Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 22:56

ninaphilo schreef:
Bedankt voor jullie lieve reacties op mijn stukje met Sem! Ik blijf me ook verbazen over hoe goed alles gaat haha.

Dee_Es, haha dit vind ik een mooi compliment zo! Twente is helaas wel een stukje rijden. Maar wat fijn dat ze zo stoer is, zelfs in het donker! Dat is het enige wat Sem wel heel spannend vindt. Dus ik ben blij dat het weer langer licht is.

Nouvel, duimen op geen beschadigingen!

boedjang, fijn dat je bijrijder het verder op kan pakken. Ik hoop voor je dat je zelf weer het vertrouwen krijgt. Maar ik snap wel dat dit flink impact heeft gemaakt.

SandraWierda, gebruikt worden als bijtobject tijdens wandelen herken ik wel :+ Wanneer een stukje even spannend is worden we blijkbaar een stressbal.

Aries_31, ego-post mag altijd! En wat stoer ook volledig met tuig!

-
Wanneer ik voor de eerste keer erop ga met volledig tuig, dan ga ik ook eens mijn rij-outfit aantrekken ipv mijn standaard stal kloffie. Ook al is het maar 5 rondjes in de roundpen dan, we gaan gewoon een keer fancy! :o Zadel zal geen probleem zijn, maar hoofdstel met bit ben ik nog aan het oefenen. Ik wil dat hij het bit zelf aanneemt, dus nu aan het oefenen dat hij zelf zijn bit 'inhapt'.

Hoe vinden die van jullie het bit? Als je al met bit oefent.

Bij ons was het bit wel even zoeken. Ik had eerst mijn sprenger satinox maar dat was geen succes. Dan een ongebroken plastic van BR en dat ging beter. Maar nu doe ik alles met een simpele kneveltrens van harry´s horse die hier nog lag.
Bij Wiz is het de neusriem die het hem deed. De rambo micklem was altijd al een gedoe. Maar omdat die niet mooi bij de oren lag was ik aan het puzzelen gegaan met mijn hoofdstelonderdelen van equibling.
Daarmee een hele simpele met hoge neusriem gemaakt.
Daar was hij het dus helemaal niet mee eens, het hoofdstel indoen was elke keer weer een gevecht.
Nu de neusriem eraf is kan ik het prima aandoen en doet hij soms uit zichzelf al zijn mond open zonder dat ik het moet vragen.

De overgang van watertrejs naar kneveltrebs was overigens vooral omdat hij bij het longeren weleens serieus aan de lijn durfde trekken en dan ging dat bit zo door zijn mond. Was geen fijn zicht.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:33

Mag ik me ook melden? Onze 3 jarige wpbr merrie Daantje (New Challenge Dusk to Dawn) staat in de startblokken om aan het werk te gaan. Sinds kort rustig begonnen met longeren. Plan is om zelf een begin te maken en er tzt iemand bij te halen om er voor het eerst op te gaan.

Afbeelding

Dee_Es

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:32

Natuurlijk! Welkom Joanne. Is ze nou zo jong wit of is het eigenlijk een ander kleurtje?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:44

Ervaring gevraagd..

Illustro heeft van 6 maand tot 1,5 jaar op een pensionstal gestaan. Ik merkte toen nog niets van onder de indruk zijn. Alles verliep verbazend goed.

Van 1,5 tot 2,5 heeft hij ergens prive gestaan, heel rustig nooit andere mensen ofja welgeteld 2 andere. Wederom heel rustig. Ook toen merkte ik niets speciaals.. alleen pure aandacht en connectie met mij.

Sinds november 2025 staan we op onze huidige pensionstal / manege. Veel mensen, veel meer paarden.. en ik merk dat zowel ik als hij stressig zijn bij andere. Hij heeft 0 aandacht op mij. De manieren waarbij andere me willen helpen stroken niet met hoe ik mn paard wil opleiden, ook al werken ze wel. (Paard steeds in een hoger tempo longeren enzv zodat hij op u gefocust blijft) dit veroorzaakt centrifuge kracht, iets wat ik niet wil.

wil ik iets doen ben ik zelden alleen in de piste (niet afhuurbaar) mensen halen hun paarden van de wei en gaan dan steevast even longeren.
Hierdoor merk ik dat erg gestrest geraak en overduidelijk dit ook aan Illustro doorgeef.
Ik weet van mezelf dat ik dit niet mag ontlopen want hij en ik moeten er mee leren omgaan.

Vanaf volgende week starten de manege lessen en de paaskampjes terug en ik merk dat ik nu al mn moed in mn schoenen laat zakken.

Ik wil nl. ontspannen met mn paard. Maar ik besef ook dat overal wel “iets” is.

En ik wil hier niet weg omdat al de rest mij wel heel erg ligt. Als we dit niet aankunnen hoeven we ook nooit bij wijze op wedstrijd te gaan.

De vorige “rustige” plek was de piste totaal niet bereidbaar dusja.. heb je ook niets aan.

Iemand raad hoe ik er het beste mee omga? Als we alleen zijn of met 2 is hij wel gewoon rustig en gefocused.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:57

Haf_Woezel, welke fase ben je nu met beleren/ opleiden? Misschien gewoon even lekker bij het begin/ basis beginnen. En dat allemaal herhalen en soms zelfs opnieuw aanleren in deze super afleidende omgeving. Alles wat hij herivoor geleerd heeft was in andere situaties dus misschien is dat een optie, zodat jullie beide even kunnen resetten naar de nieuwe situatie.

Als ik straks zover ben om op pad te gaan, doe ik met alles ook eerst weer even paar stappen terug, wat hij thuis kent, kan hij op een nieuwe locatie gewoon nog niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:01

Citaat:
En ik wil hier niet weg omdat al de rest mij wel heel erg ligt. Als we dit niet aankunnen hoeven we ook nooit bij wijze op wedstrijd te gaan.

Dit haal ik er even uit. De door jou beschreven drukte zouden mijn paarden (3 stuks, oudste 15) ook niet trekken terwijl twee van de drie toch hele prima wedstrijd en buitenrij paarden zijn.

Deze stal klikt een beetje alsof Illustro gelijk in het diepe wordt gegooid 'en ga maar zwemmen'. Dat zou voor ons ook niet werken.

Heb je de mogelijkheid of zijn er tijdstippen dat er nauwelijks iemand anders op stal is? Wij kiezen zo ook onze echt rustige tijdstippen om iets te doen met Gussar. De anderen met jonge paarden doen dat ook zo.
Dat kunnen we langzaam zo een beetje uitbouwen waardoor we nu ook bijvoorbeeld in de longeerbak iet kunnen doen kunnen doen terwijl er een paard in de paddock naast de longeerring staat terwijl we dat eerst niet konden ivm totaal gebrek aan focus :')

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:12

Dee_Es schreef:
Natuurlijk! Welkom Joanne. Is ze nou zo jong wit of is het eigenlijk een ander kleurtje?

Gefeliciteerd Dee_Es!
Ze is gewoon heel snel wit. Ze was al wit toen ik haar als 1,5 jarige kocht (en ik houd helemaal niet van schimmels :') )

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:45

Welkom Joanne
Leuke pony
Haf woezel wat vervelend, maar verder bevalt de stal wel,of vind je het sowieso te druk. Dan zal je misschien dat even moeten bedenken.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:58

@ninaphilo: thanks! Tuig was hij al gewend en een vriendin van me had er al wel vaker even opgezeten, dus daarom durfde ik dat ook wel aan voor de foto haha. Omtrent wennen aan het bit, daar kan ik je eigenlijk geen tips in geven. Het zadelmak maken van een paard heb ik zelf nooit gedaan, dus daar heb ik geen ervaring mee.

@Dee_Es: gefeliciteerd met je verjaardag!

@JoannevZ: welkom bij de club!

@Haf_Woezel: lastig wel.. Enige tip die ik je zou kunnen geven is: zoek het bij jezelf. Zoals je zegt, merk je aan jezelf dat je gestrest raakt en dat doorgeeft aan Illustro. Kijk of je wat stress bij jezelf weg kan halen door wellicht wat kleiner te beginnen als er meerdere mensen met paarden bezig zijn. Bijvoorbeeld een klein stukje wandelen over het terrein, met beide de focus alleen bij elkaar, en zo steeds een stukje uitbreiden. Ik merk bij mezelf heel erg dat het werkt om terug te gaan naar iets waarvan ik weet dat wij het als combinatie kunnen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:57

Haf_woezel wij stonden ook op een manege en mede daarom ben ik ook verhuisd.
Ik trok vooral zelf al die prikkels niet, fjo vond het allemaal wel prima.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:53

Bedankt allemaal om te reageren, ik wil het bekopt houden maar ik vrees er wat voor.

@SandraWierda: Illustro kent inmiddels alles "onbelast" (longeren, wandelen, materialen en ook heb ik 1x opgestapt met zadel, twee passen gezet en weer eraf gegaan) tot zover onze opleiding.
Van al het materiaal, longeren enzv kent hij prima en is hij niet stressy van, het de nabijheid van andere paarden die hem omtoveren tot een arabisch showpaard zeg maar :+

Ook IN de stal is alles prima, hij heeft zelfs nog het "klapper/Babbel" gedrag naar andere paarden zoals kleine veulens dat doen.

@Apple: Ik snap wat je bedoeld, En dat doen we inderdaad nu ook al, maar ik ben wat bang dat als ik blijf ontlopen, Illustro ook gewoon nooit aan de prikkels gewoon zal worden, of althans prikkels... het vergaat hem wel (hier kom ik onder op terug).

@Aries: Ik zoek het inderdaad vooral bij mezelf, ik weet dat ik al worst case scenario's aan het fabriceren ben in mijn hoofd nog voor mijn paard doorheeft dat er wat gaande is. Ik heb Audhd (recent pas ontdekt, ik ben al 38 :') ) maar ik leef met de frame "Wat als" en ik weet ook dat dit verkeerd is, maarja het moest maar eens fout gaan...

@Emori: ik snap het wel, maar ik wil het graag toch nog even proberen, Misschien (hoop ik) dat ik het leer dat het allemaal niet negatief moet zijn en gaat het wel meevallen? Ik sta er sinds november en het is winterstop, ik moet de rush nog meemaken.

Even extra info (want ik zat daarstraks op mijn gsm en nu voor de pc)
Dus deze manege/pensionstal ligt letterlijk op 3 min van mijn huis en richting mijn werk, het is een "DIY" stal waarbij je zelf instaat voor het krachtvoer en het binnen en buitenzetten van je paard. Hooi en stro mag je zelf onbeperkt nemen zolang je niets verspilt en als je zelf geen hooinet hangt (moet in hooinet) dan geven zij hooi. Ook wordt de stal 1x per week volledig door hun leeggehaald, en door de week opgestrooid, maar mest moet je door de week wel zelf uithalen.

Na her en der te hebben gestaan vind ik dit - ondanks soms moeilijk met elke ochtend en avond binnen en buiten zetten - dit wel een fijne regeling en komt het het dichtst bij je paard aan huis hebben. Ik beslis hoe lang hij buiten komt - hele jaar door trouwens op de wei - ik beslis wat hij eet, hoeveel hij eet, wanneer hij eet en hierdoor zie ik ook dagelijks mijn paard zodat ik ook niets mis (wat op mijn vorige stal wel een paar keer tot paniek had geleid).

Nu het op en van de wei halen, de stal, de poetsplaats, daar is Illustro volledig vertrouwd en rustig mee, ook als wij alleen werken in de piste is er niets aan de hand, hij wil zich soms wel eens lostrekken, maar dat doet mijn bomproeve haflinger van 15 ook.

Het is van het moment dat er andere paarden langskomen, of in de piste werken, of er zijn mensen aan het kletsen langs de piste dat hij TOTAAL niet meer op mij let en maar wilt kijken. Gisteren wou ik hem longeren en toen hadden we Whoopie er ook bij, en meneer ging echt showen, crossen, staart omhoog en dan schiet ik echt onmiddelijk in de stress, ik heb dan precies het gevoel van controle verlies, gevolgd tot doemdenken (al ben ik geen angstig persoon rondom paarden).

Dus ik wijd het echt wel aan mij toe, en natuurlijk het feit dat Illustro nog een jonkie is, waardoor ik het ergens ook belachelijk vind dat ik uberhaupt de vraag aan jullie stel, maar ik moest het gewoon neerschrijven om het uit mijn hoofd te krijgen.

Ergens denk, hoop ik dat als hij aan de prikkels wordt blootgesteld van de lessen en de kinderen dat hij na een maand ook wel zo iets heeft van "oh, ok" en zijn eigen ding doet, maar ik ben ook wel beetje rillig dat hij nerveus zou blijven en dat er dan niets komt van ons lang verwacht uitzicht van zadelmak maken natuurlijk -O-

Hij is echt wel een mens gericht paard, hij houd van aandacht en aan je prullen, maar kent natuurlijk nooit veel paarden van dichtbij. Hij staat nu ook niet mijn bij een ander paard (wat ik opzich wel jammer vind) maar ik kan hier nu even niet anders.

Dus ja, ik vrees dat het compleet bij mezelf ligt, ik ben ook zo opgejaagd de laatste tijd dat ik soms echt even moet denken van "how Sabrina, neem een chill pill" en Illustro is heel sensitive op dat vlak, die pikt alles echt onmiddelijk op.

Maar HOE ga ik het beste te werk als ik merk dat ik weer opgejaagd geraak of in de stress schiet?

Ik hang nu zo een rood/wit lint uit als ik longeer, dat ALSSSSS hij zou uitbreken hij daar niet door gaat, daar ben ik zeker van en zo kan ik ook geen andere paarden in gevaar brengen (de piste is L vormig, 1 lange kant en 1 korte kant, en die zijn open naar elkaar toe)

Maar ik hoor dan van andere waarom ik dat doe en dat hun paard daar ook bang van is, ja nou... die moet daar dan ook maar aan wennen denk ik dan, of ben ik dan egoistisch? Het stuk wat ik afzet is hoog uit 8 meter in lengte, en staat tevens strak zodat het ook niet wappert. Op die manier kan ik hem met volledige touw lengte longeren.

Illustro is ook compleet clickergericht getraind en reageert hier ook goed naar, maar niet als hij heel in extase als een bronstig hert door de bak sjouwt, dan weer niet :')

@ DEE: proficiat met je verjaardag! *\o/*
@ Joanne: Welkom hier! :D

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:29

Sorry als ik altijd zo van die moeilijke levenskwestie vragen stel :n Het hoofdje draait overuren en iedereen op stal heeft paarden van 14+ geen jongkies

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:55

Haf_Woezel, Vragen mag altijd, ik probeer een lijn te halen uit je tekst :)
Wat ik vooral lees is eigenlijk jou stress als hij meer prikkels krijgt dan hij kan verwerken en dus adrenaline aanmaakt en heftiger word.
Heb je al eens met een dubbele longe gewerkt? Tosh is namelijk ook zo, en met een dubbele longe kan ik haar heel goed houden.
Daarnaast probeer niet de omgeving aan te passen op het eventuele te verwachte gedrag, de omgeving is de omgeving, daar moet hij het mee doen, hij zal echt niet zomaar een hek over gaan.
Als jij stress krijgt, is het al knap dat jij dat tegen jezelf zegt, dat is echt stap 1, dus stress maar geen paniek. Leer een kalmeringsgeluid/rem aan, en laat de boel even de boel. Niet op de rem trekken, niet meer ruimte geven, even een halve minuut jezelf tijd geven om na te denken.
als je aan het longeren bent, kun je daarna de cirkel kleiner maken/groter maken/kleine maker groter maken, tot hij er weer is.

Gebruik je al een singeltje? Dan kun je vanaf de zijkant van de neus al naar de singel toe, en heb je een soort noodrem als hij wegtrekt buigt zijn hals en zal hij al afremmen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:16

Die dubbele longe vind ik ook erg handig met mijn lostrekker!
Langs de ene kant houdt het hem meer bezig, er is meer om over na te denken. En langs de andere kant heb ik wel wat meer te zeggen als hij weer eens beslist dat hij toch graag opeens aan de hele andere kant van de bak wil zijn.

Wij hebben deze paasvakantie de longeercirkel enkele dagen beschikbaar op een stal in de buurt dus gaan daar even aan de slag. Ook om even los te rijden zodat hij niet een giga ruimte heeftals hij in paniek geraakt

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:40

_/-\o_ bedankt voor het meedenken.

Hij kent alles van longeren (singel/bijzet/pessoa..) dubbele longe heb ik, en ook geprobeerd maar hij draait zich altijd om. Sneller dan ik kan reageren waardoor hij in de knoop geraakt en daarom heb ik dit niet meer gedaan.

Nu moet ik zeggen dat dit ook al een dik half jaar geleden is. Misschien toch nog eens proberen.

Als ik er echt over invoel denk ik dat ik mn gevoel kan plaatsen onder het kopje “angst op controle verlies).

Ik heb in deze piste 4 jaar geleden ook een fout gemaakt door mijn paard los te laten tijdens het aan doen van mijn handschoenen. Woezel vertrok toen met grote blijdschap.. op datzelfde moment waren er 2 andere in de bak. 1 ervan had een heel reactief paard en die begon gelijk te steigeren en doen en was dat meisje gevallen. Hierdoor ben ik als de dood dat ik dus andere mensen in gevaar breng en ik als “een last” gezien wordt op stal.

Andere zeggen dan weer “tja dat is het risico als je met paarden bezig bent” maar liever dan niet door mij…

zeker als moeder zijnde.. stel dat zo een resem kinderen “verongelukken” door ik en mijn paard..

Dat is dus mijn paniekske

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:41

Haf-woezel, als je de linker lijn door het bit naar de singel haalt, en de rechter over de schoft door de ring naar het bit, is het makkelijkste starten met longeren aan de dubbele longe. :)
De kans op omdraaien is dan ook relatief klein.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:53

Boedjang, fijn dat er na je ongeluk nu weer even iemand om Mithras heeft gezeten en dat goed ging! Hoe gaat het herstel met je enkel?

SandraWierda, lekker bezig! Zo te lezen maken jullie mooie stapjes.

Nouvel, hoe is het nu met Trevo zijn been?

Dee_Es soms is dat even niet anders, beterschap voor iedereen! En wel leuk je jonkie zo stoer is, heb je veel profijt van!

Aries_31, beetje voorzichtig zijn is niks mis mee en heb een zwak voor bont <3

Welkom JoannevZ!

Haf_Woezel, het kan natuurlijk zijn dat een plek gewoon minder bij jullie past, denk belangrijkste je bij jezelf blijft en niet dingen gaat doen die niet passen.

Hilea en ik hebben woensdag een ongelukje gehad, mijn zadel ging aan de schuif toen we rechtergalop wilde proberen dus ik eindigde in de omheining en Hilea met het zadel onder haar buik. Echt stom ongeluk en dikke pech. Ik wat beurs, nek/rug klachten en de paal in mijn rug staan maar goed weg gekomen! Gisteren weer gereden, andere singel gebruikt en we laten galop even met haar ronde drachtige buik. Ze had even wat spanning of zadel niet weer onstabiel zou worden, dus wat stapjes terug maar komt wel weer goed. Wat ik wel heel mooi vond was hoe snel ze stil stond en duidelijk stond te wachten tot ik haar ging redden van het zadel, heeft niks afgedaan van haar vertrouwen in mij.

Thomasso en longeren oefenen gaat goed, en woensdag met lekkere weer stukje gewandeld (denk in beweging blijven voor mij ook wel goed na de klapper :') ). Vanmiddag even grondwerk en dan morgenochtend les met hem!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:14

Jeetje Urosa gelukkig goed afgelopen met je val fijn dat je gisteren weer erop bent gegaan

Verloop van mijn genezingsproces weet ik even niet. Dat speelt zich gezellig onder het gips af, woensdag controle.

Haf woezel
Dat andere paarden bang worden van dat rode lint is wel wat jammer haha ik zie het als gratis schriktraining voor hun.
Verder ben je volgens mij wat angstig om anderen tot last te zijn , sorry als ik het verkeerd interpreteer. Heb je ook les? Want een goede grondles instructrice is ook waardevol en kan je wellicht daardoorheen loodsen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:31

Oh jeetje, das ook niet tof zeg! Gelukkig is het goed afgelopen.

Hoe voel jij je, boedjang?

Hier weinig progress eerlijk gezegd. Ik ben al een hele week ziek van een virusje, gisteren naar de huisarts geweest omdat het toch al van zaterdagavond speelde. En ik voel me nog niet heel erg veel beter eerlijk gezegd. Verdorie, haha. Hoop snel alles weer op te pakken. Alleen slecht nieuws gehad vandaag dat onze bijrijder van mijn andere paard gevallen is en ik weet niet goed wat ik er mee moet. Hij was geschrokken, wat hij dus de laatste tijd heel erg veel doet.. en ik weet niet van wat of hoe het komt. En het is op deze manier niet meer leuk. Vind het erg moeilijk om te bedenken waar het aan het ligt en wat ik er mee moet doen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:34

Jeetje furst wat vervelend ook, snap je daar even mee in je maag zit. Bijrijder verder oke?
Ik ben beetje aan ontdekken wat wel en niet lukt.
Gisteren opgehaald door collega van werk was fijn daar even te zijn
Dat lukte. Verder maar per dag aankijken. Voel me verder oke

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:39

Bijrijder is nu naar de spoed, ze had zoveel pijn aan de heup. Hopen dat er niets gebroken is. Al was er schijnbaar niet echt iets aan de hand. Ze was wat afwezig tijdens het rijden, hij schrok en draaide weer met een mini bokje. Ze zei ook aan de telefoon dat het totaal niet erg was. Maar dat ze wel veel pijn had.

Oh ja wel fijn dat die collega je kwam ophalen! Gelukkig voel je je oke, dat is wel het belangrijkste

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:04

Jeetje wat een narigheid allemaal zeg…

Furst, wat rot, hopelijk gaat het meevallen met je bijridser.

Urosa dat is ook schrkkken zeg!
Fijn dat Thomasso wel goed gaat.

Boedjang fijn dat je er even uit bent geweest!

Haf woezel, ingewikkeld zo…
Ik merk nu op een grotere stal sta dat ik het lastiger vindt om met de jonge paarden wat te doen, met name Trevo 8s nog erg gevoelig voor drukte en andere paarden om hem heen en ik merk dat ik dan zelf ook minder ontspannen met hem bezig kan zijn.
Alleen in de bak heeft hij veel meer focus en is hij veel meer ontspannen.

Noukie mooie adviezen voor de dubbele longe , straks hier ook eens voorzichtig proberen als we daaraan toe zijn.

Waidida succes dit weekend met je plannen!

Trevo zijn been is gelukkig nu dunner aan het worden.
Ik ben nog aan het stappen en ik durf ze nog niet samen los te doen, zeker niet met deze koude harde wind, dus dat moet nog even wachten.
Mijn vriend is woensdag geopereerd en moet even rustig aan doen, dus ik heb met 2 paarden ook even wat meer werk op dit moment, wel fijn dat we nu een lang weekend hebben.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:20

Ik post niet zoveel maar lees wel telkens mee :Y) .

Haf_woezel: Als je daar wilt blijven en wilt werken aan jezelf dan moet je denk ik wat stapjes terug doen. Ik zou per dag aan mezelf vragen, wat kan ik vandaag succesvol doen? Wat gaat sowieso wel lukken? Als je zelf al veel spanning hebt door de omstandigheden, wat lukt dan nog wel succesvol? Ga dit van te voren bij jezelf na en ga dat doen. Is dat poetsen, is dat handwerk, is dat samen wandelen, is dat longeren, is dat aan het zadel laten wennen etc.. Leg de lat niet te hoog maar zet iedere training op voor succes. Een paar balkjes in de bak neerleggen kan bijvoorbeeld een prachtige afleiding zijn en iets waar je je echt op kunt focussen. Probeer hierbij niet aan wat andere ervan vinden denken. Je komt op stal, je kijkt naar de omstandigheden en je vraagt jezelf de vraag: wat kan ik vandaag succesvol met hem doen waarbij we ons samen goed voelen? Dat is hoe ik het aan zou pakken.

Ik zit zelf trouwens inmiddels op Vilja. Heb haar een klein weekje gelongeerd en ben er toen opgestapt. Ze pakt het enorm goed op, ze was al wel zadelmak maar sturen en been etc kent ze nog niet. Ze was in het begin erg afgeleid dus heb met behulp van wat balkjes en pionnen mijn en haar focus wat meer binnenin de bak kunnen leggen in plaats van haar vriendjes rondom de bak.
Zachtjesaan begint het sturen te komen en het reageren op been. Ze kent mijn stemcommando goed dus vanuit daar leer ik haar been=voorwaarts aan. Haar noodrem doet het ook heel goed en we staan regelmatig ineens pats boem stil :') maar dit gaat ook steeds beter hihi. Doet ze zodra ze het even niet meer weet.

Afbeelding

Afbeelding

Klein filmpje, note sturen met twee handen gaat steeds beter maar met 1 hand had ik weinig stuur haha.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:55

Hier net nog Illustro proberen longeren, dacht even snel voor die lessen starten.. nou.. waren ze al begonnen.. maar goed, even op mn ademhaling gefocust, lintje gespannen. (Begon ook nog te waaien)..

Nou we begonnen zo..

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam er nog een andere shetlander binnen vlak langs ons touwtje en werd het zo..

Afbeelding

Maarrr. Bibi hier is heel erg op haarzelf gaan letten en ademen
En toen eindigde we toch zo..

Afbeelding

Afbeelding

En dat is niet al te slecht toch :)

En toen werden we de bak uit gekeken.. maar ik voelde toch al overwinning.

Ik heb thuis gelijk een nieuwe gezinsplanning gemaakt.

Wanneer gaat mijn man naar de fitness (powerlifter) wanneer doet wie de kindjes naar school, en uiteraard wanneer probeer ik Illustro te trainen.
Voorlopig komt het uit op.
Maandag : met volk (geen manegelessen)
Dinsdag niet
Woensdag ochtend om 6:30/7:00 :')
Donderdag avond: met volk (geen manegelessen)
Vrijdag niet: zaterdag ochtend : alleen
Zondag: alleen als ik zin heb.

“Trainen” kan vanalles zijn natuurlijk. Hiermee bedoel ik gewoon IETS met hem proberen doen.

En dan hopen dat de planning wat aangehouden kan worden want de bak is natuurlijk wel weersgevoelig.

Dit weekend wil ik wel nog even onozel doen.. heb van dat haarkrijt gekocht en wil illustro omtoveren tot Unicorn voor zowel het leuk te make van de kinderen op paaskamp om te zien, als ook de verjaardag van Woezel en Illustro die eraan zitten te komen. Even Lol met je knol.

@kasmir: bedankt voor de tips! En wat goed van jou en vilja!

@Furst: ook ik hoop dat het zal meevallen met de bijrijder. Ik merk dat de lentekriebels hier ook allemaal beginnen.

@ boedjang: hopelijk een goed nieuws op woensdag en fijn dat je even meegenomen werd. Lekker even gedachten verzetten.

@ noukie: dat van de linkerteugel ga ik zeker testen. Misschien al dit weekend ofwel 2de week paasvakantie! Thx

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 21:31

Mooi resultaat haf woezel van vandaag!

Kasmir wat een leukerd en wat fijn dat ze het zo goed doet!

Het is denk toch de week van de spanning bij de jonge paarden…
Ik heb vanavond weer even op Toto gezeten, ik kan nu probleemloos alleen opstappen en ook het stappen ging prima vanavond, maar met aandraven wilde hij niet naar voren en werd het hoofd tussen zijn benen en bokken… iedere keer weer…
Even gestapt en van hand veranderd en toen toch nog maar een keer geprobeerd en toen kwam ik er wel doorheen en ging hij naar voren en bleef hij goed draven en was het eigenlijk over.
Hij bleef heel onrustig met zijn hoofd, en dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan.
Toch wat spanning in zijn lijf denk.
Het was ook een rare week doordat ze vanwege Trevo zijn been niet samen los konden en dat heeft juist hij altijd wel heel erg nodig en dan de harde wind ineens weer.
Hopelijk volgende keer weer beter en anders even pas op de plaats en even rustig aan.