[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:06

Yelly schreef:
Die van mij is nu 3 en rond de 1.60 meter, er zullen nog wel wat centimeters bijkomen, gok ik ;)

Daarnaast mag ik al geruime tijd niet meer bij de pony's starten, haha :D Ik vind dat inmeten sowieso wat flauw, als je bij de pony's wil starten, koop dan een beestje wat duidelijk in de ponymaat valt, denk ik dan ;)

Ik was hier toevallig achter gekomen. Ik kocht een pony/paard om lekker recreatief mee te rijden, zocht niet op paard en niet op pony, alleen op karakter en kleur. Dat ik naar 2 jaar wilde gaan starten was zeker niet gepland. Ik keurig meten (februari) 1.52 nou dik een pony en gestart. B+5. In mei moeten ze officieel gemeten worden en toen was hij ineens 1.57 (zelfde meter).(paard was toen 8, dus laatste jaar naar de meter) Toen vroeg hij aan mij wil je een pony of een paard.. ik zij nou 4 maanden geleden was hij een pony. Nu staat hij dus 1.56.5 op papier, en toen ik hem in april verkocht is hij gemeten op 1.59.

Soms ga je hier dus niet op zoeken...

Nessie

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:09

Ik ben 21 dus tussen de pony's starten wordt het sowieso niet, daarom kijk ik ook niet naar de paar cm, als het plaatje maar klopt met mij erop. Met Goldy (D) start ik ook tussen de paarden.

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:10

Nessie schreef:
Ik ben 21 dus tussen de pony's starten wordt het sowieso niet, daarom kijk ik ook niet naar de paar cm, als het plaatje maar klopt met mij erop. Met Goldy (D) start ik ook tussen de paarden.

Gaat ook prima! :o

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:11

Zo, wat een groot verschil dan, Amorbeertje! Wilde je hem als pony laten registreren in verband met de verkoop?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:13

Marieke1495 schreef:
Leuk paard Pletje! :D

Als ik een lijst met paarden krijg, merk ik dat ik vooral de grote (!) pony's hiertussen leuk vind. Herkennen sommigen dit? Ik vind paarden ook best mooi hoor, maar zo aanspreken als die pony's doen ze me niet..
En wat is jullie ervaring om met een pony tussen de paarden te rijden?

Ach, ik zoek rustig door :D

Ik heb jaren met pony's, ook kleine d-tjes tussen de paarden gereden. :j
Geen probleem. Als het allemaal een beetje klopt, kom je ook gerust aan je punten. (en je valt tenminste een beetje op, zeker als je ook nog eentje hebt met een niet veel voorkomend kleurtje tussen de paarden. :)) Hoef je geen helemaal geen Totilas voor te hebben :P)
Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ik afgerekend werd op het feit dat ik met een pony in de ring kwam, dus dat dat vaak zou gebeuren is ook onzin. Als je de pony's leuker vind, zou ik zeggen gewoon doen! :j Rijden blijft voor de meesten onder ons toch nog altijd een hobby en dat hoort leuk te zijn. Ik zou alleen geen c-tje kopen als je 1.80 bent ofzo :+

Dier van Suelza spreekt me wel aan :j Wbt het hoog opgeleide, ik weet hoe Suelza met haar paarden omgaat en wat voor kennis ze heeft op gebied van jonge paarden, dus ik zal er niet snel over in zitten dat dit dier overvraagd is oid.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:14

Met springen is het met zo'n 'uk' wel iets lastiger in de afstanden. (Maar Goldy red zich er wel uit :+ (Vooral niet teveel mee bemoeien bij haar in parcours).

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:23

Ik zit hier wel eens mee te lezen, en sommige heb ik een reaktie gestuurd.Maar ik vraag me af of mensen die een paard te koop hebben staan het wel goed vinden dat jullie hier uitgebreid over praten en een menig geven incl de link waar het paard staat met foto. Iemand had een vraag over een jansen van de hout paard en daar ging een slotje op met de tekst
Het is niet toegestaan om informatie te vragen over paarden die niet van je zelf zijn. Hier dus een slotje.

Dit topic is daar dus wel voor en mag je vragen en plaatsen wat je wilt? hebben jullie daar nog geen last van gehad van mods dat je iets niet mag?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:26

meredith waarom zouden we daar last van hebben? Ervaringen uit de eerste hand en als je bij een paard bent wezen kijken en je geeft hier je mening erover wat is daar mis mee, mits je het genuanceerd brengt natuurlijk.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:35

Goos_Horses schreef:
Leuk dier Suelza, al vind ik het persoonlijk weer jammer dat ze toch weer redelijk hoog is opgeleid voor haar leeftijd.

Serieus?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:36

Kaja ja dat meen ik serieus.
Persoonlijk vind ik dat een 6 jarige nog niet opgeleid hoord/ hoeft te zijn t/m Z niveau

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:44

Goos_Horses schreef:
Kaja ja dat meen ik serieus.
Persoonlijk vind ik dat een 6 jarige nog niet opgeleid hoord/ hoeft te zijn t/m Z niveau

Alhoewel dat afhankelijk is van meerdere factoren, wat moet je dan met je dier doen?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:47

en dier gewoon de tijd geven en al zal het paard dingen snel oppakken, dan nog kan je als ruiter zijnde zelf de rem erop houden.

en nee ik vind het niet afhankelijk van meerdere factoren een 6 jarige is nagenoeg nog een puppy dat het ene paard geestelijk verder is als de ander wil niet zeggen dat het dan maar geschoold moet worden tot dusdanig niveau

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:49

Yelly schreef:
Zo, wat een groot verschil dan, Amorbeertje! Wilde je hem als pony laten registreren in verband met de verkoop?

Toen was dat nog helemaal in geen issue het was meer dat ik al gestart was met winst en dat ik dan ineens bij de paarden moest starten met 17. Ik heb hem verkocht met 11- jarige leeftijd aan iemand die blij was dat hij officieel 1.59 is en dus paard!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:51

Goos_Horses schreef:
en dier gewoon de tijd geven en al zal het paard dingen snel oppakken, dan nog kan je als ruiter zijnde zelf de rem erop houden.

en nee ik vind het niet afhankelijk van meerdere factoren een 6 jarige is nagenoeg nog een puppy dat het ene paard geestelijk verder is als de ander wil niet zeggen dat het dan maar geschoold moet worden tot dusdanig niveau

Dan verschillen we hierin van mening. Geen probleem uiteraard, maar nogmaals wat doe je dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:53

Ik ben het er wel mee eens, Goos, als ik een paard voor iemand zoek, dan is dat ook iets waar ik naar kijk, heb liever dat er de tijd is genomen om alles aan te leren, en dat ze dan dus liever wat later in het Z zitten. Maar pony waar het over gaat loopt toch niet officieel Z? Dat vind ik namelijk ook een groot verschil, op wedstrijden dat niveau lopen hecht ik meer waarde aan.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:56

CM als ze op wedstrijden het niveau lopen is nog weer wat anders, maar zijn genoeg mensen die direct Z mogen starten en dus graag zo'n dier willen hebben hups paard kent de oefeningen dus we kunnen in principe direct op concours na het aankopen (heel zwart wit gezien uiteraard).

pas op de plek is wat je dan doet, dagje extra aan de longe i.p.v. dag extra het bos in/ buitenrijden
Zijn tal van dingen om te kunnen doen buiten de standaard dressuur training.

niet elke training hoeft een oefening gerichte training te zijn. Er worden hier dagelijks tig paarden gereden en echt neit allemaal elke dag strak in het gereel zitten ook gewoon los werk dagen tussen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:58

Helemaal mee eens, ik rijd twee paarden voor de wedstrijden, een in het L2 , en een in het Z1, maar ik zorg dat ik een goede balans houdt tussen zware en ontspannen trainingen.
Heb vaak genoeg overwerkte paarden gezien, dus dat gaat mij niet gebeuren.

Plus elke twee weken verplicht een bosrit.
Ook met mijn lespaarden, zo houd je ze lekker fris in het hoofd.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:00

Ik ben net 18, maar start dus wel tussen de paarden. Met mijn 165 zal ik denk ik niet erg raar staan op eentje van 155.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:05

Ik overwerk niets, heb ze één (soms twee maal) in de week aan de longe en ze hebben sowieso elke week een rustdag. Allemaal fris in het koppie én ook nog elke dag in de paddock/wei.
Als je een beetje een handige ruiter bent, eerlijk tegenover je dier en je dier zit goed in elkaar zie ik geen probleem hoor. Die oefeningen komen spelenderwijs..... :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:07

Alle paarden moeten hier ongeacht leeftijd minimaal 1 maal per 2 week het bos in/ buitenrit. het liefst 1 maal per week maar dat laat het weer/ tijd niet altijd toe.
Gemiddeld worden ze hier maar 2 keer oefening gericht getraind en in de meeste gevallen is het puur voor de bevestiging. minimaal 1 dag vrij (dit is wel redelijk leeftijds afhankelijk alles tot 6/ 7 jaar heeft minstens 2 rustdagen) 1 a 2 dag aan de longe en eens in de 2 week een sprongetje.

Overwerkte paarden zijn een ramp en heb ze toen ik nog puur corrigeerde vaak genoeg gehad, je hebt ze op de rit eigenaar veranderd de instelling niet en hups paard staat er binnen 6 mnd weer.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:08

ikke schreef:
Nessie schreef:
Ik heb dat ook hoor, nu kijk ik naar een paardgefokte welke ook nog kan uitgroeien naar een klein paard. Maar pony's spreken mij vaker aan dan (grote) paarden.

Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een F- of G-pony..... :D

Om hier nog even op terug te komen, dit klinkt echt raar haha F of G pony :D

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:22

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:36

Het valt me wel op dat er best veel kleine Spielbergjes zijn,mdie ik tot nu toe heb gezien waren allemaal rond de 1.60

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:44

UltimOo schreef:
Het valt me wel op dat er best veel kleine Spielbergjes zijn,mdie ik tot nu toe heb gezien waren allemaal rond de 1.60

Wij hadden er een 3 jarige van die was 1.76 . Vind het vooral draken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:07