Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Ik las dat China een heel revolutie heb qua paardrijden, dus er komt een enorme belangstelling vanuit hun kant voor paarden. Dat zou misschien de markt kunnen veranderen ook.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Voor top sportpaarden zal de markt wel goed blijven. Die markt is beperkt en internationaal, daardoor niet heel erg aan de conjunctuur onderhevig.

Maar voor het segment tot en met Z, verwacht ik toch een meer permanente daling zeker als de economie verslechterd. Zelfs met een krimp in de fokkerij.
Het goedkopere aanbod uit anderen landen zorgt ervoor dat er wel voldoende aanbod blijft.

Voor de korte termijn daalt het zeker en volgens mij hard ook. Ik zie opeens heel veel leuke E pony’s voorbij komen waarvan de prijs soms meerdere keren verlaagd wordt. (En nee dat zijn geen import paarden)
Haflingers gaan ook al een tijd lang niet lekker in prijs en zo zijn er meer rassen.
IJslanders lijken het nog leuk te doen, maar die markt wordt overspoeld met aanbod uit IJsland en andere landen, de vraag is dus hoelang dat nog goed gaat.
Freibergers worden steeds vaker aangeboden op de reguliere kanalen zoals MP en lijken over hun top te zijn.

Stallingen zullen de komende jaren nog duurder worden evenals het voer, de smid, de DA.

En het zal dus weer worden zoals de fokker vroeger al zei… een hobby kost nu eenmaal geld.
De hobbyfokker zal er wel blijven maar zal gewoon geen of nauwelijks winst maken met z’n product, de gedroomde uitschieter daar gelaten

Instructie verwacht ik dat dit qua prijs ook weer normaliseert. Die prijzen zijn de laatste jaren berekend op het gewenste inkomen van de instructeur, waarbij er geen link maar was naar kunnen of opleiding.
Daar zie ik bij ons op stal dat er al flink op bezuinigd wordt. Dat is zo ongeveer de eerste kostenpost die aangepakt wordt.
Daarna de smid.. onder het mom van m’n paard heeft harde hoeven (met alle ellende van dien helaas). Bij smeden is er een personeels tekort omdat niemand dat zware werk wilt doen waardoor die prijzen desondanks zullen stijgen.

Kortom: ik voorzie dat het van een verkopersmarkt wijzigt naar een kopersmarkt.. in elk geval de komende jaren.

En dan speelt op de lange termijn wellicht ook nog de vraag of het nog wel ethisch is om op een paard te gaan zitten. Als dat gebeurt zakt de markt alleen nog maar verder weg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Ik zie het echt nog steeds heel anders. En kan me niet vinden in je verhaal. Halflingers zijn nog steeds gigantisch 'duur' ( even tussen haakjes want was is duur).

Shetten die zelfs op de markt verkocht raken voor 1000 euro en meer

Welsh en d ponys lijkt nu wat vast te hangen qua verkoop, maar de prijs blijft toch wel stabiel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Het zal altijd dalen en weer stijgen. Maar voor t geld waar ik vroegah een leuk jong paard kocht, koop je er nog steeds geen 1. De prijzen zijn en zullen dus niet zo ver zakken.

Handelsmen zegt ook altijd te blijven kopen in slechte tijden, de goede komen echt wel weer. Ook tot en met de Z paarden. Maar moet je t wel je kunnen veroorloven.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Als zoekende vind ik de prijzen van de sport pony's echt aan de flinke kant. Onder de 15K is er niet veel te vinden met wat ervaring en onder de 14jr. Voor mijn gevoel komt er nu iets meer aanbod maar sommige verwachtingen van verkopers zijn ook bizar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Moet je ook kijken wat t kost om er te komen :+

De leermeesters houden altijd hun waarde wel

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Andersom vind ik het ook wel hoor... Kopers hebben ook behoorlijk wat noten op de zang.

Kwaliteit en opleiding kost wat. Al heb ik de afgelopen weken ook wel pony's voorbij zien komen die wel de prijs hadden maar niet de kwaliteit :x

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

Je hebt ook maar 1 gek nodig met voldoende geld die de pony alleen maar 'mooi' vind en dan ondanks de rest toch koopt. Soms heb je dat geluk _O-

Vind dat nog wel veel zichtbaar mrt de beginnende paardenhouders. Maar he, leuk voor de verkoper. Gaat niet altijd goed voor de kopers maar goed _O-

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Ik heb afgelopen weken ook wel wat vraagprijzen en filmpjes opgevraagd van dieren die al wat langer te koop stonden. Dat ik als ik die dan in combinatie met elkaar zag ik ook wel snapte waarom een dier al langer in de verkoop stond.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Soms zijn de foto's bij de advertentie heel professioneel, maar valt de pony/paard in het echt tegen.
En soms zijn het wat onhandige foto's en valt het heel erg mee.
Of het lijkt dat je naast de pony ook de oude eigenaar erbij krijgt met een hele lange gebruiksaanwijzing van het dier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

ynskek schreef:
Ik heb afgelopen weken ook wel wat vraagprijzen en filmpjes opgevraagd van dieren die al wat langer te koop stonden. Dat ik als ik die dan in combinatie met elkaar zag ik ook wel snapte waarom een dier al langer in de verkoop stond.

En wat gebeurt er als je vervolgens de helft biedt?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Iedereen kijkt natuurlijk vanuit z’n eigen perspectief.

Mijn profiel: een gezond & nuchter paard. Braaf maar niet flegmatiek.
Afhankelijk van ras tussen de 1.45 en 1.60 al zal ik een goede van 1.65 zeker niet laten staan. (Ben zelf 1.58)
Leeftijd van 3-14 jaar.
Doel: een buitenrijpaard waarmee lange tochten in Nederland maar ook de Ardenne en Eiffel mee gereden kunnen worden. Indien Beleerd moet hij/zij dus verkeersmak zijn.
Daarnaast moet het paard recreatief kunnen dressuren want ik rij in de winter natuurlijk niet dagelijks buiten en hou wel van het soepel houden van mijn paarden. Er past dus vrij veel binnen mijn zoektocht.

Ik volg de markt en de paarden die ik leuk vind, al een aantal maanden omdat ik in 2026 helaas weer op zoek zal moeten gaan.
Het regent zoals gezegd op dit moment prijsdalingen. importpaarden hebben niet mijn voorkeur. Dus dat is niet de cat. waarbij ik de dalingen zie.
Voorheen zag je die prijsdalingen nauwelijks.

En stal nollie wat die haflingers betreft, je word er nog net niet mee doodgegooid.
Bovendien hebben ze zo langzamerhand hun reputatie tegen.
Als je een pittig sportpaard wilt, prima keuze, maar voor de recreatie markt zijn ze vaak gewoon te pittig en drammerig. De gezondheidsproblemen in dit ras krijgen ook steeds meer bekendheid en dat komt de prijs ook niet ten goede.
Echt jammer want een nuchtere haf zou goed in mijn profiel passen.

Edith: Lang leve de dikke vingers
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op Gisteren, 16:56, in het totaal 3 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

Cioccolato schreef:
Je hebt ook maar 1 gek nodig met voldoende geld die de pony alleen maar 'mooi' vind en dan ondanks de rest toch koopt. Soms heb je dat geluk _O-

Vind dat nog wel veel zichtbaar mrt de beginnende paardenhouders. Maar he, leuk voor de verkoper. Gaat niet altijd goed voor de kopers maar goed _O-

Klopt alleen zullen er steeds minder gekken de markt betreden. Dus realistisch prijzen is de beste manier om je vriend of vriendin de verkoop in te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

SjonnieZ schreef:

Afhankelijk van ras tussen de 1.45 en 1.60 al zal ik een goede van 1.65 zeker niet laten staan. (Ben zelf 1.58)
Leeftijd van 3-14 jaar.
Doel: een buitenrijpaard waarmee lange tochten in Nederland maar ook de Ardenne en Eiffel mee gereden kunnen worden. Indien Beleerd moet hij/zij dus verkeersmak zijn.
Daarnaast moet het paard recreatief kunnen dressuren want ik rij in de winter natuurlijk niet dagelijks buiten en hou wel van het soepel houden van mijn paarden. Er past dus vrij veel binnen mijn zoektocht.

Ik volg de markt en de paarden die ik leuk vind, al een aantal maanden omdat ik in 2026 helaas weer op zoek zal moeten gaan.
Het regent zoals gezegd op dit moment prijsdalingen. Zoals gezegd, importpaarden hebben niet mijn voorkeur. Voorheen zag je dat nog nauwelijks.

En stal nollie wat die haflingers betreft, je word er nog net niet mee doodgegooid.
Als je een pittig sportpaard wilt, prima keuze, maar voor de recreatie markt zijn ze vaak gewoon te pittig en drammerig. De gezondheidsproblemen in dit ras krijgen ook steeds meer bekendheid en dat komt de prijs ook niet ten goede.
Echt jammer want een nuchtere had zou goed in mijn profiel passen.

Dan toch kijken of je in het buitenland betere kunt vinden?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

ikke schreef:
SjonnieZ schreef:

Leeftijd van 3-14 jaar.

Het regent zoals gezegd op dit moment prijsdalingen. Zoals gezegd, importpaarden hebben niet mijn voorkeur. Voorheen zag je dat nog nauwelijks.

Echt jammer want een nuchtere had zou goed in mijn profiel passen.

Dan toch kijken of je in het buitenland betere kunt vinden?

Vaak zitten daar paarden tussen met gedragsproblemen. Ze gaan daar toch echt anders om met paarden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

SjonnieZ schreef:
Cioccolato schreef:

Klopt alleen zullen er steeds minder gekken de markt betreden. Dus realistisch prijzen is de beste manier om je vriend of vriendin de verkoop in te doen.

Nee die hou je altijd

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

SjonnieZ schreef:

Leeftijd van 3-14 jaar.

Het regent zoals gezegd op dit moment prijsdalingen. importpaarden hebben niet mijn voorkeur. Dus dat is niet de cat. waarbij ik de dalingen zie.
Voorheen zag je die prijsdalingen nauwelijks.

Echt jammer want een nuchtere haf zou goed in mijn profiel passen.

Edith: Lang leve de dikke vingers

Ik ben handelaar dus stuur me die haflingers even door. Kan me niet vinden in wat je typt. Maar me pb staat open om de haflingers waar je mee door gegooid word te ontvangen.

Ook de rest wat je omschrijft over halfingers kan ik me niet in vinden.

Dus vanuit mijn perspectief zie ik het niet en ik zit midden in de ponys van allerlei soorten/maten etc etc ben handelaar dus heb de prijzen up to date

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Nah, ik heb ook van meerdere handelaren en de dierenarts begrepen dat de haflingers van tegenwoordig niet makkelijk zijn. Hoog in het bloed met koudbloed karakter. Met de moderne haflingers moet je echt wel wat kunnen rijden en die kan je niet aan de eerste de beste manege ruiter meegeven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Als instructeur: als ik nu een aanvraag krijg voor gedrag is het toch vaak een haflinger, ik zou er zelf in elk geval niet 1 willen van het lichte type.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:09

Ik ken juist een fokker van het lichte type en die fokt ze juist ook op karakter. Wat ik begreep ligt het aan de herkomst qua karakter hoe ze zijn. Duits of Oostenrijks ofzo.. maar ik weet niet meer welke nu de goede karakters geeft. :o

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Die fokkers zullen er gelukkig ook zeker zijn, Elisa .Maar zo zitten ze er niet allemaal in.

En dan heb je nog de gezondheids kwestie.
Zolang die fokkers, net als de Friezen fokkers, blijven vermeerderen met lijnen waarin ziektes en gebreken zitten, fokken ze hun eigen ondergang. En dat is doodzonde want het is een prachtig ras.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Nou, ik herken het verhaal over de Haflingers hier ook niet. Drie maanden geleden een driejarige haflingermerrie gekocht. Modern uiterlijk, karakter superbraaf. Eerste drafje met ruiter al gedaan. Pony is ruitermak geboren, volgens mij. Zo kalm heb ik ze nog nooit meegemaakt.

In de zoektocht kwam ik vierjarigen tegen van 6000-8000 euro. Wat ik echt fors vind voor een Haflinger die net onder het zadel is. Ik ben zelf dus voor onbeleerd gegaan voor lager aankoopbedrag. Robuust vind ik ze ook nog steeds dus waar deze negatieve mening over Haflingers vandaan komt, weet ik niet zo goed.

Misschien is het een ras waar veel onervaren mensen mee beginnen waardoor het dan tegenvalt? Ik ben in ieder geval nog steeds enthousiast :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Ik heb haflingers van beide kanten gezien; echte engeltjes maar ook zeker brutale. Moet wel zeggen, ligt ook deels aan de eigenaar en hoe er mee om gegaan wordt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Net als Shetlanders, met een goede opvoeding kom je al verder maar vaak komen die in de hand van kindjes.. nou ja. Kinderen en opvoeden.. je kent het wel.

Ik ken ook grote warmbloed paarden die zonder opvoeding net zo vervelend worden..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Elisa2 schreef:
Ik ken juist een fokker van het lichte type en die fokt ze juist ook op karakter. Wat ik begreep ligt het aan de herkomst qua karakter hoe ze zijn. Duits of Oostenrijks ofzo.. maar ik weet niet meer welke nu de goede karakters geeft. :o

Ik vind de Oostenrijkse fijner qua karakter, maar de beste komen wat mij betreft uit Nood Italie.
Qua gezondheid vind ik die uit de bergen ook beter (vererven), want dat zijn lijnen die hele zomers op de alm leven. (hard beenwerk) Wel vaak boertjes die het minder nauw nemen met hoefsmid, verzorging etc.
Wil je een sportieve Haflinger heb je meer keuze in Nederland.

De prijzen liggen hier in Oostenrijk ook hoog, behalve voor onbeleerde jonge hengstjes tot 2 jaar. Die koop je tussen de 1000 en 2000 euro of soms zelfs met een prijs per kilo.