Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:33

Ik ben zelf niet groot, maar heb wel veel massa :+
Nee, zonder gekheid. Ik vind 1.60 wel de max en dan wel wat breder. Ze is nu denk ik 1.52/1.53. Dus ze groeit nog wel even door. Ik hoop dat ze stopt bij 1.60 :+

1.45 met 3 is wel een uitdaging. Hopen dat ze nog doorgroeit tot 1.50. Maar als ze wat meer body krijgt ziet het er ook al heel anders uit :j
Waarom heb je gekozen voor een onbeleerde pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:42

Mijn zoektocht is gestart met het zoeken naar een beleerde. Een jaar lang heb ik gezocht en echt van alles mee gemaakt daarin (ook minder leuke dingen) Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik puur gedrag het allerleukste vind om mee te werken. En dat heeft zij.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:52

Denk je niet dat ze de 160 voorbij gaat Daihyo? Ze is niet veel kleiner dan de mijne en die zal wel richting de 165 gaan. Voordeel is wel meer knuffeloppervlak!

Afbeelding
Get the London look 8-)
Pankina had een modellen momentje. Ze gaat vanaf woensdag de grote kudde in! Erg blij mee

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:19

Ik hoop van niet :=

Knap hoofd zit er op zeg <3
Lieve uitstraling.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:27

Noura lijkt zo klein en schattig maar stiekem gaat ze nog best flink worden denk ik ja :+

Wat een lieve foto van Pankina.

Sadira leert momenteel braaf stilstaan met poetsen, insprayen en dekens op en af doen, en haar voet zelf op de hoefsteun houden voor bij het bekappen. En ze gaat nog veel mee op wandeling <3 Lekker genieten met haar momenteel.

_O- Dit is echt zo'n "don't try this at home" foto :+ Maar ik laat haar dus vaak los staan met poetsen, en ik ben haar aan het leren dat zij dan stil blijft staan.
Afbeelding

Kijk dan hoe zoet :))
Afbeelding

Prachtige omgeving hier.
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:34

Leuke foto's van Sadira en Pankina!
Ik blijf het zeggen Danique maar Pankina heeft echt een mooie kleur vos vind ik.

@Sadira: hoe pak jij het aan om ze leren stil te staan?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:04

Clickertraining en héél consequent zijn. Niet eten is ook echt niet eten, ook geen sprietje. Niet lopen is ook geen half voetje, ook niet wanneer ik met iemand aan het kletsen ben, etc. Elke keer een verplaatst voetje terugzetten waar hij stond. En als ze dan echt goed haar best doet en ze ontspant erbij en settelt zich erin, click en beloning.

Tegenwoordig weet ze al gewoon dat eten niet de bedoeling is wanneer ik haar vast heb en probeert ze dat ook niet meer. Weglopen eigenlijk alleen maar als ik mijn kont even gekeerd heb om een borstel te pakken ofzo _O- Alhoewel ze de helft van de tijd dan vooral gewoon naar me toe komt lopen, maar soms probeert ze nog wel eens achter mijn rug weg te sluipen, haha. Ik moet daar eigenlijk altijd enorm om lachen dus misschien dat ik het daarom nog niet zo effectief afgeleerd heb _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:10

Hoe oud is Sadira nu ook alweer? Hele handige oefening :j

Zo zijn wij bezig met aanleren dat Noura op afstand loopt. Voorwerk voor longeren zeg maar. Ze vindt het heel lastig om in beweging te zijn, als ik niet bij haar loop.
Dus daar zijn we kleine stukjes mee aan het oefenen. Vandaag zowaar een heel rondje om me heen op een meter of 4 afstand.
(Wees gerust, het is zeker geen longeren. Maar dan 3 rondjes links en 3 rondjes rechts stappen is het niet en de meeste tijd loop ik met haar mee)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:13

Wat gaan jullie hard in dit topic haha :') .

Welkom evamarie.

Jullie zijn goed bezig allemaal met de jonkies. Die van mij bouwt de laatste tijd steeds spanning op, vind het lastig om haar tot ontspanning te brengen. Hopelijk brengt iets meer oefening en routine weer wat rust tussen de oortjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:14

Wat ik een hele fijne oefening vind bij spanning is het laten vallen/zakken van de hals. Dat kan al heel simpel met een snoepje. Spanning stijgt bij hoofd omhoog en zakt bij hoofd omlaag.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:19

Dat is een handige tip inderdaad. Probleem is alleen dat zodra ze daar in zit ze ook geen snoep meer wil. Meestal helpt haar in beweging zetten wel iets. Maar het is een pittige tante die ook haar grenzen wat uittest geloof ik.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:20

Ik kan jullie niet bijhouden :')

Hier nog niet veel extra’s gedaan met Luminosa
Heb een baby erbij van nu 5weken oud en vergt enorm veel aanpassing
Van 1 naar 2 kindjes is een gigantisch verschil zo blijkt :+ (mijn ander zoontje wordt 1 mei 2 jaar dus ook nog een hele fijne leeftijd O:) )

Gisteren vond ik de paarden zo toen ik op een ander moment kwam dan gewoonlijk
‘Baby’ Lumi was van wacht :D
Afbeelding

En zo staan ze meestal klaar als ik smorgens aankom

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:01

Wat een enorm leuke foto's en leerzame stukjes. Een kleine baby kan je idd helemaal in beslag nemen Furioso. Wel gefeliciteerd! Die van ons is inmiddels baby af en dat is wel fijn wat betreft meer tijd voor de paarden.

Vandaag een film van Warwick Schiller bekeken over de matching footsteps, deze ga ik morgen bij alledrie oefenen. (heb ook nog een oudere Fjord en 3 jarige shetlandpony). Ben benieuwd hoe een ieder die oefening oppakt en vooral hoe mijn jonge merrie daar op zal reageren.

Dat met snoepje/hoofd laag is ook een goede idd.

Lekker bezig allemaal!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:04

ElinaSK schreef:
Dat is een handige tip inderdaad. Probleem is alleen dat zodra ze daar in zit ze ook geen snoep meer wil. Meestal helpt haar in beweging zetten wel iets. Maar het is een pittige tante die ook haar grenzen wat uittest geloof ik.

Dan moet je de oefening al eerder doen zodra ze gaat opbouwen. Anders ben je inderdaad te laat.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:13

Ik probeer het inderdaad voor te zijn. Soms lukt dat helaas niet, sensibele lusitano merrie _O- . Overigens pakt ze het in haar paddock wel op, misschien halverwege het pad al beginnen dan bouwt ze de spanning al wat op. Denk dat het wel goed komt hoor, maar soms wat lastig. Ze is nog jong :D .

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:26

Sadira wordt 5 mei al weer 3. Ik vind dat ze nog heel puppy is voor haar leeftijd dus ze krijgt echt alle tijd.

Ziet er super uit met Noura op de cirkel trouwens. Zulke dingen deed ik ook al met Sadira op die leeftijd, kan idd absoluut geen kwaad.

Wat het dealen met spanning betreft... vaak werkt het het beste om telkens alleen een héél minimaal randje spanning te laten opbouwen, en dat eerst weer helpen af te vloeien, ipv door te laten opbouwen. Als je dat goed aanpakt kunnen ze zelf leren spanning af te vloeien. Als het te ver opbouwt kunnen ze niet meer nadenken en dan is het lastig op te lossen. Helaas kun je situaties niet altijd zo regelen dat je dat perfect zo kunt timen, maar je kunt er wel ooit zelf mee oefenen door zelf iets mee te nemen wat een spannende prikkel toevoegt, zodat je niet afhankelijk bent van externe factoren om het te oefenen.

Maar met van die sensibele paardjes is dat best een lastig iets!

Matching steps is inderdaad heel fijn, voor paard zowel als voor de mens om meer in het hier en nu te komen <3 Ben benieuwd hoe het je bevalt en hoe het gaat!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:34

Heb ‘t gevoel dat je een aanwinst bent voor ons topic. Leuk om te lezen. Inspireert me ook weer. We waren heel goed onderweg met op commando halthouden. Maar weer eens oppakken!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:00

In elk geval bedankt voor de tips mbt de spanning :o . Ik ga een paar stappen terug en kijken of ik het eerder al kan oplossen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:03

Dat is ook wel een goeie inderdaad. Je leert ze niet omgaan met enge dingen, je leert ze omgaan met spanning en dat afvloeien. Dan heb je er in iedere situatie profijt van :j
Overigens ben ik wel heel blij met mijn nuchtere en bomproof geboren pony geloof ik :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:22

Die van mij is ook wel heel nuchter. Bij nieuwe dingen heeft hij even spanning maar duikt er dan eigenlijk direct bovenop met z’n neus bijv. Echt mega nieuwsgierig en dan is het ook ‘goed’ en de spanning snel weg. Tot nu toe heel fijn om mee te werken.

Ik lees de rest vanmiddag even bij :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 09:33

Mijne is een beetje sneutjes. Vorige week eerste snijtand gewisseld en de tweede heeft dagen half los gezeten en is er nu dan eindelijk uit.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:06

Ik lees hier al een tijdje mee, ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal met jullie jonkies doen :)

Ik zal ons dan ook maar eens voorstellen! Ik weet niet of ik altijd even fanatiek reageer, maar ik lees wel altijd mee.

Dit is Mats een 2 jarige haflinger ruin. Wij doen nu voornamelijk lekker wandelen in het natuurgebied achter stal, soms met stalgenootjes en hun paard, soms alleen. Verder doen we af en toe eens wat obstakel training en lichaamsbewustzijn/simpel grondwerk.

Het begint inmiddels ook wel echt een pony te worden, dus ik ben heel benieuwd wat ik over een jaar of 3/4 naast me heb staan :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:32

Wat een leuke foto Larissa, mooie haflinger! Volgens mij is Mats al aardig wat gewend bij je zo. Wat een enorm leuk topic vind ik dit. Zo leuk dat we allemaal jonkies hebben en ervaringen uit kunnen wisselen met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:32

De matching footsteps daar gaf mijn jonge merrie niet zoveel om in de wei, zag geen verschil in gedrag. Ze is zoiezo al heel aanhankelijk en ze gaat graag mee. Wel heb ik geoefend met halster om en af, touwtje om de hals dat ze aan het eten was. Dat ging heel netjes. Vanuit ontspanning haar weer aangeraakt.

Mijn oudere merrie is buiten sterk aan het halster. Met matching footsteps merkte ik wel meer alertheid op mij. Uiteindelijk ook laten ontspannen in stilstand. Ze had echt zoiets van O, nu moet ik op jou opletten en dat is wel mooi. Fijn getraind dus.

Mijn Shetlander was ontsnapt en werd helemaal druk van de matching footsteps, bij hem werkt het vooral niks te doen of gewoon het poortje open te zetten, dan loopt hij er zelf weer in. :+

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:57

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt