[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 21:55

Vandaag weer met Björg aan de slag geweest, Flo heeft ook wat filmpjes gemaakt. Het is nog niet veel maar we komen de bak door zonder staken, je ziet haar wel af en toe in wat oud gedrag van door een hulp heen trekken schieten. Ik maak er niet zoveel drama van en nu blijft ze nadenken als ze het doet en sluit ze zich niet af/gaat in een klein cirkeltje spinnen dus ik vind het al winst :') mijn lat ligt niet zo hoog hihi.

Afbeelding

Het maakt me ook nog geen fluit uit wat ze met haar gangenwerk doet, ze is enorm lateraal en met dr rug weggedrukt schweinen is haar specialiteit. Ik wil alleen maar voorwaarts als ik voorwaarts vraag, stoppen als ik dat vraag en beetje sturen, rest komt later. Dat ze wilt zakken met haar hoofd is alleen maar een cadeautje.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:52

3 dagen geleden besloten dat Björg toch wat te moeilijk binnen de tours past dus we haar zullen moeten verkopen, en dan doet ze het de laatste twee dagen zoo goed in de rijbak dat ik weer begin te twijfelen :'). Het probleem is dat ze buiten zooo hard gaat, en als ze teveel spanning opbouwt de rem ook steeds minder goed werkt waardoor ze constant in de kont van haar voorganger zit te duwen.

Heb haar manen er deels vanaf gehaald voor een soort sportcoupe, vind het wel goed staan en voornamelijk stuk minder warm onder haar deken. Ze lijkt verder in goede conditie te raken, haar vacht glimt lekker en ze is steeds relaxter met rijden in de bak.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel al begonnen met haar zomer outfit, geen gezicht maar zag de eerste mugjes vliegen en wil niet te laat zijn.

Afbeelding

Zal binnenkort ook een spirit update posten.

Pallatin

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:15

Mag t natuurlijk niet zeggen maar krijg een beetje KKK vibes van die onderste foto :+

En verder, jammer zeg als ze weg moet maar begrijpelijk. Jullie vinden vast de perfecte plek als t niet anders kan. Ik heb doorgaans niks met IJslanders maar ik vind haar zo ontzettend aansprekend en vind haar kleur zo bijzonder met die grijze vlakken op de achterhand

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 17:16

Oke hij stond net zo te poseren in het zonnetje doe deze fotos er ook nog even bij. Hij is nog niet helemaal door zn wintervacht heen maar zijn billen worden langzaamaan wat. Straks lekker bij zn eigenaar op het gras om het laatste stukje aan te vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:17

Ah jammer zeg! Maar zulke keuzes moet je toch in het belang van het bedrijf maken. Hopelijk vinden jullie een fijn passend plekje voor haar!
Die snuggy hoods pyjama's zijn top! Liever te vroeg dan te laat inderdaad.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 22:17

Pallatin: ik vind het al een hele verbetering ten opzichte van haar geïmproviseerde KKK outfit van afgelopen zomer :') . Ik ben wel erg gek van haar en heb momenteel zoveel plezier met haar trainen dat ik het erg lastig vind.

Afbeelding

Leo: ja tot nu toe super tevreden met de snuggy. Bedekt praktisch het hele paard en ze lijkt er comfortabel mee door de elastische stof. We hebben ook de uierflap als het echte knutjes seizoen begint maar dat is voor nu nog niet nodig. Ja dit is echt een bedrijf keuze want ik ben erg gesteld op haar geraakt ;( . Misschien dat ik haar volgende week nog eens buiten probeer om te zien of ze toch niet een beetje verbeterd omdat ze in de bak zo lekker vooruit gaat. We gaan morgen wel naar een jonge merrie kijken, 6 jaar maar nog zo groen als gras dus dat zou sowieso wat meer een toekomst project worden niet voor deze zomer. Skutte is inmiddels ook 24 dus wellicht zullen we hem op een gegeven moment ook moeten opvolgen.

Ik zat naar fotos van vorig jaar te kijken en vind de verandering in haar blik wel heftig.

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 00:13

Nou dat ging vlot, vandaag naar een pony wezen kijken en als ze goedgekeurd wordt dan gaan we ervoor. Vilja, wildkleur vos, merrie van 6 jaar nog zo groen als gras (max 10 keer op gezeten), we gaan haar zelf lekker op het gemak opleiden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:05

Ook deze is een knappe. Hopelijk is dit een goede match op de buitenritten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:09

Lijkt me best fijn om niet zoveel andermans fouten hoeven te corrigeren.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 12:26

troi schreef:
Lijkt me best fijn om niet zoveel andermans fouten hoeven te corrigeren.

Dit is inderdaad echt exact waarom we deze keuze hebben gemaakt. Gaat zoveel vlotter als je het in een keer naar je eigen zin kunt doen dan proberen jarenlang ingesleten patronen te doorbreken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:00

Kasmir schreef:
Pallatin: ik vind het al een hele verbetering ten opzichte van haar geïmproviseerde KKK outfit van afgelopen zomer :') . Ik ben wel erg gek van haar en heb momenteel zoveel plezier met haar trainen dat ik het erg lastig vind.

[ Afbeelding ]

Leo: ja tot nu toe super tevreden met de snuggy. Bedekt praktisch het hele paard en ze lijkt er comfortabel mee door de elastische stof. We hebben ook de uierflap als het echte knutjes seizoen begint maar dat is voor nu nog niet nodig. Ja dit is echt een bedrijf keuze want ik ben erg gesteld op haar geraakt ;( . Misschien dat ik haar volgende week nog eens buiten probeer om te zien of ze toch niet een beetje verbeterd omdat ze in de bak zo lekker vooruit gaat. We gaan morgen wel naar een jonge merrie kijken, 6 jaar maar nog zo groen als gras dus dat zou sowieso wat meer een toekomst project worden niet voor deze zomer. Skutte is inmiddels ook 24 dus wellicht zullen we hem op een gegeven moment ook moeten opvolgen.

Ik zat naar fotos van vorig jaar te kijken en vind de verandering in haar blik wel heftig.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oh my, dat is nog veel enger idd!!! :D
Wat een leuke nieuwe aanwinst!
Heel misschien dat Björg ook buiten het licht ziet en ze misschien kan blijven. Ze heeft op die 2e foto zo’n tevreden blik

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 20:53

Oh wauw, ze is prachtig! Hopelijk wordt ze goedgekeurd.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 18:40

Vilja is gisteren goedgekeurd geen enkele bemerking zoals we wel verwachtte :). Zodra de eigenaresse een plekje voor Vilja's moeder heeft gevonden komt ze deze kant op.

Spirit wordt morgen opgehaald, hopelijk kunnen ze hem op een 4-6 weken bekap interval houden en dan gaat het goed komen. Zijn hoeven vallen niet meer direct uit elkaar na 2 weken dus de rest zou met regelmatig bekappen en goed voer uit moeten groeien. Schimmeltjes lijken er nu zo goed als uit te zijn en de meeste scheuren zijn erg oppervlakkig. De teen moet nog steeds terug en hij moet hielen opbouwen maar ook dat is nu eindelijk een klein beetje begonnen, zijn voeten zijn niet meer zo plat als een pannenkoek er zit een beetje concaviteit in.

Hopelijk is de eigenaresse tevreden met hoe hij eruit ziet, heb mijn best gedaan :o .

Zo gaat hij naar huis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe ingroei heeft een betere hoek maar die teen moet constant teruggebracht worden. Nu zijn stand en hoefkwaliteit wat beter is zal het ook steeds succesvoller worden, de wand was zo zwak in het begin dat het min of meer bij elkaar zien te houden was dan echt opbouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoef met de hiel scheur. Heb hier net de schimmel behandeld met HPE dat bruin kleurt dus ziet er wat dieper uit dan het is
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 25-05-25 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:56

Nou, als ze daar niet te vrede mee is -O-

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:57

Wauw, wat een eer van je werk heb je! Hij moet zich nu vast een stuk lekkerder voelen

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 19:02

Hij is inmiddels zo heerlijk stout in de wei haha, echt constant iedereen aan het uitdagen voor spel. Hij zit ook onder de oorlogswonden maar goed :').

Ik ben zelf enigzins ontevreden over de stand van de hoef met de hiel scheur, de teen is niet zover terug gekomen als ik hoopte maar die hele hiel teruggroeien was een gedoe en dan zie je dat dat meer zn weerslag heeft gehad terwijl ik bij de andere voet wel de teen meer terug heb weten te brengen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:07

Ik vind dat je echt al heel veel bereikt hebt in relatief weinig tijd (half jaar?). Jee, wat is hij opgeknapt met eigenlijk 2 vanzelfsprekende dingen (tenminste voor mij), goed voer en een goede smid. Hier mag je trots op zijn.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 13:44

Half jaar inderdaad, hij is zonet opgehaald toch wel heel gek om niet meer zo'n uit de kluiten gewassen puppy tussen onze IJslanders te hebben lopen. De eigenaresse gaat verder met de tips die ik heb gegeven, ze zei dat hij nog meer was gegroeid haha. Manen en staart vond ze ook duidelijk voller geworden. Ben heel benieuwd hoe zijn hoeven in bijvoorbeeld een half jaar zullen zijn. In principe als ze doorzet met wat ik ben begonnen zal met een half jaar de scheuren er volledig uit gegroeid kunnen zijn.

Mijn aandacht gaat nu weer volledig op Björg bijscholen, Idinn inrijden & Vilja als ze straks onze kant op komt. Vrijdag beginnen we met de tours, ik heb geluk en mag zowaar lekker relaxed met 3 Nederlanders beginnen, hoef nog even geen Zweeds te spreken hihi.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 23:20

Wij hebben ons eerste weekend met tours achter de rug, fijne gasten brave paarden top start van het seizoen.

Ga nog lekker verder met Björg trainen, aan de hand pak ik het gymnastiseren en aanspreken van de achterhand meer op en onder het zadel wil ik het vooral heel fijn voor haar houden. Geen conflicten, veel beloning en ze gaat echt steeds beter. Tijdens onze les vorige week wel even een momentje van miscommunicatie en dan komt ze toch wel fiks omhoog maar ik snap volledig wat er fout ging en heb haar er makkelijk uit kunnen rijden.

Verder geniet ik enorm van haar en heb ik het idee dat ze het werk ook gewoon een soort leuk begint te vinden.

Ze heeft wel artrose voor en dit is voornamelijk te zien in de eerste paar stappen als ze lang heeft gelegen. Heb haar op duivelsklauw staan kijken of dit iets voor haar kan doen. Ze krijgt inmiddels heel wat voor ons doen haha, duivelsklauw voor haar gewrichten en probiotica + lijnzaadolie voor haar eczeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding