De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:42

Harley staat op stro dus geen zaagsel.
Volgende week komt hij bij de ponies en zal hij ook veel vaker op de wei staan in kudde verband. Dus heeft hij sowieso meer hooi en gras ter beschikking aangezien op die wei een goed gevulde hooiruif staat.

Stalbaas zei me vandaag dat hij eigenlijk niet extra bij gevoerd moet worden met brok ofzo.
Aan ene kant geloof ik dit wel want Harley is wat te dik. Ik moet moeite doen om zijn ribben te voelen .

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:19

Hoi allen,

Meld me ook even weer. Laatste dagen/weken druk geweest.
Vienna is onder andere verhuisd naar een stal dichterbij voor mij. Hier kan ik zo uit mijn werk heen (2 minuten rijden ofzo). En vanaf mijn huis zelf ook een stukje dichterbij. Ze moest wel even wennen aan haar nieuwe plek, groter, nieuwe dingen en andere paarden. Ze loopt nu nog even apart van andere paarden omdat ze erg bang is voor andere paarden die hard op haar af komen rennen... Nu is ze gelukkig een stuk rustiger en staat weer lekker vrolijk buiten en op stal... :)

Afbeelding

Donja: wat een verandering na de make over haha! Mooi hoor!

Fijne kerst nog iedereen! {:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:21

Ik vrees dat Impala Angel haar stomme gewoontes na doet. Hij liet z'n bak hooi netjes in de hoek staan, maar die kan ik nu ook al iedere keer van buiten pakken. :') Ze zijn ook echt verschrikkelijk met z'n tweeën :+

Afbeelding

Die naambordjes moeten er nog af trouwens, maar dat doe ik wel als ik van het voorjaar toch ga verven :Y)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 23:36

Heeft iedereen een fijne kerst gehad? :)

Art_Ificious, leuke haf. Harley is een leuk ding, maar hij oogt nog echt puppy he? Smal ding.

Donja, wat is Maggie gaaf. En wat een verschil, voor en na! := De manen zijn wel iets te strak recht naar mijn smaak, maar ze ziet er wel een stuk beter uit zo hoor. En met rij-outfit ogen ze ineens volwassen he? Net alsof er dan ineens 3 jaar bij aan groeit, haha.

_Sabrinaa, wat fijn dat Vienna nu dichterbij je staat. Dat scheelt zo veel :) Maar wat een genot als ze dan ook op hun plek zijn op zo'n nieuwe stal. Wennen is het altijd, maar toch fijn als ze een beetje kunnen settelen dan.

Nies_, gekke paardjes toch ook :=

Mish is ook druk aan het wisselen. Zie je ook wel aan de bulten in haar onderkaak.

Over een weekje is Mish drie jaar :oo Wat gaat de tijd snel.
Ze wordt toch ineens al heel volwassen als je haar dan zo ziet :)

Knappe kop <3
Afbeelding

Mee als handpaard het bos in. Hier had ik haar voor het allereerst zelf mee.
Afbeelding

Aan de longe. Achterkant van de pessoa zit eraan om pony te laten wennen aan dat er iets achter haar kont kan zitten.
Afbeelding

Een beetje licht werken aan de hand :)
Afbeelding

En zo zijn we weer lekker gevarieerd bezig :) Heerlijk beetje tutten met haar :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:57

Wat is jouw bak droog!! Ben jaloers... ik kan nu niet zoveel, om ze het longeren aan te leren heb ik liever geen waterbak...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:04

Hier ook een merrie uit 2013. Nu al spelenderwijs wat licht longweerwerk. Of ja ik noem het werk maar Ze rent 2 rondjes linksom in een door haar gekozen tempo. En rechtsom. Nu 8x gedaan en ze is over enthousiast. Zonder bit of zweep. Nooit gepluk of getrek. Als ik de longeerlijn pak is ze niet meer bij me weg te slaan Zo graag wil ze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=FUY0r6o ... e=youtu.be

Doet het ook zo graag dat menigeen mij aangeeft dat ik nu al door moet Zetten.

Omdat ze op vele vlakken wel echt kleuter gedrag vertoont denk ik dat ik haar nog een klein jaartje geef. Wel keurings klaar maken voor de Gelderse (Om de hoek in het dorp). Dan kijk ik opnieuw hoever ik haar nog teveel kleuter vind.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-12-15 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 00:09

Onze bak is niet helemaal droog hoor, dit zijn de goede stukken :+ maar we zijn er inderdaad wel over te spreken. Hij is niet eens gedraineerd, maar is super goed te doen, wordt ook niet glad :)

Knert, leuk dat je pony zo enthousiast is! Is het wel verstandig om haar zelf de dienst uit te laten maken tijdens longeren? Mijn uitgangspunt is altijd dat als we samen aan het werk gaan, ze ook echt de aandacht bij mij hoort te hebben :)
Maar eh, gewoon je eigen gevoel volgen hoor. Als je het idee hebt dat ze er nog niet klaar voor is, gewoon lekker nog rust geven. En anders zijn er ook zat andere leuke dingen die je samen kunt gaan doen naast longeren hoor :) Lekker stukkie wandelen, beetje grondwerk, dat soort dingetjes. Dingen die lichamelijk een stuk minder belastend zijn maar waarmee je wel lekker met mekaar aan het werk kunt. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:16

Aleeneh schreef:
Onze bak is niet helemaal droog hoor, dit zijn de goede stukken :+ maar we zijn er inderdaad wel over te spreken. Hij is niet eens gedraineerd, maar is super goed te doen, wordt ook niet glad :)

Knert, leuk dat je pony zo enthousiast is! Is het wel verstandig om haar zelf de dienst uit te laten maken tijdens longeren? Mijn uitgangspunt is altijd dat als we samen aan het werk gaan, ze ook echt de aandacht bij mij hoort te hebben :)
Maar eh, gewoon je eigen gevoel volgen hoor. Als je het idee hebt dat ze er nog niet klaar voor is, gewoon lekker nog rust geven. En anders zijn er ook zat andere leuke dingen die je samen kunt gaan doen naast longeren hoor :) Lekker stukkie wandelen, beetje grondwerk, dat soort dingetjes. Dingen die lichamelijk een stuk minder belastend zijn maar waarmee je wel lekker met mekaar aan het werk kunt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=FUY0r6o ... e=youtu.be

Het is geen pony (niet dat je dat kon weten) maar een met Jazz bloed.

nou ja heb het net acht keer gedaan. Zie film. Snap dat dit vaak niet goed gaat. Op de film had ze haar aandacht uiteraard ook weer bij die extra figuur die aan het filmen was. Maar ze loopt in een mooi rondje om mij heen zonder te trekken of te plukken. Nou over een maand zie ik verder.

Zie je haar echt rare dingen doen?
Het was wel een merrie die knetterhard en hoog tegen het hek sprong omdat ik een paar sprietjes hooi van mijn bodywarmer afveegde (in losse situatie)....Af en toe is dat jazz bloed wel lastig. Dus had wel veel terrein te winnen. Werken is wel haar ding. En bang is ze niet meer.

maar ik snap je mening wel. Heb eerder jong spul opgeleid en normaliter ben ik inderdaad wel wat strenger. Maar deze is net anders lijkt het wel. Heb er al wel erg veel plezier mee.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:56

Wat doen de paardjes het goed zeg! Over 3 maanden Ivy ook alweer 3! Zo'n brutaal nest ook. Als ik ze vast heb gaat ze echt heel lastig doen, ze is zo ongevoelig! Ze loopt me gewoon omver, als ik haar dan eens even een serieuze tik geef reageert ze er nauwelijks op! Dacht eens met een zweepje te proberen, en als ze dan nog ao kwam duwen eens een tikje, maar daar reageert ze ook niet op, dan maar met een fles water, op hoop dat ze daarvan zou terugdeinzen, maar helaas! Ze staat zelfs tegen de elektrische draad met haar borst, om zo wat plukjes gras aan de overkant te plukken, dan hoor ik de draad ook echt knetsen, maar zelfs daar reageert ze niet op... Zal toch ook eens met haar iets moeten vinden waarvan ze wat meer manieren leert. Iemand suggesties?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:04

Chrlooott schreef:
Wat doen de paardjes het goed zeg! Over 3 maanden Ivy ook alweer 3! Zo'n brutaal nest ook. Als ik ze vast heb gaat ze echt heel lastig doen, ze is zo ongevoelig! Ze loopt me gewoon omver, als ik haar dan eens even een serieuze tik geef reageert ze er nauwelijks op! Dacht eens met een zweepje te proberen, en als ze dan nog ao kwam duwen eens een tikje, maar daar reageert ze ook niet op, dan maar met een fles water, op hoop dat ze daarvan zou terugdeinzen, maar helaas! Ze staat zelfs tegen de elektrische draad met haar borst, om zo wat plukjes gras aan de overkant te plukken, dan hoor ik de draad ook echt knetsen, maar zelfs daar reageert ze niet op... Zal toch ook eens met haar iets moeten vinden waarvan ze wat meer manieren leert. Iemand suggesties?

Eerst die stroom eens nameten. Alles controleren. Aardepennen langslopen.
Normaliter is het onderste draad lager in spanning. Wellicht kun je die ook hoger op spanning zetten?

Ooit had ik een pony die deed hetzelfde, niets hielp. De boel nagemeten, nieuw draad, nieuw apparaat. Aardepennen goed de grond in.

En toen kwam er wat dauw regen. Ik haar eerst nat laten regenen en toen vol stroom erop. Drie keer er vol op. Daarna was het over.

Gemeen? Ja zeker. Maar bijna dagelijks liep ze aan de andere kant. Met het geluk dat ze elke keer niet voor de 80 km weg koos. Lint verhogen naar standje hengst (was D pony) deed het niet, lint er tussen en eronder deed het ook niet. Dus ja ik ging over op harde maatregelen.

Op haar nieuwe adres hebben ze het ook moeten leren, ondanks mijn waarschuwingen. Zet er maar gewoon vies veel stroom op. Dood paard op straat is ook niets.

(ooit mee laten doen tussen vrijspringen paarden hengsten...! Omdat ze thuis ook aan het springen bleef wat denk je? Kwam gewoon op niveau mee. De kleine troelala)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:13

Ik heb er inderdaad ook flink stroom op. Mijn fjord is echt al heel vaak ontsnapt, dat valt niet meer te tellen. Vroeger had ze een partner in crime die werkelijk waar elk slot open kreeg en zij sloopte de draden, stroom of geen stroom. Verschrikkelijk waren die twee.

Mijn fjord liep vroeger iedereen omver, die heeft meer dan eens een klap met een touw op haar neus gehad. Is ook geen ideale oplossing, maar je moet toch iets en na een tijdje kan de correctie steeds minder grof omdat ze ook wel snappen wat er anders gaat gebeuren. Omver lopen valt bij mij toch echt wel onder een van de dingen die ze echt niet mogen doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 01:33

Dat filmpje stond er nog niet toen ik mijn reactie typte. Je filmpje vind ik al weer heel anders ogen dan wat je zegt :) Vind dat er prima uitzien, doe je veel meer mee dan je deed doorschijnen aan de hand van je tekst :)

Alle paarden zijn tegenwoordig pony bij mij _O- zit teveel in de pony's geloof ik. Ook Mish noem ik pony terwijl die officieel ook een paard genoemd zou moeten worden :+ dus ach.

Lastig, die dieren die geen respect hebben voor stroom := die heb ik ook wel gekend, ben blij dat die van ons braaf achter het draad blijven haha.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:39

Aleeneh schreef:
Dat filmpje stond er nog niet toen ik mijn reactie typte. Je filmpje vind ik al weer heel anders ogen dan wat je zegt :) Vind dat er prima uitzien, doe je veel meer mee dan je deed doorschijnen aan de hand van je tekst :)

Alle paarden zijn tegenwoordig pony bij mij _O- zit teveel in de pony's geloof ik. Ook Mish noem ik pony terwijl die officieel ook een paard genoemd zou moeten worden :+ dus ach.

Lastig, die dieren die geen respect hebben voor stroom := die heb ik ook wel gekend, ben blij dat die van ons braaf achter het draad blijven haha.

Klopt inderdaad ja, linkje deed ik in een edit.

Nou ja ik pushte wat meer omdat ze de cameraman interessant vond ik haar gangen wel vast wilde laten leggen op beeld. Normaal gaat het er nog softer aan toe.

Maar meer dan een paar rondjes rondslingeren was het ook niet. En geen bit of Zweep. Touwtje van de longe maakt al indruk.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:13

Heb intussen inderdaad al een sterker stroomapparaat. Nu blijft ze hier wel af! Nu enkel nog dat respect tov mij wat bijschaven ;)

Vind die met jazz bloed het toch al wel netjes doen aan de longe!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:20

Aleeneh schreef:
Heeft iedereen een fijne kerst gehad? :)

Art_Ificious, leuke haf. Harley is een leuk ding, maar hij oogt nog echt puppy he? Smal ding.

Haha dit zijn foto's van april. Harley heeft intussen echt wel meer body maar het is en blijft een new forester en dus sowieso smaller dan een haflinger.

Afbeelding

Harley heeft gelukkig wel een gevoelige huid wat stroomdraad betreft. Even ertegen en hij rent bokkend ervan weg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:32

Wij hebben geen stroom op het hek maar het is zo groot dat ze ook gene behoefte hebben om te ontsnappen gelukkig.
Diva is echt een lelijk eendje nu. Liefkozend noem ik haar melkkoe omdat ze van die puntige uitstekende heupen heeft die maar heeel langzaam weg trekken :+
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:35

Haha nou Harley zou misschien toch nog proberen te ontsnappen in uw wei. Ookal is die gigantisch groot. Gras aan de andere kant is altijd lekkerder hé.

Morgen ga ik nog eens naar mijn lief schattig paardje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:37

Art_Ificious schreef:
Haha nou Harley zou misschien toch nog proberen te ontsnappen in uw wei. Ookal is die gigantisch groot. Gras aan de andere kant is altijd lekkerder hé.

Morgen ga ik nog eens naar mijn lief schattig paardje.

Er staat geen gras buiten de weide, is alleen bos en heidegrond dus dat scheelt weer :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:43

Hahaha idd dat scheelt ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:56

Jeetje Diva heeft een ramsneus (wat ik eigenlijk al niet zo mooi vind) maar haar halfzus die ik ook heb bekeken toen ik Dief kocht is ook niet bij getrokken zie ik :o
http://www.kapaza.be/nl/paarden/verry-m ... 239493.htm
Die paste kwa karakter eigenlijk beter bij mijn vriend maar de uitstraling was het voor mij toen echt niet. Is ook van 2013 overigens.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:20

Hoort dat niet een beetje bij het ras? Vind ramsneuzen niet mooi maar die van Diva valt toch mee zover ik kan zien. Die van het halfzusje is echt lelijk om eerlijk te zijn.

Harley heeft een normaal hoofdje :)

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:44

Ik vind de Ramsneus toch ook echt wel meevallen! Dat van die heupen ken ik!

Al een geluk dat ik hier overlaatst gelezen had dat de paarden rond deze leeftijd hun tanden wisselen. Vanmorgen trof ik dit aan:

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:46

:= knap bekkie :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:02

Ok dat belooft voor Harley binnenkort _O-

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:30

Ohhhh wat jammer dat ik dit nu pas ontdek!!
Hier een schimmelhengst van 8 juni 2013, Irocco Bleu. Na de geboorte half jaar ong bij mama gebleven en toen de kudde ingegaan, tot afgelopen november. 8 December is ie dus 2,5 geworden, en ben flink bezig om hem te laten wennen aan mensen, hij is heel lief hoor, maar nog niet helemaal bewust dat ie rekening moet houden met de persoon die naast hem staat. Sowieso heeft ie nog niet ontdekt dat ie sterk en zwaar is, en de merries interesseren hem ook nog niet. _/-\o_ Helaas heeft hij nadat hij weer twee weken op stal was in de wei een grote wond op zijn schouder opgelopen. Dit gebeurde natuuurlijk op zondag en de onervaren DA hechtte met te dun draad, gevolg; een week later de lap vel weer afgescheurd. Maaar ondertussen geneest het heel erg goed en mag ik niet klagen. Staat helaas wel 24/7 op stalrust en nu kan ik niks met m doen behalve een beetje poetsen, en verwennen. Wel al dekentjes, dekjes en een elastisch singeltje omgedaan (van een zweetdeken), boeit m allemaal niet zo veel 8-) Nou hier wat fototjes van mn knappe dikkop:

Als veulen:
Afbeelding

1 jaar en in de kudde
Afbeelding

2 jaar en in de kudde
Afbeelding

Afgelopen November weer terug thuis
Afbeelding