Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 02:10

Nou he.. wat een weer.
Rover had vanavond weer les. In de regen en de keiharde wind.
Maar wat was ie braaf. Zo trots. Zelfs toen zn staart de bosjes in waaide en hij dus tijdens het stappen ineens 'aan zijn staart werd getrokken' door de bosjes, versnelde hij alleen 3 pasjes. Verder geen paniek oid.

Loop soms wel tegen zijn gepuber aan.. Is nogal druk en lomp met zn hoofd laatste tijd. Heel dichtbij en regelmatig proberen te "happen". Duidelijk speels, maar geenzins wenselijk. Hebben jullie jonkies (heren?) dat ook? En zo ja, wat doe je er tegen/mee?

Vast staan om te poetsen lukt ook nog niet zo lekker. Rover is zo lomp dat ie gelijk zn hoofd onder het touw of de stang doorsteekt. Ben als de dood dat ie valt of klem komt te zitten (we hebben geen plek waar ze aan twee kanten vast kunnen staan).
Hoe hebben jullie dit geoefend en opgebouwd? En zijn die van jullie ook van die wilde pubers zonder gevoel van zelfbehoud?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:33

Nee Pharon heeft dat (nog?) niet. De andere zwarte waar ik ook mee werk wel. Maar die is zeer dominant en kan er niet tegen op zijn plaats gezet te worden. Nu moet ik zeggen dat dat ook wel beter gaat. Ik blijf het gewoon doen. Als hij iets doet wat niet mag, dan krijgt hij een tik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:59

Baron hapte in begin da ik hem had.
Ik tikte dan gewoon tegen zijn neus met eeb duidelijke nee erbij. Heeft het na 3x waarschuwen niet meer gedaan.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:08

Eefste, dit heeft patser inderdaad ook gedaan. En heeeeel erg schrapen..

Vaste staan heb ik opgebouwd door touwtje eerst los eraan te hangen en zelf uiteinde vast te houden, zodat ik die aan kon trekken of mee kon geven en dan met de clicker beloond als hij rustig bleef staan (eerst 5 sec, toen 10 sec, toen 30 sec, enz.) met engelen geduld dus!

Hoofd zwaaien, happen met meelopen had ik het uit einde van mijn touw daar zwaaide ik mee zodat hij leerde uit mijn ruimte te blijven. Kwam hij in mijn ruimte kreeg hij het zwaaiende touw tegen ze snufferd, bleef hij op afstand gebeurde er ook niks. Dat zwaaien steeds beetje af kunnen bouwen.
En als hij echt naar me hapte dan greep ik zijn bovenlip en zei ik streng "pas op he!"

Bijten was met een week over, lomp doen met mee lopen duurde wat langer. Vast staan had hij ook snel door.

Hij is nu in de regel erg braaf, maar soms moet ik met meelopen weer even het touwtje zwaaien om hem eraan te herinneren hoe alles werkt. ;)

Dat touwtje zwaai ik niet naar hem toe trouwens. Maar voor mij/naast mij zodat hij achter/naast blijft.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 11:44

Ik gebruik zo’n idolo aanbindhulp met leadrope. Super handig ding. Inmiddels is het niet echt meer nodig om m’n paard veilig vast te kunnen zetten en kan hij zelfs kort met een groundtie staan. Maar in het begin heeft hij door verschillende oorzaken wel een paar keer goed gehangen. Dan geeft je touw mee, zonder dat je paard succesvol is in zich helemaal lostrekken. En je houdt z’n hoofd ermee heel.

Bij mijn paard is vervelend met z’n hoofd zwaaien of happen meestal een teken van frustratie of als het een langere periode aanhoudt een teken van mentaal verder ontwikkelen. In het eerste geval is het aan mij om duidelijker te zijn of om een rustmomentje in te bouwen waarin hij kan afvloeien. In het tweede geval ben ik van mening dat hij er zelf ook weinig aan kan doen dat hij ff met zichzelf in de knoop zit. Dan probeer ik bijv zijn lompheid te matchen door zelf net nonchalant mijn elleboog in de weg te hebben wanneer hij z’n hoofd mijn ruimte in zwaait. Verder geef ik het geen aandacht.

In beide gevallen corrigeer ik in ieder geval niet actief, maar er is wel oorzaak - gevolg waar hij van kan leren. Ik ben gefrustreerd en ik snap het niet vs ik krijg ruimte om het te verwerken en mijn frustratie los te laten. Of, ik weet even niet wat ik met mezelf aanmoet en hou weinig rekening met mijn mens vs jeetje, mijn mens is even lomp als ik, misschien moeten we elkaar wat ruimte geven.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:18

Dank jullie wel voor de fijne reacties en tips!
Ik denk dat een deel van zijn gedrag nu voortkomt uit ontzettende jeuk. Hij blijkt voor heel veel allergisch, en ik heb dat nog helemaal niet onder controle (bloedtest en biopt gedaan waaruit blijkt dat hij veel allergieeen heeft) Ben daar nu heel hard mee bezig.
Dus dat er stukje ongenoegen en onrust in lijf zit is absoluut een feit (bultjes en korstjes en jeuk, dus hij staat enorm veel te bijten aan zijn flank. Als dat niet lukt is er sowieso frustratie. heel zielig. Wordt hard aan gewerkt).

Verder denk ik ook dat hij een pittig karakter heeft. Hij is sowieso een wat dominante knul (niet vervelend, wel opvallend) en laat zich niet heel makkelijk corrigeren. Hij wordt nooit gemeen, maar je moet van goede huizen komen om zijn plan uit zn hoofd te praten.

Ik ga aan de slag met jullie tips. Thanx

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:11

Tanden wisselen zou zelfs een (extra) oorzaak kunnen zijn dat hij wat happeriger is dan normaal..

Maar herkenbaar hoor, een flink karaktertje erop en toch een hart van goud. Ik noem mijn paard altijd maar liefkozend een avonturier in plaats van stout _O- Blijft wel een uitdaging om al die energie en al die goede ideeën van hem te kanaliseren naar iets waar ik ook blij mee ben.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:10

3heathcliff5 Dat is idd een mooie omschrijving! Haha, Roof is ook zo lief leuk grappig en heeeel expressief haha. Hij heeft een sterke wil en gaat graag discussie aan.
Wisselen heeft ie al helemaal gedaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:19

Eefste: vervelend. Heb je al gekeken naar de voeding? Ik geef voedingsadvies voor paarden en wil wel eens met je kijken naar je voeding als je dat wilt.

Hier overigens ook een paard met een sterk karakter. Mijn haflinger (ruin) was op die leeftijd echt een stuk vergevingsgezinder dan Noura nu is :=
En zoveel gevoeliger, zowel fysiek als mentaal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:45

Dat happen herken ik wel. Sheridan doet het ook veel.
Nu vooral uit speelsheid, maar op de vorige stal ook uit chagrijn.

Ik probeer het voor te zijn en hem weg te wapperen. Soms komt ie dan met zn neus tegen mijn zwiepende hand aan en schrikt ie. Maar dat doet ie toch echt zelf. :')

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:50

Na 5 weken vakantie Fier weer eens wat laten doen en gaan gewoon door waar we gebleven zijn. En zelfs uitgebreid met elastiek voor en achter
Afbeelding
Hij is zo makkelijk <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:07

Vandaag ondanks de wind aan de longe gewerkt. Bit was weer zo in, super trots op hem! :D
Het zijl wat aan het wapperen was, dat was wel wat eng. Maar goed, hij schoot weg in draf, na een paar passen weer terug naar stap. Dus ook geen gekkigheid.
Het gaat ook steeds beter met het aan de longe lopen. Hij wil alleen heel graag naar mij toe. Dat uit zich in random stil staan en dan dus naar mij toe willen komen. Maar dat mag dus niet paard…
Zadel op doen is ook geen probleem, bij aansingelen is hij vooral met mijn bezig (ik houd hem dan vast), met mijn vingers, kijken of er nog ergens snoepjes zijn, zoals vandaag. Laatst duwde hij met zijn hoofd tegen mij aan, heel zachtjes, alsof hij steun zocht.
Hij heeft nu drie keer het zadel op gehad en pakt dit echt goed op!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:11

Wat een brave paarden bij jullie zeg!

Ik heb mijn duo meegenomen naar de bak. Dat was 5 minuten sjezen voor beiden. Snorken en angaon

Daarna 5 minuutjes met Vossie gewerkt, niks bijzonders.

Ze heeft nog wel een knal met het touw tegen de neus gehad, waffel wagenwijd open en happen naar mijn hand. Daar ben ik niet van gediend

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:23

@StalMelyn: knappe Fier <3

@Rocamor: en terecht, bijten is echt een no go.
Pharon is tot nu toe erg braaf (die trap toen was dus zijn schuld niet). Alleen er zit wel Tuschinski in zijn stamboom en dat vind ik dan wel weer heel erg jammer… Gezien ze niet bekend staan als makkelijk :+
(Is de vader van zijn moeder, zijn opa dus eigenlijk)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:30

Afbeelding

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:53

Hier ook gisteren met die wind ff aan de longe laten uitrazen hij begon echt bijdehand te worden van zijn eigen energie

Zertab schreef:
@StalMelyn: knappe Fier <3

@Rocamor: en terecht, bijten is echt een no go.
Pharon is tot nu toe erg braaf (die trap toen was dus zijn schuld niet). Alleen er zit wel Tuschinski in zijn stamboom en dat vind ik dan wel weer heel erg jammer… Gezien ze niet bekend staan als makkelijk :+
(Is de vader van zijn moeder, zijn opa dus eigenlijk)

Rebel zijn moeder is een Tuschinski en een schat van een dier alleen extreem sensibel dus je moet er wel mee om kunnen gaan. Zo ben ik zelf ook wel gek op Jazz nakomelingen ze zijn heel vlug maar als je daar mee om kan gaan heerlijke paarden om te rijden. Rebel en Kallistos hun vader is Valdez dat is een Houston x Jazz en moet zeggen dat het alleen maar genieten is als ik op kallistos zit

En iedereen alvast fijne feestdagen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:21

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:38

Ook namens ons:

Afbeelding

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:49

Wat een mooie foto’s Rose_Sonny!

Ik heb gelukkig geen bijter. Ze bijt wel in het touw als ze vast staat of frummelt haar lippen tegen m’n haar. Vooral als ik op m’n knieën voor haar staldeur zit om iets te pakken haha. Wat ze wel heel erg doet is haar hoofd tegen je aan. Het is niet dat ze geen respect heeft voor je persoonlijke ruimte maar ze knuffelt erg graag. En ik moet echt heel bewust consequent zijn want ik ben geneigd om een knuffel terug te geven. Het gaat gelukkig steeds beter haha.

Hier hadden we even een paar stappen terug. Mijn man had woensdag de regendeken op haar staldeur gehangen. Donderdag met de storm is die deken dus gaan wapperen, en Luna is zich rot geschrokken. Durfde haar stal ook niet in en uit. Dus dat moest even gebeuren met ervaren mensen met engelen geduld. Uit de stal was nog heel spannend maar uiteindelijk liep ze met mij na het grondwerken zo de stal weer in. Man is er vanochtend geweest en die zei dat ze nu helemaal niet angstig meer was. Pak van m’n hart, was zo sneu.
Gisteren ook met windkracht 6 over de drafbaan gelopen, heen vond ik erg spannend, terug was er niets meer aan. Maar toen heeft ze ook een kwartier lopen spelen in de binnenbak aan de lijn. Hoop dat ik dat een keer in filmen, ze is abnormaal lenig haha.
Maar spelen mag, daar is ze jong voor
Afbeelding

En voor iedereen hier ook fijne feestdagen
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:46

@wennie: het is inderdaad echt een schat en een heel leuk paard! Leert ook erg snel, als ik zie wat hij nu in een maand al geleerd heeft… ook wel wat sneller dan de andere twee.
Sensibel is niet erg, hopelijk is hij niet te ril onder het zadel. Dat is dan niet zo mijn ding. Ik vind het altijd lastig om te zeggen of ik met zo’n paard kan omgaan. Ik heb ooit eens op zijn moeder gereden, vlugge merrie, gevoelig in de mond, maar we kwamen we prima de bak rond. Ook zijn oma gereden, wat vaker. Erg leuke merrie ook, wel een eigen karakter. Ik denk dat dat pas onder het zadel kan uitwijzen of we dan ook een goede match zijn. Hij vertrouwd mij echt, dus dat is sowieso al een goede basis voor straks. En dat terwijl we dus zo kort bezig zijn…
Gister in de stal stond ik samen met de eigenaar. Dan is het niet eerst naar de eigenaar, nee eerst naar mij <3

En mocht het niet klikken, dan staan er genoeg andere paarden. Dan ga ik ons dat ook niet aan doen. Natuurlijk niet direct opgeven. En ik wil ook de eerste paar keren er zelf op, een instructrice erbij hebben of iemand met feeling voor jonge paarden. Eigenaar is vaak wat lomp en dat past niet bij hoe ik het dan wil doen. Maar zo ver zijn we nog niet. Eerst het longeren beter onder de knie, oftewel niet elke keer gaan stilstaan en naar mij toe willen komen.

Vind het wel zo knap dat hij alles zo goed doet. Peesbeschermers, geen probleem. Hoofdstel in, nu ook geen probleem meer. Halster om/af, ik buig even mijn hoofd zodat je er goed bij kan. Dekje en zadel, geen probleem. Aansingelen ook geen probleem, maar natuurlijk merk je wel dat hij er nog wel aan moet wennen. Overal aanraken, gaat nu ook erg goed!
Als je dan ziet dat de andere twee het hoofdstel nog niet goed in willen, de ene doodsbang is voor peesbeschermers…

Dus tot nu toe erg blij met dit paard <3

Komen leuke foto’s voorbij! <3. Iedereen hele fijne feestdagen! <|- {:)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:44

Vandaag alleen geborsteld. Spray in de manen en het lichaam gebruikt. Dat was wel even spannend. Maar hij bleef staan! (Had eerst voor zijn neus een paar keer gesprayd zodat hij kon zien wat het is en aan het geluid kon wennen, maar toch is het spannender als hij het dan niet meer kan zien). Zo komen we elke keer een stapje verder :)

Vandaag was het achterneefje van de eigenaar er ook bij. Die is geloof ik een jaar of acht. En Pharon was zo ontzettend lief en rustig. Ging ook zakken met zijn hoofd toen achterneefje het hoofd wilde borsten. Echt zo lief <3

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 02:24

Ook namens ons hele fijne feestdagen!

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 08:02

Fijne feestdagen!
Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:57

Namens Joop en mij, ook hele fijne dagen

Afbeelding
Afbeelding

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:31

Zo trof ik mijn merrie aan vanochtend <3 mijn kerstochtend begon goed.
Afbeelding
Afbeelding