[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:22

Wijslander schreef:
En uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je wilt gaan rechtrichten d.m.v. dubbele longe? Dat is niet de meest logische keuze namelijk, omdat je behoorlijk wat afstand hebt, op een volte werkt en zijgangen vragen dan al een stuk lastiger wordt. Of wat versta je precies onder 'rechtrichten?

Dubbele longe leer ik nu voornamelijk omdat hij snel schrikt/vlucht zodra er iets tegen de flanken of achterbenen komt, zelfs als hij zelf met de achtervoetjes tegen de bakwand loopt krijgt hij een schrikreactie.

Het rechtrichten begint aan de hand zoals ik ook mee bezig ben en op de manier die Osteopaat me geleerd heeft.
Dit kan zodra limo het linksom ook goed doet meegenomen worden met lange teugels dus op rechte lijnen (nu nog op volte voor de lengtebuiging) en daarna gaan we dat aan dubbele longe doen.

Gimme_Joy

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:25

Ala het een financiële kwestie is, is daar natuurlijk niets aan te doen. Maar dan nog zou ik hem nu lekker met vakantie sturen tot je wellicht na de zomer kan laten beleren.

En dat rechtrichten oid, of het "voorwerk" op het beleren hoef je ook niet zelf te doen. Sterker nog: er zijn veel trainers die een groen paars liever zo groen mogelijk hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:26

Trainer die ik gecontacteerd heb vind het fijn als hij juist al longeren kent en gekend is met zadel.
Scheelt hem een hoop werk zei hij zelf.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:27

Gimme_Spurs schreef:
Ala het een financiële kwestie is, is daar natuurlijk niets aan te doen. Maar dan nog zou ik hem nu lekker met vakantie sturen tot je wellicht na de zomer kan laten beleren.

En dat rechtrichten oid, of het "voorwerk" op het beleren hoef je ook niet zelf te doen. Sterker nog: er zijn veel trainers die een groen paars liever zo groen mogelijk hebben.

Dat klopt inderdaad.
Iemand die ik ken wil ze ook zo groen mogelijk.
Soms leren mensen onbewust verkeerde dingen aan en dat is best lastig om eruit te halen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:32

Art_Ificious schreef:
Trainer die ik gecontacteerd heb vind het fijn als hij juist al longeren kent en gekend is met zadel.
Scheelt hem een hoop werk zei hij zelf.

Tot het dua verkeerd wordt aangeleerd :) . Dan heb je extra werk.

http://www.feather-light.nl/mobilestartpage/mobile/

Kijk hier eens. Oud stalgenootje brengt haar paard hier in juli heen. Anders dan voetjes en halstertraining heeft hij nog niet gehad.

Ik zeg niet dat je dit moet doen natuurlijk, is ook te ver weg voor je, maar is een voorbeeld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:35

Als ik hem daarheen breng (wat ik eerst wou) ben ik 900€ kwijt per maand dat hij er staat.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:39

Qua rechtrichten, is het misschien een idee om een les van Romy Huisman (Snuitable) te doen? Persoonlijk vind ik haar video's enorm interessant, maar vooral haar samenwerking met het paard is bewonderenswaardig. Je kan haar altijd even op Youtube opzoeken en filmpjes bekijken alvorens je eventueel contact met haar opneemt.

Feather Light zou wel een prachtige plek zijn om hem heen te brengen, maar ik kan me goed voorstellen dat dat financieel niet zomaar haalbaar is :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:40

Romy komt niet in België denk ik?

En miezelke dan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:43

Art_Ificious schreef:
Als ik hem daarheen breng (wat ik eerst wou) ben ik 900€ kwijt per maand dat hij er staat.

Ik bedoelde ook niet dat je hem hierheen moet brengen natuurlijk. Maar misschien is er een vergelijkbaar iets meer in de buurt en iets minder prijzig?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:49

Gimme_Spurs schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik bedoelde ook niet dat je hem hierheen moet brengen natuurlijk. Maar misschien is er een vergelijkbaar iets meer in de buurt en iets minder prijzig?

Ik probeer idd iets gelijkaardigs te zoeken.
Ik heb soms spijt dat ik niet in Nederland woon, daar lijken de trainers zoveel fijner om te gaan met paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:50

Wijslander schreef:

En miezelke dan?

Wat is er mis met mijn Osteopaat die limo ook van dichtbij onderzoekt/behandeld?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:54

Art_Ificious schreef:
Wijslander schreef:

En miezelke dan?

Wat is er mis met mijn Osteopaat die limo ook van dichtbij onderzoekt/behandeld?

Dat kan ik zo niet beoordelen, maar komt de osteopaat wekelijks/maandelijks? En is die ook vaardig genoeg om les te geven? Osteopaat is toch een ander beroep dan instructeur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 17:16

Wijslander schreef:
Art_Ificious schreef:

Dat kan ik zo niet beoordelen, maar komt de osteopaat wekelijks/maandelijks? En is die ook vaardig genoeg om les te geven? Osteopaat is toch een ander beroep dan instructeur.

is een website voldoende om informatie te geven over deze Osteopaat haar werkwijze?
http://m.ekibalance.be/Training-Begeleiding.html

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:43

Er is een reden TS waarom een beleerde meer kost als een onbeleerde...nl dat beleren tijd en als je zelf geen ervaring hebt, geld kost. Als ik kijk naar jouw onervarenheid, gebrek aan plan, onkunde vermoed ik zomaar dat het beleren je heel veel meer gaat kosten als datgene wat je op de aanschafprijs hebt uitgespaard.

En ik snap dat degene die je gecontact hebt aangeeft dat ie ze best graag gelongeerd heeft en dat ze gewend zijn aan het zadel, maar ik neem aan dat zijn uitgangspunt daarbij is dat hij dan gelongeerd is door iemand met kennis van zaken, niet iemand die zelf niet weet waar ze mee bezig is. Hoe meer jij verprutst (en geloof me, als ik naar het filmpje kijk ben je een hoop aan het verprutsen) hoe meer geld het je gaat kosten om Limo goed te krijgen. Uiteindelijk zal in deze goedkoop is duurkoop blijken.

Hoe vaak komt je Osteo? 1 keer in de maand? 1 keer in de 6 weken. Lijkt me niet dat die 1 keer per week komt. En jij denkt dat je dan met een paar tips, zo weinig frequent en ook nog eens iemand die er niet primair is om jou te onderwijzen, maar primair om het paard te behandelen, je er komt. Grote denkfout!

Als ik naar het longeren kijk wordt ik echt verdrietig. Arm paard. Je wilt hem rechtrichten met dubbele longe maar je hebt echt geen idee. Rechtrichten is helemaal nog niet aan de orde. Eerst moet dat dier een keer loslaten in zijn lijf en alles wat jij doet met deze manier van longeren is hem vooral vaster in zijn lijf zetten. Iedere keer als ie iets van ruimte zou willen pakken om die hals uit te schuiven zit jij hem in zijn mond te snoggen. Je bent veels te onrustig, loopt zelf bijna te longeren, onrustig met je handen, geen controle en geen enkele stabiliteit waar Limo ontspanning uit zou kunnen halen. Ook dit is weer 10 stappen overslaan, de basis om dit te gaan doen is er bij jou niet en bij Limo niet...doodlopende weg. Je wilt niet bijzetten omdat hij daar spanning van krijgt...nou een stille bijzetting die niet de hele tijd onrustig in de mond snogt is 1000 x beter als dit, waar het paard gewoon horensdol wordt van de onrust in de mond en de onrust aan de kont.

Ga eerst nou eens dat dier uitnodigen om op lengte te komen, de hals uit te schuiven en vertrouwen in het bit krijgen. Neem een longeerhulp of een chambon, gewoon een eenvoudige en vriendelijk hulpteugel die je paard leert dat hij lengte mag pakken, dat dat fijn is, dat het dier eens leert die rugspieren los te laten en wat losser wordt in dat lijf. Al die toeters en bellen waar je nu mee bezig bent helpen je echt niet. In de handen van een ervaren en kundig longeur is een dubbele longe een fijn hulpmiddel...in de handen van een onkundig en ervaren iemand is het alleen maar vertrouwen afbrekend.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:22

De site ziet er goed uit! Hoe vaak ga je lessen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 18:27

ik vind dat jullie elkaar nogal tegenspreken.

De een vind dat ik goed bezig ben, de ander vind dit weer het paard verpesten.

Ach ik weet echt wat ik wil bereiken. En het is nu niet dat ik dagelijks bezig ben met longeren. Dat vind ik immers ook saai. Ik hou ook van afwisselend werk.

Wijslander planning is 1x per twee weken.
Ik moest nu de oefening blijven herhalen tot limo het echt goed doet op beide kanten. Pas dan kunnen we een stapje verder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:29

TS is het niet een idee als je eens een plan van aanpak voor 2 maanden uitschrijft.
Dus niet de ene week idee 1 en de volgende week idee 2, want dan wil je idee 1 niet meer.
Als je nu aan de slag wil met enkel longeren, prima, maar maak een word-document aan en ga eens wat dingen opschrijven:
-lange termijn doel (wat wil je over 2 maanden bereikt hebben)
-korte termijn doel (wat zijn de tussenstappen, wat wil je over 2 weken bereikt hebben)
-hoe ga je aan je lange en korte termijn doelen werken?
-welke hulpmiddelen heb je nodig en ga je gebruiken?
-hoe vaak per week zal je training plaatsvinden?
-Hoe zit die training eruit en hoe bouw je alles op?
-welke variatie bied je en wat doet hij op de dagen dat je hem niet traint?
-etc

Kortom, maak eens een concreet plan voor langer dan 1 week. Niet meer hak op de tak, maar een opbouwende training.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:32

Art_Ificious schreef:
Ik moest nu de oefening blijven herhalen tot limo het echt goed doet op beide kanten. Pas dan kunnen we een stapje verder.

Wat zou de volgende stap zijn?
Je bent nu bezig met longeren met enkele en dubbele lijn en bent aan het zadelen en rijden (alhoewel dat niet meer??).
Dat bedoel ik met een planning voor lange termijn; niet alles door elkaar.
Eerst de stappen van de osteopaat, dan de volgende stappen, dan longeren etc etc. Opbouwen. Plan van aanpak. Stel doelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:34

Volgens mij wordt er in grote lijnen best wel hetzelfde gezegd, bovendien is "Bokt" nu eenmaal niet 1 persoon met 1 mening. Net als Goof zou ik vooral duidelijkheid voor jezelf creëren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:38

Je zult eerst aan de ontspanning moeten werken. En die ga je zo niet krijgen. Limo houdt alles vast. Ga eerst eens met chambon longeren zodat je die ontspanning krijgt. Pas als Limo dat kan, dat dus bevestigd is, ga dan onder begeleiding eens met de dubbellonge aan de gang. Investeer in lessen.

Als je iedere keer weer wat anders gaat doen, dingen gaat vragen zonder dat de basis (ontspanning) bevestigd is, kun je straks niks meer met ‘m.

Je verandert meermaals per week je plannen. Zie je dat nou zelf echt niet in?
Lees je eigen topic eens terug door....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:47

Ik vind het nou niet meteen een probleem als een paard een keer spanning heeft, ook daar moeten ze leren om mee om te gaan. Na een keer of 3 zal dat echter dan wel over moeten zijn.

Dat hele gehups van de hak op de tak begrijp ik echter ook niets van. Voor een volwassen paard is het al lastig als de eigenaar besluiteloos is, laat staan zo‘n onzeker jonkie.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:52

Art_Ificious schreef:
Dubbele longe leer ik nu voornamelijk omdat hij snel schrikt/vlucht zodra er iets tegen de flanken of achterbenen komt, zelfs als hij zelf met de achtervoetjes tegen de bakwand loopt krijgt hij een schrikreactie.

Het rechtrichten begint aan de hand zoals ik ook mee bezig ben en op de manier die Osteopaat me geleerd heeft.
Dit kan zodra limo het linksom ook goed doet meegenomen worden met lange teugels dus op rechte lijnen (nu nog op volte voor de lengtebuiging) en daarna gaan we dat aan dubbele longe doen.

Als je het als schriktraining wilt doen, dan zou ik gewoon de buitenlonge aan de longeersingel vastmaken en achter de achterhand doen, en longeren met één longe (en dan liefst niet aan het bit, maar bitloos), zo wen je hem aan de lijnen zonder hem zo strak in de mond te trekken.

Als ie de rechtrichtoefeningen linksom niet goed doet, ga dan zeker niet te vaak rechtsom oefenen. Ik zou zeggen: linksom-rechtsom-linksom, zodat je de makkelijke kant es tussendoor neemt als beloning, maar die zeker niet gaat versterken.

Ik zou idd ook een plan vragen aan de osteo: welke oefening moet ik doen, hoe vaak, hoe lang? Zodat je niet in de verleiding komt om telkens af te wijken. Rechtrichten aan de hand lijkt soms alsof het niets is, maar er is niets zo efficiënt als dat, en je hoeft er geen expert voor te zijn. Ik heb zo ooit es paar maand enkel aan de hand gewerkt (paard mocht niet gereden worden wegens rugklachten), 5x per week dagelijks 5 à 10 minuutjes, gaande van stilstaan met stelling, stappen met stelling op cirkel, rechtuit met stelling, stap en draf aan de longe, schouderbinnenwaarts en travers, en ik had een heel ander paard, fysiek en mentaal (doen we nu nog weinig, maar ze wordt er nog altijd super enthousiast van, zeker als er snoepjes te verdienen zijn).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 21:11

hwn schreef:
Art_Ificious schreef:

Als je het als schriktraining wilt doen, dan zou ik gewoon de buitenlonge aan de longeersingel vastmaken en achter de achterhand doen, en longeren met één longe (en dan liefst niet aan het bit, maar bitloos), zo wen je hem aan de lijnen zonder hem zo strak in de mond te trekken.

Als ie de rechtrichtoefeningen linksom niet goed doet, ga dan zeker niet te vaak rechtsom oefenen. Ik zou zeggen: linksom-rechtsom-linksom, zodat je de makkelijke kant es tussendoor neemt als beloning, maar die zeker niet gaat versterken.

Ik zou idd ook een plan vragen aan de osteo: welke oefening moet ik doen, hoe vaak, hoe lang? Zodat je niet in de verleiding komt om telkens af te wijken. Rechtrichten aan de hand lijkt soms alsof het niets is, maar er is niets zo efficiënt als dat, en je hoeft er geen expert voor te zijn. Ik heb zo ooit es paar maand enkel aan de hand gewerkt (paard mocht niet gereden worden wegens rugklachten), 5x per week dagelijks 5 à 10 minuutjes, gaande van stilstaan met stelling, stappen met stelling op cirkel, rechtuit met stelling, stap en draf aan de longe, schouderbinnenwaarts en travers, en ik had een heel ander paard, fysiek en mentaal (doen we nu nog weinig, maar ze wordt er nog altijd super enthousiast van, zeker als er snoepjes te verdienen zijn).

Is een goede tip ivm die buitenlonge en dan longeren met de enkele longe. Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb :) thnx.

Ik zal Osteopaat eens vragen voor een plan. Zeker geen slecht idee :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:33

Zelf een plan maken TS. Jij bent de enige die weet welke doelen je wil behalen over enkele maanden, niet een ander. Jouw pony, jouw doelen, jouw aanpak en jouw plan.

Je osteopaat om advies vragen waar je slim aan doet kan altijd, maar een plan is aan jou.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:00

Wat Goof zegt.
Jij kent Limo het beste.
De osteo kan wel adviseren, maar misschien ook slim om je plan aan haar voor te leggen.