Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:12

pillow schreef:
Daar in Elspeet kunnen ze ze wel opwachten. Die komen gewoon iedere nacht langs.

Vind het hier momenteel redelijkerwijs rustig

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:46

Popstra schreef:
Wintu schreef:
Geen idee, vind Schotse hooglanders niet zo groot eigenlijk :

Nou vind dat toch aardig grote prooien om eerlijk te zijn! Die wegen ook wel wat

Helemaal eens! Ik ben niet bang voor koeien of grote grazende runderen die ik van een afstand kan observeren, maar soms staat er ineens als je de hoek om komt op de heide eentje vrij dichtbij en dan schrik ik toch altijd wel even :’) Denk dat ze een stuk meer wegen dan een haflinger of fjord die goed op gewicht is..

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:19

Komt bij dat wolven ook echt groot en sterk zijn. Niet te vergelijken met een grote hond. We zien nu vaak foto's van een wolf in de natuur, dan heb je geen referentiekader. Maar als je plotseling op korte afstand oog in oog komt te staan, zie je pas hoe enorm ze soms zijn. Bijtkracht te vergelijken met die van een leeuw.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:34

Wat erg voor je buren nine.

Van de week sprak ik een man tijdens het wandelen in natuurgebied Planken Wambuis. Hij meende dat je in Afrika meer wild zag. Ik zei dat het sowieso de tijd van de dag er niet voor was ( 11.00 in de ochtend) maar dat ik sinds er wolven lopen ook veel minder wild zie. Op Facebook valt het meer mensen op. De hertenbronst dit jaar bijvoorbeeld is tot nu toe veel minder als voorgaande jaren begreep ik van mensen die het jaarlijks volgen. Ik geloof zelf dat de wolven daar zeker een aandeel in hebben.

Wat mij hier in de buurt opvalt is dat de reeën zich veel minder laten zien en dat ze veel schichtiger zijn geworden sinds er wolven in het gebied zijn geweest. Nou zijn het natuurlijk al hele schrik achtige dieren, maar ik vind het echt opvallend. Normaal kwam ik ze veel vaker tegen. En al vaker gezegd geen 1 geit liep met een kalf dit jaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:46

Ik liet gisteravond de honden uit...... en ik had overdag al veel voetstappen overal gezien van de wolf, gisteravond stond ie ons tussen de eiken vlak naast het fietspad aan te kijken met gele ogen.....
Ergens denk ik dan: "stel je niet aan, gewoon doorlopen, dat beest doet niks".
Maar ik wil ook niet dat mijn honden aanslaan en dat er dan toch 'iets' ontstaat...... Het is hier inmiddels wel een beetje het Lowlands festival voor wolven.........

Ik probeer er maar niet teveel mee bezig te zijn.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:50

Op SM word je momenteel dood gegooid met berichten over hoe prachtig het is er nu zoveel roedels in ons land zijn...
Enkel maar verheerlijking van de wolf en uiteraard de voor en tegenstanders die elkaar het leven zuur maken in de reacties daar op.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:53

mysa schreef:
Komt bij dat wolven ook echt groot en sterk zijn. Niet te vergelijken met een grote hond. We zien nu vaak foto's van een wolf in de natuur, dan heb je geen referentiekader. Maar als je plotseling op korte afstand oog in oog komt te staan, zie je pas hoe enorm ze soms zijn. Bijtkracht te vergelijken met die van een leeuw.

Klopt, ze zijn echt groter dan dat op de foto's lijkt.
Ik heb er 1 gezien en was echt onder de indruk. Was 6 jaar geleden en iedereen verklaarde me voor gek.

Er was ook een herder vermist, die zou ik wel gezien hebben.
Nou dit was toch wel van een ander kaliber.
Het was in de winter dus ook in de wintervacht. Nu in de zomer met die foto's denk ik ook wel eens het valt best mee hoe groot ze dan lijken.

Jeetje Ninx, dat voelde vast heel unheimlich.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:03

Ze hebben naar verhouding erg grote poten.... qua postuur zijn ze wel minder fors dan de wolven die je bijvoorbeeld ziet in filmpjes in Canada (om maar iets te noemen).

Ja... het voelt wel een beetje ongemakkelijk. Maar er zitten hier al langere tijd best veel, en ik maakte me eerder niet echt druk.
Ik merk dat ik ook wel een beetje moet oppassen dat ik mezelf niet gek ga lopen maken.
Gisteren liep ik naar huis en dacht ook: "je moet nu niet zo'n middeleeuws tiep worden met onredelijke angst". Zoals ze in die tijd ook in zo'n soort massa-hysterie zaten rondom heksen... voelt soms vergelijkbaar.

Maar goed, mijn gevoel is met name veranderd sinds het gebeurd is bij de buren.... tot die tijd dacht ik nog dat een dergelijk hek voldoende zou zijn.
Dat is vooral een eye-opener geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:09

Die wolf waar ze een paar maanden terug sectie op verricht hebben was een volwassen mannetje. Die was toch behoorlijk als je hem zo op tafel zag liggen. (er is een filmpje van)

Ik loop in Rhenen ook wel eens door het bos achter de dierentuin langs en dan sta je ook wel eens op gelijke hoogte met een wolf. Verbaast me dan ook elke keer weer hoeveel groter ze zijn dan een hond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:18

Wintu schreef:
pillow schreef:
Daar in Elspeet kunnen ze ze wel opwachten. Die komen gewoon iedere nacht langs.

Ja hier rondom het DFW is het idd verdacht rustig. Minder goed nieuws is dat er 7 welpen blijken te zijn ipv 5.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:24

Ninx schreef:
Ik liet gisteravond de honden uit...... en ik had overdag al veel voetstappen overal gezien van de wolf, gisteravond stond ie ons tussen de eiken vlak naast het fietspad aan te kijken met gele ogen.....
Ergens denk ik dan: "stel je niet aan, gewoon doorlopen, dat beest doet niks".
Maar ik wil ook niet dat mijn honden aanslaan en dat er dan toch 'iets' ontstaat...... Het is hier inmiddels wel een beetje het Lowlands festival voor wolven.........

Ik probeer er maar niet teveel mee bezig te zijn.....

Ik snap je gevoel helemaal hoor, ik loop ook mijn rondje met de hond in de avond, langs de weg, dat wel, want het bos blijf ik vandaan, maar een soort instinctief onbehagen overkomt me nu. Ik zeg ook tegen mezelf dat ik me niet aan moet stellen, maar ik heb een reactieve hond, die een wolf nog wel eens kan triggeren. Maar ook sinds het hier schering en inslag is en op een paar honderd meter van mijn woonhuis

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:41

Wintu schreef:
Ik snap je gevoel helemaal hoor, ik loop ook mijn rondje met de hond in de avond, langs de weg, dat wel, want het bos blijf ik vandaan, maar een soort instinctief onbehagen overkomt me nu. Ik zeg ook tegen mezelf dat ik me niet aan moet stellen, maar ik heb een reactieve hond, die een wolf nog wel eens kan triggeren. Maar ook sinds het hier schering en inslag is en op een paar honderd meter van mijn woonhuis

Wij wonen dan wel in Noord-Holland, daar (nog....) geen wolf, maar sinds een paar maanden zitten we minimaal van vrijdagavond tot en met zondag in/rond onze caravan in Ermelo. Ik merk dat ik zelfs overdag het bos al liever niet, of in elk geval niet te diep meer in durf...want ook ik heb een reactieve hond. Selectief reactief in elk geval, hij heeft alleen een probleem met grotere reuen. En dan kunnen ze nog overal schrijven en zeggen dat er niets zal gebeuren zolang je je hond maar aan de lijn houdt (die van ons loopt toch al nooit los) maar ik wil niet weten wat er kan gebeuren als hij verbaal stoer gaat lopen doen als we onverhoopt wel een wolf tegenkomen.
Dus ik stel de eerste ochtendronde sowieso het liefst al uit tot een uur of 9, gelukkig hebben we een hond die serieus van uitslapen houdt :') en dan alleen langs de weg om het bos heen als het ware.

Nou is dit vergeleken met de ellende waar ze in die omgeving mee te maken hebben nog minder dan peanuts natuurlijk, maar toch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:42

Er wordt beweerd dat de wolven rond Elspeet blaffen. Een volbloed wolf blaft niet.
Een kruising kan wel blaffen.
Is dit broodje aap verhaal, ik bedoel blaffende wolven rond Elspeet?

Kans op kruisingen neemt toe als populatie groeit lijkt me. En dat een wolvin zich laat dekken door een erfhond kan natuurlijk.
Andersom kan natuurlijk ook.

Ik denk dat dat heel veel eigenaren denken oh, dat is dan die Herder of husky van verderop geweest die de Berner gedekt heeft. Als die puppies dan erg op een herderachtige pup lijken.
En heb je dan het lef om puppies in te laten slapen?!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:06

pillow schreef:
Wintu schreef:

Ja hier rondom het DFW is het idd verdacht rustig. Minder goed nieuws is dat er 7 welpen blijken te zijn ipv 5.

Oh echt, dat had ik nog niet mee gekregen.

Wij hebben nieuwe bewoners in het dorp, uit Noord Holland. Vrij pro wolf, tot ik vertelde waar ze aanvallen, toen schrok ie wel behoorlijk, want dat was toch wel veel dichterbij dan hij had verwacht .

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:08

Sandra_H schreef:
Wintu schreef:

Wij wonen dan wel in Noord-Holland, daar (nog....) geen wolf, maar sinds een paar maanden zitten we minimaal van vrijdagavond tot en met zondag in/rond onze caravan in Ermelo. Ik merk dat ik zelfs overdag het bos al liever niet, of in elk geval niet te diep meer in durf...want ook ik heb een reactieve hond. Selectief reactief in elk geval, hij heeft alleen een probleem met grotere reuen. En dan kunnen ze nog overal schrijven en zeggen dat er niets zal gebeuren zolang je je hond maar aan de lijn houdt (die van ons loopt toch al nooit los) maar ik wil niet weten wat er kan gebeuren als hij verbaal stoer gaat lopen doen als we onverhoopt wel een wolf tegenkomen.
Dus ik stel de eerste ochtendronde sowieso het liefst al uit tot een uur of 9, gelukkig hebben we een hond die serieus van uitslapen houdt :') en dan alleen langs de weg om het bos heen als het ware.

Nou is dit vergeleken met de ellende waar ze in die omgeving mee te maken hebben nog minder dan peanuts natuurlijk, maar toch.

Wij gaan elk jaar in de herfst naar de Veluwe met de honden, maar dit jaar blijven de honden thuis. Ik heb toch het idee dat je zonder hond minder in trek bent bij de wolf dan met hond.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:12

Wintu schreef:
Wij gaan elk jaar in de herfst naar de Veluwe met de honden, maar dit jaar blijven de honden thuis. Ik heb toch het idee dat je zonder hond minder in trek bent bij de wolf dan met hond.

Ook sneu voor de honden eigenlijk, niet dat die een besef hebben van wat ze missen. Maar ook daar minder vrijheid. Ik ga met mijn paarden ook niet meer naar Appelscha in het bos rijden...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:19

Sanet schreef:
Wintu schreef:

Ook sneu voor de honden eigenlijk, niet dat die een besef hebben van wat ze missen. Maar ook daar minder vrijheid. Ik ga met mijn paarden ook niet meer naar Appelscha in het bos rijden...

Klopt, we waren er van het voorjaar ook met onze reu, maar we liepen toch niet helemaal lekker. Nu wonen we thuis ook in wolvengebied, maar hier ken ik het bos op mijn duimpje, op de een of andere manier voelt dat dan veiliger. Ben hier ook nooit meer ver het bos in, altijd wel met ergens een huis in de buurt. In de avond gaan we sowieso het bos niet meer in, vanaf de schemering al niet meer.

Maar de wolven zijn hier momenteel wel erg rustig, dat roept bij mij toch wel enkele vragen op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:49

Ik ben momenteel op vakantie in wolven gebied...van te voren bedacht niet zo vaak bos in te gaan. Echter midden op de veluwe zitten met echt mega goed weer....dus eergisteren om 7 uur bos in...was 700 meter bos in en zie in de verte tussendoor de bomen iets van grote honden overdwars kruisen. Ik ben geen held dus vlot honden kort en bos uit. Kom ik eruit loopt er op de hoogte waar ik die grote honden zag idd een man met 2 grote honden haha. Later die dag weer gaan kijken en daar was ook gewoon een pad. Ik loop nu eerste ronde rond 6 a 7 uur in het park. Lekker veilig en om 08.45 uur bos in gegaan. Enkel het toeristische deel. Loopt minder fijn omdat je meerdere mensen natuurlijk passeer maar ik hou het hierbij. Toch lekker bos en geeft wat meer veiligheid als je weet dat er altijd wwl mensen zijn die jou horen indien nodig. Ik kan het gewoon niet laten en gelukkig is deze directe omgeving op dit moment rustig (Putten)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:59

@Wintu, vanaf de schemering het bos niet meer in snap ik zeer goed. Maar dan houdt het op na half vier smiddags in de winter. |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:05

Ik woon in het bos met mijn dieren, maar merk dat ik mijn oude hond niet meer alleen laat in het donker. Voorheen liet ik haar 's avonds laat nog wel eens op het erf terwijl ik zelf dan nog even bij de paarden langsliep, maar nu durf ik dat toch niet. Niet voor mezelf, maar voor haar...

Ook ben ik de hele dag alert. Als de paarden een sprint trekken of staan te loeren in de verte dan gaat er bij mij toch een signaaltje af.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:10

Wij zitten zeg maar aan de rand van twee wat kleinere bosgedeeltes, daar loop ik in elk geval midden op de dag nog wel doorheen. Overigens ook met ogen aan alle kanten vanwege de loslopende honden (wat daar niet mag) maar da's weer een ander verhaal. De ochtendronde loop ik om een van die gedeeltes heen, langs de weg, waar aan de andere kant woningen en parken zijn, inderdaad zodat er altijd wel iemand ergens is die me kan horen als er iets aan de hand is. Dan lopen we evengoed nog ruim een uur, en er is veel te zien en te ruiken, maar echt in het bos blijft natuurlijk wel fijner.

De laatste ronde is nu niet meer dan even snel een plas doen onder de lantaarnpaal aan de overkant van de weg, en het tussendoor rondje van einde middag/begin avond....sja dat zie ik dan wel weer als het dan donker is straks. Gelukkig hebben we in de tuin bij de caravan ook veel ruimte om met hondlief bezig te zijn, en waar hij toch lekker kan rennen dus dat scheelt wel. En hij heeft er 1 boom bevorderd tot tot plasboom, dus ook dat kan als het echt moet gewoon in de tuin.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:33

rien10 schreef:
@Wintu, vanaf de schemering het bos niet meer in snap ik zeer goed. Maar dan houdt het op na half vier smiddags in de winter. |(

Ik weet het |(
In de ochtend liep ik altijd net voor zonsopkomst, dat is ook een no go.
Kids moeten ook in het donker door bos en over smalle landwegen, mijn overbuurjongen zag laatst een wolf in het veld tijdens het fietsen naar school.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:41

Dit las ik net op het nieuws van nu. Nl

Er zijn dit jaar bijna veertig wolvenwelpen geboren in Nederland. In totaal telt Nederland nu negen roedels. Zeven daarvan bevinden zich op de Veluwe en twee roedels leven in Drenthe.

Nou dat beloofd wat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:43

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:44

Ik ga nog wel de Veluwe in op stukken waar ik geen mensen tref en loop daar met alleen de hond. Ik heb dat gevoel van helemaal alleen zijn echt nodig om op te laden. Maar het loopt toch anders dan een paar jaar geleden. Al moet ik zeggen, deze week bijna aanvaring met kalveren van de Spaanse runderen die bij Planken Wambuis lopen en dat vond ik toch ook niet grappig. Ik merkte dat ik even niet wist wat ik moest doen. Toen bedacht ik me ineens dat ik me groot moest malen en herrie moest gaan maken. Dat hielp en hield ze op afstand. De jonge stieren wilden mijn hond graag van dichtbij bekijken, ik had daar niet zoveel zin in := . Nu weet ik gelukkig dat ik als ik bang ben ( want ik vond het echt heel spannend) ik toch wel wat ga doen.