Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:30

ik blijf er toch echt bij dat ik voor de slacht zou gaan.. ik wil gewoon niet het risico lopen dat mijn schat daar voor haar leven ligt te vechten terwijl het uiteindelijk gewoon afgelopen gaat zijn. Dat verdient ze niet. Het slachthuis lijkt heel luguber, maar dan is het wel het snelst voorbij, en zal met haar mee gaan tot het voorbij is. Als het niet voor 'steun' is, dan maar om de reden dat ik dus niet wil dat ze evt door de achterdeur weer doorverkocht wordt (wat je nog wel eens hoort!)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:33

Ook ik ben meegeweest op excursie naar van veen...

maar nogsteeds maak ik de keus op DAT moment....
op het moment dat het moet,... bepaal ik : slager of spuitje...

slacht is gewoon snellere eindweg... maar daar ben je waarschijnlijk niet in 10 minuten + de afspraak...
maar als het wel kan.. dan zeker... :)

spuitje kan gruwelijk misgaan.. al eens met eigen ogen gezien.. en geloof me. dat is geen pretje als je paard het hoofd vol bloed heeft omdattie wil opstaan maar het niet meer kan... en tevele adrenaline aanmaakt, waarop de veearts het alsnog moet afkappen...
is uiteindelijk ''goed'' afgelopen... paard is ingeslapen... maar met ene levenslustig paard... nóóit weer....
ook de veearts kan er niet altijd snel zijn... dus dat is dan een keuze die je moet maken...

maargoed, zo zijn er genoeg voor en tegens...

over frikadellen ? :D die lust ik wel, héérlijk!
Stukje paardenrookvlees? kan je mij blij mee maken :D

We eten toch ook koe en varken?? en die hebben het zééééér minder als onze paardjes....! :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:02

Maar wat ik me af vraag, gaat schieten dan altijd zo meteen de eerste goed als dat wij denken?

Ik ken dus een geval van niet.
Die persoon is er bij gebleven dus kan het weten.
De meeste mensen blijven er niet bij, maar zien het dier misschien later een keer van een sftand liggen.

Wat ik bedoel.
Met inslapen blijft de eigenaar er vaak bij, gaat het fout is het meteen duidelijk.
Met schieten wordt hij vaak toch op het laatste moment overhandigd aan de slager en zijn ze er zelf niet bij.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:05

wat is er mis gegaan dan?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:06

Het zal per slager verschillend zijn maar waar ik mij paard heb gebracht was het de trailer uit 5 meter lopen box in deur dicht pang en deur open en daar lag me ventje in een tijdsbestek van nog geen 5 min van de trailer afgaan totdat hij lag. Mocht er toen iets mis gegaan zijn dan had ik dat wel gezien lijkt mij?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:08

ze hebben 3 keer geschoten.
Groot paard draaide steeds hoofd weg.

Het duurde daar ook niet langer dan 5 minuten naar wat ik begrepen heb.
Maar het snel pang weg is er dan ook niet helemaal.

Ik ben niet tegen slacht, maar vraag me af of daar alles gewoon wel zo in kaart staat als bij inslapen.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:13

Ik denk dat het zowiezo moeilijker is omdat veel mensen denk ik weglopen bij het schieten zelf.
En bij het inslapen wat je al zei er tot laatste moment bij blijven

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:42

vorame : hoevaka gebeurt het (misgaan met slacht) in tegenstelling tot het misgaan met inslapen??
Alles kan fout gan...

en ik gok dat de slachter dan niet erg kundig was... dat pistool is zo snel dat ook met ene bewegend hoofd.. dit goed moet gaan... is het paard te druk, dan hoort een goede slachter imo NIET te schieten... maar het dier te kalmeren...

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:22

Ik heb tot nu toe nog geen goede ervaringen met inslapen.

Eerste maal een eigen paard, wist toen zelf nog niet beter en vertrouwde de dierenarts, die dan kalmeer middel opgespoten heeft, geen narcose en direct de dodelijke injectie - paardje heeft nog tegen de muren zitten opspringen

Vervolgens viermaal bij andere eigenaars - slechts eenmaal volgens het boekje - de andere keren telkens een onnodig lange doodstrijd van een halve minuut tot meerdere minuten waarbij duidelijk genarcoseerde paarden plots uit verdoving bijkwamen.

Was er altijd van overtuigd dat een volgende keer bij mij met de kogel ging zijn, ondertussen is het zo ver, voor een paardje die niet meer zonder afzien naar de slager vervoerd kan worden (ik ga er vanuit dat deze intelligente dieren bij aankomst weten dat ze niet op een wedstrijd of manege zijn aangekomen en dus onnodig mentaal afzien)

Alleen ben ik ondertussen verhuisd met open landschap rondom - dus veilig afschieten met zwaar geweer zit er niet meer in, licht geweer is de kans op verwonding ipv onmiddellijke doding te groot, zwaar geweer bestaat er kans dat de kogel erdoor vliegt en ergens verkeerd terecht komt (ben dus geen ervaren schutter om dit zelf met voldoende vertrouwen in mijn omgeving te doen), jagers moet je idd niet vragen, die riskeren zich de vragen liever niet

Waarom kan het niet zoals in de USA waar de kadaver ophaler de dieren indien gevraagd zelf afschiet.

Via buur boer morgen dan maar afspraak gemaakt met een koeienveearts die over slachtpin pistool beschikt - alleen klonk die veearts niet echt enthousiast - misschien wegens verschil in prijs dat hij kan aanrekenen? Enfin, we zullen morgen zien.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:33

Mijn paard is verzekerd en moet dus verplicht naar de slacht, maar zou het ook niet anders willen eerlijk gezegd. Van de week is er bij ons een paard afgemaakt en ligt vervolgens dagen op ontploffen naast de weg. Dat vind ik pas afschuwelijk en oneerbiedig naar mijn paard toe.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:37

Hou je ons op de hoogte patver? Ben erg benieuwd.

Ik ben het overigens hiermee niet eens:
Citaat:
(ik ga er vanuit dat deze intelligente dieren bij aankomst weten dat ze niet op een wedstrijd of manege zijn aangekomen en dus onnodig mentaal afzien)

Om te beginnen zijn paarden niet erg intelligent en verder zijn er ervaringen genoeg die vertellen dat paarden het niet doorhebben. (gedrag van het baasje daargelaten)

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:47

flugeltje schreef:
Mijn paard is verzekerd en moet dus verplicht naar de slacht, maar zou het ook niet anders willen eerlijk gezegd. Van de week is er bij ons een paard afgemaakt en ligt vervolgens dagen op ontploffen naast de weg. Dat vind ik pas afschuwelijk en oneerbiedig naar mijn paard toe.

Een zeil overleggen lijkt mij wel het minste wat je kan doen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:49

Als het inslapen niet accuut is kun je het natuurlijk ook andesom doen: eerst rendac bellen en aan de hand van hun route afmaken.
Zo hebben eigenaren het bij ons op stal gedaan. Rendac gaf aan dinsdagochtend langs te komen, dus maandagavond laat werd merrie afgemaakt.
Maar het is natuurlijk zo dat je niet altijd die keuze hebt.

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:53

Abeltje77 schreef:
Om te beginnen zijn paarden niet erg intelligent en verder zijn er ervaringen genoeg die vertellen dat paarden het niet doorhebben

Ik vrees dat dit een beetje van ras tot ras zal verschillen. Arabische volbloeden maak je dit zo wie zo niet wijs, die hebben direct door dat er iets niet pluis is. Mijn hengsten zijn bijvoorbeeld betere wakers dan mijn Duitse schepers.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:55

patver schreef:
flugeltje schreef:

Een zeil overleggen lijkt mij wel het minste wat je kan doen

Ja dat word ook altijd gedaan, maar dan weet je en zie je nog elke dag dat je paard daar ligt op te blazen, gadverderrie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:55

Wij willen heel graag dat paarden intelligent zijn. Maar dat valt allemaal wel mee. Als jij vol vertrouwen met je paard bij de slager naar binnenloopt, zal je paard echt geen problemen geven. Ze pikken meer op van het gedrag van hun baasje, dan dat ze nou zelf zo slim zijn dat ze kunnen bepalen waar ze zijn. En dat maakt echt niet uit of het nou een arabier of een belg is.

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:10

Ik kan je garanderen dat ze het weten, ik heb al eens een Arabiertje voor iemand naar het slachthuis getransporteerd (om zeker te zijn dat hij niet in de handel zou belanden). Dat ze bloed rieken is zeker geen fabeltje, stond al in paniek te blazen en rond te springen voor de ingang. Trouwens vroeger bij mijn ouders werden er al eens wat kippen of kalkoenen geslacht en dan moest je ook niet met een emmer slachtafval voorbij de paarden gaan zonder reactie te zien krijgen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:25

Mijn paard stond gisteren op de kliniek te grazen 2 meter naast een kadaver, nou hij gedroeg zijn eigen niet anders hoor, vaak is het idd het gedrag van de eigenaar waar ze het aan merken.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:28

Ik ga voor inslapen (spuitje dus)
Ik hbe hier een respectvoller idee bij.
klinkt volgens mij heel gek maar zo denk ik erover

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:30

Als hij in de kliniek staat, zal hij al wel diverse vreemde luchtjes zijn tegen gekomen. Enfin, whatever

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:31

ik weet niet hoe het bij de slacher gaat, ik had ook gehoort dat een paard ook een stroomschok kan krijgen ofzo

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:33

Laura232 schreef:
ik weet niet hoe het bij de slacher gaat, ik had ook gehoort dat een paard ook een stroomschok kan krijgen ofzo

Zoiets hoorde ik ook. weet er iemand hier meer over?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:56

Bij een goed slachthuis is de plaats waar het paard naartoe gaat zo zuiver gemaakt met schoonmaakmiddelen dat er geen spatje bloed van de vorige te bespeuren valt, laat staan te ruiken. Als paarden zo intelligent zijn dat ze zelfs iets kunnen weten wat ze nog nooit hebben gezien of meegemaakt-wat wel héél straf is, hoe intelligent je ook denkt dat ze zijn, helderziend zijn ze zéker niet-, is het wel heel raar dat meer dan 95% van de bokkers die een paard wat gewoon is op een ander terrein te komen ooit hebben weggebracht vertellen dat hij zo braaf volgde, zonder angst, hooguit gezonde nieuwsgierigheid.
Sommige paarden zijn enkel heel gevoelig voor de reacties van de eigenaar, maar als jij hysterisch gaat wezen bij het inslapen zal zo'n paard zich ook niet op zijn gemak voelen bij de DA. Ik ken veel paarden die volgens mij véél liever in een vreemde goed schoongemaakte stal binnekomen dan de geur van DA te ruiken. Mijn vorig paard kon de DA er zo uithalen, je moest eens zien wat voor verandering in haar karakter kwam als er een DA binnenkwam, dat was de enige die ze nièt kwam begroeten.

Maar als jij denkt dat jouw paard om welke reden dan ook gaat panikeren op een vreemd terrein en niet benauwd wordt van het zien van spuitjes en DA (mijn huidige paard kan het serieus geen r**t schelen wat er waar wordt ingestoken door wie :+ ) dan kan je imo nog voor inslapen kiezen, als je maar zeker weet dat de DA de juiste dosis toedient zodat de kans om vechten minimaal wordt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:10

nou bij mij op stal is eergister nog een pony in geslapen altands een poging tot.. maar ze kregen hem niet rustig en er is 4 keer een naald gebroken... uit eindelijk heb ik aan geboden hem naar het slachthuis te brengen en hebben ze dat gedaan.. mijn paard word dus echter wel naar van veen gebracht(ben niet met excursie mee geweest had dit graag gewild!!).
en over of ze dood kunnen ruiken dit kunnen zij zeker.. hoe weet een paard anders wanneer zijn veulen dood is?
het is echter zo dat ze niet een pas geslacht iets ruiken. ze ruiken het pas als het al wat langer dood is en het zich gaat ontbinden dat is na ongeveer 24 uur mits het paard nog intact is en niet bij een slager dus.:)
mijn paard loopt namelijk rustig over al lang maar toen er laatst een dood beest het hele weekend onder zo een bak lag ging ze helemaal flemen toen ze er maandag langs moest en keek ze heel schigtig naar dat ding..

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:33

@Japielover: een paard kan zich ook gaan hechten aan de geur van het dode veulen. Ik heb dat met eigen ogen gezien en meegemaakt dus of ze echt de geur van ontbinding met dood associeren geloof ik niet, Wel dat het vies ruikt... maar dat vind mijn merrie ook van mij als ik bijv. koffie heb gedronken.