Dit is als het bit aan het hoofdstel vast zit, dan heb je een beetje een idee van hoe het in de mond ligt:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MirandaFuego schreef:Ja ik doelde meer op het alleen stappen, je bent dan voorzichtig bezig en dan lopen ze zelf te rennen op die harde ondergrond.![]()
Misschien valt honing meer in de smaak?
KittyDylan schreef:Fflur stond gisteren ineens heel gevoelig op de voeten. Had verwacht dat het door de bevroren ondergrond kwam. Vanmorgen liep ze nog zo. Net alsof ze bevangen stond, maar net wat anders. Stijf.
Dus maar even een flink stuk gelopen. Daarna liep ze veel soepeler, gelukkig.
Maar goed. Fflur zou Fflur niet zijn als ze totaal geen zin heeft om te moeten lopen. Totaal geen pit in te krijgenHele end mee gesleurd dus
Tussendoor was ik er zó moe van. Even rusten op bankje.
Pony liep toch niet. Dus ook niet weg![]()
[ [url=m/x3kgXt.jpg]Afbeelding[/url] ]
goldenarrow schreef:Ik oefen niet met de trailer, maar neem ze gewoon mee. Wij hebben een fokkerij, dus veel jonge paarden en ik leer ze vanaf het begin al aan dat ze mee moeten lopen als ik druk op het halster zet. Ik zet dan gewoon een constante druk op het halster, ook als hij achteruit gaat of stil blijft staan. Iedere pas voorwaarts laat ik die druk volledig los, dat is dan de beloning. Soms kan dat ook al zijn als het paard de intentie heeft om voorwaarts te gaan. Ik laat dan de druk er voor een paar seconden af en dan zet ik weer druk op het halster, nog een pas voorwaarts is druk eraf. Ik straf niet, maar laat gewoon de druk erop staan. Ook als het paard 5 passen achterwaarts doet en dan weer 1 naar voren beloon ik dat door de druk eraf te halen. Doordat de paarden dit op de grond al kennen is de trailer geen uitdaging meer. Ik doe daar precies hetzelfde. Als een paard het heel eng vind mag ie best even ruiken, maar hij mag niet achterwaarts.
Het enige wat ik in dit proces wel bestraf is als ze zich los proberen te trekken. Dan zet ik ze een heel stuk achterwaarts. Maar dat komt niet vaak voor. Met deze manier kan ik ook prima zelf laden, want ik heb geen druk van achteren nodig.
Als een paard trouwens braaf meeloopt zet ik helemaal geen druk op het halster