Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:12

Uiteindelijk moet je toch lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. :o

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:08

Haha nou dat dus. Mijn gekke Ier was fantastisch hoor maar je moest ermee kunnen. Net zoals je gekke fjorden of haflingers hebt :+ Ik heb de tweede niets voor niets zelf in Ierland gekocht omdat ik het wel interessant vond hoe ze die lijnen, traditioneel gezien, kruizen. Tegenwoordig heb je heel vaak dat vader of moeder dier 'gewoon' een ander warmbloedig type is. Maar op stap gaan naar een ander land om paarden te kijken is altijd leuk :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 15:46

Ik heb van bij 6 bedrijven een offerte opgevraagd voor transport, ik heb maar van 2 bedrijven reactie gehad. Waarbij 1 ‘eisen’ had die niet passen bij mijn visie op paarden houden, ik ga een veulen van 6 maanden niet 24 uur voor transport alleen laten zetten. De ander klinkt wel oke. Maar jammer dat er zo weinig reageren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:33

Caira schreef:
Ik heb van bij 6 bedrijven een offerte opgevraagd voor transport, ik heb maar van 2 bedrijven reactie gehad. Waarbij 1 ‘eisen’ had die niet passen bij mijn visie op paarden houden, ik ga een veulen van 6 maanden niet 24 uur voor transport alleen laten zetten. De ander klinkt wel oke. Maar jammer dat er zo weinig reageren.

Dat verbaast me eigenlijk niet echt.

Begin dit jaar er eentje uit België gehaald en een van de eerder genoemde vervoerders heeft me geholpen om de papieren in orde te maken. Blijkbaar had hij het zo druk dat het hem iets waard was als ik het zelf zou doen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:06

Vandaag weer voor niks zitten wachten op kijkers , neem dan even het fatsoen om af te bellen of appen.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:35

Letsdunit, dat is echt niet ok! -O-

Ik kan me niet voorstellen dat je dat zou doen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:42

Daar kan ik ook echt niet tegen :x

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:56

Wij gaan weer spannende dagen in. Na een epische zoektocht zijn we weer bij een keuringsmoment aangekomen. Compleet verliefd op een hele lieve pony, hopelijk woensdag naar de keuring. Iemand anders ook een keuring in de planning deze week? Dan kunnen we samen duimen *\o/*

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:08

Ja ik, ook komende woensdag! Welke keuring laat je doen, klinisch & röntgenologisch?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:10

Leuk Treffer. Wij gaan voor de KK mocht er dan iets zijn, kunnen we altijd een foto laten nemen. 9 jarige (spring) merrie die te klein is gebleven.

Wat heb jij op het oog?

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:20

Spannend, hopelijk komt ze glansrijk door de KK!
Voor mij een 7-jarige dressuurmerrie, en laat ook de benen, hals en rug op de foto zetten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 15:47

Als je nu op zoek bent is het wel een stuk leuker dan een tijdje geleden.
Heb een oproepje geplaatst en krijg echt heeeel goed betaalbare paarden aangeboden gekregen.
Ze mogen van mij wel onbeleerd zijn, maar dan nog :)

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 18:07

Mooi Simbaa, veel succes met je keuze!

Treffer, ik duim ook voor jou.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 20:49

Simbaa schreef:
Als je nu op zoek bent is het wel een stuk leuker dan een tijdje geleden.
Heb een oproepje geplaatst en krijg echt heeeel goed betaalbare paarden aangeboden gekregen.
Ze mogen van mij wel onbeleerd zijn, maar dan nog :)

een goede kennis van mij heeft een hele brave 5 jarige imposantos te koop staan. volledig (goed)gekeurd voor een bedrag waarvoor 6 maanden geleden alleen paarden met een bemerking te koop stonden.

Misschien heb ik toch net te vroeg gekocht :+ Gelukkig wel nog steeds heel blij met mijn knappe vos.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:23

Ik ook denk ik :+
Waar ligt dat volgens jullie aan? Dat we de herfst naderen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:30

Stalling is bijna overal omhoog gegaan.
Verder zijn ook de overige prijzen voor het onderhoud van een paard (bv voer, verzorging, bodembedekking etc) flink gestegen.
Dus je zag de prijzen sowieso al zakken. Zeker tegenover een jaar of 2 a 3 geleden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:48

Inderdaad.

Ik verdien prima maar vindt het nu heel duur worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 06:52

Het is altijd zon cirkel. Ze zijn duur, dan weer goedkoop waar we nu zijn en ze worden weer duur want ook het fokken en opfokken wordt duurder.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:36

Als de markt krimpt en de fokkerij gaat gewoon door dan zal de prijs echt niet omhoog gaan op korte termijn.

Weet wel een bokker die een lieve kleine kinderpony zoekt tot ongeveer 2k. Mocht iemand die weten te staan? A/B maat en komt aan huis te staan. Goed huisje

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:40

Het blijft vraag en aanbod. Veulens fokken is een stuk duurder geworden. Dan zie je vaak dat fokkers minder fokken/stoppen of selectiever kijken naar kwaliteit merrie en dus alleen de beste merries dekken.
Nu zie je dat ze nu ook onder kostprijs verkocht worden.
Dus over een paar jaar zijn er minder veulens geboren, waarvan er meerdere van betere kwaliteit zullen zijn en waarvan de opfokkosten een stuk duurder zijn.
Die zullen dan al duurder zijn in kostprijs en vanwege schaarste zullen de prijzen nog meer kunnen stijgen.
En er komt straks nog een groep paarden te koop, waarvan de eigenaren het niet meer kunnen betalen...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:43

Het zoeken naar een geschikt paard is ook een dure aangelegenheid.
Het kost veel tijd, meerdere bezichtigen door het land. Je laat eens wat keuren en mogelijk dan niet goedgekeurd en is het k.k.
Voordat je er eentje op stal hebt staan, dat zou je ook best bij de aankoop op kunnen tellen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:28

MarjanB schreef:
Als de markt krimpt en de fokkerij gaat gewoon door dan zal de prijs echt niet omhoog gaan op korte termijn.

Het gaat ook niet om de korte termijn. Korte termijn zijn particulieren en bedrijven die failliet gaan en waar je koopjes kan scoren. Lange termijn gaan de prijzen zeker stijgen maar zal de sport voor een deel ook niet meer te doen zijn. De fokkerij gaat ook niet gewoon door, die verandert nu al. Dus dat ga je pas over een aantal jaar zien.

Verder loopt de handel naar t buitenland ook nog prima voor betere prijzen dan in nederland.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:57

Ik las dat China een heel revolutie heb qua paardrijden, dus er komt een enorme belangstelling vanuit hun kant voor paarden. Dat zou misschien de markt kunnen veranderen ook.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:19

Voor top sportpaarden zal de markt wel goed blijven. Die markt is beperkt en internationaal, daardoor niet heel erg aan de conjunctuur onderhevig.

Maar voor het segment tot en met Z, verwacht ik toch een meer permanente daling zeker als de economie verslechterd. Zelfs met een krimp in de fokkerij.
Het goedkopere aanbod uit anderen landen zorgt ervoor dat er wel voldoende aanbod blijft.

Voor de korte termijn daalt het zeker en volgens mij hard ook. Ik zie opeens heel veel leuke E pony’s voorbij komen waarvan de prijs soms meerdere keren verlaagd wordt. (En nee dat zijn geen import paarden)
Haflingers gaan ook al een tijd lang niet lekker in prijs en zo zijn er meer rassen.
IJslanders lijken het nog leuk te doen, maar die markt wordt overspoeld met aanbod uit IJsland en andere landen, de vraag is dus hoelang dat nog goed gaat.
Freibergers worden steeds vaker aangeboden op de reguliere kanalen zoals MP en lijken over hun top te zijn.

Stallingen zullen de komende jaren nog duurder worden evenals het voer, de smid, de DA.

En het zal dus weer worden zoals de fokker vroeger al zei… een hobby kost nu eenmaal geld.
De hobbyfokker zal er wel blijven maar zal gewoon geen of nauwelijks winst maken met z’n product, de gedroomde uitschieter daar gelaten

Instructie verwacht ik dat dit qua prijs ook weer normaliseert. Die prijzen zijn de laatste jaren berekend op het gewenste inkomen van de instructeur, waarbij er geen link maar was naar kunnen of opleiding.
Daar zie ik bij ons op stal dat er al flink op bezuinigd wordt. Dat is zo ongeveer de eerste kostenpost die aangepakt wordt.
Daarna de smid.. onder het mom van m’n paard heeft harde hoeven (met alle ellende van dien helaas). Bij smeden is er een personeels tekort omdat niemand dat zware werk wilt doen waardoor die prijzen desondanks zullen stijgen.

Kortom: ik voorzie dat het van een verkopersmarkt wijzigt naar een kopersmarkt.. in elk geval de komende jaren.

En dan speelt op de lange termijn wellicht ook nog de vraag of het nog wel ethisch is om op een paard te gaan zitten. Als dat gebeurt zakt de markt alleen nog maar verder weg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:28

Ik zie het echt nog steeds heel anders. En kan me niet vinden in je verhaal. Halflingers zijn nog steeds gigantisch 'duur' ( even tussen haakjes want was is duur).

Shetten die zelfs op de markt verkocht raken voor 1000 euro en meer

Welsh en d ponys lijkt nu wat vast te hangen qua verkoop, maar de prijs blijft toch wel stabiel