Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:06

Ik zou aan de verkoper vragen of hij beenbescherming op de trailer al kent :) Mocht hij het nog niet gewend zijn dan kun je hem beter met blote benen laten, zeker als hij geen ijzers heeft. Anders heb je kans dat die bescherming eraf probeert te trappen en zich juist daardoor bezeert.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:47

IJzers heeft hij niet gelukkig! Over het algemeen is hij ook wel kalm, maar ik zal het eens vragen of hij het kent

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:47

Hoi, Ik meld mij hier toch weer eens, ben er nog niet over uit maar wie weet.
Ik heb eind november een hele leuke e-pony/paard gekocht, mega lief dier, heb hem 2 maanden in training gezet om even door te laten rijden aangezien hij echt alleen de basis kon en sturen en remmen niet helemaal goed ging. Hij heeft in die 2 maanden heel netjes alles geleerd en hij is echt heel fijn te rijden nu.

Ik twijfel alleen of hij de juiste match voor mij is. Hij is namelijk heel schrikachtig, doet verder niks en zit totaal geen kwaad in, bokt of steigert ook niet, maar het enorm schrikken van werkelijk alles maakt mij onzeker. Hij is zelf gewoon nog jong en onzeker, maar echt een enorm eerlijk paard!

Ik zocht/zoek namelijk een paard waar ik lekker een relax rondje in de bak kan maken, beetje dressuren en zo nu en dan een heerlijk buitenritje (want wat mis ik dat buitenrijden enorm!) Met mijn huidige durf ik absoluut nog niet naar buiten ondanks hij voordat ik hem kocht hij alleen maar buiten gereden is.

Dilemma dus -O-
Voor het allerbeste huisje/match mag mijn huidige maatje dus verhuizen en ga ik op zoek naar iets nieuws.
Tot die tijd blijf ik zelf met hem bezig en rijden we ook gewoon.

En aangezien dit een op zoek naar topic is, hierbij wat ik wel zoek.
Wat ik zou zoeken in een eventueel nieuw maatje (als ik erover uit ben om m'n huidige te verkopen)
- Spaanse karakter spreekt mij heel erg aan, ik heb nu ook een Spanjaard maar die staat helaas veel te vroeg met pensioen.
- Betrouwbaar en braaf, mag wel best voorwaarts of sensibel zijn.
- Leeftijd tot 15 jaar en niet te groen.
- Moet een beetje leuk kunnen lopen in de bak en braaf zijn buiten.
- Ik hou van de e-maat dus rond de 1.50-1.60, groter wil ik niet.
- Grote voorkeur voor vos (of schimmel) maar een goed paard heeft geen kleur :+

Ik plaats dit bericht met heel veel twijfel, maar misschien geeft het zoeken naar een nieuw paard mij het antwoord of ik verder wil met mijn huidige of toch voor een nieuw maatje ga.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:03

Lastig Tarzan. Mijn dochter kan ook maar moeilijk een klik krijgen met onze merrie, en dat haalt toch een deel van de lol eraf. Met haar verlatingsangst kan ze heftig reageren als er ergens een ander paard loopt, dus ook hier nog geen buitenritten. Wij zijn nog niet zo ver dat we willen verkopen, maar we twijfelen wel regelmatig.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:15

Ik ben ook nog niet zo ver maar als ik heel simpel denk zou dat wel de beste oplossing zijn.
Wil niet zeggen dat ik hem kwijt wil, hij is namelijk echt super lief en heeft zo'n enorm eerlijk karakter, die vind je niet snel. Alleen door dat schrikken en wegrennen word ik steeds onzekerder en kan ik hem straks ook niet meer helpen met z'n eigen onzekerheid. En ik wilde juist weer een waar ik lekker mee naar buiten zou kunnen ..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:21

evilginger schreef:
We gaan zaterdag onze nieuwe vriend ophalen! Ik vroeg mij nu wel af voor de rit op de trailer, doen jullie altijd iets van beenbescherming om of zetten jullie ze enkel met een halster (vast) op de trailer? Het is ongeveer een uurtje rijden, voornamelijk snelweg.

Onze eigen paarden gaan eigenlijk altijd met blote benen op de wagen, op 1 na die erg onrustig is en altijd haar benen openhaalt 8)7

Zou het gewoon eens aan de verkoper vragen hoe hij op de wagen is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:42

_Tarzan schreef:
Ik ben ook nog niet zo ver maar als ik heel simpel denk zou dat wel de beste oplossing zijn.
Wil niet zeggen dat ik hem kwijt wil, hij is namelijk echt super lief en heeft zo'n enorm eerlijk karakter, die vind je niet snel. Alleen door dat schrikken en wegrennen word ik steeds onzekerder en kan ik hem straks ook niet meer helpen met z'n eigen onzekerheid. En ik wilde juist weer een waar ik lekker mee naar buiten zou kunnen ..

Dat is ook waar mijn dochter tegenaan loopt. Nog los van het feit dat we met dit paard (nu) niet kunnen doen wat we wilden, namelijk lekker buitenritten maken en wat baklesjes volgen.

Wat mij deels tegenhoudt, is dat de zoektocht de vorige keer bijna 1,5 jaar heeft geduurd. Daar heb ik echt geen zin meer in :(

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:23

Succes vandaag Marjan! (Was vandaag toch? O:) )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:34

_Tarzan schreef:

Ik heb een mogelijke dubbele oplossing voor je.
Bo en Babette van BB premium horses.
Ik ben daar een keer geweest om paarden te bezichtigen. En een kennis van mij is er in training geweest met een heel sensibel paard.

Ze zouden je met je huidige paard heel goed kunnen begeleiden. Ze nemen training over, en uiteindelijk ga je daar zelf met je paard aan de slag. Die ruin was daarna echt een ander paard.

Ze verkopen ook fijne, goede en gezonde PRE's en Cruzados. Voor een normale prijs.

Ik vond hun werkwijze echt heel erg fijn. Ik heb een doorgereden paard geprobeert (was meer om te kijken wat ik kon voordat ik op de andere ging :D ) en een die net ohz was.
Dressuurmatig was dat toen niet wat ik zocht. Maar deze stal is me wel bijgebleven omdat de werkwijze gewoon goed was en fijn richting de paarden.

Dus dat zou je nog als optie in afweging kunnen nemen. Trainen van je huidige paard en als het toch geen match is kunnen ze je wellicht helpen bij een nieuwe aankoop.
Schrikkerig zijn is namelijk deels karakter, maar ook die paarden kunnen veel veranderen als ze de rust krijgen omdat ze een ruiter hebben die goed de leiding neemt waardoor ze daarop gaan vertrouwen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:43

Ik vindt ook hun werkwijze heel fijn. Zit wel een prijskaartje aan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:45

Ja dat wel... maar in afweging is een nieuw paard duurder :+
(Mits je deze houdt natuurlijk, bij verkoop ligt dat anders)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:47

Ja klopt vandaag keuren!

En paarden kijken is idd lastig vooral als je zelf wat onzeker bent. Mensen beloven veel maar vaak is dat niet helemaal eerlijk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:51

En soms ligt het ook niet aan de verkoper.
Uni was doodbraaf en bomproof. Zette je daar een bange ruiter op werd het echt een draak. Incl bokken en steigeren.
Als hij altijd door een zekere ruiter was gereden was je daar dus pas achter gekomen bij bezichtigingen. Gelukkig was een van zijn eerste eigenaren onzeker en angstig en was het voor mij al bekend, heeft altijd bij ons gestaan. Bij mij heeft hij in de baan nooit zoiets gedaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:57

Goeie tip van BB premium horses! Ik sta best open voor Spaans/Iberisch namelijk. Ik dacht altijd dat ze in dr hogere prijsklasse paarden te koop hadden staan O:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:05

Ja ligt er aan waar je in zoekt denk ik.
Als ik het vergelijk met de kwpn prijsklasse waar ik in zocht zaten ze lager en er waren zeker een aantal die qua beweging echt niet onderdeden voor dressuurgefokte kwpn'ers

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:38

Spanjaarden hebben bij mij sowieso de voorkeur, ik vind hun karakter geweldig en ondanks ik nooit gedacht had dat een sensibel paard zou passen, ben ik erachter dat dat juist bij mij past.

Heel er bedankt voor je tip alsemgeest! Ik ga eens kijken.

Mijn pensionada werd ook 'vervelend' als je onzeker bent, dat heb ik geweten, bloed zweet en tranen en ik durfde er op een gegeven moment gewoon écht niet meer op (paard deed niks, op wat dreigen na). Uiteindelijk niet over het hart gekregen hem te verkopen en na een half jaar zat ik er weer op, heb ik heel veel met hem bereikt en konden we samen dansen door de wei/bak :D Helaas staat hij nu veel te vroeg op pensioen.

Rambo hebben we gekocht zodra we door hadden dat Fuego niet lang meer zou zijn. Alleen was hij groener dan gedacht, en helaas dus ook niet zo 'bomproof' als gedacht :=
Het is niet dat ik niet durf te rijden, alleen wil ik nu juist lekker ontspannen kunnen rijden en dát zit er helaas niet in nu. Zodra er vanalles rond de bak te doen is stap ik al niet op namelijk (in ieder geval als ik alleen ben, met hulp rijd ik dan wel gewoon) ... Het is zo dubbel allemaal -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:03

Lieser schreef:
_Tarzan schreef:

Dat is ook waar mijn dochter tegenaan loopt. Nog los van het feit dat we met dit paard (nu) niet kunnen doen wat we wilden, namelijk lekker buitenritten maken en wat baklesjes volgen.

Wat mij deels tegenhoudt, is dat de zoektocht de vorige keer bijna 1,5 jaar heeft geduurd. Daar heb ik echt geen zin meer in :(

Voor verlatingsangst werkt een gedragstherapeut erg goed. Naast dat het een medische oorzaak kan hebben. Wij hebben er 1 bijgehaald na verhuizing en paard die gewoon gevaarlijk werd. Nu kan ik gewoon alleen rijden en is er maar 1 keer in de zoveel tijd wat paniek, maar geen gevaarlijke situaties meer.

Zulke dingen moet je niet zelf proberen op te lossen, zeker niet als je er geen ervaring in hebt. En voor de gemiddelde instructeur is het ook een vreemd iets.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:18

_Tarzan schreef:
Hoi, Ik meld mij hier toch weer eens, ben er nog niet over uit maar wie weet.
Ik heb eind november een hele leuke e-pony/paard gekocht, mega lief dier, heb hem 2 maanden in training gezet om even door te laten rijden aangezien hij echt alleen de basis kon en sturen en remmen niet helemaal goed ging. Hij heeft in die 2 maanden heel netjes alles geleerd en hij is echt heel fijn te rijden nu.

Ik twijfel alleen of hij de juiste match voor mij is. Hij is namelijk heel schrikachtig, doet verder niks en zit totaal geen kwaad in, bokt of steigert ook niet, maar het enorm schrikken van werkelijk alles maakt mij onzeker. Hij is zelf gewoon nog jong en onzeker, maar echt een enorm eerlijk paard!

Ik zocht/zoek namelijk een paard waar ik lekker een relax rondje in de bak kan maken, beetje dressuren en zo nu en dan een heerlijk buitenritje (want wat mis ik dat buitenrijden enorm!) Met mijn huidige durf ik absoluut nog niet naar buiten ondanks hij voordat ik hem kocht hij alleen maar buiten gereden is.

Dilemma dus -O-
Voor het allerbeste huisje/match mag mijn huidige maatje dus verhuizen en ga ik op zoek naar iets nieuws.
Tot die tijd blijf ik zelf met hem bezig en rijden we ook gewoon.

En aangezien dit een op zoek naar topic is, hierbij wat ik wel zoek.
Wat ik zou zoeken in een eventueel nieuw maatje (als ik erover uit ben om m'n huidige te verkopen)
- Spaanse karakter spreekt mij heel erg aan, ik heb nu ook een Spanjaard maar die staat helaas veel te vroeg met pensioen.
- Betrouwbaar en braaf, mag wel best voorwaarts of sensibel zijn.
- Leeftijd tot 15 jaar en niet te groen.
- Moet een beetje leuk kunnen lopen in de bak en braaf zijn buiten.
- Ik hou van de e-maat dus rond de 1.50-1.60, groter wil ik niet.
- Grote voorkeur voor vos (of schimmel) maar een goed paard heeft geen kleur :+

Ik plaats dit bericht met heel veel twijfel, maar misschien geeft het zoeken naar een nieuw paard mij het antwoord of ik verder wil met mijn huidige of toch voor een nieuw maatje ga.

Ik lees hier ook nog stilletjes een beetje mee en zie nu jouw verhaal…
Helaas heel herkenbaar…
Ik heb mijn nieuwe paard in januari gekocht, na een moeilijke periode van wennen en zijn draai vinden is het nu echt een lief paard geworden, maar ook zo vreselijk kijkerig en schrikkerig en dan is hij zo ontzettend vlug… ik ben er zo al 2x flink af gegaan, zo loopt hij rechtuit en zo heeft hij een draai gemaakt en staat hij achterstevoren of aan de andere kant van de bak…
En ik zocht hetzelfde als jij, een fijn braaf paard om wat dressuur mee te rijden en een ontspannen rondje buiten…
Lastig he…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:42

_Tarzan schreef:

Jong dier neem ik aan? Klink als dat ie nog een hoop moet leren / moet gaan meemaken. Is er geen handige stalgenoot die niet bang is, die je het paard een beetje kunt laten bijrijden? Vaak is het gewoon een kwestie van tijd/wennen aan elkaar.
Wat je vraagt is natuurlijk wel een beetje een contradictie. Sensibele paarden zijn ook vaak wel wat kijkeriger.
Voorlopig even in de bak dressuurmatig trainen, aan elkaar wennen en leren zijn focus bij jou te houden.
Mocht je toch besluiten hem te verkopen, koop dan een wat ouder meer doorgereden paard. Maar daar betaal je natuurlijk ook wel meer voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:58

Soms is de match gewoon niet goed, maar soms denk ik ook..geef het tijd..om een combinatie te worden duurt vaak wel een jaar en paardrijden en een paard opleiden gaat ook altijd met vallen en opstaan. Het zijn geen automaatjes, vaak is er met doorzettingsvermogen en wat (of andere hulp) nog wel een heleboel te bereiken.

(dat is uiteraard wel anders als je er steeds vanaf valt en het link wordt, dan past het gewoon niet denk ik)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:00

Eens.

Aan de andere kant zie ik ook mensen honderden of duizenden euro's uitgeven, 10 keer van instructeur, voer, stal en zadel wisselen terwijl ik denk: dat word m nooit. Verkoop deze en koop een makke.

Maarja, het is altijd de vraag bij welke van de 2 je hoort he. Heb je dan te vroeg opgegeven of ben je te lang door gegaan :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:04

Ja dat kan iemand alleen zelf bepalen, wil er ook niet over oordelen. Alleen zeggen dat het lang niet altijd zo makkelijk is en over rozen gaat. :-) Ieder paard is ook weer anders met zijn/ haar eigen uitdagingen en problemen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:06

MyWishMax schreef:
Voor verlatingsangst werkt een gedragstherapeut erg goed. Naast dat het een medische oorzaak kan hebben. Wij hebben er 1 bijgehaald na verhuizing en paard die gewoon gevaarlijk werd. Nu kan ik gewoon alleen rijden en is er maar 1 keer in de zoveel tijd wat paniek, maar geen gevaarlijke situaties meer.

Zulke dingen moet je niet zelf proberen op te lossen, zeker niet als je er geen ervaring in hebt. En voor de gemiddelde instructeur is het ook een vreemd iets.

Ik vroeg niet om tips voor de verlatingsangst. Daar wordt al volop aan gewerkt. Ik wilde alleen Tarzan laten weten dat ik snap wat ze doormaakt, omdat mijn dochter iets vergelijkbaars heeft nu.
Ik had nog willen toevoegen dat je, naast geen zin in weer zo'n frustrerende zoektocht, ook gewoon hecht aan je paard en die niet zomaar weg doet :)
Laatst bijgewerkt door Lieser op 03-08-23 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:07

ruitje schreef:
Eens.

Aan de andere kant zie ik ook mensen honderden of duizenden euro's uitgeven, 10 keer van instructeur, voer, stal en zadel wisselen terwijl ik denk: dat word m nooit. Verkoop deze en koop een makke.

Maarja, het is altijd de vraag bij welke van de 2 je hoort he. Heb je dan te vroeg opgegeven of ben je te lang door gegaan :+

Het punt is best vaak dat men geen idee heeft. Er wordt iets geroepen, het wordt (halfslachtig) op gepakt, even aangekeken en als een ander weer wat anders roept, wordt daar weer achteraan gelopen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:08

Elisa, ik ben er gelukkig pas 1 keer naast beland en dat was de eerste keer dat ik ging rijden nadat ik hem had opgehaald :Y)

Babootje, hij is 7 en al zo'n 2 jaar onder het zadel, waarvan bij de vorige eigenaren alleen maar buiten gereden en door kinderen gereden, dus je zou verwachten dat hij wel wat gezien zou hebben :=
Kijkerig is ook niet erg, sensibel ook niet, maar onverwacht wegrennen wel. Mijn Spanjaard is sensibel, kan mega nerveus worden maar blijft ten alle tijden bij je en zal het niet op een rennen zetten. Rambo, degene waar het over gaat is niet zo sensibel, zo komt hij echt over als een koele kikker, werkt gigantisch goed mee maar vindt hij iets eng is zijn complete focus weg en als hij schrikt zet hij het op een lopen voordat jij doorhebt dat er uberhaupt iets gebeurd :=
Hij laat zich wel gewoon braaf corrigeren tijdens zijn wegrennen, zodra je zelf doorhebt wat er is kun je hem gewoon terugpakken. Hij is verder ook heel fijn aan het been en heel fijn op zit te rijden. Hiervoor is hij ook in training geweest wat hij dus goed opgepakt heeft. Er is wel iemand op stal die handig is, misschien eens vragen of ze zou kunnen/willen helpen!

Ruitje en elisa, ik ben het met jullie beiden eens! Ik wil ergens ook niet opgeven en het nog tijd geven maar ergens knaagt het wel dat we geen match zijn op dit moment ..