Een nieuw paard kopen deel XI

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:48

Marus, ja hij doet het heel goed! :D en hij is gewoon heel braaf, maar toch fijn te rijden *D Moet ook wel.. merk dat ik na een nare val vorig jaar toch echt wel angst heb voor vreemde paarden :o dan bevries ik als het ware en vergeet te rijden. Dit is waarom ik voor braaf ben gegaan. Hij is ook nog eens heel knap! Iedere keer als ik em zie denk ik: aah <3 :D haha! Vanavond hebben we onze eerste clubles, ik heb er zin in :j

Ik had mezelf overigens ook voorgenomen om rustig om me heen te kijken, maar op de een of andere manier kom ik altijd heel snel het geschikte tegen. Vlak voordat ik mijn man leerde kennen had ik me voorgenomen minimaal een jaar single te blijven :') inmiddels zijn we 7 jaar verder en ook al een maand gelukkig getrouwd. That's me denk ik dan maar :Y)

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:52

Nicole schreef:
Ja vandaar ook fokkerijen, grote boertjes zijn ook goed maar weet niet hoe ik er mee in contact kom vandaar ook als mensen wat weten hoor ik dat graag :)

Je zou bij stalhenco in Ureterp na kunnen vragen (is mijn zwager) die heeft jonge hengsten in de opfok misschien heeft hij wel wat of weet hij er te staan

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:53

@Pletje: fantastisch!!! En ook nog mooie kindjes (2 inmiddels toch?)...
Maar wat fijn te lezen dat het zo goed voelt! Ik herken je gevoel...Daar zit ik zelf ook mee.
Heb 4 jaar geleden een aantal rare klappen gemaakt met het opstijgen en daarbij mijn knieschijf gescheurd.
En ik heb toch nog altijd de angst in mijn benen met opstijgen, ik ga dan maar in mezelf zingen.

Ach als ik nu HET paard tegen kom zoals ik dacht van die vos met veel wit, dan ga ik ervoor.
Maar het is toch een lastige keus op het moment, het verstandigste is om te wachten tot het voorjaar.
Maar mis het rijden wel enorm hoor! AL is dat gevoel in de zomer wel het sterkst aanwezig.
De maanden gaan gelukkig heel snel

@Nicole: begrijp dat je nu wat actiever in je zoektocht bent! Ik moet zeggen dat ik toch wel rete nieuwsgierig ben met wat voor paard je straks aankomt.... :D

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:54

Ja klopt, de jongste is 12 weken en de oudste wordt over 2 weken 2 jaar :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:57

offtopic:Wauw ! Wat leuk dat je alweer te paard zit dan.
Gezellig 2 kindjes, ,mijn meisje is 3,5 gaat zo snel!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:58

Paardrijden = een verslaving :') dat geldt voor mij dan.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:59

@Nicole, dit is zeker een interessant tijd om te gaan kijken, heb jij nog leuke adressen van fokkers?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:01

Pletje123 schreef:

Het is een chronisch iets, je komt er niet meer vanaf :+ ..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:30

Marus schreef:
@Needje:Dat kan waar zijn, dit paard was echter nog maar amper onder het zadel en kwam uit het land met een peesblessure. Verkeerde training?Nee basistraining 3 x per week 20 min.
Maar idd in de meeste gevallen is het wat je hier meld, maar ik vind persoonlijk dat men er niet vanuit mag gaan. Ik vind het gewoon vervelend in dit topic dat iemand word aangevallen terwijl ze nog van toeten nog blazen weten over de bokker en haar paarden.

Niemand wordt persoonlijk aangevallen. Het is nu eenmaal niet altijd te controleren, en van daaruit vind ik de 'eis' ook niet geheel terecht en lijkt het me al snel een belemmering op een slagende zoektocht. En als we het dan echt gericht op de man gaan hebben, ja, de kans dat je als particulier met 2 verschillende paarden een peesblessure krijgt maakt trainings/stalmanagement gerelateerde zaken aannemelijker dan 'pure pech', en dus zou dat voor mij persoonlijk reden zijn objectief naar mezelf te kijken. En nee, daar had ik het in mijn 1e post niet eens over.

Mijn inziens is het gewoon zonde om je eventuele droompaard te laten staan omwille van een veelal nietszeggende medische voorgeschiedenis in de pezen. Waarbij zenuwinsnedes e.d. natuurlijk een heel ander verhaal zijn.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:38

Pletje123 schreef:

Hier net zo _O-

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:39

christel82 schreef:
@Nicole, dit is zeker een interessant tijd om te gaan kijken, heb jij nog leuke adressen van fokkers?

Ik heb idd al wat stallen door gekregen maar sta nog steeds over voor meer :
Ik zal vandaag achter een paar aanbellen of ze wat weten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:21

foutje :o

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:07

mag ik iets voorleggen?
Mijn paard, ook gevonden tijdens een van deze topics, loopt kort..
ben 4 weken geleden geswitched van stal. Hij stond 24/7 op een kale wei en staat nu overdag buiten en snachts op stal. Hij krijgt nu 2x 1/2 biks, ze staan nu sinds een week in de paddock ipv het land. de eerste 3 weken stond hij wel in een wei met nog flink gras.

Na een week liep hij kort op zijn voorbenen. Beide benen even kort. Hmm misschien licht bevangen? geen idee, op rantsoen gezet en na een week liep hij weer ruim. Ben gaan rijden maar ging de hele week al moeizaam, hij was stug te rijden. Nu wilde ik evne een paar dagen longeren maar zag gister al dat het weer niet goed was, nu liep hij voor missihen iets kort maar achter heel kort. eigenlijk met beide benen weer.
Bij aankoop is de rug op de foto gezet en goed bevonden.

Komt dat korte lopen iemand bekend voor?

Hij is dus niet kreupel maar alleen kort... en in stap is hij hartstikke ruim.....

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:09

@ Adin
Niet afwachten en onderzoeken lijkt mij?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:13

Ik heb behoorlijk wat mailtjes en belletjes de deur uit gedaan.. meeste hadden wel wat staan dus in afwachting wat ze terug sturen :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:21

Moeilijk Adin, is hij recent nog bekapt of heb je zijn beslag verandert? Vaak als de toon van de hoef wat te kort is vermindert de afrolling met als gevolg dat dieren kort gaan lopen. Al lijkt me dat in deze niet heel realistisch aangezien hij tussentijds nog enkele dagen ruim heeft gelopen, zij het stugger dan normaal in jouw beleving. Mogelijk zijn zijn hoeven wat gevoeliger nu hij niet meer dagelijks in een vaak toch wat zachter aanvoelende weide loopt.

Voelen zijn benen op één of meerdere plaatsen warmer aan? Voel je ergens oneffenheden? Dit om een mogelijk gevoelige pees of verstapping uit te sluiten.
En ik weet hoe vreselijk dat waarschijnlijk voor jou moet klinken, maar wellicht een beginnende vorm van HKO? De wisselvalligheid in het lopen, minder graag willen werken zijn er natuurlijk wel kenmerken van.

Persoonlijk zou ik voor de zekerheid even bloed laten trekken en een kreupelheidsonderzoekje laten uitvoeren. Sterkte :(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:29

Lastig inderdaad heb je al fotos van de hoeven/schouder/benen laten maken om zeker te weten dat daar niets verkeerd is?
Ja het kan heel veel zijn schouder problemen, spier scheur wel apart kreeg laatst de zelfde vraag van een ander. Dier had altijd op stal gestaan savonds verder in het land staat nu 24/7 buiten en is ineens onregelmatig. Dier heeft scans fotos etc gehad maar niets gevonden heel vreemd.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:30

ik heb ook aan hko gedacht, heb er helaas ervaring mee, toch lijkt dit niets of de symptomen van mijn vorige paard. Straalbenen waren 10 mnd geleden nog oke. (2)
hoop het toch niet
Hij is tussentijds bekapt. Daarna heeft hij nog even ruim gelopen.
Heb gister niet gevoeld aan de achterbenen. Was de eerste keer dat hij achter kort liep.
Hmmm dan toch maar even naar de kliniek binnenkort vrees ik.

hij is dus niet onregelmatig alleen kort

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:30

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:38

Adin, ik zou symptomen van verschillende dieren toch niet al leidraad gebruiken eerlijkheidshalve, bij de 1 komt het gewoon veel sneller tot uiting dan bij de ander.
Ik weet van mijn dieren wel dat als ze bewijzevan 3mm lager zijn gezet dan normaal, zij hier de 1e dagen nog niet heel veel van merken (=ruimer lopen) maar dat de irritatie vaak pas wat later begint (=weer korter lopen), zijnde een soort spierpijn. Dit in combinatie met wisselend stalmanagement waar veel paarden even aan moeten wennen, waardoor ook het metabolisme in het lijf even onder druk staat (en bij sommige zelfs de volledige hormoonhuishouding door bijvoorbeeld stress) het (spier)herstel ook even wat meer moeite kost. Snellere verzuring van de spieren liggen zeker bij een jong paard dan sneller op de loer.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:39

Waarom vind ik altijd paarden of stallen aan de andere kant van het land :')

Nu ook een stal, die wel ongeveer tientallen jonge 2.5 jarige hengsten hebben staan die in mijn plaatje passen wat ik zoek.. Hij zegt het zal wel raar moeten lopen als er niet iets tussen zit wat ik zoek.. Maar helemaal tegen de Belgiës grens aan :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:40

Ligt aan de bemerking, bijv kleine overhoef (moeten ze ookal zo noemen als er maar een mm meer is dan recht) een afvlakking op oninteressante plek of zoiets.

Nou als je daar je dier kan vinden zou ik gewoon gaan reizen :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:42

welmoed__ schreef:
http://link.marktplaats.nl/600662286

zo hier vragen ze nog veel voor terwijl die een bemerking heeft of ben ik gek.

Afhankelijk van het soort bemerking, klein bokhoefje, chip op een gunstige plek bijvoorbeeld of lichte OCD die door de vingers wordt gezien omdat hij al wat heeft laten zien (M2) op jonge leeftijd brengt natuurlijk een verschil. Daarnaast, braaf karakter, aardig voorkomen (Hoewel niet mijn smaak), leuke maat en zeer allround zijn ook factoren die een rol spelen. Veel meer dan 8.000 zou ik er echter niet voor hebben gegeven (bemerkingsafhankelijk uiteraard).

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:44

Seven schreef:
Ligt aan de bemerking, bijv kleine overhoef (moeten ze ookal zo noemen als er maar een mm meer is dan recht) een afvlakking op oninteressante plek of zoiets.

Nou als je daar je dier kan vinden zou ik gewoon gaan reizen :j

vriend zegt gewoon doodleuk: je kan toch ook paarden vinden die dichterbij staan.. :\ uhmm nee dit keer misschien toevallig niet >;) (haha voor de 2de keer zouden we dan die kant op moeten gaan)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:47