[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:08

Ik lees ook al een tijdje mee en wil nu graag ook reageren. Wat een super lastige situatie voor jullie.

Ik zou de aankoop foto's en de recente foto's ten eerste vergelijken om het verschil te kunnen zien. Daarbij zowel de aankoop foto's en recente foto's laten beoordelen door een kliniek, maar dat ben je al aan het doen volgens mij. En daarna inventariseren naar de behandel mogelijkheden. Is beslag het enige wat ze kunnen doen? Of is er ook de optie om te opereren/inspuiten? Zo ja, dan vragen naar de behandeltijd, kans op herstel en financiele plaatje. Vanuit daar kan je voor je zelf beslissen wat de juiste keuze is.

Onlangs heb ik een DA laten komen omdat iemand mijn merrie verdachte op spat. De foto's waren gemaakt op stal en de DA die aanwezig was gaf aan dat het afwijkende foto's waren en dat mijn merrie spat zou hebben. De foto's zijn toen beoordeeld door de orthopeed van dezelfde kliniek en hij vond de foto's juist reuze meevallen en gaf aan dat de foto's niet de oorzaak zouden zijn van de klachten. We hebben daarna nog de aankoop foto's toegestuurd en toen bleek dat er geen verschil zat tussen de aankoop en recente foto's en dat er dus geen actieve ontsteking zat en ze het spat behandel traject nu nieteens zouden adviseren aan ons. Daarom denk ik dat je er heel verstandig aan doet om de foto's te vergelijken en een second opinion aan te vragen.

Bellex

Berichten: 9307
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:52

Ook hier een stille meelezer, jeetje Ketly wat een verschrikkelijke wending neemt dit zo. Geen tips, geen ervaringen om te delen, ik wil je enkel en alleen heel veel sterkte wensen de komende tijd!

pillow
Berichten: 7874
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:33

Babootje schreef:
Ketly schreef:
Gisteren (vrijdag) werd hij nog klinisch gekeurd, röntgen was reeds gebeurd. Hij kwam glansrijk door de keuring waardoor deze prachtige (toen nog) hengst ineens van mij was! Hij is direct gecastreerd en met ons meegegaan.


Ketly heeft Autan pas (iets meer dan) een jaar en de foto's zijn van 2 jaar geleden. De foto's waren dus ook niet recent toen Ketly Autan kocht en ze heeft hem toen alleen klinisch laten keuren.
Dat dat nooit verstandig is zal ze denk ik nu ook wel beseffen. Zoiets gebeurt je altijd maar 1 keer.

Eerlijk gezegd zou ik een paard wat een jaar eerder goed op de foto's was, ook niet opnieuw laten keuren.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:40

Maar hoe ben je er dan zeker van dat de foto's bij het betreffende paard horen? Of vertrouw jij alle dierenartsen/mensen blindelings?

Overigens vind ik dit wel vrij off-topic. ik hoop voor Ketly dat er toch nog een oplossing is/komt, en dat ze anders in ieder geval beseft dat ze veel heeft gedaan en dus schijnbaar een heel goed zintuig heeft die ze in het vervolg altijd serieus neemt. Ik denk namelijk echt Ketly, dat je je gevoel wat onderschat :) en dat je echt dacht dat het aan jouw rijden lag dat hij zo traag was..... Misschien ben je geen grand prix ruiter, maar op de filmpjes die ik gezien heb, lijk je in ieder geval genoeg gevoel te hebben om dit soort dingen prima in te kunnen schatten.

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:56

pillow schreef:
Eerlijk gezegd zou ik een paard wat een jaar eerder goed op de foto's was, ook niet opnieuw laten keuren.


Oh ik zeker wel. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. En dat geldt voor paarden des te meer. En ja natuurlijk kan het een jaar na aankoop ook weer anders zijn. Maar als hij bij aankoop al niet goed is, koop je zeker problemen.
Altijd laten keuren dus, klinisch en röntgenologisch. Ik blijf het zeggen.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:08

Ach ik heb ooit 1 paard laten keuren (klinisch) en verder nooit iets laten keuren. Heb nog nooit zulke pech gehad als kelty (en een vriendin van me wiens paard precies hetzelfde had als autan nu heeft). Die van mijn vriendin verslechterde ook in zeer korte tijd en het kleine haakje wat bij keuren op de foto te zien was is toen ook niet als iets ergs beoordeeld.

Dus tja je kan altijd pech hebben, keuren is ook nog altijd mensen werk en je kan gewoon nooit alles uitsluiten met keuren. Hoe graag je dat ook zou willen. Feit blijft dat we allemaal het beste voor hebben met ons paard maar dat het gewoon soms poedersuiker is hoe het loopt.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 10:24

Ik zou in het vervolg ook altijd zelf röntgen gaan keuren, maar ik denk dat je dit eerst een keer mee hebt moeten maken om dat te doen. Als ik dit niet meegemaakt zou hebben dan had ik het denk ik zomaar weer op deze manier gedaan.

Ik heb wel de foto's na laten kijken, en ook weer bij het maken van deze röntgen afgelopen dinsdag. Daar was het duidelijk dat het op 2-jarige leeftijd nog niet aanwezig was en nu wel. De vraag die altijd een vraag zal blijven is of hij het ook al op 3-jarige leeftijd had.

Bedankt iedereen voor de lieve reacties. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan want mocht ik zo doorgereden zijn dan had ik mijzelf dat nooit kunnen vergeven.

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:27

Eens met Marjan, uitgebreid keuren voor aankoop heeft zeker wel zin aangezien je zo kan voorkomen dat je ellende koopt. het geeft echter geen garantie dat het paard goed blijft en niet kan verslechteren.

Het blijft toch ook vooral een kwestie van geluk of pech.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:36

Suzanne F. schreef:
pillow schreef:
Eerlijk gezegd zou ik een paard wat een jaar eerder goed op de foto's was, ook niet opnieuw laten keuren.


Oh ik zeker wel. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. En dat geldt voor paarden des te meer. En ja natuurlijk kan het een jaar na aankoop ook weer anders zijn. Maar als hij bij aankoop al niet goed is, koop je zeker problemen.
Altijd laten keuren dus, klinisch en röntgenologisch. Ik blijf het zeggen.


Ja ik ook hoor. Ik heb een keer een merrie laten keuren die een jaar eerder (op 3 jarige leeftijd) was gekeurd.
Op 3 jarige leeftijd was ze schoon. Op 4 jarige leeftijd zat er een verhoogd risico op spat. Negatief aankoopadvies. Het paard had nog geen meter onder het zadel gelopen.
Ik heb een paard gekocht 2,5 jarige leeftijd; een kleintje niet heel duur. Wel rondom gekeurd, alleen hals en rug niet gedaan. Toen hij 8 was ging hij kreupel (zaten net in het Z) en bleek zijn schoft volledig in puin te liggen. Aangeboren afwijking. Heb hem moeten laten inslapen. Sinds die tijd gaan niet alleen de benen op de foto maar ook de hals en rug.

Wil je je paard in de verzekering laten opnemen, dan mag een klinische keuring 3 weken oud zijn en een RX keuring 3 maanden. Dat is ook niet voor niets. Die 3 maanden is ook de maximale termijn waarbij de meeste gebreken nog te dateren zijn.

Keuren blijft altijd een momentopname maar juist bij de jonge paarden zie je vaak bij het eerste jaar van belasting nog veel veranderen. Bij paarden die zo de leeftijd krijgen van 7 a 8 jaar is het ook oppassen, want dat is wel de leeftijd dat artrose aanleg vaak een rol gaat spelen.
Je kunt ook niet alles uitsluiten natuurlijk.
Wat ik echt ook heel belangrijk vind is, het paard laten keuren bij een goede, gecertificeerde keuringsarts Paard. Dus niet bij de veearts "op de hoek die ook koeien doet". Er zit - heb ik ervaren - echt veel verschil in de grondigheid van keuren. Zowel bij het nemen en beoordelen van de foto's als bij de grondigheid van hoe een klinische keuring wordt uitgevoerd.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 11:20

Het is op dit moment helaas niet erg makkelijk om een keuze te maken. Ik heb inmiddels van twee verschillende klinieken antwoord gekregen, en in combinatie met degene waar de foto's zijn gemaakt is dit het overzicht wat ik momenteel heb:

Kliniek 1 heeft de foto's gemaakt. Beoordeelt het als een klasse 4 in verband met een uitstekend stukje op het straalbeen. Geeft als advies om eenmalig een ander beslag te proberen en mocht het dan niet beter te worden te overwegen om in te slapen.

Kliniek 2 beoordeelt het als een klasse 2/3 en heeft volgens hem verschillende paarden met een slecht straalbeen door speciaal beslag en inspuitingen op hoog niveau gekregen in de dressuur. Geeft wel aan dat er veel kosten bij komen kijken en dat het mijn eigen keuze is en blijft. Is een goed aangeschreven kliniek.

Kliniek 3 beoordeelt het als een klasse 3 en zou hem, indien mogelijk, met het volledige verhaal als recreatiepaard verkopen mits hij niet kreupel loopt. Ik heb filmpjes gestuurd welke ze nog willen bekijken en beoordelen. Ook zij hebben duidelijk gezegd dat het mijn keuze blijft.

Ik ben nog in afwachting van één antwoord van een dierenarts.

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:35

Geen eenduidig antwoord dus, ik kan me voorstellen dat je voor een patstelling gezet wordt zo. Zeker omdat je net de keuze had gemaakt hem te willen verkopen. Wat is dan wijsheid als hij misschien nog een kans heeft pijnvrij te lopen met speciaal (duur) beslag.

Veel wijsheid toegewenst!

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:41

Lastig… ik houd soms ook wel in m’n achterhoofd dat dierenartsen ook soms wel graag opereren en nog dingen proberen. Is hoe hard gezegd ook wel iets wat de rekeningen betaald.

Ik zou hem eerst even twee weken op de pijnstillers zetten. Dan weet je of hij pijn heeft. Zo ja kan je nog aangepast beslag proberen als je daar de puf voor hebt. En dan is het denk ik altijd wel in het achterhoofd houden dat het toch ineens wel afgelopen kan zijn.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:48

Wat een tegenstrijdige berichten zo. Ik ga mee met hierboven, zet hem op pijnstillers en probeer het speciaal beslag. Mocht dat niet werken kan je altijd nog de beslissing maken.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:53

In jouw geval zou ik hem persoonlijk dan toch op de speciale ijzers zetten en kijken wat hij doet.
Waarschijnlijk aflopende zaak, ja.. Maar hij heeft nu volgens de klinieken geen pijn en het beslag neemt ook nog gevoeligheid weg.

Maar je hebt dikke kans dat je nog een paar maanden tot een jaar lol kunt hebben samen. Met zo'n jonkie zou ik dat wel overwegen.

Uiteraard wel goed vinger aan de pols houden, en zodra je teveel / te vaak gaat twijfelen weet je genoeg.

Maar goed, als je ervoor kiest om hem nu te laten gaan is dat voor autan ook niet slecht hoor! Wat dat betreft is er geen slechte keuze

Joltsje

Berichten: 9058
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:56

Jeetje ts wat een schrik. ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat je moet. en dan ook nog verschillende adviezen vanuit de klinieken.

ik ga mee met bovenstaande. beslag en verdoven proberen en dan kijken wat je wilt.
loopt hij met het nieuwe beslag goed, dan kun je hem met het verhaal als recreatiepaard verkopen.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:57

Ik zou als ik jou was ook in mijn achterhoofd houden, dat je hem natuurlijk wilde verkopen met een reden. De vraag is dan, wil je nog 1000-en euro's in zo'n paard steken.
Een paard weet niet of hij vandaag, of volgend jaar dood gaat.
Voor jou blijft het dan toch een (grote) kostenpost, gezien het beslag etc. Voor een paard waar je dan en niks meer mee kan, en waar je ook niks aan hebt. Heel hard misschien. Maar je hebt de paarden ook voor je hobby. Er worden paarden voor minder afgemaakt/naar de slager gebracht.
Natuurlijk moet je doen waar jij je goed bij voelt! dat staat voorop! maar ik zou het wel mee nemen in je beslissing. 1000-en extra euro's, veranderen niks aan het feit dat het natuurlijk niet handig is als hij in de handel belandt, en die kans is vrij groot als je hem niet zelf houdt.

Ik heb (gelukkig!) nog nooit voor zo'n besluit gestaan, het lijkt me verschrikkelijk. Voor mij als "buitenstaander" zou het simpel zijn, maar dat komt ook alleen omdat ik er niet mee te maken heb.

Dancer

Berichten: 2147
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:31

De oorzaak haal je niet weg met allerlei dingen proberen. Wat er zit zit er en kun je proberen te verzachten maar volgens mij ga je nooit meer lekker rijden of longeren, bij elk huppeltje wat je ziet of denkt te zien of voelen ga je toch twijfelen.

Het blijft heel lastig over leven of dood beslissen, ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:56

Joltsje schreef:
Jeetje ts wat een schrik. ik kan me voorstellen dat je even niet weet wat je moet. en dan ook nog verschillende adviezen vanuit de klinieken.

ik ga mee met bovenstaande. beslag en verdoven proberen en dan kijken wat je wilt.
loopt hij met het nieuwe beslag goed, dan kun je hem met het verhaal als recreatiepaard verkopen.

Ja lekker, gooi het dier de handel in en zadel een ander op met het probleem.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 13:07

Er zijn natuurlijk meer mensen dan mensen hem alleen maar in de handel gooien. Met een klasse 4 zou ik niet eens overwegen om hem ergens anders heen te doen, maar een 2/3 en een 3 is wel iets minder dramatisch. Autan zou nooit zomaar naar iemand toe gaan, maar mocht dit via via zijn of naar een goed adres dan kan ik dat overwegen. Ik word natuurlijk heen en weer geslingerd door de verschillende meningen van verschillende dierenartsen, dus ik moet heel goed op een rijtje zetten wat mij de beste optie lijkt en waarmee ik de beste keuze voor Autan maak.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:15

Ik vind ook het advies van kliniek 3 op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Ik vind de gezondheid van een recreatiepaard, dat toch vaak worden gereden op ongelijke bodem, net zo belangrijk als dat van een sportpaard.
Artrose is progressief en een klasse 3 wordt - afhankelijk van hoe snel dat gaat - wel een keer een klasse 4 en verder.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:19

volg je hart
(en neem de verschillende opties mee, maar het is JOUW beslissing. Overigens is het enige wat ik je kan zeggen. Is dat zelfs via /via geen garantie biedt... Ik reed ooit een paard voor iemand , had ik zadelmak gemaakt, en zou uiteindelijk verkocht worden. Gekeurd voor verkoop, Had 4en op straalbenen, liep kerngezond, en ik geloof niet dat die er ooit last van zou gaan krijgen hoor. Maar goed, de verkoop toen ging niet door. Via via naar mensen gegaan die er gewoon lekker mee zouden gaan rijden, hadden haar voor een meer dan schappelijke prijs gekocht. Binnen 3 maanden stond ze als sportpaard op internet..... just saying)

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 13:42

Wat het moeilijke in deze situatie is, is dat bij elke keuze wel iets negatiefs te vinden is. Inslapen zou te vroeg zijn want hij is nog happy, een nieuw baasje zoeken is kans op de handel en zelf houden dan kan ik hem niet het ideale plekje bieden wat hij nodig heeft. Op dit moment voelt elke keuze fout. Maar ik hoef gelukkig niet vandaag te beslissen..

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:44

Ketly schreef:
Er zijn natuurlijk meer mensen dan mensen hem alleen maar in de handel gooien. Met een klasse 4 zou ik niet eens overwegen om hem ergens anders heen te doen, maar een 2/3 en een 3 is wel iets minder dramatisch. Autan zou nooit zomaar naar iemand toe gaan, maar mocht dit via via zijn of naar een goed adres dan kan ik dat overwegen. Ik word natuurlijk heen en weer geslingerd door de verschillende meningen van verschillende dierenartsen, dus ik moet heel goed op een rijtje zetten wat mij de beste optie lijkt en waarmee ik de beste keuze voor Autan maak.

Het zijn vaak juist de paarden die nog enigszins acceptabel zijn die uiteindelijk via via toch de handel in gaan. Je kunt nog zo je best doen om een fijn plekje te vinden, de garantie dat ze altijd netjes met hem om zullen gaan heb je nooit. Er zijn zoveel paarden die uiteindelijk toch weer een keer als sportpaard worden aangeboden.

Als het een 2 of een 3 was en het ging om een paard dat al jarenlang zonder problemen in de sport liep dan was het misschien een iets ander verhaal, maar Autan is nog hartstikke jong en heeft er nu al last van... Ik denk dat je ook voor je eigen rust niet moet willen dat hij naar een ander gaat :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:47

Dat inslapen te vroeg komt wanneer ze nog happy zijn ben ik het niet mee eens. Wanneer je wacht tot ze pijn hebben, ben je imo te laat :o
Ik zou me vooral op het heden focussen. Hij is nu niet rad, dus dat is probleem nr 1, want blijkbaar heeft hij dan toch pijn.
Dat zou ik als eerste willen oplossen en vanuit daar verder kijken.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 13:52

Ik moet wel zeggen dat hij op dit moment niet kreupel loopt, maar links dus wel iets korter dan rechts. In de wei is hij helemaal happy en lijkt hij geen pijn te hebben. Het is gewoon een rotbeslissing en op dit moment voelt alles als een slechte keuze.