Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:14

Ik meld me ook alvast. Nu nog niet op zoek. Paard is 2 weken geleden ingeslapen, maar daarvoor al wel met het idee gezeten om een ander paard te kopen, mocht Titane niet goed meer herstellen om actief gereden te worden. Helaas is ie niet eens hersteld tot het maken van rustige ritjes of een pensioen :n

Maar wil over een tijdje wel weer een nieuw maatje. Hoeft geen (top)sportpotentie te hebben. Moet wel betrouwbaar zijn, vooral op buitenrit en echt verkeersmak (zit in een vrij drukke polder waar ik doorheen moet voor bos/strand).
En al ervaring met buitenritten.

Als er ooit een klasse 1/2 endurance wedstrijd in zit is dat mooi meegenomen.
Qua bakwerk zijn mijn eisen niet hoog. Als ie gewoon de basis kent, is dat genoeg.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:29

Dilan93 schreef:
Ik meld me ook alvast. Nu nog niet op zoek. Paard is 2 weken geleden ingeslapen, maar daarvoor al wel met het idee gezeten om een ander paard te kopen, mocht Titane niet goed meer herstellen om actief gereden te worden. Helaas is ie niet eens hersteld tot het maken van rustige ritjes of een pensioen :n

Maar wil over een tijdje wel weer een nieuw maatje. Hoeft geen (top)sportpotentie te hebben. Moet wel betrouwbaar zijn, vooral op buitenrit en echt verkeersmak (zit in een vrij drukke polder waar ik doorheen moet voor bos/strand).
En al ervaring met buitenritten.

Als er ooit een klasse 1/2 endurance wedstrijd in zit is dat mooi meegenomen.
Qua bakwerk zijn mijn eisen niet hoog. Als ie gewoon de basis kent, is dat genoeg.

Sterkte Dilan! En welkom op het topic!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:38

Dankje. :)

Moet ook even rekening houden met se huidige prijzen.
Nou heb ik Titane voor echt heel weinig geld gekocht en had er een wereldpaard aan.
Maar heb het idee dat de prijzen nu sowieso wat hoger liggen dan 2 jaar terug.

Als ik bvb alleen al kijk naar Haflingers/Fjorden die ik nu voor €5000 zie staan :wow:

Nou zoek ik meer in de hoek draver/volbloed/arabier, maar denk dat ook hier de prijzen hoger liggen dan een poosje geleden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:44

Sterkte!

De prijzen zijn inderdaad hoog, ook hoger dan vorig jaar heb ik het idee. En er staat sowieso niet veel te koop.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:44

@ dilan
Sterkte en succes met je zoektocht

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:48

Ah sterkte! Wat verdrietig.

Neem eens contact op met Kyrkelover. Die heeft regelmatig leuke dieren staan voor een normale prijs.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:56

N0a schreef:

Neem eens contact op met Kyrkelover. Die heeft regelmatig leuke dieren staan voor een normale prijs.

Zie bij haar idd leuke voorbij komen. :j

Wil nu eerst even wat budget opbouwen (rondkijken is altijd leuk, dat wel), zodat ik een fijn paard kan kopen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:46

Nou hoe snel kan je leven ineens op de kop staan. Net te horen gekregen dat ze gaan reorganiseren bij ons. Ze weten nog niet precies hoe/wat. Maar hopelijk krijgen we deze week duidelijkheid. Mijn zoektocht gaat dus weer even in de ijskast :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:48

N0a schreef:
Nou hoe snel kan je leven ineens op de kop staan. Net te horen gekregen dat ze gaan reorganiseren bij ons. Ze weten nog niet precies hoe/wat. Maar hopelijk krijgen we deze week duidelijkheid. Mijn zoektocht gaat dus weer even in de ijskast :(

Ah wat balen zeg, hopelijk kun je gewoon blijven.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:58

Dilan93 schreef:
N0a schreef:

Wil nu eerst even wat budget opbouwen (rondkijken is altijd leuk, dat wel), zodat ik een fijn paard kan kopen.

Die beide die ik nu heb staan zijn daar geschikt voor normaal en beide voor prijzen die een paar duizend lager liggen dan wat hier als gemiddelde prijs genoemd wordt.

Trouwens wel leuk om te vertellen.
Soms verbazen mij die volbloeds ook echt hoor. Die schimmel had zeker 4 jaar geen zadel op gehad dus had minstens wat reactie verwacht...
Binnenbak gehuurd, gewapend met longeerlijn.... kuikenmak :+
De keer er op dacht ik weet je wat, huppa op buitenrit we zien wel waar het schip strand. (Sidenote ik ben 95% van de keren alleen op stal wel met mobiel op zak voor noodgevallen).
Dwars door het dorp, langs de 80 weg op, slingerend om alle mensen, galopje over het veld...oh ja en onderweg al rijdend filmpjes en foto's maken voor de eigenaresse.
Dan denk ik wel eens, DIT gun ik nou iedereen.

@NOa jeetje wat balen zeg!! Dingen kunnen zo veranderen soms zelfs in een paar minuten tijd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:27

N0a schreef:

Ah nee! Dat is geen leuk nieuws :n

Ik duim voor je

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:30

kyrkelover schreef:
Dilan93 schreef:

Die beide die ik nu heb staan zijn daar geschikt voor normaal en beide voor prijzen die een paar duizend lager liggen dan wat hier als gemiddelde prijs genoemd wordt.

Trouwens wel leuk om te vertellen.
Soms verbazen mij die volbloeds ook echt hoor. Die schimmel had zeker 4 jaar geen zadel op gehad dus had minstens wat reactie verwacht...
Binnenbak gehuurd, gewapend met longeerlijn.... kuikenmak :+
De keer er op dacht ik weet je wat, huppa op buitenrit we zien wel waar het schip strand. (Sidenote ik ben 95% van de keren alleen op stal wel met mobiel op zak voor noodgevallen).
Dwars door het dorp, langs de 80 weg op, slingerend om alle mensen, galopje over het veld...oh ja en onderweg al rijdend filmpjes en foto's maken voor de eigenaresse.
Dan denk ik wel eens, DIT gun ik nou iedereen.

Dat is ook echt wel superbraaf idd.

Ik vind bvb voorwaartse paarden echt geen probleem (graag zelfs), zolang ze maar betrouwbaar blijven.

Heb een kwpn'er gehad die de ene keer aan een lang teugeltje te rijden was, de dag erna kon ie ineens besluiten dat alles eng was, in de staak gaan, of ineens bedenken dat ie rodeo-ambities had.

Overigens alleen op buitenrit, in da bak was ie zo braaf als maar zijn kon.
Zo'n paard zoek ik dus straks niet :+ Buitenrijden is toch wat ik het liefste doe

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:46

N0a schreef:

Oh nee wat spannend en naar, en je had al bijna je maatje gevonden? Sterkte! Hopelijk pakt het allemaal goed uit voor je.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:42

Ik heb eigenlijk een paar dingen die ik me regelmatig afvraag in mijn zoektocht. Wellicht weten jullie de antwoorden!

- Waarom worden er (veel) drachtige merries aangeboden? Er zal vast een goede reden voor zijn, maar ik denk vaak: ach laat dat paard toch eerst bevallen voordat ze moet verhuizen.
- Waarom zijn Friese hengsten/ruinen duurder dan merries? En waarom blijven zoveel Friese hengsten hengst ipv dat ze geruind worden?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:02

Frieze hengsten leveren zeker naar het buitenland meer op. Daarom blijft alles hengst vermoed ik zo.
Karakter van de meeste hengsten (dus niet allemaal) is ook goed mee om te gaan

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:04

Wat vervelend N0a, hopelijk heb je snel duidelijkheid en mag je gewoon blijven

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:28

Friese hengsten ruinen zijn volgens mij duurder omdat ze geliefder zijn voor de sport en het buitenland dus meer vraag naar.
Merrie drachtig verkopen ik denk dat men dat doet zodat je kunt aantonen dat ze daadwerkelijk drachtig wil worden. Bij een merrie voor de fok is een merrie die niet drachtig is altijd een gok.

Dit denk ik

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:58

Marigo schreef:
N0a schreef:

Oh nee wat spannend en naar, en je had al bijna je maatje gevonden? Sterkte! Hopelijk pakt het allemaal goed uit voor je.

Ja klopt. Net gisteren bij die leuke haf wezen kijken. Dus vanmorgen maar gelijk gebeld om te zeggen hoe de vlag er bij hangt. Durf nu niet die stap te nemen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:20

Bij mij is het spannende wachten begonnen. Mijn dierenarts die de klinische keuring doet is deze week niet in de buurt dus het wordt volgende week pas of een andere dierenarts. Was niet ongeduldig maar nu het zover is wil ik hem liever vandaag als morgen op stal hebben staan :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:15

Blaze1994 schreef:
Bij mij is het spannende wachten begonnen. Mijn dierenarts die de klinische keuring doet is deze week niet in de buurt dus het wordt volgende week pas of een andere dierenarts. Was niet ongeduldig maar nu het zover is wil ik hem liever vandaag als morgen op stal hebben staan :D

Ja en afwachten of de verkopende partij akkoord gaat met zo lang wachten! Want dat was ook nog wel eens een puntje :)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:29

Simbaa schreef:
Blaze1994 schreef:

Ja en afwachten of de verkopende partij akkoord gaat met zo lang wachten! Want dat was ook nog wel eens een puntje :)

Tot nu toe wel maar idd heb het vaak gelezen hier. Maar heb gezegd dat als hij volgende week niet kan ik een ander regel en daarmee is hij akkoord gegaan..

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:07

Ik lees al een tijdje mee en dit blijf ik zeker ook doen tot mijn zoektocht van start gaat. Hopelijk rond maart/april *D Als de markt het toe laat.. Anders sparen we gewoon rustig door.

Al meerdere berichten gelezen over zoektochten voor een haflinger.. Ook ik hoop een blonde vriend(in) dit jaar te vinden. :j Mijn pennydroom.

Mijn voorkeuren lijstje:
- Ruin (merries sluit ik niet uit)
- Tussen de 4 en 8 jaar
- Niet kleiner dan 1.45m
- Geen non stop hittepetit gedrag := Mag best wel een karakter op ziten, maar wel eerlijk.
- Minimaal licht bereden

Einddoel is een maatje voor het leven en veel afwisseling. Van wat dressuur in de bak, grondwerk, werken aan de hand, spelen/lol met je knol, buitenritjes tot aan heeeel soms een sprongetje onder de man bijvoorbeeld (zegt de persoon die een kruisje van 20 cm al heel wat vind _O-). Dus voornamelijk lekker recreatief/geen wedstrijdambities.

Ik zou ook graag willen testen op PSSM. Maar ik heb nog geen idee hoe en wat bij het kopen. Iemand hier ervaringen mee? Ik zal uiteraard ook DA's informeren zodra ik mijn zoektocht ga starten, maar wie weet kunnen jullie me al wat informatie mee geven.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:35

N0a wat ontzettend balen van de reorganisatie zeg! Is altijd naar zulke onzekere factoren in de privé sfeer...

Wat zijn er onwijs veel mensen op zoek naar een haflinger zeg... wist niet dat die zo populair waren haha! Wel heel erg leuk om te volgen omdat dat ver weg ligt van wat ik zelf zoek en “ken”

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:43

Tip voor de haf liefhebbers (zoals ik haha) die wat meer te besteden hebben: dekhengst Woody van Seadrift staat te koop. Pb voor de vraagprijs die ik te horen kreeg. Maar wat een mooi dier is dat. Mocht geruind worden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:05

Nou mijn nieuwe aanwinst is door de keuring gekomen :)
Ik zocht een rijpaard van minimaal 4 jaar oud en ik kom thuis met een 2.5 jarige joekel haha