[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:22

Ze hebben nu allebei 0 grams HH regenjassen met hals op, vanwege aanhoudende regen en wind hier in Drenthe. Ik had eerst een lijntje hooi in de wei gestrooid, omdat ik geen zin had ze vast te zetten daarvoor.

Bij Japie ging dat zo:
Hey, Japie , heb wat voor je meegebracht.
Chomp, chomp, chomp, hooi eten. Het zal wel.
Deken op, singels langer maken want meneer was aardig aangekomen!
Okee, Japie dank je.

Khavanna.
Chomp, comp chomp hooi eten.

Hai Khava, braaf he? Deken er over , IEKKSSS, help, ik word opgegeten, en daar ging ze er vandoor. Twintig meter verderop bleef ze staan. Snurkend.
Ojee. Te drastisch aangepakt, kennelijk.
Okee, opnieuw. Deken opvouwen (nou ja,opvouwen, ik kan helemaal niet vouwen, dus min of meer tot een klein rommeltje opgefrommeld), op de grond gelegd en wachten tot ze weer naar het hooi kwam.
Ging maar en beetje Japie door zijn manen frutselen,da ze niet het idee had dat ik op háár lette.
Daar kwam ze natuurlijk.
En wachten tot ze van het hooi ging eten (ik dacht nog: mijngod zijn we pas in DIT stadium..?), wat ze eigenlijk onmiddellijk deed .
Deken van de grond oppakken, er mee tegen haar aan gaan hangen, haar er een beetje mee strelen, toen over haar rug en IEKKSSWSS, daar ging ze weer.

Okee, opnieuw, ik ging wat ogenschijnlijk met Japie rommelen, en daar kwam ze weer (Jezus je bent toch geen wilde mustang, meisje?!?), ik draaide me naar haar toe en liet haar aan de deken ruiken
met mijn rechterhand wreef ik over haar lijf (ik dacht: weet ze nou nog niet dat ze mij kan vertrouwen, en dit is echt niet haar eerste deken in haar leven!)

Daar kwam ze weer. Ze ging naar het hooi en eten, ik legde de deken op haar rug, wilde de singels vastmaken en toen woosjj weg was ze weer.
Toen keek ik eens achter me.
Zij was het niet. Ik was het niet. Het was Japie. Elke keer als ik haar die deken probeerde op te leggen en ze net kalm aan het eten wilde, deed hij z'n oren plat en bedreigde haar. Van een afstand.
Japie? Ja, Japie.
Okee dan.
Die heb ik subiet bij het hooi weggestuurd, zodat ik haar rustig (nou ja) de deken op kon leggen.
Toen pas mocht ook hij er weer bij.
Japie?
Dat is me er eentje hoor.
Maar ik begreep de boodschap wel.
Hij zei: Niet zij, IK.
Waar blijf IK.

Ik zag het aan hem, hij heeft er moeite mee, ondanks HAAR, ondanks zijn vrije weideleven, hoe belachelijk dat ook klinkt, dat hij er niet meer wordt uitgehaald om te schitteren en te stralen. Uit die wei. Zelfs niet voor een van mijn beroemde poetsbeurten.
Het is geen mens maar een paard. Een dier. Maar een dier kun je conditioneren:. en hoe heb ik hem altijd geconditioneerd: je bent het beste paard. Hetgeweldigste paard, het mooiste paard, hier heb je het mooiste hoofdstel, de mooiste dekjes, de beste zorg, je bent een STER. ik ben zo trots op je.

Hij is het zelf ook gaan geloven. Mijn toenmalige lesgever zei nog eens tegen mij: dat paard loopt gewoon een beetje te koketteren. Met zo een oog op mij en dat hele vertoon van hem.

Japie!

Heb ik je nou nog steeds niet goed genoeg begrepen vent?

Voetnoot: ik word er ook niet goed van dat ik steeds JAOPIE neer moet zetten, dat is de Drentse spelling van zijn naam Japie (en dan vragen krijg hoe je dat eigenlijk uit moet spreken, Jopie, Japie of wat?)van nu af is het gewoon JAPIE , okee? JAPIE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:17

Slim paard. :)

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 00:49

Japie.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 02:03

Haha duo had je weer goed beet! Stoute JAPIE ()

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:36

Niks stoute Joapie. Dier heeft het volste recht zij ongenoegen te uiten over het feit dat hij van prins gedegradeerd is naar tweede viool. Hij begrijpt het nl niet, dat ZIJN mens, die altijd met hem bezig was, die hem altijd uit de wei haalde en dingen met hem ging doen, hem nu maar in de wei laat staan en daar vnl aandacht heeft voor het andere paard.
Ik ben in ieder geval blij dat terpentijn nu eindelijk inziet wat tussen de regels door al maanden uit zijn eigen teksten te lezen valt. Jaopie wil aan de slag met zijn mens. Dus ik zou zeggen....actie!

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:40

Geen gebeurtenissen meer?

Hier een blije eigenaresse! Minipaard (1.80m :-)) vandaag binnen een kwartier op de trailer en een heerlijk relaxte buitenrit gereden! Normaal verloopt alles wat anders :-(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:22

Wat is het stil hier. Ben toch wel heel benieuwd hoe het nu gaat? Wat je vorderingen met Khava zijn en of het plan om er dit jaar nog op te rijden nog lijkt te gaan lukken. Of ze al gescheiden van Jaopie over het pad kan etc.
En natuurlijk ook heel nieuwsgierig hoe het nu met Jaopie gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:22

Geduld, geduld, ik heb het beredruk, ook met andermans paarden longeren, stallen doen (uitmesten), buiten mijn Shetten, schilderen en honden trainen (en dan nog alle blijven-liggen klussen in en om boerderijtje fixen die NU ineens heel dringend blijken te zijn geworden), ik ben maar 1 mensje, he? Update volgt echt zodra ik er even een coherent leuk verhaaltje van kan maken.
Er gaat vooralsnog niets verkeerd, ze kan nu ook wel bij Japie weg, maar het levert nog wel stressy gedoe (bij haar) op. De ene keer meer dan de andere keer. Maar ze "doet" niks verontrustends of idioots meer, behalve heel nerveus worden. Dat is vervelend als je er elders mee wil werken, maar daar moet ze nu dan maar even doorheen, of een beetje met grondwerkerij rommelen (kan nu ook niet meer op de winterse wei, die loopt ze kapot met longeren) anders kunnen we weer opnieuw beginnen.
Het is wat dat betreft een beetje behelpen nu, maar gezien de winter die nog lang gaat zijn zie ik het niet zitten om haar nu de wintermaanden weer voor noppes te laten staan. Dus maar even doordrukken nu.
Met Japie ging 't niet zo goed, die kreeg toch na enige goede weken weer off and on last van hetzelfde kreupeltje in het voorbeen (dat voorvoelde ik al), dat was nog niet helemaal over. Niet zo erg als eerder, maar toch niet helemaal rad. Er zijn ook dagen dat je helemaal niets aan hem merkt en hij gewoon gek loopt te doen met Khava in de wei.

Ik geef beide paarden tot de 15de december, in de zin van: Japie moet dan weer permanent rad (als vanouds) zijn anders gaat-ie naar de DA/kliniek, en Khava gaat vanaf de15de elders (van het vertrouwde terrein af) worden verder getrained, daar heb ik vanaf die datum ook hulp-op-de-grond bij als dat nodig mocht zijn. Heb ik sowieso nodig bij weer opstijgen/aan de longe rijden.
Dáár zal het ook zijn dat ik er voor het eerst weer op zal gaan. Of dat nog in december is, kan ik nu nog niet zeggen, I take it by the day, en dat gaat nogal met ups en downs, maar toch in stijgende lijn.
Ik stuur d'r niet weer weg hoor, 't is aan de overkant van waar de paarden in de wei staan.
Ze is niet zo veel gewend, maar ze is inmiddels wel aan MIJ goed gewend, dus als we de boel verplaatsen (lees; buiten Japie zijn gezicht en gehoorsbereik) denk ik eerlijk gezegd dat het na even gewenning daar wat makkelijker gaat( ze kent de locatie daar ook wel van eerder).
Ze is (buiten "weg van Japie") niet erg hysterisch aangelegd, en raakt schrik ook bijzonder snel weer kwijt, dus dat zal wel loslopen. We hebben inmiddels ook wel een goede vertrouwensband opgebouwd, waardoor ze in geval van onzekerheid al gauw naar mij kijkt, dat was ook precies mijn bedoeling.
Kan ze zo meteen tussen/naast de AraboFriezen in de longeerpaddock/inrijbak rondparaderen, benieuwd hoe ze dat gaat vinden (leuk natuurlijk, ze vindt vrijwel alles "beetje eng maar wel leuk")

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:43

Klinkt toch als een (goed) plan. Zou mooi zijn als je ook aan de uitvoering ervan toekomt en ik hoop dat het meevalt met Jaopie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 07:12

Ik zie dat ik het "nerveus worden" van Khavanna eigenlijk niet goed omschrijf. Het is niet zozeer nervositeit dan wel onzekerheid. Eigenlijk is Japie meer nerveuzig aangelegd dan Khavanna, hij houdt het ook allemaal veel langer vast, bij haar is het onwennigheid, even ojee wat moet ik nu en dan is het zó weer afgevloeid. Japie is een broeier, zo'n type van dat lijkt een hele tijd okee, maar onderhuids kropt zich dan iets van ongenoegen op, dat er dan (als je dat gemist hebt) ogenschijnlijk opeens uit komt. Khavanna broeit nooit,dat is een type van What you see is what you get. Een soort open boek.
Japie is momenteel wel OHZ te rijden hoor, maar dan ook meteen zo overijverig in de bak dat hij zichzelf snel overneemt, als je het dan héél rustig aan wil doen gaat-ie zich stierlijk vervelen en om zich heen gluren, of narrig worden.
Ik denk dat ik misschien iets aan de (te) voorzichtige kant ben om hem OHZ weer vol in te zetten, maar ik ben als de dood dat ik hem "stuk" rijd, zolang hij zo nu en dan nog weer niet helemaal rad lijkt. Iemand die het niet weet (of er niet op kijkt) zou denk ik die onregelmatig pas van hem niet eens opmerken.
Maar ik merk het wel, omdat ik hem al zoveel jaren ken en zijn bewegingspatroon wel kan dromen.

Khavanna moet nu gewoon een stap verder zetten. En dat kan ze ook, naar mijn inzicht.

Waarom de 15de december? Dan moeten ze weer naar de hoefsmid, en lijkt me een mooie deadline om de voorgaande periode mee af te sluiten, en de volgende stappen te nemen. Aan de overkant van waar ze nu staan zijn ideale rijfaciliteiten (afgezette longeer/inrijbak, grote wedstrijd dressuurbak met textielsnippers die ook in de winter lang goed berijdbaar blijft, ik heb daar eigenlijk altijd met Japie gereden, helaas alleen buitenbak, maar dat heeft ons nooit dwarsgezeten).

De eigenaar van die locatie wil wel een helpende hand toesteken als ik in die longeer/inrijbak Khava weer OHZ wil gaan brengen. Die zegt ook: die merrie is er nou echt meer dan aan toe, dus breng maar mee. Ik hoef vanaf de poetsplaats alleen de dorpsweg over te steken, dus is geen bijzonder of ingewikkeld gedoe.

Het plan is dus al in uitvoering, alleen Khavanna moet nog naar de "overkant" gewandeld worden. Daar kan ik nog een weekje naartoe werken dus. Indien daarmee tóch problemen komt de AraboFriezen man even helpen, want langer wachten met doorpakken van haar geeft op haar leeftijd gewoon alleen nog maar meer problemen. Moet zeggen dat het een buitengewoon innemende, leuke, vrolijke, menslievende merrie is gebleken, die voor alles in is. Ik ben erg benieuwd hoe ze na even acclimatiseren in zijn bak weer OHZ gaat reageren. Ga er wel zelf op, anders weet ik nóg niks.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:15

Goed zo Tijn, nu doorpakken anders komen jullie allebei nooit over je onzekerheid heen.
Khava laat eigenlijk normaal gedrag zien voor een wat groenig paard dus dat gaat pas verbeteren als je haar de kans geeft op meer ervaring opdoen en verdere stappen zetten,. Goed idee om dat samen met buurman te doen, is gewoon prettig als je betrouwbare hulp bij de hand hebt met inrijden.
Ik denk dat Khava best wel wil. Als ze alles 'leuk en spannend' vindt mag je er van uit gaan dat op den duur het 'leuk' gaat overheersen omdat het 'spannend' steeds minder zal worden.

Met Japie kan ik me voorstellen dat je voorzichtig bent als je denkt dat hij toch niet helemaal rad is. Extra check kan nooit kwaad, been overnemen wel. Je kent hem zo goed dat ik hierbij inderdaad op eigen ogen/gevoel zou vertrouwen. Niet overdreven, wel voorzichtig. Maar bij groen licht toch lekker weer aan de gang gaan, zal hem ook lichamelijk waarschijnlijk wel ten goede komen qua souplesse en bespiering (en dan ook mentaal).

Succes er mee!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:26

Fijn dat je met Khava bij de overbuurman terecht kan. Blijft ze daar dan ook een tijdje staan, of gaat ze na het werk weer bij Japie het land op?
Superleuk toch om met zo'n groen aan de slag te gaan. Khava klinkt als een heel nieuwsgierig paard en niet zozeer een angstig muurbloempje, dus ik denk dat het leuk snel gaat overheersen.

Balen dat Japie niet helemaal goed is. Goed om dat binnenkort even helemaal na te laten kijken als het niet snel over is. Zeker als Japie nooit onregelmatig is geweest en nu al een hele periode af en aan. Hopelijk is het niets en kun je lekker met hem aan de slag, maar dan is het fijn om te weten waar je juist wel en niet goed aan doet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:16

Ik denk dat je het hier voor Khava ook weer te groot maakt. Jullie hebben veel samen gewerkt en bereikt, ze is al zadelmak. Gewoon met rust weer eens opzadelen, beetje hangen en gaan zitten. Ik denk dat het niet moeilijker zal zijn dan dit. Wel fijn dat de buurman helpt en een fijne lokatie heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:41

Deels eens met Maflinger. Maak het in je hoofd niet te groot, maak het niet teveel een ding. Als het weg gaan bij Jaopie nou al aardig gaat, dan gewoon eens meenemen naar de buurman. Daar wat grondwerk doen in de bak (dus aandacht bij jou!), niet te lang en weer klaar. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En eigenlijk is het dat ook. Het is geen bange, of totaal groene merrie. Maar een merrie die al best wel wat gezien heeft (immers beleerd op andere stal) en nou even stil heeft gestaan in haar ontwikkeling. Maar loswerken op een andere locatie, waar ze ook nog eens lopend heen kan, is geen enorme stap voor haar. Maak gebruik van haar nieuwsgierigheid en haar drive, en gá ervoor!

Ik zou juist níet er direct op gaan, in een omgeving waar ze al een hele tijd niet meer is geweest. Dat kan de keer erop ook wel. Die ene keer maakt nou ook niet meer uit.

Vervelend dat Jaopie toch net niet rad is. Zeker als het van die 'net niet' gevallen zijn, dat is soms frustrerende dan een paard wat domweg op drie benen staat :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 14:33

Het is ook totaal niet de bedoeling dat ik, eenmaal aan de overkant, meteen weer haar op ga zitten! Wekte ik die indruk dan?

Ze zal toch eerst ook dáár in enige ontspannenheid aan de longe moeten kunnen lopen, dat zal wel even opnieuw wennen zijn, maar tenslotte ben ik er om haar gewoon weer dezelfde aanwijzingen te geven, die ze al kent.

Ze blijft daar ook niet, ze gaat na het werken gewoon weer terug naar haar vertrouwde wei waarin Japie staat, dan weet ze ook meteen al weer dat "weg" niet betekent "hellup die zie ik nooit meer". En zo zal het toch ook voortaan verder in haar leven moeten gaan, dus ze gaat er heen en ook weer gewoon terug. Ik wil ook niet dat ze welke associatie dan ook kan maken tussen weg = onveilig.

De eerste keer "overkant" gaan we ook gewoon terrein en longeerbak verkennen, want ook de associatie "daar is werk" wil ik liever niet, als vaststaand feit in haar koppie, ik wil dat ze denkt "daar is leuk". Het zal wel dik meevallen allemaal, want ze is supernieuwsgierig, ze gaat daar écht niet aan Japie lopen denken, veel te veel leuke nieuwe dingen te beleven (en nieuwe paarden in de naastliggende paddocks te zien!).

Japie is een lastig geval idd. het is eigenlijk niet eens niet rad zijn, het is meer dat hij het 'ene voorbeen wat omzichtiger lijkt neer te zetten dan voorheen. Dat hóór je ook, bijv. als de grond 'smorgens vroeg hard bevroren is in de wei. Hij is nooit zo lichtvoetig geweest, maar hij plant de ene hoef in de wei nu niet meer zo
overtuigd dreunend neer als de andere. Het is een nuanceverschil, maar ik merk het (niet altijd, maar soms) toch op. Laatst echter (paar dagen terug) stond hij weer een partij idioot te doen: bok van achteren, omhoog van voren, bok van achteren, omhoog van voren: t leek wel een hobbelpaard, daarna met Khavanna samen keihard op de heining afrennen, op het laatste moment afremmen en met voorbenen tegelijk links-rechts-links heen en weer springen, terwijl de achterbenen blijven staan (zoals een cowboypaard dat een koe moet blokkeren, weet je niet?). Tsja, doe je zoiets als je last van een voorbeen hebt, of pijn hebt?
Ik blijf het vermoeden hebben dat hij zich indertijd in de wei met een achterlijke manoeuvre beschadigd/geblesseerd/verrekt heeft. En dat het wel weer bijtrekt.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:01

Ben benieuwd hoe Khavanna de volgende stap gaat vinden! Ben blij dat we weer een update hebben. Misschien bij Japie toch maar een dierenarts laten komen, is ook goed voor jou gemoedsrust!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:43

Precies, gewoon met Khava verder daar waar je gebleven was, maar dan op een andere locatie en als dat ook weer bevestigd is, gewoon doorpakken en er ook eens opklimmen. Kan best dat dat een maand duurt, als er maar aan en naar toe gewerkt wordt.

Tja, Jaopie, rare wezens, die paarden. Goed in de gaten houden maar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 15:46

Oh, dat wordt bij Khava-naar-de-overkant eerst eventjes de "Arabische stand" natuurlijk (snurk, staart er op), daarna neemt meteen haar nieuwsgierigheid de overhand, zoals ik haar inmiddels ken. Zij is een merrie die zich in een oogwenk kan opwinden, maar de volgende oogwenk alles van zich af kan laten glijden.
Dat is wel even andere koek als de aard van meneer Japie, die werkelijk compleet tegenovergesteld is.
Die wordt aangezien als een goedmoedige bonte beer, terwijl er dan allang van alles bij hem van binnen aan de hand is. Hij is ook een ontploffer, zij helemaal niet.
Tot nu toe dan, ik weet ook nog niet alles van haar (OHZ moeten we nog gaan ontdekken).

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:46

Hebben we de overkant al gehaald?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 16:27

Ze zijn gisteren net bekapt. Geweldige hoefconditie, zei hoefsmid, prachtige stralen, ik blij! Nog even laten kijken naar Japie z'n voorhoef/been, waar hij tijdje terug kreupel mee was: niks, ook geen kneuzing, ook geen probleem met het been overdreven oppakken (omhoog, zijwaarts) tijdens bekappen.

Khava was erg dribbelig/danserig bij het uit de wei halen :zij liep voorop we willen haar liever niet achter Japie, ze moet kunnen zien waar ze heengaat, dan is ze rustiger, maar Japie liep enorm vervelend, nukkig en draaierig er achteraan. Ik had hem niet aan hoofdstel met bit, maar gewoon aan het halster, DE KLIER, een paar keer wilde hij 180 graden omdraaien, niet omdat hij terug wilde, gewoon uit klierigheid. Je moet dan absoluut niet met hem proberen een cirkel dóór te draaien, want dan trekt hij zich juist los, ik zette hem dus steeds weer op halt en dan weer recht vooruit.
Moet weer meer aandacht en OHZ he?
Niet dat er iets van dat gedraai verder doorging, ik zag al die spatsies wel van tevoren aankomen. Het énige dat dan hij nog kan doen is zich losrukken en keihard vooruit stormen, ik hield zijn hoofd ook naar me toe gedraaid ( moet je ook nog mee uitkijken, want hij gaat er als-ie een pestbui heeft mee gooien en slaan, liefst tegen de geleider aan ook nog, maar ik liep dicht bij zijn voorschouder, er vrijwel tegenaan, dan kan hij niet zoveel). Ik werd wel geergerd omdat ik niet wilde dat door zijn geklier de voorop lopende Khavanna upset zou raken.

Werd ze dat? Nee, ze dreutelde gewoon door, TOTDAT... er opeens een koeien voer ruif op de hoek van het schouwpad bleek te staan. Die had daar nog nooit gestaan! Ze bevroor meteen. Ze is sowieso een bevries-type als ze het eventjes niet meer weet, Japie gaat zich dan sterk maken en probeert (al dan niet met geweld) weg te komen uit de situatie, zij doet dat nooit, maar blijft in onzekere kwesties als aan de grond genageld staan.

Dus nu moest ik 't voortouw nemen en met Japie haar passeren en er langs, die dat overigens ook nog nooit had gezien. Was geen probleem. Hij werd er juist relaxt van, en liep er in vol vertrouwen zonder gezeur langs. Natuurlijk volgde Khava toen ook. Het viel op dat er bij haar geen gemier, gesnurk of ander gedoe was. Dus zo'n issue was 't dan ook weer niet.

Ze zijn op stal gezet en daar keurig bekapt. Ik had hooi in de stallen neergelegd, en Japie begon daar meteen aan, Khava was te nerveus om te gaan eten. Ze bleef een beetje draaien, daarop ben ik gewoon weggegaan, en na een half uur kwam de hoefsmid. Dan kon ze het zonder mijn aanwezigheid even met zichzelf overleggen, was het idee van mijn weggaan.

Terug liep Khava weer voorop maar toen speelde de ruif geen enkele rol meer.

Japie was ook een toonbeeld van lage hals-los touwtje -meegaandheid op de terugweg.

Buurman moest weg, en zijn Arabo's stonden ook al buiten (ook 1 in longeer/inrijbak) dus geen Khava naar de overkant gisteren.

Japie is op het oog lastiger dan Khava op het moment, maar dat begrijp ik maar al te goed.

BIJV: in de stal toen Khava werd bekapt: proberen de voerbak van de bouten te trekken, NEE JAPIE!
Daarna proberen of de automatische drinkbak écht zo'n leuk geluid maakt: Bzzssjjtt, bsjjjt, bsjjtt: Hou es op Japie!
Vervolgens de rubberen waterleiding van het plafond proberen te trekken: HOUJENOUGVDOP JAPIE!
En tenslotte: kont tegen de staldeur en beuken maar... misschien kan die er uit?
Op dat moment kreeg hij toch met een halstertouw een klets óp die kont... ISETNOUAFGELOPE?
Het was toen afgelopen. Echt Japiegedrag.
Zoiets doet Khava echt nooit
... die gaat een beetje uit zo'n stalraampje naar buiten staan turen en de stalkatten bekijken, de boerderijkippen die wel eens binnen,lopen begluren, etc. Maar iets slópen... nee.
Een van de katten sprong op de afscheiding van Japie z'n stal.. dat is dan wel altijd oppassen, want
daar is Japie helemaal niet van gediend en ik voorzag al dat hij die kat met z'n mond zou willen grijpen, maar de kat was ook niet van gisteren en gaf hem een haal op z'n neus en sprong weg.

Khava is heel lief tegen de stalkatten, maar die wil sowieso met iedereen vriendjes worden.

Zal proberen of ze dit weekeinde naar de overkant kan (alleen), als de Arabo-meneer ook even tijd heeft.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:32

Ha, die paarden gaan jou aan het werk zetten, Terpentijn i.p.v. andersom! :D
Ze vinden het duidelijk leuk om iets te doen, aan knuffelaandacht is niet genoeg voor deze twee persoonlijkheden.
Hopelijk heft Arabo-meneer snel tijd en kan je weer en stapje verder. Zal jullie allebei voldoening geven.
En Japie, die wil gewoon eindelijk eens jou op z'n rug en lópen, geloof ik.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:49

Dat heb je goed gezien, @Martie, ze willen allebei gewoon heel graag "iets doen"(of voor mijn part "iets beleven").
Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken: ze staan lekker te freewheelen in hun vrije wei, lekker paard te zijn, en dat is wat een paard basically wil, maar of dat genoeg is als ze eenmaal aan andere ervaringen en werkjes geroken hebben daar begin ik nu toch ook aan te twijfelen. In elk geval zij deze twee geloof ik toch niet helemaal tevreden met wat verzorgings-gepruts en vakantie in de wei. Het zijn geloof ik niet van die liever lui dan moe exemplaren (en dat heeft daadwerkelijk ook wel iets met het mentale, het karakter, te maken, uiteraard).

Het was gisteren nog een gesteggel wie er eerst de wei uit mocht ook.

Eerst ging Khava aangehalsterd worden, Japie bleef een paar meter achter op de wei hangen, maar toen ik hem had aangehalsterd en hij zag Khava al vast zowat vertrekken liep hij mij bijna van de sokken om éérder dan haar door het hek te geraken (heb ik hem wel even fiks moeten terugcorrigeren). WAT? Ze gaan iets met háár doen? En IKKE dan?
Dat was geen plakkerigheid van hem, want hij is nooit een plakker geweest, maar ronduit verontwaardigd zijn.

Ik weet momenteel soms niet meer welke van de 2 ik nou leuker vind, Japie is meer mijn fysieke type, maar Khava is weer ánders vreselijk leuk. Overigens vinden "vreemden" vrijwel altijd Khava leuker, maar dat komt omdat ze altijd zo vriendelijk en open is, Japie is onveranderlijk erg gereserveerd naar "vreemden" toe.
,Khavanna was ook enorm gretig om die wei uit te mogen, overigens, ze vond het weer dolletjes.

Ik kan zeker flink aan (en in) de bak met meneer Dwars en mevrouw Gein!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:56

terpentijn schreef:
Ik kan zeker flink aan (en in) de bak met meneer Dwars en mevrouw Gein!

Haha, dat vind ik wel een mooie omschrijving! _O-

Ik denk ook dat als paarden aandacht en activiteit gewend zijn, veel paarden dat ook gewoon leuk gaan vinden. En vergeet niet, jij hoort bij hun kudde dus ze willen ook bij jou zijn en een nieuwsgierig actief paard wil ook met zijn leider op pad. Je kan het niet vergelijken met hun natuurlijk gedrag: daar is de 'wei' al gauw 30 hectare en de kudde veel groter, daar zie je ze hun eigen vertier zoeken. Er zijn dan weinig paarden die weinig anders doen dan eten, beetje rond sjokken en slapen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:01

Aan de pootjes zal het zo te lezen niet liggen, dus hup, aan de arbeid met die twee!

Mooie update trouwens.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:29

Blurghh.. een bit krijg ik er bij Khavanna écht niet in... niemand trouwens... het ziet er (vooralsnog) naar uit dat ik voorlopig bitloos verder zal moeten.
Nou, dat doen we dan maar....