Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:08

dollyspikkel schreef:
Lang geleden dag ik hier nog reageerde, maar ik wilde alles even laten bezinken.
Ik ben nu bijna 2 weken eigenaar van mijn eerste paardje en alles ging goed... tenminste voor een week. 1 week nadat ik hem had is hij met rijden ineens ontploft (aangezet en erg beginnen bokken wat voor mij op de grond is geëindigd), wat de aanleiding was weet ik niet, aangezien hij anders altijd doodbraaf was. Met knikkende knieën weer opgestapt en toen ging alles weer goed. De volgende dagen telkens gelongeerd tot hij met zijn tong op de grond hing voor ik erop kroop en dit ging telkens weer goed. Dit weekend heb ik hem ook eens laten rijden door iemand die geen schrik heeft en ook alles goed gegaan. Gisteren dan terug gereden na lang longeren en weer kwam er een bok als ik aan het rijden was (zeker niet zo smerig als vorige week en ik ben ook blijven zitten, maar toch de bok was er natuurlijk wel). Direct is er iemand anders opgegaan om hem door te rijden en weer was hij braaf.
De roze wolk van mijn eigen paard is dus heel snel weggegaan. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben een zeer angstige ruiter en heb dit paard gekocht omdat hij zo braaf was met testrijden (heb gereden toen het aan het stormen was en meneer zette geen stap verkeerd). Iemand suggesties? :

Hoe werd hij gehouden op vorige stal, voerbeleid etc.
Stond hij vorige stal bv helevdag buiten en nu binnen etc.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:11

Ik denk dat je goed voor ogen moet houden dat het nog altijd een dier is, bijna geen enkel paard is altijd 100% braaf. Ik heb bijvoorbeeld een echte goedzak lopen, doet zelden iets verkeerd, maar die kon heel soms ook wel eens heel lelijk bokken, en ik 'vrees' dat bijna ieder paard dat wel eens doet. Nu wel balen dat het nu kort op elkaar is en ze bij iemand anders wel gewoon braaf loopt. Aangezien hij het niet altijd doet en verder ook gewoon ontspannen is ga ik er vanuit dat het eerder enthousiasme/verschieten is dan iets medisch? Ik zou wel eens contact opnemen met de vorige eigenaar om te vragen of ze dat vaker deed. Heb je je zadel al eens laten controleren? En heb je les? Ik denk dat het voor nu vooral belangrijk is dat je bij iemand les gaat nemen en eventueel iemand zoekt die je kan helpen en er even op kruipt voor jij er mee rijdt.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:18

Paard is volledig gekeurd geweest met foto’s, zadel net nieuw aangekocht (door zadelpasser). Krachtvoer wordt momenteel tot een minimum beperkt.
De vorige stal had hem ook nog maar enkele weken (tussenstop om door te verkopen) en daar altijd braaf geweest. Stond ook gewoon op stal, en kwam er dagelijks eens uit om te rijden of losgooien in de piste.
Les probeer ik te nemen, maar is niet altijd haalbaar vanwege mijn onregelmatige werkuren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:20

Oei wat rot Dollyspikkel niet wat je in gedachten had. Knap dat je het ook zegt dat je een angstige ruiter bent. Ze moeten natuurlijk ook erg wennen, nieuwe omgeving, nieuwe ruiter. Maar eraf gebokt worden is natuurlijk wel een dingetje. Mijn ondertussen overleden merrie was ook zo braaf dat ik haar ging proef rijden. Niet onder de indruk van een man die in de bosjes naast de bak bezig was enz. Dacht die moet ik hebben. Broodmager onder de schimmel. Toen ze hier kwam rustig bij laten komen en bijvoeren om haar dikker te krijgen. Ondertussen reed ik een paar keer in de week om regelmaat en het te onderhouden. De bak lag langs een weg en toen ik een keer aan het rijden was kwam er een vrachtwagen langs. Op zich was er niet veel aan de hand totdat het sissende geluid kwam. Ze vloog er vandoor en bij de eerste bok was ik mijn beugels al kwijt. Rennend en bokkend. Ik weet niet hoe maar kreeg haar terug. Op het moment dat ik stil stond, dacht ik zo dat heb ik overleefd :+ Alsof ze gedachten kon lezen begon ze uit het niets weer te bokken rug bol en ik had nog steeds mijn beugels niet in. Toen heb ik haar niet heel zachtaardig de hoek in getrokken en haar een paar flinke schoppen gegeven. Dacht het is of ingrijpen nu of ik lig er echt vanaf. Ze stond zo overdonderd te kijken. Ze heeft het nooit weer gedaan. Nu kan ik na 15 jaar zeggen dat het onder het zadel een hete tante was maar niet gemeen. Mijn oudje bokt nog weleens als ik een tijd niet gereden heb en dan aan wil springen in galop. Ik moet daar altijd erg om lachen en het is net alsof de lol er voor haar dan af is :D (Ik ben ook niet een hele zekere ruiter mede doordat ik in het verleden nogal eens door het slijk gehaald ben door de eigenaar van mijn oude bijrijdpaard) mijn oude merrie test vooral veel uit als je er naast stond. Happen naar je, er vandoor gaan, als je er naast loopt waardoor je als een vlaggetje achter haar aan kwam. Hoe vaak heb ik niet languit in het zand gelegen. Of dan had ik gereden en deed ik het hoofdstel af. Met de teugels nog om haar hals. Ging ze gewoon rennen kon ik niks beginnen tegen haar. Naar het land brengen deed ik met angst en beven omdat ik 9 van de 10 keer ergens languit in de modder lag en zij weer eens los over het terrein liep. Uiteindelijk heb ik een springzweepje gepakt en op het moment dat ze aan wilde zetten, heb ik haar een tik tegen haar borst gegeven. Dit was een stukje erfenis van de oude eigenaar, daar deed ze het ook maar die corrigeerde haar niet. Gelukkig was dit daarna over en heeft ze het nooit weer gegaan. Het is wel een paard met humor en dat moet je kunnen waarderen. Ook nu haalt ze altijd wel iets uit. Ze rent 1 keer in de zoveel tijd de stal uit als je de stal deur open laat staan. Als ik dan wijs naar de stal en tegen haar zeg met een boze stem en nu onmiddellijke je stal in dan gaat ze ook. Ik heb haar humor leren waarderen. Het is nooit saai met haar :+

Als ik hieraan terug denk, vraag ik mijzelf af waar ik aan ga beginnen met een nieuw paard :roll: Maar met mijn 2 spookjes is ook alles goed gekomen. *praat zichzelf nu ook moed in* :=

MISTRAL94

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:20

Calipsolover je hebt pb

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:28

dollyspikkel schreef:
Paard is volledig gekeurd geweest met foto’s, zadel net nieuw aangekocht (door zadelpasser). Krachtvoer wordt momenteel tot een minimum beperkt.
De vorige stal had hem ook nog maar enkele weken (tussenstop om door te verkopen) en daar altijd braaf geweest. Stond ook gewoon op stal, en kwam er dagelijks eens uit om te rijden of losgooien in de piste.
Les probeer ik te nemen, maar is niet altijd haalbaar vanwege mijn onregelmatige werkuren.

Ik zou niet zo snel proberen panikeren. Misschien is het slim om haar even te laten doorrijden door iemand anders en die je daarna ook helpt en jou begeleid. Dit is een beetje de test periode, natuurlijk voor het paard zijn er ook een heleboel veranderingen en al zeker als hij eigenlijk ook niet zo lang op die andere stal stond. Hou rekening dat een paard een autistisch dier is, het heeft dan ook gemiddeld 12 weken nodig om aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen te wennen. Geef het wat tijd, geen paniekvoetbal gaan spelen.

Nog een vraagje; Hebben jullie een verkoopcontract getekend/opgesteld? Bij mijn eerste paard heb ik dit zelf opgemaakt, maar was dan ook particulier.

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:22

Het valt nog niet mee een geschikt paard te vinden. Ik hou dagelijks marktplaats en verschillende FB groepen in de gaten en heb hierin ook oproepjes geplaatst met wat ik zoek.
Grootste struikelblok is de afstand, ik woon in het midden van Nederland (gelderland) maar alles wat me dan geschikt lijkt, staat onderin Noord-Brabant, Zeeland of België. En ik wil eigenlijk niet langer dan 1,5 uur heenrijden, dat vind ik al erg ver.
Gelukkig heb ik alle tijd met m'n zoektocht maar soms wel frustrerend dat er dan een geschikt paard te koop staat maar dan 2,5 uur verderop. |o

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:27

Bij mijn huidige paard (gekocht van een handelaar/fokker) en nieuwe paard (particulier) idd verkoopcontracten opgesteld.

Gefeliciteerd Calipso! Ben benieuwd naar je aanwinst.

Dollyspikkel, dat paard is dus in een paar maanden 2x verhandeld en verhuisd? En de laatste keer pas een week of twee geleden. En jij bent een onzekere ruiter. Waarom kruip je er al op? Ga elkaar eerst eens leren kennen, zou ik zeggen. Borstelen, wandelen, gewoon zijn, later wat grondwerken. En als het echt vertrouwd voelt, wederzijds, dan eens een rondje stappen. Het mag ook gewoon alleen maar leuk zijn toch?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:34

robinxfellow schreef:
Het valt nog niet mee een geschikt paard te vinden. Ik hou dagelijks marktplaats en verschillende FB groepen in de gaten en heb hierin ook oproepjes geplaatst met wat ik zoek.
Grootste struikelblok is de afstand, ik woon in het midden van Nederland (gelderland) maar alles wat me dan geschikt lijkt, staat onderin Noord-Brabant, Zeeland of België. En ik wil eigenlijk niet langer dan 1,5 uur heenrijden, dat vind ik al erg ver.
Gelukkig heb ik alle tijd met m'n zoektocht maar soms wel frustrerend dat er dan een geschikt paard te koop staat maar dan 2,5 uur verderop. |o

Ik woon in Drenthe. Mijn eerste paard komt uit Urk de 2e uit Boxtel. Een rit naar de andere kant van het land vind ik persoonlijk acceptabel als je daarmee een maatje voor het leven hebt.

Ik heb het paard van mijn oude bijrijder ook opgehaald uit Noord Brabant. Je moet er wat voor over hebben :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:10

Afstand heb ik nooit een ding van gemaakt. Bij de vorige was het 4 uur heen en 4 uur terug :P

Zeker als je weinig keuze hebt in paarden, zou ik jezelf niet vasthouden aan 1.5 uur.

Mistral94, probeer je niet teveel zorgen te maken! Probeer zoveel mogelijk hulp te nemen. Veel paarden zijn zichzelf niet in zulke omstandigheden.

Ik zou wel de verkoper een beetje op de hoogte stellen. Je moet namelijk tijdig 'klagen' om je eventuele rechten te houden om het paard terug te doen bij ongeschiktheid of gebreken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:59

Geryon weet ik hoor. Komt ook wel goed. Ik heb de jongste 15 jaar gehad en de oudste heb ik nu 18 jaar. Maar bedoelde meer dat om te komen waar we nu zijn/waren kost dat wel bloed zweet en tranen. Het is het meer dan waard, om zo'n goede band met ze te hebben. Jammere is dat het besef van die sterke band pas goed kwam, tijdens het inslapen. Dat ze in eerste instantie klaarwakker en gespannen was. Maar dat ze al heel snel tot rust kwam en zich over gaf aan de situatie. De dierenarts zei na die tijd nog. Dat moment had ze nodig met je, om tot rust te komen ;(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:50

Oh sorry mistral ik bedoelde dollyspikkel!
Met jouw berichtje ben ik het trouwens wel eens. Al het mindere is vaak wel de band en het plezier waard.
Jammer dat bij bij jou het besef van de band later kwam :( wel mooi hoe dat is gegaan met inslapen. Ze was je blijkbaar heel dankbaar dat je er was <3

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 13:10

Vraagje, ik heb een verkoopcontract gedownload van sporthorses.nl, maar hier staat zowel het logo van sporthorses op als dat van een advocatenbureau. Nu heb ik deze gekopieerd en aangepast met onze gegevens, maar mag ik het logo van dat advocatenbureau er zomaar laten op staan?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:49

Voor een paard geweest, totaal geen match.
Eind gereden en de vraag joh deze heb ik pas op stal en nog niet onder een ander gezien, wil je die even voor me rijden.
5 jaar, net zadelmak niets aan ervaring.
Maar wat een fijn dier!
Paard is vorige week klinisch en rontgenlogisch volledig gekeurd en goed bevonden.
Wat zouden jullie doen, ik dacht foto's door eigen dierenarts laten bekijken en als die akkoord geeft tot koop overgaan of toch ook nog zelf compleet keuren?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:57

Ik ben daar vrij simpel/goedgelovig in, foto's laten beoordelen door eigen DA en verder de koper geloven dat klinische keuring klopt. :P

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:19

Geryon ja dat is ook het laatste wat je voor ze kunt doen. Ik ben blij dat ik dat voor haar gedaan heb.

Calipsolover het lijkt mij dat je niet zomaar het logo mag gebruiken? De andere kant als zij dit op de site als voorbeeld stellen..

Ik zou idd ook foto's laten bekijken door de eigen dierenarts. Als de klinische keuring verder goed is. Zou ik daar ook wel op vertrouwen. Ik ga er vanuit dat een dierenarts daar wel eerlijk over is. Maar goed ik blijf altijd wel in de goedheid van de mens geloven ondanks dat ik al heel vaak de deksel op mijn neus gehad heb :+

Jeetje je kunt niet mailen of bellen of een paard is al verkocht, staan vaak maar enkele dagen te koop. Heb wel een hele leuke merrie gezien maar die heeft naar mijn idee toch wel een forse bemerking. Nu zijn mijn paarden lang geleden ook alleen maar klinisch gekeurd, dus hadden ook goed iets kunnen mankeren. Maar van deze weet je dus dat er een bemerking is. Vraag ik mijzelf af, wat doe ik mijzelf dan aan. Afgelopen jaar heeft mijn merrie in de lappenmand gezeten en is dus uiteindelijk daarom ook ingeslapen. Ik weet ook, hoe zenuwslopend dat was. Doe je er dan wel goed aan om aan zo'n paard te beginnen? Ze is wel heel gaaf..

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:36

Wat voor bemerking heeft ze

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 18:41

Stuur je wel even een pb

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:07

Welke bemerking en wat zegt je omgeving ervan?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:53

esje01 schreef:
Voor een paard geweest, totaal geen match.
Eind gereden en de vraag joh deze heb ik pas op stal en nog niet onder een ander gezien, wil je die even voor me rijden.
5 jaar, net zadelmak niets aan ervaring.
Maar wat een fijn dier!
Paard is vorige week klinisch en rontgenlogisch volledig gekeurd en goed bevonden.
Wat zouden jullie doen, ik dacht foto's door eigen dierenarts laten bekijken en als die akkoord geeft tot koop overgaan of toch ook nog zelf compleet keuren?

Idd foto's door eigen dierenarts laten bekijken en klinisch overkeuren, röntgen zou ik er op vertrouwen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:22

Mag ik mij ook melden hier? Ik ben niet direct op zoek naar iets, moet eerst een van mijn andere paarden nog in de verkoop zetten. Maar ik vind t wel heel erg leuk om een beetje rond te kijken op marktplaats en sporthorses. Mocht er wel echt een geschikt paard voorbij komen zal ‘m vast niet laten staan, maar tot noch toe niks kunnen vinden

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:41

estell__ schreef:
Mag ik mij ook melden hier? Ik ben niet direct op zoek naar iets, moet eerst een van mijn andere paarden nog in de verkoop zetten. Maar ik vind t wel heel erg leuk om een beetje rond te kijken op marktplaats en sporthorses. Mocht er wel echt een geschikt paard voorbij komen zal ‘m vast niet laten staan, maar tot noch toe niks kunnen vinden

Welkom! :D Er gaat hier een lijstje rond waar je je wensen in kan zetten, staat hier nu een paar pagina's terug want het lijstje is niet zo heel actief (wat overigens ook niet erg is, want het is niet de focus van het topic) maar zo kan je misschien ook kijken of er misschien potentiële geïnteresseerde in jou paard tussen zitten. Succes met je zoektocht!

Hier echt enorme stress voor morgen, want morgen is het zo ver en heb ik een nieuw paard op stal staan := Hoop echt gewoon dat alles goed gaat met het vervoeren en keuren. Moet zeggen dat het geen leuke stress is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:44

Veel succes morgen! Zaterdag ochtend gaan we die van mij ophalen. Ben nu ook al behoorlijk aan het stressen. Hoop dat er een halster bij zit, want heb nog net een poetskist.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:47

MISTRAL94 schreef:
Jeetje je kunt niet mailen of bellen of een paard is al verkocht, staan vaak maar enkele dagen te koop. Heb wel een hele leuke merrie gezien maar die heeft naar mijn idee toch wel een forse bemerking. Nu zijn mijn paarden lang geleden ook alleen maar klinisch gekeurd, dus hadden ook goed iets kunnen mankeren. Maar van deze weet je dus dat er een bemerking is. Vraag ik mijzelf af, wat doe ik mijzelf dan aan. Afgelopen jaar heeft mijn merrie in de lappenmand gezeten en is dus uiteindelijk daarom ook ingeslapen. Ik weet ook, hoe zenuwslopend dat was. Doe je er dan wel goed aan om aan zo'n paard te beginnen? Ze is wel heel gaaf..

Hangt van de bemerking af. Een weinig risicovol OCD'tje zou ik nog wel aandurven. Een slecht straalbeen of meerdere kissing spines, dan is het jammer maar next.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:56

StonedRomy schreef:
Veel succes morgen! Zaterdag ochtend gaan we die van mij ophalen. Ben nu ook al behoorlijk aan het stressen. Hoop dat er een halster bij zit, want heb nog net een poetskist.

:') Ben dus deze week ook nog een extra poetskist/borstels gaan halen en dergelijke want ik ga niet lopen sleuren van mijn ene paard naar de andere. Gelukkig deze middag ook nog een nieuw halster gevonden tussen alle spullen die helaas te klein was voor mijn ander paard.