Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:29

Evelijn schreef:
Wordt er niet altijd gezegd dat je je eerste paard altijd verpest omdat je gewoon nog zoveel moet leren... en dat alle paarden daarna er baat bij hebben.
Ik heb ook het idee dat het geen slechte keus was een 15-jarige ... en dat de instructrice gewoon een verkeerd beeld had... leuk kunnen rijden als je les hebt is heel wat anders dan er elke dag vrolijk opstappen en dat heb ik tot nu toe wel gedaan. Dat was als ik naar kennissen kijk die wel een jonger ding hebben gekocht als eerste niet altijd vanzelfsprekend. @listiglistje mijne valt dan wel onder de categorie niet zo lekker gereden door weinig kundige ruiters.

@Sophie... is het voor jou gewoon niet te vroeg?

Dat is waar als ik uit eigen ervaring spreek :j ik heb er ook eerst 2 verprutst :o (basis niet goed aangeleerd en stappen over willen slaan cq mede door slechte instructie)

Maar door schade en schande wordt men wijzer ;)

Evelijn

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:34

Ik maak ook altijd het grapje... ach ik kan die van mij tenminste niet meer verpesten.. die was al verpest. Is voor velen het eerste paard geweest ;) Denk dat ik met een 4-jarige veel krampachtiger bezig zou zijn geweest.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:38

Veel mensen verkijken zich op het correct africhten van een jong paard, een paard "GOED" iets aanleren valt nog niet mee!

Kijk veel mensen leren ze kunstjes, maar een degelijke goede basis aanleren ho maar...daarvoor zijn ze zelf niet kundig genoeg of slaan stappen over (te snel willen en de basis vergeten).

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:42

listiglistje schreef:
Veel mensen verkijken zich op het correct africhten van een jong paard, een paard "GOED" iets aanleren valt nog niet mee!

Kijk veel mensen leren ze kunstjes, maar een degelijke goede basis aanleren ho maar...daarvoor zijn ze zelf niet kundig genoeg of slaan stappen over (te snel willen en de basis vergeten).

Idd!
Dit maak ik ook vaak mee, zoals galop is gewoon veel schoppen tot ie galoppeerd ofzo :S

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:49

listiglistje schreef:
Maar voor een getalenteerd paard met een handige ervaren ruiter is Z2 echt paenuts hoor..... ;)
ik denk dat je je eerder zorgen moet maken wat er thuis kapot gereden wordt door de minder kundige ruiters, met minder getalenteerde paarden en slecht management.....

Mmmmm dat zie ik iets genuanceerder........
Wij rijden heel veel paarden voor fokkers/eigenaren naar het Z1/Z2 ivm sportpredikaat dan wel ZZ springen (en dan heb ik het hier over merries)
Meestal kost dat een maand of zes, ligt er ook een beetje aan idd hoe getalenteerd het paard is en hoe oud ze zijn c.q. wat de basis is, maar elk paard kan Z lopen.
Echter sommige paarden zijn nog zo jeugdig op 6-jarige leeftijd dat wil je niet weten....
En moet je een paard van 6 jaar die 1.74 meet dat aandoen? Wij zijn hier altijd heel eerlijk en open over richting eigenaar.
Deze wil immers graag in lengte van jaren nog genieten van zijn paard (tenminste de meesten) en als je dit wel doet is het niet de vraag wat voor blessure/aandoening komt, maar wanneer....
Er zijn mensen (en ja ook topruiters) die wel 10 of 20 paarden op stal móeten hebben omdat er continu een aantal geblesseerd zijn (ik zal hier geen namen gaan noemen).
Gelukkig komt de DA bij ons alleen voor de enting en voor de drachtigheid.... Heeft veel te maken met management en hoe ga je met paarden om? Wat vraag je van ze en wat niet? En helaas zie ik dat veel mensen gaan voor snel, snel, snel hoger, hoger, hoger en dat dit een enorme valkuil is voor velen, helaas.
Naast dat we dus de paarden rijden voor dergelijke predikaten, 'corrigeren' we ze ook regelamtig. Waar het mis gaat? Basis, consequent etc.
Paarden worden niet verkeerd of raar geboren, net als dat we ze 'goede' dingen aanleren, leren we ze ook 'verkeerde' dingen.
We kunnen daarover van mening verschillen maar wat is een 'handige ervaren ruiter'? Praten we dan over iemand die 1 of 2 paarden naar GP heeft gereden? Of 10 paarden naar de Z2? Of???? Zeg het maar.
Maar goed dat is ff optopic, kan misschien even beter in pb ;)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:55

branka16 schreef:
listiglistje schreef:

Idd!
Dit maak ik ook vaak mee, zoals galop is gewoon veel schoppen tot ie galoppeerd ofzo :S

Was dit een imitatie van Britt ofzooo ? _O-

Torius16 schreef:
..

Naast dat we dus de paarden rijden voor dergelijke predikaten, 'corrigeren' we ze ook regelamtig. Waar het mis gaat? Basis, consequent etc.
Paarden worden niet verkeerd of raar geboren, net als dat we ze 'goede' dingen aanleren, leren we ze ook 'verkeerde' dingen.
We kunnen daarover van mening verschillen maar wat is een 'handige ervaren ruiter'? Praten we dan over iemand die 1 of 2 paarden naar GP heeft gereden? Of 10 paarden naar de Z2? Of???? Zeg het maar.
Maar goed dat is ff optopic, kan misschien even beter in pb ;)

Een paard wordt ook niet vals of gemeen geboren he? Als jij goed en zorgvuldig met een dier omgaat dat zal hij je nooit opzettelijk iets aandoen. Ik ken het (helaas) bij honden, dan mensen ze gewoon verkeerd opvoeden. En dan zeggen dat het de schuld is van het beest!!??? onmogelijk. Heb zo wel eens eigenaren de waarheid verteld, dat de fout toch echt bij henzelf ligt! (en zelfs ooit een keer gezegd, dat ik hoop dat ze nooit kinderen zullen krijgen)
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 10-02-12 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:56

Citaat:

Dan komen we toch bij mijn eerdere quote :7
Maar voor een handige, ervaren, kundige ruiter met een getalenteerd paard is het Z echt peanuts, wat wordt daar nu gevraagd...echt niet zoveel hoor!
En als de basis goed is dan zijn de oefeningen ook appeltje eitje...

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:04

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:07

hihi, vroeger dacht ik ook altijd dat ik een veulen ging kopen die ik zelf ging inrijden en beleren. :+
Ik ben ontzettend blij dat ik daar nu anders naar kijk!
En ik moet zelfs toegeven, als ik aan het rondkijken ben, schrik ik niet meer van leeftijden boven de 10 jaar.
Sinds ik een paar keer privéles heb gehad, weet ik heel goed wat mijn zwakke punten zijn en ik heb gewoon een paard nodig dat mij op die zwakke punten kan wijzen, zonder dat ik het paard verpest! En ja, bij een veulen/ groen paard lukt dat natuurlijk niet....!
Het lijkt me wel moeilijk hoor, om in 2 keer kijken te beslissen of dit het paard is dat (misschien wel) voor de rest van zijn leven bij mij blijft...!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:07

Dat denk ik eigenlijk ook wel, listiglistje maar dat die categorie bijzonder klein is en dat je bij sommige paarden gewoon meer tijd moet nemen omdat die meer puppie-achtig zijn. Dat hoort ook bij kundig zijn... een paard dat het mentaal of lichamelijk niet kan verwerken... niet overvragen. Alleen jammer dat als het gaat om geld dat er wel beslissingen worden genomen die niet zo goed zijn voor het paardenwelzijn. Tja... en kundig... ik ben al lang van die roze wolk gevallen dat niveau als ZZ-licht of GP of iets anders een graadmeter is voor ruitergevoel/kundigheid.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:08

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:15

Bij de eerst val ik meteen over de mexicaanse neusriem, die wordt dus wel erg enthousiast van springen ;)
Tweede bij een handelaar met niet de beste reputatie en dat halsje zal niet makkelijk zijn.
Derde, wel leuk, jammer van de foto's weinig te zien.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:16

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:19

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:29

Evelijn schreef:
Bij de eerst val ik meteen over de mexicaanse neusriem, die wordt dus wel erg enthousiast van springen ;)

Of het meisje vindt een mexicaanse neusriem "stoer" of "mooi" ;)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:35

Vind die eerste ook leuk, vooral omdat hij al veel kan. De tweede klinkt fijn qua braaf zijn, maar ik denk dat hij mij minder kan leren (en idd die hals...). De derde spreekt me heel erg aan, maar nog wel wat weinig info... Kent iemand hem toevallig?

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:36

Evelijn schreef:
Ik vind deze leuk coroosje http://link.marktplaats.nl/527032045
@Calypso, tja voor die prijs wordt ik nog achterdochtiger... kan hij niet zoveel omdat het lichamelijk niet lukt?

Het is dat ik geen springer zoek, maar deze vind ik ook leuk!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:42

Tja stoer/mooi zou altijd kunnen... maar daar zijn die dingen niet voor bedoeld.. dit is het eerste wat ik erbij denk en dan rijfoto met terugwerkend binnenhand... denk wel dat het leuk dier kan zijn... zou het er zeker niet om laten om te gaan kijken... maar zou wel even aandacht vragen of het niet een te enthousiast dier is.
Als je die foto van die springende bruine E-pony niet had laten zien... had ik bij deze ook niet meteen aan je gedacht... maar toen je met die aan kwam zetten... tja kon ik het niet laten om er een SGW-paardje bij te zetten.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:44

Evelijn schreef:
Tja stoer/mooi zou altijd kunnen... maar daar zijn die dingen niet voor bedoeld.. dit is het eerste wat ik erbij denk en dan rijfoto met terugwerkend binnenhand... denk wel dat het leuk dier kan zijn... zou het er zeker niet om laten om te gaan kijken... maar zou wel even aandacht vragen of het niet een te enthousiast dier is.

Ben het met je eens hoor ;) Bedoelde alleen aan te geven dat foto's niet alles zeggen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:21

*knip*

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:30

@evelijn ik klikte eerst ook niet op de advertentie als de openingsfoto een springfoto was, maar kom daar nu op terug :-).
Merk dat het wel goed is om hier mee te lezen en veel advertenties te bekijken. Ik leer er veel van! Fijn jullie reacties!

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:57

listiglistje schreef:

De basis is juist waar ik ervaring mee heb, en kom je verder dan is dit er niet zo veel meer. Ga volgende week kijken bij een m2 merrie en ben nu al zenuwachtig, ben zo bang om af te gaan. Mensen willen een goed adres maar ben altijd bang dat als ze mij zien rijden ze denken, laat maar zitten aan haar verkopen we niks.... zo stom

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:03

Evelijn schreef:
Ik vind deze leuk coroosje http://link.marktplaats.nl/527032045
@Calypso, tja voor die prijs wordt ik nog achterdochtiger... kan hij niet zoveel omdat het lichamelijk niet lukt?

Heeft ie nou zon rare bult op de rug of zie ik dan echt spoken?

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:07

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:10

Gerjanne_s schreef:
De basis is juist waar ik ervaring mee heb, en kom je verder dan is dit er niet zo veel meer. Ga volgende week kijken bij een m2 merrie en ben nu al zenuwachtig, ben zo bang om af te gaan. Mensen willen een goed adres maar ben altijd bang dat als ze mij zien rijden ze denken, laat maar zitten aan haar verkopen we niks.... zo stom

Heel herkenbaar! Ik voelde me ook zo'n sukkeltje met proefrijden, omdat alles niet meteen werkt en omdat het niet meteen zo soepel gaat als bij de eigenaar. Allemaal logisch en verklaarbaar, ook vanwege de spanning die je (ik) vaak wel hebt met 1e x proefrijden.