Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:12

Ik zou zeggen maak een stappenplan en spreek een tijdslimiet af met jezelf, bijvoorbeeld ik probeer nog een half jaar/ jaar dit of dat en kijk hoe dat gaat. Als er dan vooruitgang in zit dan kun je er misschien mee verder en zo niet dan heb je je antwoord. :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:16

Dat klinkt wel anders. Ik denk dat het in dat geval toch wellicht een kwestie zou kunnen zijn van aan elkaar wennen. Hij kan ook een stukje missen in de opvoeding. Wat hij bij zn vorige eigenaar mocht, mag hij misschien van jou weer niet. Dat kan in het begin best tot dit soort acties leiden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:21

Hij was alles behalve opgevoed :=
Hij duwde je in het begin gewoon omver met z'n hoofd en was heel erg gericht op eten, dat is er gelukkig al uit. Hij blijft nu netjes staan met poetsen en opzadelen. Hij probeert ook als hij jeuk heeft je uit het zadel te trekken want dat zal hij ook wel gemogen hebben. Dat begint gelukkig langzaam eruit te gaan.

Elisa, dankjewel, misschien moet ik dat maar gewoon doen inderdaad ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:45

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Voor verlatingsangst werkt een gedragstherapeut erg goed. Naast dat het een medische oorzaak kan hebben. Wij hebben er 1 bijgehaald na verhuizing en paard die gewoon gevaarlijk werd. Nu kan ik gewoon alleen rijden en is er maar 1 keer in de zoveel tijd wat paniek, maar geen gevaarlijke situaties meer.

Zulke dingen moet je niet zelf proberen op te lossen, zeker niet als je er geen ervaring in hebt. En voor de gemiddelde instructeur is het ook een vreemd iets.

Ik vroeg niet om tips voor de verlatingsangst. Daar wordt al volop aan gewerkt. Ik wilde alleen Tarzan laten weten dat ik snap wat ze doormaakt, omdat mijn dochter iets vergelijkbaars heeft nu.
Ik had nog willen toevoegen dat je, naast geen zin in weer zo'n frustrerende zoektocht, ook gewoon hecht aan je paard en die niet zomaar weg doet :)

Zo, sorry hoor dat ik er ervaring mee heb en wil helpen. Hetzelfde als jij dus doet :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-08-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:48

_Tarzan schreef:
Elisa, ik ben er gelukkig pas 1 keer naast beland en dat was de eerste keer dat ik ging rijden nadat ik hem had opgehaald :Y)

Babootje, hij is 7 en al zo'n 2 jaar onder het zadel, waarvan bij de vorige eigenaren alleen maar buiten gereden en door kinderen gereden, dus je zou verwachten dat hij wel wat gezien zou hebben :=
Kijkerig is ook niet erg, sensibel ook niet, maar onverwacht wegrennen wel. Mijn Spanjaard is sensibel, kan mega nerveus worden maar blijft ten alle tijden bij je en zal het niet op een rennen zetten. Rambo, degene waar het over gaat is niet zo sensibel, zo komt hij echt over als een koele kikker, werkt gigantisch goed mee maar vindt hij iets eng is zijn complete focus weg en als hij schrikt zet hij het op een lopen voordat jij doorhebt dat er uberhaupt iets gebeurd :=
Hij laat zich wel gewoon braaf corrigeren tijdens zijn wegrennen, zodra je zelf doorhebt wat er is kun je hem gewoon terugpakken. Hij is verder ook heel fijn aan het been en heel fijn op zit te rijden. Hiervoor is hij ook in training geweest wat hij dus goed opgepakt heeft. Er is wel iemand op stal die handig is, misschien eens vragen of ze zou kunnen/willen helpen!

Ruitje en elisa, ik ben het met jullie beiden eens! Ik wil ergens ook niet opgeven en het nog tijd geven maar ergens knaagt het wel dat we geen match zijn op dit moment ..

Maar vergeet ook niet dat je met jouw Spanjaard ook problemen had he? Dat is goed gekomen door keihard werken, maar heb je ook deze twijfels over gehad en daar had je toen nooit van durven zeggen dat je hem als voorbeeld zou nemen toch? :D
Ik hoop dus voor jullie dat je met deze dezelfde weg kan afleggen! En als dat niet lukt dan is dat heel jammer idd, maar het kan helaas gebeuren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:05

ruitje schreef:
Eens.

Aan de andere kant zie ik ook mensen honderden of duizenden euro's uitgeven, 10 keer van instructeur, voer, stal en zadel wisselen terwijl ik denk: dat word m nooit. Verkoop deze en koop een makke.

Maarja, het is altijd de vraag bij welke van de 2 je hoort he. Heb je dan te vroeg opgegeven of ben je te lang door gegaan :+

Uit eigen ervaring: met de eerste die je treft waarmee je geen match bent ga je te lang door. In mijn geval zeker 2 jaar. Maar dan wel excl. het "honderden of duizenden euro's uitgeven, 10 keer van instructeur, voer, stal en zadel wisselen". Ik vond het gewoon heel erg moeilijk om te erkennen dat het leuke 2-jarige dier wat ik had gekocht uitgegroeid was tot teveel paard voor mij. En je hoopt toch dat met training en het volwassen en stabiel worden het gaat verbeteren.

Maar eenmaal dat proces doorgemaakt te hebben was het bij de 2e al veel makkelijker om te beslissen dat ik er niet gelukkig van zou worden en dat verkopen de beste keuze was.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:08

MyWishMax, Klopt helemaal! Daarom nu ook bewust gezocht naar een waarbij ik niet weer het hele circus hoefde te doorlopen :')

Fuego had ik als iemand die dag dat ik hem te koop heb gezet was gekomen ook daadwerkelijk weg geweest. Ik was gewoon echt enorm bang geworden voor hem. Voor Rambo ben ik niet bang, alleen dat het met rijden gewoon niet klikt (op dit moment).

Daarom knaagt het ook zo enorm en wil ik ergens ook helemaal niet opgeven!

Roodvos, met de eerste dus al meegemaakt, een jaar keihard aan mijzelf en ons gewerkt en een echt team geworden en stond hij een half jaar daarna accuut op pensioen helaas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:11

Ik snap het hoor! Het is wel echt gewoon balen... Maar dan is het idd wel net weer anders, het zou misschien fijn geweest zijn als je hiermee hetzelfde probleem zou hebben, als je begrijpt wat ik bedoel? Maar niet onverstandig om dan idd rond te kijken. Ook al snap ik dat je niet wil opgeven, gewoon zorgeloos rijden zou eindelijk wel eens fijn zijn...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:32

Ja precies, snap helemaal wat je bedoeld, maar deze is echt dag en nacht verschil met Fuego helaas haha!
Daarom vind ik sensibel ok niet erg, Fuego kon heel veel spanning opbouwen maar daarmee gebeurde gewoon niks, ja hij liep misschien wat harder maar zou niet onder je uit gaan of wat dan ook. Moeilijk hoor zo'n omschakeling weer!

Ook een keer met Fuego voor de 2e keer in de grote binnenbak toen gereden op de stal waar ik dan heen ging om te rijden, waren ze 'nt springen, hij vond het doodeng en werd er spaans benauwd van, maar meer dan onder mij wat huppelen deed hij niet. Dat vind ik dan zo fijn aan de (meeste) sensibele paarden, die blijven hoe dan ook bij je.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:13

*\%/* goedgekeurd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:22

Gefeliciteerd Marjan!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:34

Gefeliciteerd Marjan. Fijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:35

Gefeliciteerd Marjan!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:50

Fijn Marjan

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:52

Gefeliciteerd Marjan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:57

Gefeliciteerd Marjan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:05

Ooooh Marjan wat fijn!!! Gefeliciteerd!!! *\o/*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:06

Nice! Ben benieuwd hoe het paard over een paar weken is. Vind haar een aansprekend type :D

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:19

Gefeliciteerd en veel geluk en plezier samen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:25

Dank jullie! Helemaal blij :D

Afbeelding
Afbeelding

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:31

MarjanB schreef:
Dank jullie! Helemaal blij :D

[ [url=m/XWEwiR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BvaFmt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd, heel veel plezier & geluk gewenst!

Wat een leuk ontvangstcomité, ook die katjes op de boomstam

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:34

Ooooh leuk dat witte kinnetje. En witte benen. Heeft die van ons ook

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:38

Gefeliciteerd Marjan, veel geluk en plezier samen. Ze is je heel dankbaar denk ik <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:39

Gefeliciteerd! Hoe vonden de dames haar?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 18:45

Ja t is echt een knappe ook :D

Springen gefokt zambesi x Alaska super braaf en relaxt dier. En dat voor ruim onder mijn budget. Ook röntgen goed

Heb ze nog ff apart staan en kaat brult heel hard :') koningin is het