Het grote working equitation topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:13

Ik heb geheel onverwachts a.s. zaterdag al mijn clinic. :D
Op de geplande datum waren wegwerkzaamheden aangekondigd, waardoor ik zo 3u langer deed over de reis, dus nu verplaatst naar a.s. zaterdag. Super veel zin in! *\o/*

Waidida

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:53

Oh leuk, veel succes! En wel foto´s plaatsen he ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:40

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:08

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 14:25

_Natasja_ schreef:
Voor de liefhebbers 2 en 3 augustus wedstrijd in Erichem (vlakbij Tiel)
https://satana.nl/working-equitation-wedstrijden/

Laten jullie het parcours weer staan zodat er zelfstandig geoefend kan worden? Ik meen dat dat vorig jaar het geval was?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:27

Op de maandag is er een oefentrail

We zullen kijken of we zelfstandig oefenen kunnen inroosteren :)

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:20

Fangio schreef:
anvt_xx schreef:
Klopt, ik organiseer deze clinic icm met de Honteruiters . En ook voor 30 en 31 augustus.
De clinic voor maart zat binnen 1,5e dag vol.. dus dat is heel snel gegaan. Kort na de clinic van maart zal ik de aanmeldformulieren voor augustus open zetten.

Oh ik heb ook interesse, was ook te laat voor deze.

Mijn twijfel zit 'm vooral in de stalling. Mijn pony is gevoelig op de luchtwegen. Momenteel geen probleem want thuis is het management helemaal op orde, maar op vreemde plekken op stal zetten vind ik altijd eng.
Nu bij Barelhof had ik geen stal omdat ze daar enkel strostallen hadden en ik merkte dat een hele dag op de trailer echt niet werkte (ondanks regelmatig even stappen/grazen met hem)

Mocht je vragen hebben , stuur gerust een mailtje naar de Honteruiters . Dan kunnen we meekijken naar eventuele mogelijkheden en oplossingen.

Voor de clinic van Ton op 30 en 31 augustus kan er inmiddels aangemeld worden

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:08

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:50

Leuk is het, hé! Ziet er goed uit hoor, wat een kanjer is hij toch.

- Ik maak de poort met twee springstaanders en een longeerlijn.
- Slalom met springstaanders, die kun je versieren, bijvoorbeeld met nepgroen, als je dat wilt.
- Tafel met kan is een springstaander met voerschep erop, eventueel een 'poortje' twee staanders.
- Een springstaander met een belletje erop.
- Garrocha is een bezemsteel en voerton, baksteen in de ton voor stabiliteit.
- Stier heb ik gemaakt van een houten stierenkop van Marktplaats, een plastic houder voor een ring van Etsy, een rubber bijtring voor honden. Stierenkop heb ik op een bezemsteel geschroefd, de bezemsteel staat in een verzwaarde parasolhouder.

De man van de pensionhoudster heeft van pallets en planken een bruggetje gebouwd, dat zou ik zelf dan weer niet aandurven om te maken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 17:42

Bruggetje is ook nog vrij makkelijk te maken hoor :) Met wat balken en planken van de bouwmarkt, en dan een hekje ernaast maken, of een balkje op twee pylonnen bijvoorbeeld.
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:52

Hier ook meer van het DIY, met plastic prikpaaltjes kom je ook een eind als slalom, met een voerschep op als beker omzetten, of als kan omhoog heffen. Touwtje ertussen als poort. 2/3 tonnen/ paaltjes. Bezemsteel in een voerton met stoeptegels. Zeil als brug. Met strotouwtjes een roundpen uitleggen. Ik heb wat balken die ik ook in de strijd kan gooien ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:57

Wat een goede ideeën allemaal! Thanks!! Staanders hebben we volgens mij niet, maar ik ga eens kijken wat we wel hebben. :))

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:00

Touwtje ertussen als poort deed ik ook altijd voor we op stal een echt WE hek kregen. Maar ik moet zeggen dat een touwtje wel heel anders en een stuk makkelijker dan het hek is hoor. Als je echt voor wedstrijden traint, zou ik wel kijken of je daar iets op kunt verzinnen, of af en toe ergens een les kunt doen met een echt WE hek.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:10

Wat leuk Captain. En wat een compliment dat hij je op de grond 200% vertrouwt.
Veel dingen zijn thuis makkelijk na te maken inderdaad.

Wij zijn afgelopen weekend TWE gestart in Eersel in de klasse M.
Het bleef tot het einde spannend. Maar uiteindelijk als 2e geëindigd.
Hugo deed weer zoooo zijn best. 5 mei mogen we weer, dan gaan we weer even werken aan de rust.
We worden beide iets te enthousiast. De koeien blijft onze favoriet. Het lukte ons 2x een koe te scheiden van de kudde! Afbeelding
Afbeelding

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:41

PreHungaro schreef:
Wat leuk Captain. En wat een compliment dat hij je op de grond 200% vertrouwt.
Veel dingen zijn thuis makkelijk na te maken inderdaad.

Wij zijn afgelopen weekend TWE gestart in Eersel in de klasse M.
Het bleef tot het einde spannend. Maar uiteindelijk als 2e geëindigd.
Hugo deed weer zoooo zijn best. 5 mei mogen we weer, dan gaan we weer even werken aan de rust.
We worden beide iets te enthousiast. De koeien blijft onze favoriet. Het lukte ons 2x een koe te scheiden van de kudde! [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat gaaf, gefeliciteerd!
Voor de koeien moet je toch een certificaat halen of zoiets? Waar kan dat?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:39

Yes klopt! Vaak is er voorafgaand aan de wedstrijd de mogelijkheid om een certificaat te halen. Ik heb hem vorig jaar in Eersel gehaald.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:33

Mocht ik een WE wedstrijd gaan rijden, waar ik wel over na zit te denken, wat raden jullie dan aan? Ik heb een donkerblauw jasje, zouden jullie daar dan ook een donkerblauwe broek bij doen? Ik vind grijs persoonlijk dan mooier staan, maar is dat gewenst? Of het jasje precies dezelfde kleur is als de broek is nog maar de vraag, ik denk eigenlijk dat het jasje donkerder is dan de broek. En mijn dekje is ook donkerblauw, dat wordt dan of de ES Midnight Blue (dezelfde kleur als mijn jasje), of de ES Monaco Blue (de rand is ongeveer dezelfde kleur als mijn jasje). En shirtje eronder heb ik wel iets voor, dat komt wel goed. Maar mag de grijze broek dan ook? Zou ik wel echt mooier vinden, maar als de jury liever blauw ziet doe ik uiteraard dat, mocht ik besluiten mee te gaan doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:48

Pff lastig, herken het probleem. Ik rij met donker groen jasje en donker groen dekje en heb er een zwarte Rijbroek onder (gewoon omdat ik die heb). Alles blauw wordt misschien wel heel veel blauw. Ik zie ook best nog regelmatig mensen gewoon met witte broek rijden hoor. Dus als jij de grijze het mooist vind moet je dat gewoon doen denk ik.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:59

Ik heb zwart, grijs en donkerblauw aan rijbroeken. Ja, en wit, maar ik ben juist blij dat bij WE geen wit hoeft _O- Plus dat die broek echt niet fijn zit, dus die niet :D Zwart en donkerblauw vind ik eigenlijk ook niet zo mooi, daarom dacht ik grijs. Dat vind ik er persoonlijk wel het mooist bij staan.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:27

Wit hoeft niet alleen niet. Wit mag überhaupt niet.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:29

Ik heb nog geen ervaring met WE dus echt oprecht vraag: zouden ze je diskwalificeren omdat je een foute kleur draagt? Ik begrijp dat op hogere levels maar op de WE0 of WE1 heb je nog weinig ervaring en lijkt mij diskwalificatie wel heel drastisch.
Dat ze er gewoon iets van zeggen is iets anders natuurlijk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:24

Alle "gedekte" kleuren zijn toegestaan. Dus (donker)blauw en grijs is prima.

Uit het Regelboek:
Voor nationale wedstrijden is het uitgangspunt in 2023 dat ruiter en paard een passend geheel vormen in de traditie van het land van herkomst van de ruiter of in de traditie van het land van herkomst van het paard. In beide gevallen is een uitrusting in gedekte kleuren gewenst (donkerblauw, bruin, zwart, aardetinten). We kiezen voor gedekte kleuren omdat de uitrusting oorspronkelijk geschikt moest zijn voor het werk tussen en met vee op (stoffig) land. Onopvallende, gedekte kleuren zijn daarvoor het meest geschikt.

Fluorkleuren, knalkleuren en glitters zijn niet toegestaan. In de WE1, 2, 3 en 4 worden de dressuur en stijltrail verplicht gereden in een jasje. Speed en runderwerk mogen eventueel in een gilet gereden worden. Bij hoge temperaturen kan de hoofdjury ter plekke besluiten dat zomertenue (blouse met lange mouwen en gilet) toegestaan is. In de introductieklasse wordt in elk geval met lange mouwen gereden. Het dragen van rijlaarzen of rijschoenen is verplicht.

Als gevolg van aangescherpte verzekeringsvoorwaarden is het niet meer mogelijk om met hoed te starten; het dragen van een cap is voor alle ruiters verplicht. Een passende outfit kan bijvoorbeeld bestaan uit een donkere rijbroek, laarzen of rijschoenen en chaps, een lichte blouse met lange mouwen, een gilet met daarover een jasje en een cap. Een gilet mag onder een jasje maar is niet verplicht. Alleen een jasje is ook toegestaan

https://www.workingequitationholland.nl ... k-2023.pdf

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:27

Maar er zijn toch genoeg mensen die starten met diepgroen of bordeaux?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:29

Waidida schreef:
Maar er zijn toch genoeg mensen die starten met diepgroen of bordeaux?

Klopt hoor ik start in het groen, 2x in de WE0 gestart en 2x 1ste geworden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:30

Klopt inderdaad, maar toch ken ik inderdaad wel mensen die in het wit starten (en niet gediskwalificeerd worden), dus zo nauw nemen ze het niet met de regels op concours volgens mij. Maar ik ben er iig blij om, want wit is bij mij nooit wit tot ik de ring in moet. Zelfs niet als ik er tot ik op paard ga een broek overheen draag, ik krijg het standaard voor elkaar dat die witte broek voor tijd vies is _O-