Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:56

en aangezien de meeste mensen totaal niet doorhebben dat ze vooral op hand rijden, is het best gevaarlijk om zomaar bitloos te gaan rijden zonder voorbereiding, geleidelijke opbouw etc ;)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:56

Ik zou mijn paard niet meer onder controle kunnen houden :+ .
Dan hoed het voor mij dnek ik wel op :o .:P:P
Maar dat gebeurd tog niet:P

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:09

suleilitha schreef:
Net of zonder zadel zo gezond is voor je paard ;)

daarom ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:33

Als ik zie dat veel bitloosrijders daarna nog steeds op die voorhand blijven rijden zal het wat dat betreft met die overgang ook wel mee vallen.

Dat is trouwens iets wat mij ook op valt. Zal zo niet bedoeld zijn, maar als je bitloos rijd rij je ineens ook beter en weet je hoe het hoort als je de verhalen moet geloven. Maar die met bit rijden voornamelijk op de voorhand. (wat er zeker ook veel doen) Maar je rijstijl veranderd niet door dat bitloos, reed je daarvoor op de voorhand, dan rij je dat ook na de overstap op bitloos. En dan denk ik toch dat er meer bitruiters serieus dressuren en lessen in het meer van de voorhand af te rijden. En veel bitloos ruiters recreatief zonder les, daar zal dan toch het minst snel wat veranderen. Zonder les los je het namelijk niet op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:58

Ik vind het een beetje een flauwe en niets toevoegende reactie Kazary.
Zou wel erg makkelijk zijn als je ineens veel beter kan rijden na een overstap op bitloos ;) Zoals eerder gezegd in het topic zal een overstap voor veel mensen die op correcte wijze hun paard rijden weinig problemen opleveren.

Voor de geinteresseerden hierbij een link naar een artikel dat is geschreven naar aanleiding van een onderzoekje over verschil in hartslag, temperatuur en ademhaling tijdens een bit en bitloze mentocht.
http://www.bitloospaardrijden.info/mensport08_2008.pdf

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:07

Waarom flauw? Dat is wel wat je veel leest en hoort. Mensen met bitloos weten wat ze doen, daarom rijden ze bitloos. Die denken na over het rijden. Maar het zijn bijna allemaal voorheen bit rijders geweest.
Onder de bitrijders zijn veel voorhand rijders met te weinig op de zit, wat zeker ook zo is. Omschakelen is daarom moeilijk hebben we net gelezen.
Nou heel veel bitloos rijders hebben alleen maar een overstap gemaakt naar zonder bit, zonder andere manier van rijden. Die rijden dan net zo goed nog steeds te veel op de voorhand en te weinig met zit.
Het grappige is wel dat wat ik zeg flauw is, want ik kraak zogenaamd bitloos ruiters af, wat daar grappig aan is dat ik precies hetzelfde zeg over de bit ruiter, maar dan mag het wel.
Pas als je goed gaat lessen leer je beter te rijden en dan maakt het niet uit waarmee je rijdt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:14

Kazary waar lees jij al die reacties dan? Kom eens met voorbeelden van mensen die zeggen dat je beter bent als je bitloos rijdt! Wie heeft er gezegd dat er onder de bitrijders meer op de voorhand wordt gereden dan bitloos?

Ik vind het flauw omdat je mensen die bitloos rijden imo gigantisch over een kam scheert, daarnaast vind ik dat je de boel enorm opblaast waardoor er een negatieve sfeer komt te hangen in een topic waar mensen ergens op normale wijze zouden kunnen discussieren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:16

ik ga het artikel doorlezen, bedankt!

Daan, ik denk dat ik met 10 minuten zoeken hier op bokt heel wat voorbeelden naar boven kan halen, ik herken Kazary's ervaring maar al te goed.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:18

Ik vind dat het een beetje uit zijn verband getrokken wordt...
Maar ik ben erg benieuwd welke bitloze ruiters zulke opmerkingen maken!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:22

ik denk dat uniek best bitloos gereden kan worden :j
maar aan de hand wandelen gaat echt niet zonder bit :n
tja respect-kwestie of niet ik heb haar van veulen af aan, al bijna 10 jaar, een klein kind kan de was ermee doen, maar wandelen zonder bit werkt niet..... ach ja als dat dan het enige is zullen we maar denken :D

maar het rijden gaat al jaren prima op een dubbel gebroken watertrens, we rijden met een vriendelijke hand, dus waarom overgaan op bitloos als het goed gaat zo?!

vergeet niet dat bitloos weer veel druk uit oefent op de neus/nek

met beide manieren hoort verantwoord mee omgegaan te worden...

helaas zie je bij optomingen met bit dat de neusriemen te strak aangesnoerd worden en er vaak te veel met de hand gedaan wordt! als deze mensen bitloos gaan rijden, of eens de teugels aan de neusriem vast zouden maken zouden ze al een wereld van verschil merken aan hun paard!

heel veel mensen zeggen als ze op bitloos over zijn gestapt 'zo mijn paard liep opeens super fijn, geen geschud geen geren etc'
dit komt echter enkel en alleen doordat de ruiterhand vaak te veel doet ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:30

kazary schreef:
Als ik zie dat veel bitloosrijders daarna nog steeds op die voorhand blijven rijden zal het wat dat betreft met die overgang ook wel mee vallen.

Ga eens kijken bij iemand als Marijke de Jong, Florien de Graaf en bij opperridder Bent Branderup. Die beleren gewoon bitloos. Alle aandacht voor het paard en zijn houding. Op het moment dat zij beginnen met een bit hebben ze het bit eigenlijk niet eens nodig.

Al met al lees ik een hoop gebler, populair taalgebruik en vastgeroeste meningen. Het voordeel van bitgebruik (voor het paard, want daar gaat het nu om) kan eigenlijk niemand uitleggen, als vinden een aantal personen waarschijnlijk van wel. Vandaar dat ik er vandaag geen aandacht meer aan wil besteden. :evaw:

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:35

En nu namen van de gemiddelde ruiter?
Die hebben de kunde niet met bit en ook niet zonder bit.
Vastgeroeste meningen? Ik zie veel mensen voorbij komen die ook bitloos rijden, maar niet perse tegen een bit zijn. Juist alleen maaar tegen iets zijn is vast geroest.

Daan, ga zelf maar eens zoeken. Dan kom je vol op reacties tegen dat mensen vinden dat bitrijders lomp rijden, op de voorhand rijden, niet naar hun paard luisteren en al dat soort dingen meer.
Aangezien de meeste bitloze ruiter eerst bit ruiters zijn geweest kun je die soort uitingen ook over hen doen, maar dat mag niet. Want veel rijden gewoon precies hetzelfde door. Dus is er niets veranderd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:41

Kazary jij bent degene die zo hoog van de toren blaast maar vervolgens kun je mij niet vertellen wie de mensen zijn waar jij het over hebt :? Stop dan alsjebelieft met iedere bitloze ruiter over een kam te scheren, want dat lijkt mij niet terecht.

Ik ben inderdaad ook gewoon hetzelfde doorgegaan na mijn overstap naar bitloos. Ik ben me door de overtap wel nog bewuster geworden van wat je allemaal met je zit en been kunt doen en hoe weinig je eigelijk met je hand hoeft te regelen als je op de juiste wijze bezig bent. De overstap naar bitloos bevestigde voor mij dat ik al op de goede weg zat. We zijn gewoon verder gegaan met ontwikkelen, alleen nu zonder bit in de mond van mijn paard, waarvan ik de overtuiging heb dat het prettiger is voor haar.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:46

Zou voor mij niks uitmaken, mijn paard is zowel met als zonder bit te rijden. Ik merkte inderdaad ook vrijwel niks van de overstap (mijn zusje rijdt hem nu met bit, en ik zonder). De mensen die melden dat ze hun paard zonder bit niet meer onder controle kunnen houden, moeten dvolgens mij toch eens na gaan denken over hun manier van rijden. Ik heb het niet over dressuuroefeningen enzo, maar als je echt je bit nodig hebt (en dus blijkbaar ook kracht erop zetten) om je paard bij je te kunnen houden, is er volgens mij iets mis in de communicatie.

Een bit is geen echte rem, het is net als bij de andere hulpen een middel om je paard wat te vragen, dwingen kan niet. Als je paard er vandoor gaat, en echt weg wil, maakt het echt niet meer uit of er wel of geen bit in zit, dan gaat hij toch wel. Als je paard gewoon goed naar je luistert (op lichte hulpen), kun je ook makkelijk bitloos rijden. Een paard hoort in mijn ogen al op zit- en eventueel stemhulpen te stoppen, daarna pak je de teugels er pas bij om te remmen.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 24-02-09 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:48

Meisje, ik rij zelf ook bitloos. Maar niet alleen maar, ik rij ook met bit.
Dus dan scheer ik mezelf ook over 1 kam?
Ik blaas niet hoog van de toren, ik constateer iets. (Lielle blijkbaar ook)
Als jij dan bewijzen wilt ga je toch lekker zelf terug zoeken. Ik weet dat het er staat. Maar ik ga er geen enrgie instoppen van iets wat ik heb gelezen.

Ik ben overgestapt en heb er geen donder van gemerkt. Wel heb ik altijd les gehad in het zonder hand rijden. Rijden met de handen naast je lichaam. Zitles op die manier aan de longe. Maar later ook zo dressuren en springen. Knoop in de teugel en rijden maar. Maar dat is geloof ik ouderwetse les. :)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:51

Leuk bitloos krijgen we van die mooie "hakke ze maar door hoofdstellen" paarden die daar op gereden worden zijn vaak erg blij met een gebroken neusbeen, want wat doe je als je buiten rijdt en je paard schrikt van een wegpiraat...... juist achteroverzitten en aan de teugel hangen en hopen dat ie ooit gaat stoppen zoniet nog meer kracht zetten en ......
Vindt bitloos rijden niet erg maar doe het wel in een bak en niet op de weg voorzie heel veel ellende helaas..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:53

Als je er geen energie in wilt stoppen moet je dus ook niet zo stellig iets beweren wat je vervolgens niet wilt onderbouwen, meisje.

Zitlessen zijn altijd goed, ook voor ruiters die al verder gevorderd zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:57

macke schreef:
Leuk bitloos krijgen we van die mooie "hakke ze maar door hoofdstellen" paarden die daar op gereden worden zijn vaak erg blij met een gebroken neusbeen, want wat doe je als je buiten rijdt en je paard schrikt van een wegpiraat...... juist achteroverzitten en aan de teugel hangen en hopen dat ie ooit gaat stoppen zoniet nog meer kracht zetten en ......
Vindt bitloos rijden niet erg maar doe het wel in een bak en niet op de weg voorzie heel veel ellende helaas..

Aan de teugels gaan hangen als je paard ervandoor gaat heeft sowieso geen zin, met of zonder bit... Daar heeft je paard alleen maar steun aan. En als je neusriem op de juiste plek zit, breekt het neusbeen niet, in tegenstelling tot mondhoeken die wel makkelijk uitscheuren bij een bit, en verwondingen aan de lagen en de rest van de mond door het trekken, maar ja dat zie je niet aan de buitenkant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:58

macke ik ga niet achterover zitten en aan de teugels hangen als die er van door gaat hoor :+ Arm mondje zeg :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:02

laura1986 schreef:
Ga eens kijken bij iemand als Marijke de Jong, Florien de Graaf en bij opperridder Bent Branderup. Die beleren gewoon bitloos. Alle aandacht voor het paard en zijn houding. Op het moment dat zij beginnen met een bit hebben ze het bit eigenlijk niet eens nodig.

Al met al lees ik een hoop gebler, populair taalgebruik en vastgeroeste meningen. Het voordeel van bitgebruik (voor het paard, want daar gaat het nu om) kan eigenlijk niemand uitleggen, als vinden een aantal personen waarschijnlijk van wel. Vandaar dat ik er vandaag geen aandacht meer aan wil besteden. :evaw:

het voordeel van bit?
Dat (en nu neem ik even mijn dieren in gedachte) ze zich niet hoeven lopen op te vreten over die druk op hun neus gezien twee van de drie daar niet tegen kunnen, dat ze zich helemaal prima voelen met een bitje. Ze er zelfs naar happen! En nu komt de "ja da's gewoonte" onzin. Mijn merrie die vijf jaar lang op weide stond voor ze bij mij kwam omdat ze haar simpelweg fout aangepakt hadden, hapte de eerste keer dat ik haar het hoofdstel weer aan deed (ik herhaal: ze had dat hoofdstel al 5 jaar niet meer gezien!) hapte gretig naar het bit! Dus als je dan perse zo pro bitloos wil zijn, begin dan zelf maar eens om met degelijk onderbouwde argumenten te komen. Want "geen druk" is ook al lang weerlegd, waarempel door een bitloze ruiter! :+ Ademhaling gebeurt niet door de mond en de plek waar het bit zit, zitten geen tanden dus ook de mond kan toe. (open mond word niet echt geapprecieerd)

En dat zijn zo wat de enige argumenten die ik tot nog toe gehoord heb. Dus heb je ook nog onderbouwde en wetenschappelijk bewezen argumenten off?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:23

Ik heb toevallig net een dvd van marijke de jong bekeken.
En er zijn een paar dingen die mij opvallen.
Recht maken door het paard schouder binnenwaarts te laten lopen snap ik. Je maakt het binnen achterbeen sterker. Maar je kunt ook de eruit lopende achterhand corrigeren door het paard recht te maken en de achterhand terug te zetten.

Of je dat nu met bit of zonder bit doet. Het principe is anders. In de praktijk zie ik geen schouder binnenwaarts, maar schouder eruit.

En eerllijk gezegd zag ik bij 2 paarden in het voorbeeld onregelmatig lopende paarden. En bij 1 heel erg de schouder eruit gereden worden (en dat was geen schouder binnenwaarts, alleen de hals boog, niet het lijf).

Dus los van met of zonder bit, heb ik tenminste vraagtekens bij de methode, alhoewel ik snap wat ze wil bereiken en hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

volgens mij vergeten veel mensen ook de wolfkiesjes, ook die kunnen zo zitten dat ze niet eens opvallen door de ta. Of niet goed doorgekomen zijn! En de wortels van deze kiesjes, waar zitten die? Juist waar t bit zit!

En dat een paard meer op de voorhand loopt bitloos is echt de grootste kolder! Dat ligt echt aan hoe je rijd hoor :P
Mijn paard liep met en zonder bit op de voorhand ( nual minder omdat we trainen en les krijgen :P ) Dat heeft niks met een bit te maken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

volgens mij zegt kazary dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:54

volgens mij wel :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:55

kazary schreef:
Waarom flauw? Dat is wel wat je veel leest en hoort. Mensen met bitloos weten wat ze doen, daarom rijden ze bitloos. Die denken na over het rijden. Maar het zijn bijna allemaal voorheen bit rijders geweest.
Onder de bitrijders zijn veel voorhand rijders met te weinig op de zit, wat zeker ook zo is. Omschakelen is daarom moeilijk hebben we net gelezen.
Nou heel veel bitloos rijders hebben alleen maar een overstap gemaakt naar zonder bit, zonder andere manier van rijden. Die rijden dan net zo goed nog steeds te veel op de voorhand en te weinig met zit
.
Het grappige is wel dat wat ik zeg flauw is, want ik kraak zogenaamd bitloos ruiters af, wat daar grappig aan is dat ik precies hetzelfde zeg over de bit ruiter, maar dan mag het wel.
Pas als je goed gaat lessen leer je beter te rijden en dan maakt het niet uit waarmee je rijdt.

beter lezen dan ;)