Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:21

Ik ben behoorlijk uit de prijzen de afgelopen jaren en ben nog aan het oriënteren op wat 'normaal' is.

Ik zoek een lief paard, goed verkeersmak, waar op zijn minst stuur, gas en rem op zit, zonder gebreken en die ook happy is als hij eens een paar dagen langer in de wei staat.
Geen draver, geen Tinker, max een jaar of 11.

Wat is realistisch? Ik zie paarden die me aanspreken, die niet bijzonder lijken te zijn, rond de 10.000 euro. Voor mijn gevoel zijn die bedragen zo gegroeid in de afgelopen jaren, of ben ik gewoon gek?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 21:41

Lente schreef:
Ik ben behoorlijk uit de prijzen de afgelopen jaren en ben nog aan het oriënteren op wat 'normaal' is.

Ik zoek een lief paard, goed verkeersmak, waar op zijn minst stuur, gas en rem op zit, zonder gebreken en die ook happy is als hij eens een paar dagen langer in de wei staat.

Wat is realistisch? Ik zie paarden die me aanspreken, die niet bijzonder lijken te zijn, rond de 10.000 euro. Voor mijn gevoel zijn die bedragen zo gegroeid in de afgelopen jaren, of ben ik gewoon gek?

Het hangt er heel erg van af waar je zoekt. Ik merk dat er pas vanaf 4000 goeie recreatiepaarden tussensteken. Ik heb nu 6500 betaald voor eentje die voldoet aan je eigen eisen, maar dat is met RX van 4 weken geleden erbij gerekend. Tussen de 5000 en 8000 vind je zeker wel wat, maar ik denk dat de prijs persoonlijk ook afhangt van wat jij het paard waard vindt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:52

Lente schreef:

Wellicht heeft Marjan nog wel een tip voor je }>
Voldoet volgens de beschrijving en overige info aan je eisen en valt ruim binnen je budget.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:30

Vraagje. Graag wil ik mijn eerste eigen shetlander aanschaffen.
Nou loop ik erg tegen het dilemma aan om hem te laten keuren of niet.

Het zou gaan om een jonge shet van een jaar of 3. Mijn doel is grondwerken, longeren, lange lijnen, wandelen,.. En op termijn het wagentje erachter.

Keuren of niet? En zo ja, ook röngelogisch?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:35

Klinische keuring lijkt mij voldoende. Dan wordt er gekeken hoe het dier loopt, het gebit wordt bekeken, hart en longen beluisterd, algehele gezondheid bekeken en eventueel een buigproef uitgevoerd.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:36

Volte schreef:

Het zou gaan om een jonge shet van een jaar of 3. Mijn doel is grondwerken, longeren, lange lijnen, wandelen,.. En op termijn het wagentje erachter.

Ik denk dat het RX-onderzoek mogelijks meer kost dan een shet :D
Hoewel ik alles zou RX-keuren, zou ik dat bij een Shetlander niet nodig vinden.. Enkel een dierenarts hem laten beluisteren en dergelijke

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:38

Farjen schreef:
Volte schreef:

Ik denk dat het RX-onderzoek mogelijks meer kost dan een shet :D
Hoewel ik alles zou RX-keuren, zou ik dat bij een Shetlander niet nodig vinden.. Enkel een dierenarts hem laten beluisteren en dergelijke

Nee, ik denk ook niet dat dat nodig is. Zo zwaar wordt zo'n dier ook niet belast. Gewoon een klinische keuring is wel genoeg.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:23

Dan zat mijn gevoel goed, bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:38

ikke schreef:
Lente schreef:

Wellicht heeft Marjan nog wel een tip voor je }>
Voldoet volgens de beschrijving en overige info aan je eisen en valt ruim binnen je budget.

Ik heb inderdaad een berichtje gehad. Prachtig!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:32

Oh jongens wat duren een paar dagen lang als je in spanning zit om een keuring :+

Moet alleen nog bedenken of ik het zadel er bij koop.. wat zeggen jullie past net of niet (mijn te dikke kont) ben bezig met afvallen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:57

Ik zou het zadel niet erbij kopen Marjan, is echt te klein. Inderdaad heel spannend dat wachten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:21

Ik zou het ook niet doen, op de foto is het echt een stuk te klein.
Misschien dat je hem wel tijdelijk kan lenen/huren? Tot je iets passends hebt?
Ook je beenligging bij de wrong past je niet geheel (knie er over). Waarschijnlijk heb je baat bij een andere vorm wrong.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:49

Dank jullie! Heb thuis nog een boomloos zadel liggen dus in geval van nood kan ik die altijd even ombouwen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:22

Nu moet je natuurlijk wel hopen dat het paard een langer zadel ook past want zo op t oog lijkt het wel een korte rug te hebben maar mss valt het mee. Ik zou sowieso niet een zadel kopen zonder dat de zadelpasser ernaar heeft kunnen kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:42

Dit zadel is aangepast op het paard maar goed al twee jaar niet opgevuld maar ook bijna niet gereden.. zou sowieso naar een zadelpasser met haar :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:21

MarjanB schreef:
Oh jongens wat duren een paar dagen lang als je in spanning zit om een keuring :+

Moet alleen nog bedenken of ik het zadel er bij koop.. wat zeggen jullie past net of niet (mijn te dikke kont) ben bezig met afvallen

[ [url=m/IzSkQo.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aG5n4I.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/czJqbk.png]Afbeelding[/url] ]

Paard past denk niet heel veel langer zadel- kan je je beugels nog 1 of 2 gaten langer doen ben je al een heel eind vermoed ik- ligt je been mooier langs de wrong en kom je met je billen beter in het zadel te zitten . Zeker als het zadel voor paard goed ligt het overwegen waard- mits ze een redelijk bedrag vragen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:48

MarjanB schreef:

knollentuin schreef:
Paard past denk niet heel veel langer zadel- kan je je beugels nog 1 of 2 gaten langer doen ben je al een heel eind vermoed ik- ligt je been mooier langs de wrong en kom je met je billen beter in het zadel te zitten . Zeker als het zadel voor paard goed ligt het overwegen waard- mits ze een redelijk bedrag vragen

Eens met Knollentuin, je hebt nog wat ruimte voorin het zadel.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:55

Ik volg dit topic ook al een tijd en haal er voldoende info uit.

Na het overlijden van onze haflinger zijn wij nu ook opzoek naar een nieuwe vriendin.

Bij het kijken naar een paard neem ik zoiezo iemand met verstand van zaken mee, en natuurlijk als de goede op ons weg komt dan wil ik ook laten keuren nu zit ik zelf al heel wat jaartjes in de paarden en weet aardig wat af hoe en wat met de benen enzo.

Wat zouden jullie doen in zo,n situatie, dan alleen rontgen keuren of ook Klinisch.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:02

knollentuin schreef:
MarjanB schreef:

Ook eens met Knollentuin. Op de eerste foto zie je dat je voldoende ruimte hebt in stap. Het ligt meer aan de lengte van je benen maar ik vraag mij wel af of jij fijn kunt zitten in dit zadel. Ik twijfel of de wrongen wel bij je benen passen, ook als je iets langer zit.

*edit* nog gefeliciteerd met je paard, mooi dier om te zien!

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:06

Westerntrail schreef:

Na het overlijden van onze haflinger zijn wij nu ook opzoek naar een nieuwe vriendin.

Bij het kijken naar een paard neem ik zoiezo iemand met verstand van zaken mee, en natuurlijk als de goede op ons weg komt dan wil ik ook laten keuren nu zit ik zelf al heel wat jaartjes in de paarden en weet aardig wat af hoe en wat met de benen enzo.

Wat zouden jullie doen in zo,n situatie, dan alleen rontgen keuren of ook Klinisch.

Wat leuk, alvast veel plezier en succes met de zoektocht!

Ik doe zelf altijd klinisch. Als er vrij recente röntgenfoto's bij zitten laat ik deze beoordelen. Bij enige twijfel over een foto laat ik die opnieuw maken.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:53

zoedeloe schreef:
Westerntrail schreef:

Wat leuk, alvast veel plezier en succes met de zoektocht!

Ik doe zelf altijd klinisch. Als er vrij recente röntgenfoto's bij zitten laat ik deze beoordelen. Bij enige twijfel over een foto laat ik die opnieuw maken.

Kijk handige tip dit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:16

Ik doe röntgen ook altijd opnieuw als ze niet bij mijn eigen VA of een handjevol klinieken waar ik het ook zou doen zijn gedaan.
Veel te vaak dingen gezien die er op andere foto's niet uit kwamen en vanaf een andere hoek of met meer foto's wel.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:08

Ik laat recente foto’s ook nakijken door m’n eigen dierenarts. En als er eentje bij zit waar ze over twijfelt of die uit een discutabele hoek genomen is, dan idd opnieuw. Foto’s die iets twijfelachtig zijn qua kwaliteit ook opnieuw en dingen die missen bijmaken.

Ik zou er als verkoper niet echt op staan te springen als ik een nieuwe set goede foto’s heb en die moeten helemaal opnieuw. Ja prima, maar niet op mijn kosten

Ook als je nieuwe foto’s gaat maken, zou ik trouwens altijd eerst de oude foto’s opvragen. Niet iedereen heeft dezelfde interpretatie van “goedgekeurd voor de sport”. En het is handig om eventuele acceptabele problemen te vergelijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:58

Ik doe ook bestaande rug en hals foto’s herbeoordelen en foto’s van benen laat ik maken. Verder klinisch, moet zeggen dat dit m’n eerste paard is ooit dat ik laat keuren _O- wordt wijzer met de jaren haha

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:01

We gaan zaterdag onze nieuwe vriend ophalen! Ik vroeg mij nu wel af voor de rit op de trailer, doen jullie altijd iets van beenbescherming om of zetten jullie ze enkel met een halster (vast) op de trailer? Het is ongeveer een uurtje rijden, voornamelijk snelweg.