Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:11

Kareltje kreeg voldoende eten, is netjes geschoren. Liep niet veel manege lessen omdat dit uiteraard ook niet ging (fysiek) en is na zo'n 2 maanden weer weggegaan. Daarvoor stond hij op pension en was hij van een jong meisje

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:14

Maar zo'n beestje had nooit die manege lessen moeten lopen.. mijn mond valt open dat het hier zelfs nog wordt opgenomen voor die manege. Had hem dan helemaal niet laten rijden. Beest was zo slecht. Echt dierenmishandeling!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:16

Geloof me bij dat meisje waar hij van was, had hij het slecht... dan had hij het bij de manegelessen zeer goed..
Laatst bijgewerkt door Veraaaaah op 02-04-17 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:17

Hij stond op dezelfde stal in pension?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:18

De manege is tevens een pensionstalling. Daar stond hij gestald

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:20

Dan hebben ze in de tijd ervoor ook niet goed opgelet en gevoerd. Dus lijkt mij alsnog dat de manege niet goed zit in dit verhaal

Lienek

Veraaaaah schreef:
Geloof me dat meisje waar hij van was die mishandelde hem pas... dan had hij het bij de manegelessen zeer goed..

Die manege is net zo erg.
Dit paard had nooit in de lessen mogen lopen. Wie er erger was maakt niet uit. Beide zie ik als mishandeling.
Ik vind het niet normaal dat je dit goed kan praten.

Ik ben blij dat hij bij ts tenminste nog iets van rust heeft gekregen.
Nee die manege en het goed praten... _-:(

Edit:
Dus zij wisten van het welzijn van de pony af. Echt verschrikkelijk. Ze zouden de vergunning moeten afpakken als je zoiets toestaat en schijnbaar zelf ook door laat gaan.

Kimbers

Hoe je het ook wend of keert.. dan hebben ze het dus wel gedoogd. Imo even schuldig als het zelf aanrichten ervan.

Destination

Veraaaaah schreef:
De manege is tevens een pensionstalling. Daar stond hij gestald

Dus de manege heeft toegezien dat het dier zo ver achteruit ging, heeft hem toen overgekocht en toch mee laten lopen in manegelessen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:21

MarjanB schreef:
Dan hebben ze in de tijd ervoor ook niet goed opgelet en gevoerd. Dus lijkt mij alsnog dat de manege niet goed zit in dit verhaal

Mijn gedachte. Plus arme Karel nog in de les inzetten.
Wat een toko zeg. Daar hoort direct een slot op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:57

Whoa, laten we niet meteen met z'n allen Veraaaaah of de manege aanvallen. Wie weet is hij wel van de manege geworden omdat dat meisje de stalling niet kon betalen, en moesten ze íéts met Karel. Weet je veel.

Ik weet dat ik nu speculeer. Maar laten we even het verhaal afwachten als dat boktproof is en daarná oordelen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:09

Ik was dit topic helaas kwijtgeraakt.. Schrok dus heel erg van het feit dat hij er niet meer is.. TS en alle andere betrokken; jullie hebben geweldig werk geleverd zodat hij zijn leven mooi en liefdevol heeft kunnen afsluiten..

Over de manege/stal kan ik niets goeds zeggen, hij stond er dus al op stal wat betekend dat hij ook al voor die 2 maanden dat hij van de manege was al onder hun toezicht stond.. Kan me niet voorstellen dat ze het eerst zo hebben laten zijn en pas toen hij van hun was hem beter zijn gaan verzorgen..

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:28

Ik weet zeker dat de manege zijn uiterste best heeft gedaan. Dit doen ze namelijk voor alle paarden! Hoe het verder met de eigenaresse en de manege zit weet ik niet.. daar kan ik zelf niet over oordelen. De kinderen waren dol op hem en hij kreeg meer dan genoeg aandacht en liefde!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:50

Veraaaaah schreef:
Ik weet zeker dat de manege zijn uiterste best heeft gedaan. Dit doen ze namelijk voor alle paarden! Hoe het verder met de eigenaresse en de manege zit weet ik niet.. daar kan ik zelf niet over oordelen. De kinderen waren dol op hem en hij kreeg meer dan genoeg aandacht en liefde!

Maar dan nog, hoe kan jij zeggen dat de manege goed voor hem was als zij die pony in de lichamelijke conditie dat hij was, nog in de manege lessen liet lopen? Ook al liep hij er niet veel, hij had daar gewoon niet in mee moeten lopen!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:06

welmoed__ schreef:
Veraaaaah schreef:

Maar dan nog, hoe kan jij zeggen dat de manege goed voor hem was als zij die pony in de lichamelijke conditie dat hij was, nog in de manege lessen liet lopen? Ook al liep hij er niet veel, hij had daar gewoon niet in mee moeten lopen!

Inderdaad.
Ik wil niet zo heftig reageren maar voor Kareltje en wat hij heeft moet lijden vind ik het walgelijk dat het wordt opgenomen voor de manege!
En kinderen, aandacht en liefde zijn niet genoeg. Hij had opgelapt moeten worden. Niet met de lessen mee mogen doen. Dat daar een zadel opgelegen heeft.. Echt ik zou deze eigenaar van de manege niet tegen moeten komen.
Verschrikkelijk.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:15

Kareltje stond dus in pension van die manege, waarom heeft de manege noiit ingegrepen? Lijkt me toch dat als de manege eigenaar ziet dat de pony niet goed verzorgd word dan de ouders van het meisje daar op aanspreekt, of andere acties onderneemt? Niet echt goede reclame voor de manege als je zo'n verwaarloosde pony in pension hebt staan.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:33

Idd. Dit valt niet goed te praten. Ik zou niet op zo'n manege willen staan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:43

Veraaaaah schreef:

Ik snap alle commotie en vind persoonlijk ook dat de manege per direct mag worden gesloten.

Al snap ik Vera ook dat zij wat voorzichtig is met haar uitspraken aangezien haar paard er nog staat ;-)

Ik hoop echt dat er actie ondernomen wordt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 17:40

Veraaaaah schreef:
Kareltje kreeg voldoende eten, is netjes geschoren. Liep niet veel manege lessen omdat dit uiteraard ook niet ging (fysiek) en is na zo'n 2 maanden weer weggegaan. Daarvoor stond hij op pension en was hij van een jong meisje

Ik ben blij dat je ook in het topic reageert. PB's zijn prive, maar doordat je het hier zet kan ik ook in het openbaar reageren.

"kreeg genoeg te eten" hij zal ongetwijfeld niet minder eten hebben gehad dan de andere ponies, maar hij kon dit niet eten (kijk nog even de foto's terug in het begin van het topic) Kareltje kon al heel lang niet eten, zijn gebit was een ravage, dus puss liep er uit. Daarbij is gezien zijn conditie (of gebrek aan nog maar een gram vet of spier) wel duidelijk dat dit al heel lange tijd aan de gang was, en dat moet opgevallen zijn. Zeker bij de zogenaamde professionele manegehouder.
Diezelfde manegehouder heeft dan een pony overgekocht wetende dat hij in geen conditie is om lessen te lopen ?? om op te knappen ? naar mijn weten zijn manegehouders geen filantropische instellingen en moeten ze alles doen om hoofd boven water te houden, daar past geld uit geven aan een pony waar geen eer aan te behalen is/die dus alleen geld kost + het aanschafbedrag niet echt bij. Daarbij had hij een kind op zijn rug de dag dat hij opgehaald werd om naar de slacht te gaan (daar eindigen overigens de meeste manegepaarden)

"netjes geschoren" dat netjes scheren was zeker niet in Kareltjes belang, aangezien ik hem in januari heb opgehaald en hij idd kort geschoren was is er maar 1 reden voor te bedenken; zodat hij meerdere lessen kon lopen, immers, als hij niet geschoren was zou hij lang nat blijven, da's niet handig voor een manege.
Nog een kanttekening bij het scheren; mocht de manege eigenaar toen al niet weten dat hij zo mager was, dan is dat zeker bij het scheren opgemerkt !
Het arme beestje scheren....hoe haal je het in je hoofd. Als je op bokt zet dat je paard te mager wordt in de winter krijg je veel reacties in de trant van "heeft hij voldoende grams deken op?" want het kost energie om je warm te houden, en dan gaat iemand een graatmagere pony scheren ?

Je vroeg aan mij in een van de pb's of je nog iets kunt doen, nee op dit moment niet meer, maar een jaar geleden had je wel aan de bel kunnen trekken. Toen had je iets kunnen doen en ik hoop dat je dit in de toekomst wel gaat doen. Dit geldt voor iedereen die de andere kant opkijken terwijl ze beter horen te weten. En het is zeker niet mijn intentie om jou hiervan de schuld te geven, maar aangezien de je de vraag stelt....dit dus.

voorbeeld; Ooit heb ik mijn buitenbak verhuurd (of eigenlijk ter beschikking gesteld) voor iemand die zelf geen bak had. Toen zij echter haar paard begon te rijden met een martingaal die zo kort was dat het paard zijn hoofd niet boven schofniveau kon houden heb ik ze hier op aangesproken en direct die martingaal er af gehaald, het was of dat of vertrekken. Ik ga dat niet aanzien hoe een paard de vernieling in geholpen wordt met mijn medeweten of gedoogsteun!

Hij heeft nu zijn rust, eindelijk na een lange periode van pijn, veel langer dan 2 mnd, eerder 2 jaar. Zijn dood heeft alleen zin als mensen hier van leren, en de volgende keer wel hun mond open doen ;(

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:45

Mooi gesproken mist! Ik mag hopen dat de manege eigenaar dit topic te zien krijgt en zn ogen uit zn kop gaat schamen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:00

Ik vind ook dat we ons best mogen bemoeien met de ander als het gaat om de gezondheid van dieren.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:04

Duidelijke woorden.
Ben het zo met je eens.
Ik ken jou en kende kareltje niet maar je bent goed geweest voor hem en dan dat nu ineens de manege eigenaar wordt goed gepraat die alles heeft laten gebeuren maakt me echt woedend!!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:08

Ik zag dat dit topic weer enkele nieuwe berichten had..

Ik vind het heel erg verdrietig om te moeten lezen dat de verantwoordelijkheid van de manege wordt "weggepraat". Een manege zou een voorbeeldfunctie moeten hebben!!! Dit geeft maar weer aan hoe commercieel de paardenwereld geworden is, bah! Ik vind het verschrikkelijk en onbegrijpelijk hoe veel mensen hun ogen gesloten hebben.. We werken met dieren die kunnen denken en voelen, niet met objecten. Dat mensen zich maar diep schamen idd.

Ik vind dat je heel goed gesproken hebt Mist. Hopelijk heeft het de ogen van veel mensen geopend en mag het een wijze les zijn voor de toekomst met (helaas) een bittere nasmaak. ;(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:13

Helemaal met je eens Mist!!

Ik heb hier een pensionklant na een maand weggestuurd.
Die kon alleen maar trekken, nog harder trekken, schoppen en nog eens harder trekken.
De volte 10 meter op raggen om weer verder te schoppen en te trekken.
Ik heb haar nog aangeraden les te halen waar ik ook les heb omdat het ook anders kan.
Maar nee ze wist wel wat ze deed.
Helaas kan ik zo'n paard niet helpen, maar ik wil er ook niet aan mee werken door zo iemand op stal te hebben staan.

Dus ook in dit verhaal, elke wegkijker die het heeft goed gekeurd zonder zijn mond open te doen is schuldig geweest aan de mishandeling van Kareltje.
Dat niet iedereen hem kon proberen te redden zoals Mist wel heeft geprobeerd is te begrijpen. Het zwijgen niet.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:25

En toch wil ik even reageren duizende mensen op bokt en niemand heeft kareltje ooit gezien. Vera wel en zwijgt niet vind dat ook wel respect waard beter dan zwijgen ik ken hem niet!