Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:02

nikilover schreef:
verography, zij was de enige, jij bent diegene die jezelf nu openbaar belachelijk maakt..

een rondje uitstappen, hoe moeilijk kan dat zijn???

geen controle= niet op een paard.

En al die beginnertjes dan op die pony's op de manege? |( Ik vind die stelling wel heel qru die je nu doet hoor O:)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:03

nikilover schreef:
verography, zij was de enige, jij bent diegene die jezelf nu openbaar belachelijk maakt..

een rondje uitstappen, hoe moeilijk kan dat zijn???

Nogmaals als jij nog nooit gevallen bent (in de bak) kom ik persoonlijk het lintje overhandigen :) . Het topic gaat over een rit buiten en ja daar blijf ik van mening dat je alleen de openbare weg moet betreden met een veilig paard die jij kent en een paard dat jou vertrouwd. Alleen zo kan je een veilige situatie voor je medeweggebruikers creëren. En als er toch wat mocht gebeuren, neem dan je verantwoordelijkheid en val anderen niet af, en verschuil je niet schouderophalend achter het feit dat een paard een vluchtdier is.

En zo'n paard heb ik (nogmaals trekpaardje in profiel)!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:05

amykimmie schreef:
Maar eerder in het topic beweerde je wel dat je je paard altijd onder controle hebt.
Dan had je dat er bij moeten zetten, vind ik.
Als je dat had gedaan had nikilover denk ik de teaser niet eens neergezet.

Nee, dat was zeker niet de bedoeling.
Het is mijn insteek dan ook helemaal niet om mensen in de z**k te zetten oid.

Klopt, ik vind dat je in staat moet zijn om jouw paard onder controle te houden buiten en anders moet je lekker in de bak blijven. Met jouw bedoel ik dus echt je eigen paard (of vz-paard) waar je al langere tijd mee traint.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:06

Ik geloof nooit dat je je paard volledig onder controle hebt. Ook buiten niet. Als je paard vol aan de kletter gaat heb je een probleem. Ook al is dat maar voor 20 seconden, dan heb je toch 20 seconden geen controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:07

Ik heb mijn paarden onder controle, buiten of binnen.
Het kan mijn mening zijn, of wat dan ook, maar ik vindt dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je paard schrikt.
Op veel dingen kun je hem trainen, maar het is en blijft een dier.
Ik heb ze zo danig onder controle dat ze maximaal een sprong vooruit maken.
En dat vind ik genoeg controle om er mee op de weg te gaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:08

amykimmie schreef:
Het kan mijn mening zijn, of wat dan ook, maar ik vindt dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je paard schrikt.

Mee eens, maar de meeste hebben hier robotjes die geen stap verkeerd doen.

Verosjaak

Tiffany schreef:
Ik geloof nooit dat je je paard volledig onder controle hebt. Ook buiten niet. Als je paard vol aan de kletter gaat heb je een probleem. Ook al is dat maar voor 20 seconden, dan heb je toch 20 seconden geen controle.

Klopt, en neem daar dan ook gewoon jouw verantwoordelijkheid voor als er daardoor iets gebeurd. En ga niet klagen over het feit dat anderen geen begrip tonen dat jouw paard een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

Verosjaak

amykimmie schreef:

Hoe kwam jouw paard ook alweer midden op dat fietspad terecht? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:10

verography schreef:
Tiffany schreef:

Klopt, en neem daar dan ook gewoon jouw verantwoordelijkheid voor als er daardoor iets gebeurd. En ga niet klagen over het feit dat anderen geen begrip tonen dat jouw paard een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

En daar klaag ik ook niet over, mijn fout dat dat paard daar stond. Maar dat ze met ziektes moet gaan schelden, gaat echt ver boven mijn grens.

Omdat het ergens van schrok, hoezo? Oja, ze willen ook nog wel eens stil gaan staan ja. Maar dan heb ik ze zo onder controle dat ik ze binnen enkele seconden weer recht heb. Maar als zij er al op af fietst, ga ik het paard niet laten draaien, want dan was paard sowieso tegen haar aangekomen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:12

verography schreef:
Tiffany schreef:

Oja dat zeker hoor tuurlijk neem ik mijn verantwoording.

Maar ik kan je vertellen toen mijn pony schrok van een hond die daar eigenlijk niet hoorde los te lopen, mijn kar aan diggelen was en me tuig kapot dat ik behoorlijk zuur was. :j En ja hij is normaal heeeel lief met honden en bomproof maar garanties met levende wezend heb je niet.

Verosjaak

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:14

Maar zuur kan je altijd zijn, ik heb niet zo lang geleden hier mijn wielerverhaal (in dit topic) gezet waar ik ook mijzelf aan het oplaaien was. Zeker als het een plek is waar je mag komen en de ander fout is. Iets wat in dit geval toch niet zo was.

Moraal van het verhaal en volgens mij ook wat HC bedoeld is, als er dan iets gebeurd en het is jouw fout verschuil je dan niet achter de opmerking: 'maar een paard kan altijd schrikken'. Met die mentaliteit hoor je niet de openbare weg te betreden.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:15

En zo begon het hele verhaaltje opnieuw... Ik denk niet dat dat nodig is???

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:16

verography schreef:
Maar zuur kan je altijd zijn, ik heb niet zo lang geleden hier mijn wielerverhaal (in dit topic) gezet waar ik ook mijzelf aan het oplaaien was. Zeker als het een plek is waar je mag komen en de ander fout is. Iets wat in dit geval toch niet zo was.

Moraal van het verhaal en volgens mij ook wat HC bedoeld is, als er dan iets gebeurd en het is jouw fout verschuil je dan niet achter de opmerking: 'maar een paard kan altijd schrikken'. Met die mentaliteit hoor je niet de openbare weg te betreden.

Of juist wel, zodat je er op behoed bent en tijdig in kan grijpen. Dat was ik toen dus niet want hij is normaal zoooo braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:20

Je moet je nooit achter je eigen fouten verschuilen. En als ze niet was gaan schelden had ik haar ook nog wel mn excuses aangeboden.
Toen ze begon, en ze begon meteen met die bekende nare ziekte, dacht ik: jaa dag, stik maar in je excuses.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:21

Wat een heerlijke "discussie" hier! Ik heb lang aan de zijlijn genoten van o.a. prachtige drogredenen (serieus bedoeld, ik vind dit soort topics altijd erg fascinerend. Niet zo zeer het onderwerp, wel de manier waarop mensen reageren).
Toch blijf ik geen meelezer omdat het weer gaat over het stukje 'paard buiten onder controle' en ik me al te lang erger aan het argument dat een paard het tenslotte ook moet leren. Wat anderen volgens mij oom hebben geprobeerd duidelijk te maken, is dat het leerproces van je paard ten alle tijden je eigen verantwoordelijkheid is en niet die van andere weggebruikers.
En ja, ik heb zelf zo'n onbetrouwbaar ding waar ik mee de weg op ga. Hij schrikt van veel dingen, heeeel veel dingen.... Ik heb er dus ook voor gezorgd dat ik hem eerst meer onder controle had, zodat schrikken niet meer hetzelfde was als omdraaien/wegrennen/steigeren. Soms wil meneer nog een kontje opzij gooien of even een pas inhouden of versnellen. Dit heb ik echter binnen 2 sec weer onder controle! Veel oefenen in de bak en wei en vertrouwen opbouwen.
Aangezien hij nog wel een kontje opzij kan doen en ik op sommige momenten al mn aandacht voor hem nodig heb, zou het absoluut niet in me opkomen om alleen met hem de weg op te gaan. Het liefst neem ik mn betrouwbare oudje mee met begeleider, maar alleen een extra persoon is ook mogelijk. Iemand die het verkeer voor mij in de gaten kan houden en indien nodig waarschuwen. Hierdoor ben ik zelden in de situatie gekomen dat overige weggebruikers last van me hebben. Incidenteel is dat wel gebeurt (een auto die even iets moest afremmen bijv) maar dat ging altijd gepaard met duidelijke excuses van mijn kant! Ongeacht reactie van de ander.... Ik ben fout dus excuses zijn gepast. Wonderbaarlijk genoeg heb ik ook nog nooit last gehad van scheldpartijen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:24

Als ze gaat schelden met zulke erge dingen kan ze haar excuses echt vergeten.
Dan kunnen die excuses nog zo gepast zijn!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:25

@ Zwerte, jij weet dat je paard zo is, je stelt je er op af, je weet wat je kan verwachten en probeerd dat te voorkomen. Top toch!

Maar de mensen die roepen dat ze hun paard altijd 100 procent onder controle hebben en dat zullen doen hebben heel veel zelfvertrouwen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:25

Zwerte schreef:
Wat een heerlijke "discussie" hier! Ik heb lang aan de zijlijn genoten van o.a. prachtige drogredenen (serieus bedoeld, ik vind dit soort topics altijd erg fascinerend. Niet zo zeer het onderwerp, wel de manier waarop mensen reageren).
Toch blijf ik geen meelezer omdat het weer gaat over het stukje 'paard buiten onder controle' en ik me al te lang erger aan het argument dat een paard het tenslotte ook moet leren. Wat anderen volgens mij oom hebben geprobeerd duidelijk te maken, is dat het leerproces van je paard ten alle tijden je eigen verantwoordelijkheid is en niet die van andere weggebruikers.
En ja, ik heb zelf zo'n onbetrouwbaar ding waar ik mee de weg op ga. Hij schrikt van veel dingen, heeeel veel dingen.... Ik heb er dus ook voor gezorgd dat ik hem eerst meer onder controle had, zodat schrikken niet meer hetzelfde was als omdraaien/wegrennen/steigeren. Soms wil meneer nog een kontje opzij gooien of even een pas inhouden of versnellen. Dit heb ik echter binnen 2 sec weer onder controle! Veel oefenen in de bak en wei en vertrouwen opbouwen.
Aangezien hij nog wel een kontje opzij kan doen en ik op sommige momenten al mn aandacht voor hem nodig heb, zou het absoluut niet in me opkomen om alleen met hem de weg op te gaan. Het liefst neem ik mn betrouwbare oudje mee met begeleider, maar alleen een extra persoon is ook mogelijk. Iemand die het verkeer voor mij in de gaten kan houden en indien nodig waarschuwen. Hierdoor ben ik zelden in de situatie gekomen dat overige weggebruikers last van me hebben. Incidenteel is dat wel gebeurt (een auto die even iets moest afremmen bijv) maar dat ging altijd gepaard met duidelijke excuses van mijn kant! Ongeacht reactie van de ander.... Ik ben fout dus excuses zijn gepast. Wonderbaarlijk genoeg heb ik ook nog nooit last gehad van scheldpartijen :-)

+:)+ en zo hoort de opleiding van een paard ook te gaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:29

Tiffany schreef:
verography schreef:

Of juist wel, zodat je er op behoed bent en tijdig in kan grijpen. Dat was ik toen dus niet want hij is normaal zoooo braaf.

Ik begrijp jouw redenering, maar zo bedoelde ik mijn laatste stukje niet. Ik bedoel dat er mensen zijn die alleen als verdediging die zin gebruiken. Als jouw instelling is, 'ongelukken kunnen voorkomen want mijn paard kan schrikken', hoor je imo niet op de openbare weg.

De instelling zou in de trant moeten zijn: 'een ongeluk kan voorkomen, maar ik heb er van alles aan gedaan/doe er alles aan om mijn paard onder controle te houden'. En als dit niet lukt moet imo de gedachte zijn: ' Ik neem mijn verantwoordelijkheid dat het mijn fout is geweest en mijn paard in zijn schrikmoment niet zodanig onder controle kon houden waardoor andere weggebruikers hinder van mij ondervinden.' En dan is de gedachtegang: 'Ik houd hier in de toekomst rekening mee en probeer bepaalde situaties te vermijden' helemaal super natuurlijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:31

amykimmie schreef:

Misschien is dat schelden wel haar schrikreactie ;-)

Je schermt steeds met respect voor de medemens, maar zo'n reactie vind ik juist een gebrek aan respect. Schelden is dat zeker, dat praat ik ook niet goed. Maar het blijft een feit dat jij daar fout zat en excuses op zn plaats waren en dat is in mijn ogen NIET afhankelijk van de reactie van een ander.
Prima dat jij dat wel vind hoor, maar accepteer ook dat andere mensen dit kunnen zien als respectloos/arrogant/kinderachtig.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:31

verography zelfde gedachten dan maar anders uitgelegd, en ik begreep het dan verkeerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:33

Zwerte schreef:
amykimmie schreef:

Misschien is dat schelden wel haar schrikreactie ;-)

Je schermt steeds met respect voor de medemens, maar zo'n reactie vind ik juist een gebrek aan respect. Schelden is dat zeker, dat praat ik ook niet goed. Maar het blijft een feit dat jij daar fout zat en excuses op zn plaats waren en dat is in mijn ogen NIET afhankelijk van de reactie van een ander.
Prima dat jij dat wel vind hoor, maar accepteer ook dat andere mensen dit kunnen zien als respectloos/arrogant/kinderachtig.

Het zou inderdaad een schrikreactie kunnen zijn geweest. Maar scheldt dan met andere woorden ipv ziektes. En dan ook echt DE ziekte, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat vindt ik nmlk respectlozer dan het blokkeren van de weg, maar ieder zijn mening!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:33

Rocamor, het meisje voor me keek om en zei, let op hij wil haar op de kont tikken volgens mij, waarop ik reageerde.
Als je hierdoor een slechte naam van de paardensport door creeert, helaas maar als hij haar daadwerkelijk geraakt zou hebben had ik hem zeker van zijn fiets gerost.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:34

nikilover schreef:

Nikilover, hoe beleer jij een paard? Heb je dan ook vanaf de eerste seconde direct alle controle over zijn/haar reacties?
Ik niet hoor.. wel op het moment dat je je op wedstrijdterrein gaat begeven of naar buiten gaat inderdaad. Je mede-bakgenoten stel je op de hoogte/vraag je of je er bij mag rijden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:35

Tiffany schreef:
@ Zwerte, jij weet dat je paard zo is, je stelt je er op af, je weet wat je kan verwachten en probeerd dat te voorkomen. Top toch!

Maar de mensen die roepen dat ze hun paard altijd 100 procent onder controle hebben en dat zullen doen hebben heel veel zelfvertrouwen.

Dit is wel een jong dier, met zeer veel angst en weinig zelfvertrouwen. 100% zou ik nooit durven zeggen, maar van mn andere tankje durf ik zeker wel 99% te zeggen! Die heeft nog nooit een stap verkeerd gedaan in de 10 jaar dat ik hem ken.... Althans, bij mij niet :-)

Volgens mij is het punt van 'die' mensen helemaal niet dat ze hun dier 100% onder controle hebben maar meer dat je het zo veilig mogelijk moet maken, het altijd je eigen verantwoordelijkheid is en dat je je niet moet verschuilen achter het 'paard is een vluchtdier' geneuzel....