Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:42

Oei...een dekenslopen Dierenfan.... :=

Mooie Capriool Hiphorse... hogeschool sprongen :D

ElinaSK schreef:
Mijn paard heeft geen springtalent denk ik. Balkjes op de grond vindt ze al te veel moeite om haar voeten voor op te tillen :+ .

Ha ha het zal echt wel met het bloed te maken hebben...Owen weet wel raad met een balkje op de grond. Maar die is ook volledig springgefokt.
Afbeelding

Sinds gister reageert Owen ook wat gevoelig op het bit, dus morgen komt de tandarts. Ben heel benieuwd hoe het ivoor eruit ziet, wordt zijn eerste keer. Hoop dat hij niet dezelfde tandartsfobie krijgt als die ik zelf heb.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:17

Oowww wat een clown…. heeft iemand dit ooit gezien?(ik heb denk ruim 50 pony’s/paarden beleerd in de 30 jaar die ik rij maar dit is weer een nieuwe haha)
Pony gaat stampen en zelfs stilstaan en schrapen als hij iets moet doen wat hij niet wil… in dit geval wou hij telkens zelf aandraven en heksen die wij(zowel ik als mn dochter die erop zit) dat mocht niet :+ (ik weet dat het stukje ongeduldig zijn is in combi met nog niet zo goed weten wat er van hem verlangt word. Gok dat dit gedrag als het het rare van het iemand zit op mijn rug over is dit uit zichzelf oplost)

Verder was hij echt super duper braaf weer!(dat is dus de grap, hij blijft verder super onder je, gaat niet aan de stuiter, geeft een super veilig gevoel etc dochter kan ook alleen maar lachen als ze erop zot)
We hebben zelfs 4 rondjes bak in draf mee genomen vandaag!

Mason

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:02

Wat gaan jullie allemaal onwijs lekker zeg <3 super leuke foto’s en videos.

Helaas ben ik 3 weken geleden aangereden en heb ik hierbij een rugwervel gebroken :( :( ;dus ik lig er even helemaal uit.

Ik overweeg nu ice door iemand anders verder door te laten rijden, maar wat een lastige keuze is dat zeg. Ik wil hem namelijk niet weg sturen op een andere locatie. Keuze stress….

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:13

Beterschap Mason

Ik laat van de zomer iemand hier qan huis komen die eerst een paar keer erop gaat. Hoeft Bas niet te verhuizen. Misschien dat bij jou ook zo iemand in de buurt zit?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:03

Oei, wat een pech Mason! Is het een stabiele of instabiele breuk?

Hier ervaring met een jong paard (9 jaar geleden, was wel al zadelmak maar was bezig met doorrijden) en een gebroken rug (instabiele breuk/verbrijzeling wervel). Ik weet niet of je geopereerd bent of niet, maar bij mij zijn 3 wervels aan elkaar vastgezet (permanent, pinnen mogen er nooit meer uit). Al met al heb ik er 3 maanden uitgelegen, daarna paardrijden weer langzaam opgebouwd. Na een maand of 2 kon ik wel met mijn korset om weer zelf longeren, maar wel in een afgesloten ton zodat mijn paard niet heel hard zijwaarts aan mij kon trekken.

Staat je paard aan huis of op een stalling? Als je op een stalling staat is er misschien een handige (professional) ruiter die je kan helpen?
Ik heb indertijd mijn instructrice gevraagd mijn paard een keer of 3 per week te rijden zodat ze in ieder geval in conditie bleef en ik niet weer van voor af aan hoefde te beginnen. Ik was nl net zo ver dat er een beetje fatsoen en gehoorzaamheid inkwam. Was goed te doen, want ik stond toch al bij haar op stal dus ik had geen reiskosten. Betaalde gewoon voor rijden hetzelfde als wat ik normaal voor een les betaalde. Voordeel was dat ik het rijden ook kon opbouwen door de eerste keren op te stappen als zij al gereden had, dus niet op een net van stal groen paard dat nog wel eens onverwachts uit de hoek wil komen. Je wilt niet dat in het opbouwen je er af valt.

Andere mogelijkheid is natuurlijk om hem een paar maanden rust te geven en dan in de zomer weer op te pakken. Maar blijft dat je de eerste maanden na je revalidatie natuurlijk niet mag vallen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:12

Oef, sterkte Mason! Hopelijk knap je snel op!

Ik ga vandaag de kliniek bellen voor röntgenfoto's, dan weet ik zeker dat ie goed is voor ik erop stap :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:47

heel veel sterkte mason.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:36

Bedankt allemaal <3

@oji stabiele breuk gelukkig! Alleen wel een stuk afgebroken van mijn wervel wat mogelijk gaat migreren dus binnenkort weer foto’s en scan om te kijken of dit gebeurd is of bezig is. Super heftig joh z’n instabiele breuk met pennen in je rug, krijg der rillingen van. Heb je er nog wel is pijn aan? Ik mag de aankomende 3 maanden zeker niet bezig vanaf de grond of in het zadel ivm risico dat hij bijvoorbeeld opzij springt idd en dat er weer nieuwe druk op de werveks komt.

Dat is ook de reden dat ik nu twijfel ik het door een ander te doen. Hij deed het hardstikke braaf allemaal maar risico is toch wat groter met de eerste keren dat ze even gek doen en je valt, durf dat gewoon niet aan :\

Ik sta aan huis bij een privé stal enige pensionklant dus helaas niet de mogelijkheid om iemand van stal te vragen. Heb nu contact met 2 personen die binnen kort even komen kijken. Om hem voormij vanuit mijn stal dus door te gaan rijden. Toch baal ik er wel van want zo zie je het toch niet graag gebeuren als je al in je koppie heb dat je zelf wilt inrijden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:41

Beterschap mason! Dat is ff een tegenvaller -O-

Hopelijk vindt je een fijn iemand die kan helpen.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:48

Wat is iedereen lekker bezig! Springen is niet zo mijn ding, maar wie weet pakken we dat later in het proces voor de afwisseling mee. Een boompje in het bos kunnen springen kan soms best handig zijn.

Mason: sterkte, wat een pech!

Dieseltje: geen ervaring met dat specifieke probleem. Wel eentje gehad die achteruit ging lopen. Heel lastig, uiteindelijk opgelost door achteruit lopen stom te maken. Achteruit betekende namelijk rondjes draaien en dat is stom.

Ik benzo trots op my little pony. Vandaag voor het eerst los in de grote bak en meteen ook in draf!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:21

Leuk sas27 :D

Dat idee van het "stom" maken op die plek is een goed idee! Dat werkt ook als ze bijv. een hoek in de bak eng vinden. Door de plek waar ze naartoe willen vluchten stom te maken en de "enge" plek juist de plek van rust/beloning te maken draai je de boel om. TRT heeft daar ook een leuk filmpje over.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:10

Wat balen Mason, beterschap.

Wat goed sas!

Hier al ruim een week niks gedaan. Moest op de valreep natuurlijk nog even ergens corona oplopen :x . Hopelijk kan ik snel weer wat doen zonder compleet buiten adem te zijn...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:51

Leuk Sas! Ziet er goed uit!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 18:03

Knap hoor Sas! Hier hebben ze paar dagen lekker dagelijks paar uur weide gehad. Mijn knappe puber heeft donderdag een buitenrit gedaan met onze bijrijdster die weer zeer tevreden was gelukkig! We hopen morgen weer rondje 2 span te doen. Daarna gaat de kar op blokken voor nieuwe banden.
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:33

Springen lijkt mij super leuk.
Vind alleen mijn paarden daar echt niet geschikt voor :o

Mason dat is nogal wat zeg,jeetje.
Een jong paard beleren zou ik idd voorlopig even niet doen of je moet het gewoon uitstellen tot je zelf weer kan.
Maakt voor je paardje toch niet uit?
Die wacht wel op je hoor,tijd zat toch?

Leuke filmpjes sas27.
Grappig jij doet ook prrr als tie in draf moet.
En de tekst van (denk ik)je man.
Ff een rodeo leuk voor dumpert _O-

Muisje had ik deze week wat gelongeerd.
Vandaag weer even erop gekropen.
Ze krijgt al wat meer balans,en durft in stap al wat te zakken in 't halsje.
Nog 2 weekjes denk ik, en dan mag ze mee naar les.
Weer iets nieuws, over de straat naar een andere locatie. :):)

https://youtu.be/P10xWAYDdAM

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:42

Ziet er keurig uit hoor!

@ElinaSK balen zeg, hopelijk knap je snel op!

Vandaag even een poging gedaan om het longeren op te pakken. Hij heeft natuurlijk 3 maanden letterlijk stilgestaan en nu sinds een week weer bij de kudde.

Ff een paar rondjes stap en draf en weer klaar. Ging op zich wel ok, maar die kaptoom verschuift steeds bij zijn neus. Hebben jullie dat ook? Het lijkt mij dat hij toch ook niet zó strak moet dat hij aangesnoerd zit...?

Ik ben nog van de generatie dat je gewoon longeerde met een halster, dus ik weet ook niet of ik dit wat vind. Misschien is het wennen, maar ik vind dat touw op zn neus maar afleiden :')

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:48

Dat vind ik ook eerlijk gezegd :o
Ik kom ook uit de tijd van aan t halstertje,en doe dat nog steeds.
Voelen ze ook gewoon de druk aan de zijkant van hun hoofd,daar ga je toch ook straks het stuur aan maken en niet bovenop zijn neus.
Maar ik ben van de oude stempel,een ander zal het weer een fijn ding vinden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:51

Ik vind een kaptoom alleen chill bij echte renners( en dan trek ik 'm dus wel strak aan :D )

Sterkte Mason!

Dieseltje, ik heb dat wel eens gehad, ik ben daar super voorzichtig mee geworden omdat het bij 1 omsloeg in echt staken. Dan krijg je er zo een die als je commando draven geeft een ezel word :+ . Ik neem die paarden dan liever een stapje terug omdat we die staker echt bijna niet meer vooruit kregen en ik daar heul slecht tegen kan :+ .

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:16

Ben blij dat ik niet de enige ben :') Volgende keer gewoon weer even met halster kijken hoe dat gaat!

Nog iets anders... hebben die van jullie wel eens last van een scheef dragende staart?

Stip heeft het al een tijdje af en aan dat zijn staart wat naar links hangt. Hij lijkt verder nergens last van te hebben. Hij is ook steeds wel mega in de groei, dus het kan ook daardoor komen. Uiteraard hou ik het in de gaten en laat ik er een osteopaat naar kijken als het niet weggaat, maar vroeg me af of jullie dat herkennen :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:19

Ligt er ook heel erg aan wat voor kaptoom je hebt, en niet ieder kaptoom is geschikt voor ieder type hoofd. Voor mijn PREs heb ik een fijne van horka, maar voor mijn Welsh A is het echt een stuk lastiger

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:35

Iedereen weer goed bezig met de paardjes!
Beterschap Mason!

Afgelopen woensdag voor de 2de keer iemand op Vallie gezeten. Nu elke woensdagavond komt ze langs en steeds beter. Met de 2de keer erop wist hij nu precies wat er ging gebeuren. Met opstappen ging hij juist stevig staan, ipv ongebalanceerd heen en weer slungelen :') Heel schattig <3
En vanavond klom ik er zelf even snel op. Kon het niet laten :+

Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:40

Maartje_M schreef:
Ligt er ook heel erg aan wat voor kaptoom je hebt, en niet ieder kaptoom is geschikt voor ieder type hoofd. Voor mijn PREs heb ik een fijne van horka, maar voor mijn Welsh A is het echt een stuk lastiger

Ik heb deze, maar dan met andere bit stukjes die ik nog niet gebruik: https://www.kramer.nl/NIEUW/Themas/Long ... weight-Pro

Die is ook wel heel soepel, maar je zou toch ook denken dat het niet anders kan dan schuiven tenzij het echt strak zit? Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je constant aan de lijn trekt, maar het komt natuurlijk wel voor.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:46

Wat gaat iedereen goed! Hier heeft ze wat meer stilgestaan vanwege de vele regen.

Afgelopen donderdag is ze weer getraind door een vriendin, en komende dinsdag ook weer.

Afbeelding
Afbeelding

Ze is nu 4x geweest en het verschil met de eerste keer is echt enorm.
Ben ook blij dat iemand helpt, zelf ben ik niet zo handig om haar op deze manier aan het lopen te krijgen.

Ze is mentaal zoveel stabieler dan een paar jaar terug. Met 3/4 hadden we nog regelmatig ruzie omdat ze er vol tegenin ging als ze iets niet snapte of moeilijk vond. Nu kiest ze ervoor om het toch te proberen, en als het dan nog niet lukt gaat ze stilstaan en nadenken. Erna lukt het vaak wel.

En vandaag een buitenrit gedaan met een echte galop van zo'n meter of 40 voor het eerst <3 ervoor waren het steeds maar een paar passen. Een klein rondje van 3 km gezien we nog steeds conditie aan het opbouwen zijn. En omdat het ging regenen :Y)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:07

Wat een ontzettend leuk paard dit! Vind vlekken sowieso leuk :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:07

Netjes!
Gaaf hoor, een echte galop *\o/*

Scheelt denk inderdaad dat ze al wat ouder is. Met 3 jaar zijn ze vaak gewoon nog echt puppy, ook mentaal.