Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:09

Dure hobby, zo veel paarden :)) Inderdaad, ik vind mijn 2.5 paard al alsof ik puur voor de paarden aan het werk ben :oo :=

Zeker nu, kwam vandaag bij Pinda om bij training te kijken maar ze staat sinds vandaag met koorts en hele dikke benen dus de DA komt :(:) Sneue muppet :(:) En sneue ik, heb de vorige DA rekening van over de 300 euro echt net betaald :+ ach ja, weet ik ook weer waarom ik werk :+ Hoop dat het meevalt qua virus oid, ze is wel een beetje zielig nu....

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:12

Arme Pinda :( Hopen dat ze snel opknapt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 13:13

Oh dat is inderdaad wel heel kak nu :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:19

Beterschap voor Pinda.

Heb net de mensen van de voetbal gezien. Mijn verzorgster had het niet helemaal goed onthouden, ik moet bijna de helft afgeven en hou dus echt enkel het natte stuk over. Heb tot eind april de tijd om mijn omheining te verplaatsen. Ben nu echt aan het twijfelen wat ik ga doen. Vind op zich de zandstrook klein worden zo, maar als ik mijn tussendraad weg doe, heb ik niets gras meer voor de paarden. Aan de grens met het gras stuk, staat er ook een hele rij eiken, wil mijn paarden daarvan weg houden in het najaar en dat kan alleen als ik een tussendraad laat staan. Mijn dierenarts en hoefsmid vinden dat mijn paarden zeker nog ruimte genoeg gaan hebben, ben alleen maar bang dat ik veroordeeld ga worden door de meute die er tegen zijn dat paarden op een kleinere ruimte staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:10

Ik heb twee paarden, en dat vind ik inderdaad ook duur genoeg :)) Wel is het echt ontzettend leuk, ze zijn allebei totaal verschillend van elkaar. Feyre is altijd blij en onverschrokken, Sil is het ideale springpaard maar is buiten wat minder dapper :)) De ene is een ronde blonde Tinker, de ander een bruine warmbloed. Zou echt geen van beiden willen missen.

Wat balen van Pinda! Hopelijk is het iets onschuldigs, en knapt ze snel weer op :(:)

Hoe is het eigenlijk met het paardje met de akelige hoefproblemen? Hoe gaat het daar nou mee?

Vervelend dat je zoveel land kwijt raakt SVRL. Kunnen ze nog wel een sprintje trekken, en heb je voldoende land om braak te kunnen laten liggen ivm wormbesmetting etc? Ik vind zelf voldoende ruimte echt wel heel belangrijk. In de winter leveren we daar wat op in in ruil voor droge voeten en 's nachts droop stal, maar in de zomer staan ze op flinke stukken waar ze (vooral Feyre) eindeloos kunnen spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:16

Goh, ik heb mijn paarden het liefst op zand. Shet is insuline resistent, mijn oudje is gevoelig voor gaskoliek en raakt ook snel hoefbevangen. Quick is een Rocky, wat ook een sober ras is, dus een mega groot weiland hoef ik echt niet.
Na het verkleinen is er zeker nog ruimte om een spurtje te trekken. Maar droge voeten in de winter kan ik vergeten en ik kan niets doen om het stuk droger te maken. Als ze me er verder afwassen, is dat ook weggesmeten geld. Om wormen te voorkomen, kuis ik dagelijks mijn mest op, mijn dierenarts is er trouwens van overtuigd dat mijn paarden wormvrij zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:24

He nee Pinda ziek.. Beterschap!

Hier heb ik de kleintjes ook niet op gras, eentje is snel hoefbevangen, maar Malik mag wel.
Alleen heeft Malik een graasvoet dus gaat hij niet volledig op gras, dan staat hij constant in dezelfde houding en dat doet er geen goed aan.
Ik heb ze aan huis maar geen ruimte voor opslag van hooi en mest.
Wij hebben hier vlakbij daar een adres voor, is wat duurder natuurlijk maar nog altijd veel goedkoper dan in pension.
Je hebt er wel meer werk van maar dat weegt voor mij niet op tegen het plezier ze hier vanuit de huiskamer te kunnen zien! :))

Als je de wei uitmest heb je inderdaad ook minder kans op wormbesmetting, ik doe dat ook.
Maar jonge paarden zijn vaak wel gevoelig voor wormen en vooral Malik moet ik evengoed regelmatig ontwormen, blijkt uit het wormonderzoek.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:40

Getver, dat is dus wel het vervelendste scenario SRVL! Balen zeg :(:) Ik zou er wel moeite mee hebben als ze niet droog kunnen staan, Miep heeft daardoor jaren geleden mok ontwikkeld wat haar tot 3x toe Einschuss bezorgd heeft. Ben dus nogal voorzichtig met blubber... Als je het toch droger kunt krijgen en de DA en hoefsmid vinden het voldoende ruimte zou ik me niet te druk maken om wat anderen verder nog zeggen. Er zullen altijd mensen zijn die zeiken ;) Sterkte met uitpuzzelen!

Wormen is hier ook een dingetje met die jonkies, zelfs al doen we de paddocks dagelijks uit :j Pinda heeft iig altijd wel wat zitten met testen, wordt dus ook regelmatig ontwormd nav mestonderzoek. Terwijl oude Miep tot nu toe altijd schoon is getest, die oudjes zijn er toch minder gevoelig op (maar die wordt wel in oktober altijd ook preventief ontwormd tegen oa de bloedworm).

Hier is de DA geweest, wat medicatie gespoten gehad en de koorts zakt nu. Madammeke eet wel gewoon (ik werd bijna met wortel en al opgegeten :+ dus dat is gebruikelijk zoals het bij Pinda hoort :)) ) en ze is wel gewoon alert dus als het goed is moet het hopelijk mee gaan vallen. DA was geloof ik niet heel erg onder de indruk, dus zal een vrij onschuldig virusje zijn. Wel sneu hoor, zo'n zieke muppet :(:) Morgenmiddag maar even een keertje extra heen voor wat extra TLC :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:45

Ahh beterschap Pinda, en ook voor jouw paard Geryon :(:)

Wat balen zeg SVRL! Natte voeten ben ik ook erg voorzichtig mee, door de mok, het uitglijden en/of het verdraaien van lichaamsdelen... Maar hopelijk valt het toch enigszins mee als ze voor de rest maar wel lekker droog kunnen staan.

Hier niet veel te melden, Mer doet lekker zijn ding, we zijn lekker aan het doorpuzzelen en ik heb net een nieuw dekje binnen dus dat geeft ook weer motivatie :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:52

Svrl, kun je ook niet een greppel graven en een beetje schuin af laten lopen, dat werkt wel goed.

Gelukkig, Pinda eet nog! :D

Een nieuw dekje motiveert wel, haha, ik had zelf een nieuwe longeerlijn maar die bewaar ik nog even tot mooier weer.. _O-

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:07

01-02-2020 ~~~ de verhuizing ~~~

Man wat een dag, maar wat is het allemaal goed verlopen. Vanochtend de spullen naar de nieuwe stal gebracht besproken waar ze precies kwam te staan etc. Daarna naar de opfok gereden om de laatste spulletjes op te halen en Maylinn te gaan laden...
Nog even koffie gedronken met de mensen van de opfok daarna maylinn klaar gemaakt en gaan laden. Toen ze eenmaal besefte dat ze achterbenen had en dat ze die kon bewegen liep ze er eigenlijk zo op! Trots op mn stoney puppy paard.
Onderweg was ze heel braaf, wel wat zoeken naar haar evenwicht maar wat deed ze het super! Eenmaal op de nieuwe stal aangekomen haar lekker buiten gezet naast de nieuwe buurman zodat ze rustig wakker kon worden en een beetje kon wennen.
Haar net binnen gezet op stal was even paniek maar ondanks de stress kalmeerde ze redelijk snel. Gepoetst en haar dekentje weer opgedaan.
Vanavond nog even kijken hoe ze er bij staat en haar slobber nog even geven ;) want dat is het princesje nu eenmaal gewend hihi.
En dan morgen weer een nieuwe dag!

Daar gaan we dan
Afbeelding

Wakker worden naast de paddocks
Afbeelding

Op stal uiteindelijk wel gestressed maar het valt tot nu toe 100% mee
Afbeelding

Vanavond nog even langs slobber geven, en kijken hoe ze er dan bij staat en dan komt het vast goed. En vroeg naar bed, ben echt gesloopt.

Lees straks even bij hoor xx

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:29

Agossie dat te kleine dekentje :D Lekker luchtig bij de billen!
Flut dat je het beste stuk nu kwijt bent..

Ik vond twee paarden, in pension, ook wel een aanslag op mijn bankrekening. Basis was nog oké maar tandarts, hoefsmid etc ook per twee tikte soms best aan.

Arme Pinda! Hopelijk knapt ze zelf op! :(:)

Wat fijn dat de verhuizing goed gegaan is Phuddle! *\o/*
Pak van je hart of niet? Hopelijk kan ze snel haar draai vinden.

Joya heeft vanmorgen de tandarts op visite gehad. Jaarlijkse onderhoudsbeurt, en dat was geen overbodige luxe. Ze had wel wat punten op haar kiezen en die prikte in haar wang.
Nu is alles weer netjes.
Ze loopt achter met wisselen, wist ik al, en moet nog steeds haar buitenste snijtanden wisselen. Eind maart wordt ze vijf dus dat is best laat.

Zelf ben ik van mijn fiets gereden door een auto. Gelukkig goed afgelopen maar ik ben bont en blauw. Hopelijk ben ik van de week goed genoeg om wat met haar te gaan doen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:45

Ja haha zeker een pak van mijn hart haha # ergens lijk ik best op die gekke merrie ofzo

Beterschap voor pinda! Dat is echt heel naar! Hopelijk knapt hij snel op.

Zag dat andere goed bezig waren met voetjes etc. Goed hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:35

Ik ben wel van plan om onder de hooi stolp rubberen matten te leggen, zodat ze toch droog staan tijdens het eten. Er ligt een beek aan het stuk, maar dat helpt niets, een greppel bij graven lukt niet, er zit een afvoerbuis onder de grond.
Gelukkig is het stuk maar 3 of 4 maand klodder nat, de rest van het jaar ligt het redelijk goed tot goed.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:47

Phuddle, super dat het zo goed is gegaan! :)F
Leuk ook het verslag. :j

Fransje, gelukkig had je de tandarts erbij dan, met de scherpe randen.
Malik heeft zijn buitenste snijtanden allang gewisseld en hij is nog geen vier, ze is echt laat!
Maar wat heftig dat je aangereden bent, hoe kan dat nou?
Beterschap. :(:)

Svrl, bij de voerplaats is het idd wel heel prettig als het verhard is.
En troost je, het is echt overal heel modderig deze winter. :')

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:10

Jeetje Fransje, beterschap! Gelukkig alleen bont en blauw en stijf! Kan natuurlijk veel erger.

----------------

Ik ben begonnen met grondwerkles! 2 weken geleden de 1e gehad en volgende week zondag de 2e. We hebben het nodig zullen we maar zeggen :) ben blij dat ik ruim op tijd professionele hulp heb gevraagd want had van te voren nog niet zo erg in de gaten dat we het al zo hard nodig hadden. Ene moment is hij echt een sloom doetje, en n seconde later is hij echt een draak. Maaien met zijn voorbenen , steigeren, word echt gevaarlijk! Nu dus hart bezig met opvoeding :D

Fototje erbij van vandaag! Dapper paard :D
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:27

Nieuw dekje motiveert inderdaad wel :D

Wat fijn dat ze goed over gekomen is naar de nieuwe stal Phuddle! Hopelijk vinden jullie snel je draai :)

Wat heftig Fransje :oo Beterschap :(:)

Dat klinkt alsof het idd nodig was Anouk :j mooi dat jullie nu hulp hebben en hij het goed oppakt!

Mijn patientje heeft gisteren wat prikken gehad van de DA en voor het eerst een deken op gekregen, en voelt zich vandaag weer stukken beter gelukkig :# Ze krijgt alweer aardig praatjes zelfs, zo ken ik mijn blije muppet weer!

Kleine patriot zeer serieus aan het appels en wortels wegwerken :)F het omgekeerde van de te kleine deken, megadeken waar ga je met dat paardje heen :)) Pinda is wat erg lang voor haar massa :+

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:18

@anouk
Fijn dat het grondwerk zo goed word opgepakt, want steigeren etc. Is inderdaad niet zo beleefd

@Svrl hier ook modder hoor, Het is gewoon overal nat. Wij voeren de shetties ook op een verharding uit een hooiband. Dat werkt wel Fijn!

Hier de 2de dag overleefd, nee hoor ze was goed de nacht doorgekomen en op een paar minuten stress met het weg gaan van de over buurman na blijft ze redelijk kalm bij alle geluiden etc.
Ze heeft vandaag samen met een andere nieuwe merrie gestaan. Ging super.
Verder moet ik op zondag haar zelf binnen zetten tussen half 3 en 3 uur. Het was druk bij de supermarkt dus kwam aan om kwart voor 3. Stond alles al binnen op de onze na. (iedereen hoort zijn eigen paard binnen te zetten)
Maar ondanks dat ze dat echt niet chill vond geen stap verkeerd gezet met binnen halen. En ook niet foor de draden ofzo gegaan.
Dus leermomentje voor ons dat we er uiterlijk half 3 dus moeten zijn. Maar wat ben ik super trots op de dame!
Want wat een cultuurshock maakt ze nu door!
Morgen nog een dagje "niets" en dan gaan we samen met mijn hulp eens kijken of we op de poetsplaats kunnen poetsen. (poetsplaats is veel smaller dus we kunnen niet draaien, en natuurlijk is dat heel raar en spannend) en vanuit daar weer steeds een stapje verder zodat we uiteindelijk het grondwerk weer kunnen oppakken en uitbreiden met loswerken en vanuit daar naar het longeren kunnen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:22

Afbeelding

Hier eerste keer in de box wat poetsen, helemaal wakker en net binnen op stal.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:01

Jezus ik lees hier 13 paarden, 30 trekpaarden. Ik ga al failliet op 1 paard _O-

Fijn dat Pinda weer beter gaat Vientje!

Goed bezig Anouk! Grondwerk les is nooit verkeerd als je geen ervaring erin hebt! Het is eigenlijk gewoon een deel van de omgang met paarden. In mijn ogen een hele belangrijke, zeker als je een onbeleerd paard hebt, maakt alles een heel stuk makkelijker!
En dat onveilige gedoe kan je er heel snel uit hebben als je het juist aan pakt!

Die van mij gad ook zoiets. Die ging heel erg in de verdediging bij alles wat je aan hem vroeg omdat hij nergens nog het antwoord op wist natuurlijk. Trappen als je alleen al in de buurt kwam van zijn midden en achterhand, naar je steigeren met het (los)werken in de kraal bij alles wat ik vroeg.
De eerste keer peesjes ging hij bijten en op zijn knieen springen, en toen raakte ik ze alleen nog ermee aan. Dat soort dingen :')

Het heeft maar een aantal dagen geduurd, de onveilige situaties!

Ik leer hem dat er altijd een antwoord is zolang hij ernaar zoekt. Hij is nu verschrikkelijk lief en bijna zelfverzekerd te noemen al in nieuwe situaties <3 of nouja, hij vindt alles nog eng maar ipv in de verdediging schieten gaat hij er juist op af nu en probeert zo goed!

Op de kliniek zag ik hem voor het eerst uit zichzelf (meerdere keren) met zijn hoofd zakken omdat ik hem geleerd heeft dat het helpt bij spanning. <3 Hij deed het bij het prikken in zijn hals ook en toen kreeg hij een 'ehhhhh niet doen!'. Oh wat huilde mijn hart toen. |( hij dacht zo goed bezig te zijn die lieverd en hij schrok er echt van dat hij juist toen gecorrigeerd werd _O-

Arts zei dat ze het zo mooi vond om te zien dat hij zo enorm op me vertrouwde. Nou dat vond ik zo een enorm compliment!! Maar ik voel me eigenlijk des te meer schuldiger omdat hij eindelijk vertrouwen in mensen heeft gekregen en dan meteen door zoveel verschillende mensen 'geplaagd' wordt met allerlei onderzoeken. Maar tot nu toe is hij er niet weer door achteruit gegaan gelukkig. Ze krijgen hem gewoon goed uit stal etc.

Phuddle wat een leuk koppie heeft die van jou! En super fijn dat het allemaal zo goed is gegaan, dat zal voor jouw hoofd ook goed zijn deze goede ervaring!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 01:20

Wat een leuk topic! Ik kom me graag melden met mijn haflinger ruin Andor. In mei wordt hij 4 jaar. Tot nu toe heb ik vooral veel grondwerk gedaan en longeerwerk. Met als hoogtepunt dat hij naast een opstapje kan parkeren, waar ik met een klein sprongetje volledig op zijn rug kon leunen. Hij maakte er helemaal niets van. Toppertje! :D Nu kreeg hij rond nieuwjaar droes.... Dat is een enorme aanslag geweest op zijn lijf. Het gaat nu langzaam beter, en ben weer wat aan het opbouwen met longeren. Maar ik merk dat hij na zo'n 8 minuutjes helemaal bekaf is. Het heeft echt even tijd nodig.

Een fotootje van Andor. Zadel voor het idee om er aan te wennen, dit is niet het zadel waarmee ik uiteindelijk op zijn rug ga zitten. Is ook wat te groot voor hem. Begin maart komt de zadelmaker, ik wil echt dat er een zadel is dat goed ligt waarmee we straks gaan starten met rijden.

Afbeelding

Ik zal wat pagina's teruglezen, maar alle 30 wordt een uitdaging haha. Leuk om iedereen zo te volgen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:22

Geryon schreef:
Goed bezig Anouk! Grondwerk les is nooit verkeerd als je geen ervaring erin hebt! Het is eigenlijk gewoon een deel van de omgang met paarden. In mijn ogen een hele belangrijke, zeker als je een onbeleerd paard hebt, maakt alles een heel stuk makkelijker!
En dat onveilige gedoe kan je er heel snel uit hebben als je het juist aan pakt!

Ervaring genoeg, maar stom genoeg niet met zulke paarden :+ . T lijkt ineens allemaal zoveel moeilijker met je eerste eigen paard! Ik heb 20 pony's zadelmak gemaakt/ingereden en die stonden ook gewoon 3 jaar in de wei bij ons, en kregen alleen menselijk contact bij binnen en buiten jagen, ja echt, stal werd open gegooid en ze rende er zelf uit de wei in. En zo ook met binnenzetten. En toch waren die beesten 100 keer makkelijker dan die van mij nu :')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:24

Oh dat is zooooo herkenbaar := Hier ook hoor. Andermans paard strikt opleiden is zo veel makkelijker dan je eigen, ik verander bij Pinda te veel in een voorzichtige pennymuts }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:42

Ik heb nooit andermans paard opgeleid. Mijn eerste haff heb ik 20 jaar geleden zadelmak gemaakt, zonder eigenlijk te veel erbij na te denken. Nu ik ouder ben, ben ik veel meer bezig met wat er fout kan gaan en wat ik verkeerd kan doen. Ik ben gewoon veel onzekerder geworden. Moest Quick geen gangenpaard zijn, zou ie alsnog naar een trainer gaan denk ik.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:57

Ik heb er 1 voor een vriendin zadelmak gemaakt, voor de rest eigenlijk alleen eigen spul. Verkoopt toch wat makkelijker als ze zadelmak zijn :P Ik zou het tzt wel leuk vinden om meer voor anderen zadelmak te maken, maar voor nu ben ik daar echt nog te druk voor.