Art_Ificious schreef:Dubbele longe leer ik nu voornamelijk omdat hij snel schrikt/vlucht zodra er iets tegen de flanken of achterbenen komt, zelfs als hij zelf met de achtervoetjes tegen de bakwand loopt krijgt hij een schrikreactie.
Het rechtrichten begint aan de hand zoals ik ook mee bezig ben en op de manier die Osteopaat me geleerd heeft.
Dit kan zodra limo het linksom ook goed doet meegenomen worden met lange teugels dus op rechte lijnen (nu nog op volte voor de lengtebuiging) en daarna gaan we dat aan dubbele longe doen.
Als je het als schriktraining wilt doen, dan zou ik gewoon de buitenlonge aan de longeersingel vastmaken en achter de achterhand doen, en longeren met één longe (en dan liefst niet aan het bit, maar bitloos), zo wen je hem aan de lijnen zonder hem zo strak in de mond te trekken.
Als ie de rechtrichtoefeningen linksom niet goed doet, ga dan zeker niet te vaak rechtsom oefenen. Ik zou zeggen: linksom-rechtsom-linksom, zodat je de makkelijke kant es tussendoor neemt als beloning, maar die zeker niet gaat versterken.
Ik zou idd ook een plan vragen aan de osteo: welke oefening moet ik doen, hoe vaak, hoe lang? Zodat je niet in de verleiding komt om telkens af te wijken. Rechtrichten aan de hand lijkt soms alsof het niets is, maar er is niets zo efficiënt als dat, en je hoeft er geen expert voor te zijn. Ik heb zo ooit es paar maand enkel aan de hand gewerkt (paard mocht niet gereden worden wegens rugklachten), 5x per week dagelijks 5 à 10 minuutjes, gaande van stilstaan met stelling, stappen met stelling op cirkel, rechtuit met stelling, stap en draf aan de longe, schouderbinnenwaarts en travers, en ik had een heel ander paard, fysiek en mentaal (doen we nu nog weinig, maar ze wordt er nog altijd super enthousiast van, zeker als er snoepjes te verdienen zijn).