Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:02

Ja of degene die buiten gewoon goed fokken en stempelhengsten worden uiteindelijk.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:22

Ik ga vanavond kijken bij een 3 jarige ruin. Heb bij de kliniek even de kosten opgevraagd maar het zou op €500 uitkomen om de hals en rug op de foto te zetten, klinisch te laten keuren en de oude foto’s te herkeuren. Ik vind dat wel heel prima eigenlijk. Maar hij is dit jaar 3 geworden en al goed onder het zadel, dus wel vroeg ingereden. ‘T is het eerste paard wat ik zelf echt ga kopen (als het allemaal goed is), dus dat maakt het allemaal wat spannender. *\o/*

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:34

Ik had drie paarden op de planning en alledrie waren een dag voordat ik ging kijken verkocht. Soms al binnen 3 dagen.

Jammer, maar ik zit ook in een kleine vijver te vissen met de wat flegmatieke braveriken die er wel leuk uitzien en een proefje kunnen lopen, maar ook makkelijk mee te nemen zijn buiten. Deze paarden zijn schaaaaaaarrsss..

Ga daar eens op fokken!! ;);)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:29

vidya schreef:
Ik had drie paarden op de planning en alledrie waren een dag voordat ik ging kijken verkocht. Soms al binnen 3 dagen.

Jammer, maar ik zit ook in een kleine vijver te vissen met de wat flegmatieke braveriken die er wel leuk uitzien en een proefje kunnen lopen, maar ook makkelijk mee te nemen zijn buiten. Deze paarden zijn schaaaaaaarrsss..

Bij flegmatieke braveriken denk ik aan Gelders bloed.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:30

Earth schreef:
[

Ik niet :+ :+

Geldersen staan bekend als braaf, maar zijn vaak koel in de kop en warm in het werk. En zo braaf zijn ze tegenwoordig niet meer. Ik volg de gelderse fokkerij al ruim 20 jaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:54

Earth schreef:
vidya schreef:

Dit is exact de omschrijving van mijn paard :D En dat is idd een Gelder…Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk. :+ Hij is verkeers- en zadelmak geboren. Braaf en flegmatiek; check! In de bak moet ik m echt even ‘aan’ zetten; net een diesel. Doe je dat niet kan er ook een beginner op, ook naar t bos…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:13

Wij hadden vroeger een paar groningers op stal. Echt stuk voor stuk mega koel in de kop en echt braaf. Maar wel willen werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:24

Benzz schreef:
Earth schreef:
[

Ik niet :+ :+

Geldersen staan bekend als braaf, maar zijn vaak koel in de kop en warm in het werk. En zo braaf zijn ze tegenwoordig niet meer. Ik volg de gelderse fokkerij al ruim 20 jaar.

:j

Zo braaf als vroeger zijn ze niet meer idd vanwege de typefokkerij, op uitzonderingen na natuurlijk. Heb meer brave Groningers gezien maar die zijn weer schaarser.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:26

Staan er meestal wel een paar op hetgroningerpaard.nl
Maar ze zijn schaars inderdaad.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:45

Die ene Gelders dat ik in mijn zoektocht heb bekeken was echt een heethoofd.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 23:35

c_alsemgeest schreef:
Staan er meestal wel een paar op hetgroningerpaard.nl
Maar ze zijn schaars inderdaad.

Oh dat ga ik even in de gaten houden!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 06:35

vidya schreef:

Maar dan is de vraag, wat is het budget ;)
Want daar kan waarschijnlijk niet voor gefokt worden en braaf gemaakt worden....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 06:56

Zelfs niet proefje lopen en leuk uitzien maar braaf is schaars, mijn budget is nu 4 max 5 en de tinker die afgekeurd werd is nog niet helemaal goed, ik kreeg een longeer filmpje doorgestuurd
ga toch weer verder zoeken

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:08

Ik was vorige week voor het eerst wezen kijken, vanmiddag ga ik een les op hem rijden! Hij staat hier in de buurt en zoek ook een nieuwe instructrice namelijk, dus wie weet klikt het. Super veel zin in. Als het aan mij ligt gaan we daarna keuren en mag hij langzaamaan mijn kant op komen :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:33

Een budget van 4 a 5 is ook niks.. dan zit je ook een beetje in de onderste laag, dus met wat dingetjes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:41

Cioccolato schreef:
Een budget van 4 a 5 is ook niks.. dan zit je ook een beetje in de onderste laag, dus met wat dingetjes

voor een recreatie pony die rijtechnisch nog groen is vind ik dat zelf meer dan genoeg geld
hoeft geen sportieve pony te zijn die al een proefje kan lopen, mag een koudbloed of kruising zijn, hoeft niet de sterren van de hemel te lopen maar gezond vind ik wel een dingetje.
En dan zelfs met een kleine bemerking kan ik leven maar zeker niet kreupel, maanblind etc

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:50

Klinkt positief Oskarrino!

Ik zou ook denken dat 5k wel netjes is voor een simpele pony.

Mijn hoefsmid kreeg een brave kinderpony aangeboden. 25 jaar oud en eur 3500,00. Dat vond hij teveel en eur 3000 geboden en dat werd m dus niet. Dat vind ik dan best absurd voor zo’n oud dier.

LN, welke stokmaat en leeftijd zoek je eigenlijk?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:07

Lynn_Nikita schreef:
Cioccolato schreef:

voor een recreatie pony die rijtechnisch nog groen is vind ik dat zelf meer dan genoeg geld
hoeft geen sportieve pony te zijn die al een proefje kan lopen, mag een koudbloed of kruising zijn, hoeft niet de sterren van de hemel te lopen maar gezond vind ik wel een dingetje.
En dan zelfs met een kleine bemerking kan ik leven maar zeker niet kreupel, maanblind etc

Die discussie is eerder geweest. Voor braaf en gezond betaal je gewoon.

Het begint bij 4000 ook als ze groen zijn. Waar ik vroeger voor 2000-2500 euro een connemara kon kopen, dat bestaat niet meer. Ik betaalde in 2019 al voor een 3 jarige connemara 4000 euro en die prijzen zijn gewoon mega gestegen.

Een fijne tinker kost al snel 5000-6000 euro of meer.

En waarschijnlijk wil je zelf zadelmak laten maken niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:09

boemel schreef:
Klinkt positief Oskarrino!

Ik zou ook denken dat 5k wel netjes is voor een simpele pony.

Mijn hoefsmid kreeg een brave kinderpony aangeboden. 25 jaar oud en eur 3500,00. Dat vond hij teveel en eur 3000 geboden en dat werd m dus niet. Dat vind ik dan best absurd voor zo’n oud dier.

LN, welke stokmaat en leeftijd zoek je eigenlijk?

Wat is in jouw ogen simpel?

Ze wil een kinderpony die BRAAF is en gezond. Dat wil iedereen. Recreatie ponys zijn zeker niet goedkoper.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:47

Probleem is dat ervoor die prijzen amper iets valt te verdienen aan recreatie/kinderponies. Ik wil eigenlijk uit onze brave recreatie pony zonder stamboom, maar geen kinderpony een keer wat fokken voor de verkoop. Maar daar leg je geld op toe als fokker. Zelfs of eigenlijk nog meer als je ze tot zadelmak maken aanhoud. Dus helaas gaat dat hem voorlopig niet worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:20

Een kennis kocht 2 maanden geleden viavia een 4 jarige tinker voor €1500.
Beestje is gezond en heeft een leuk karakter. De verkoopster kon er niets mee ( lag puur aan haarzelf , dit was haar 3e paard in korte tijd waarmee niets lukte). Aangezien ze nogal veel voor de stalling betaalt en ze er al 4 maanden niet op heeft gezeten , heeft ze m voor een klein bedrag verkocht .

Hij moest even wat duidelijkheid krijgen wbt omgang (hij had nogal z'n zin gekregen- niets gemeens verder) , maar ze hebben er een super paard aan.

Dit zijn uitzonderingen, maar soms moet je mazzel hebben.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:32

Die van Marian leek me ook leuk en fijn dier, wel groen en jong

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:47

Maar op dat moment moet je wel de juiste persoon zijn die dat ziet en ziet dat het te corrigeren is. Het kan ook tegenvallen en zitten er meer problemen in zo'n paardje, en het kan meevallen maar dat weet je pas als je hem zelf hebt. Dat is geen maat voor wat een braaf dier zou moeten kosten.

Mijn ervaring is dat wat dieren kwa karakter laten zien bij minder handige ruiters zelfs na correctie bij een handigere ruiter weer terug komt als ze weer bij een minder handige ruiter zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:25

Ik heb mijn bomproof haflinger met ZE en gevoelige zolen voor, maar wel röntgen ggk verkocht voor 6250. Doodbaaf en nu rijden er gehandicapten mee. Braaf is niet goedkoop helaas. voor 4 a 5 K kun je wel een brave B/C pony kopen. Wellicht ook wel een grotere tinker, maar kijk wel uit met PSSM1 oid. Gezond en braaf is duur tegenwoordig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:00

Er zijn er echt wel te vinden hoor. Vooral als je geen haast hebt en ook als je je niet gek laat maken.

En je hebt braaf en braaf genoeg en denk dat LN niet een hele kant en klare zoekt. Wel 1 die in de basis braaf is en te vertrouwen met dr dochter. Dat is echt wel te vinden ook een D of E wel.