen natuurlijk Lachen. Hoe lang heeft hij het geprobeerd Promptertje?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:34

Morrie is net weer bekapt op de natuurlijke manier
8 en 15 januari ga ik op cursus, niet bij Frans, sorry Frans, je zit te ver weg, maar bij Wout, die organiseert het hier in de buurt waar ik zit!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:23

Wat leuk!!! Ik wil alles weten hoor!! En vraag meteen even hoe het zit met ongelijke hoeven.....Heb ik hier helaas nog geen antwoord op gekregen. Waar zit die Wout eigenlijk?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:09

Antheman schreef:
Fasel ,dank je voor je info.

Maris, welk merk voer jij?

"De Natuurlijk weg", puur natuur, als je het etiket kan geloven Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:16

Wout zit in Soest en in Lunteren dit is z'n site, staan ook nog interessante links op.

Het ongelijke is nu weer gelijk en zal ik zelf bij moeten houden.

Probleem bij mijn paard is dat de achterhoeven te kort zijn en dat ie op een te zachte ondergrond staat: overdag in de blubber en 's nachts op vlas, nu duurt het gewoon een jaar langer voor het goed komt, dus nog een jaar met hoefschoenen en ik ben alle wideapunten verloren vanmiddag Huilen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:32

smurf schreef:
Wout zit in Soest en in Lunteren dit is z'n site, staan ook nog interessante links op.

O, dat is dichterbij idd!!! Mmmm, zal later eens op mijn gemak de site bekijken. Ziet er in 1e oogopslag goed uit.

Tja, dat ongelijke zal ik nooit wegkrijgen. Hoeft ook niet, hij loopt al jaren zo. Maar omdat het natuurlijk bekappen aan de achterkant veel afhaalt (toch?) vraag ik mij af hoe dat met het bokvoetje moet. Dan krijgen zijn pezen toch een klap?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:35

Je kan Wout gewoon mailen, hij neemt geen klanten meer aan, maar gaat zich toeleggen op cursussen geven, als je hem mailt dat je interesse hebt, krijg je over een week of 2 info toegestuurd. (hij moet nog ff iets in elkaar flansen)
Zeg maar dat je Els gesproken hebt, dan weet ie dat het via mij komt Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:31

Jorie schreef:
Wat leuk!!! Ik wil alles weten hoor!! En vraag meteen even hoe het zit met ongelijke hoeven.....Heb ik hier helaas nog geen antwoord op gekregen. Waar zit die Wout eigenlijk?

Als je paard ongelijke voeten heeft, is het niet aan wie-dan-ook om dat te corrigeren, dan doe je namelijk de voor het paard normale stand geweld aan.
Als het ongelijke niet in het paard zit maar is veroorzaakt door ongelijke belasting of door slecht bekappen is het natuurlijk anders.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:33

Maris schreef:
"De Natuurlijk weg", puur natuur, als je het etiket kan geloven Knipoog

Dat is zemelen met kruiden gemengd en tot brokjes geperst. Je kunt ook zelf zemelen voeren en de kruiden daar kopen. Is dan van Dr Scheatte geloof ik?

De natuurlijke weg is/was van Willy Sidorak, al zit die nu in Zuid Frankrijk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:23

Djilan schreef:
Dat is zemelen met kruiden gemengd en tot brokjes geperst. Je kunt ook zelf zemelen voeren en de kruiden daar kopen. Is dan van Dr Scheatte geloof ik?

De natuurlijke weg is/was van Willy Sidorak, al zit die nu in Zuid Frankrijk.

Alleen zemelen of zit er nog iets aan granen in?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:37

Nee, alleen zemelen.
De Natuurlijke Weg gaat ervan uit dat een paard (ook sportpaard) voldoende heeft aan onbeperkt ruwvoer (liefst hooi vanuit de Alpen ofzo) en extra kruiden. Die worden dan gemengd met zemelen. Voor het gemak kun je dan ook zemelen met kruiden kant en klaar gemengd kopen in brokjes vorm.

Dat is zodat het paard geen belastende stoffen binnenkrijgt waardoor hij zou kunnen verzuren oid.
Filosofie erachter vind ik wel goed, maar ik zou er toch zeker granen bij mengen. Anders hou ik in de endurance geen paard meer over

Ik heb hier nl een heel boekwerk van Sidorak en de Natuurlijke weg liggen. Ben daar paar jaar terug geweest.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:46

Djilan schreef:
Nee, alleen zemelen.
De Natuurlijke Weg gaat ervan uit dat een paard (ook sportpaard) voldoende heeft aan onbeperkt ruwvoer (liefst hooi vanuit de Alpen ofzo) en extra kruiden. Die worden dan gemengd met zemelen. Voor het gemak kun je dan ook zemelen met kruiden kant en klaar gemengd kopen in brokjes vorm.

Dat is zodat het paard geen belastende stoffen binnenkrijgt waardoor hij zou kunnen verzuren oid.
Filosofie erachter vind ik wel goed, maar ik zou er toch zeker granen bij mengen. Anders hou ik in de endurance geen paard meer over

Ik heb hier nl een heel boekwerk van Sidorak en de Natuurlijke weg liggen. Ben daar paar jaar terug geweest.

Kan ik helemaal in mee komen.

Ik heb altijd begrepen dat zemelen buikvulling is, dan dan kan ik beter hooi geven!

Djilan, wat geef jij je paard?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:06

Zemelen zijn in principe ook buikvulling, maar wel fosforrijk en bevatten zeker ook eiwitten.

Ik moet toegeven dat ik zelf na 7 jaar nog altijd zoekende ben naar het voor mij en mijn paard ideale voer. Ik wil mijn paard het beste geven, maar wel voor een redelijke prijs.

Dodson & Horrel en St Hippolyt spreken mij erg aan, maar zijn prijzig. Ik ga het wel voeren, maar dan wel gecombineerd met iets anders. Ook Marstall staat hoog bij mij.

Ik heb de laatste jaren Equiral Stud en Havens muesli zonder haver of gerst gevoerd. Daarvoor Pavo Stibro en wisselende Muesli's.
Equisanum
Marstall
Pavo
Havens
vCooten
Enkele merken brokken en muesli's die ik geprobeerd heb.
Van bovenstaande merken is alleen vCooten mij echt niet bevallen. Maar Ilonka van Ganna hier op Bokt loopt er 90km op...

Welk voer is dus zó paardafhankelijk!

Dus kijk ik naar wat mij een goed gevoel geeft als ik het voer èn waar mijn paard het goed op doet.

Op dit moment staat hij op het laatste van een zak gratis IJslanderbrok (1/2 kg) (liga) met gerst(250 gr) en lucerne (2 flinke handen) in de ochtend en 1 schep (+/- 500gr) Spiritmuesli van Treurniet in de avond.

`s Avonds krijgt hij een hooinet met +/- 9kg hooi. In de ochtend hooi met voordroog gemengd voor hij de wei in gaat. Dit is ong. 6 kg.

Als dit op is (waren dus gedeeltelijk probeersels) wordt de gerst vervangen door haver (ik geef in de winter haver en in de zomer gerst).
De lucerne wordt vervangen door Fibergy van D&H.
De brok wordt vervangen door of Equiral Stud of Pavo Stibro of een krachtvoer van D&H. (van de zomer StHippolyt denk ik)

Tijdens het wedstrijdseizoen krijgt hij dan ook een scheutje olie over het eten. Daarbij is het dat ik hem nooit meer dan 1,5 kg krachtvoer geef per dag. Hij wordt nl bijna al dik van lucht...

Ik hoor jullie bijna denken: Die is gek, die geeft haar paard steeds wat anders.... Verward
Ik ben gek, dat klopt Knipoog
Maar mijn paard is èrg makkelijk als het gaat om wijzigingen in het voer. Geen diarree, geen verstoppingen, geen koliek. Niets daarvan. Hij vindt alles goed. En als ie iets niet (meer) lekker vindt eet hij het gewoon niet.

Het is zelfs zo bij muesli's dat als ik een bepaald soort te lang geef hij het na een maand of 2 gewoon niet meer eet. Wil ie iets anders. Hoezo wij horen bij elkaar Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:21

Djilan,

dank je wel wel voor je uitgebreidde toelichting!

Een aantal merken die je noemt heb ik ook gebruikt.
Nu voer ik uitsluitend de Aurakoeken van pavo.
Ik had interesse in de Liga, maar door de info die Smurf hier heeft neergezet, zie ik dus dat dat weinig zin heeft!

Ik denk dat ik beter een gewone, goed brok kan geven,aangevuld met de aurakoeken.

Of de aurakoeken weglaten en alleen Liga voeren.

Het liefst zou ik pure dingen willen voeren, dus granen. Maar ik ben daar onvoldoende van op de hoogte, vertrouw mezelf daar niet in.
De korreltjes samenpersen met allerlei stoffen staat me ook tegen. Maar dan moet er wel een alternatief tegenover komen.

Is lucerne eigenlijk duur?

Kortom, ben er nog niet uit!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:34

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:36

en wij mochten alleen hele zieke en zwakke paarden lucerne voeren om dat het een zeer hoogwardig produkt was en peperduur........
ik zie een boer z'n koeien echt geen luzerne voeren, een klein zakje is bij de Welkoop al 10 euro

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:38

Zal vroegah wel anders geweest zijn? Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:40

Botervlieg schreef:
'De natuurlijke weg' heeft inmiddels 2 soorten brok; lees maar even:

http://www.denatuurlijkeweg.com/pagina_2x.html

'Lucerne = koeienvoer' is mij altijd geleerd....

OK dan! Thanks!

Maar hoe voer ik dit dan?
Moet ik dit dan aanvullen?
En de voedingswaarde, als je het bijv vergelijkt met een halve kilo "normaal" biks, hoeveel moet je geven?

En waar zit een distributeur?

Lucerne is toch ook een verwennerijtje, net als slobber?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:42

Het vroegah waarin je bijv. nog èn stro èn geld kreeg voor je mest? Egwaar.

Nu betaal èn je stro èn je mestafvoer.

Zo zal er best meer veranderd zijn en ik denk dat je lucerne best stukken kunt kopen bij Hartog.