Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:16

Heb 2 stuks gehad. Een traditioneel gefokte, die was knetter :+ En een die ik zelf in Ierland heb gekocht. Moederlijn was traditioneel maar vader 'gewoon' Zangersheide, alleen niet Z goedgekeurd :P
Die tweede loopt nog rond hier in NL en de eerste is helaas overleden. Maar voor de gemiddelde mens merk je niet perse verschil imo. Behalve dat mijn traditioneel gefokte veel volbloed droeg en dat zag je ook wel aan hem.
Afbeelding

Ben vorig jaar vooral opzoek gegaan naar eentje die mij qua karakter gewoon aansprak en uiterlijkwijs ook. Anderhalf jaar later ben ik nog steeds ontzettend blij met mijn in België gefokte Duitser :D

Afbeelding

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:21

Wat een prachtige paardjes <3

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:38

Ik heb mijn stal vol staan met Ieren en ze zijn stuk voor stuk totáál anders en echt niet braver of makkelijker of meer nuchter dan een ‘gewoon’ springpaard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:41

Kennis van mij had ook een ISH, een echte :P geïmporteerd uit Ierland. Flinke scheut volbloed er in. Zeker geen makkelijk paard, maar wel spijkerhard en tot zijn 26ste eventing gelopen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:45

@Changex3 dat is dus ook mijn ervaring, gewoon springpaarden.

Die bij ons op stal zijn iig allemaal stuk lastiger dan mijn springgefokte kwpner.

Denk dat je als amateur vooral een lief en vergevingsgezind springpaard moet willen, maakt niet uit waar die gefokt is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:08

Ik heb ze ook allemaal zelf uit Ierland gehaald inderdaad, vanaf de foto / video dus lekker impulsief. :D

In mijn pony tijd altijd Connemara’s gehad en die liefde is toen blijven hangen. Nu heb ik een Connemara x Irish Draught, een Irish Sporthorse (met Cornet bloed) en een Connemara pony. Ik heb wel besloten dat ik niet meer zo impulsief mag zijn haha! _O-

Dit is de kruising :D
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-09-25 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast in overleg

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:24

Electra63 schreef:
Gefeliciteerd Roxanne !
Van welke hengst us zij dragend?
En speelde dat mee in jouw zoektocht? Specifieke hengst niet of juist wel?

Dragend van Ilegro.
Hengstenkeuze speelde zeker wel een rol. We houden de veulens meestal niet aan, dus er moet wel een beetje een commerciële keuze gemaakt zijn en niet de hengst die de buurman toevallig heeft staan zeg maar.
We zijn ook bij een merrie gaan kijken waar ik fan van was, maar mijn vader niet. Die merrie was teruggedekt met dezelfde hengst als dit jaar en het veulen dat ze aan de voet had was geen verbetering ten opzichte van de merrie in onze ogen. Die merrie hebben we dus laten staan.

Die merrie zou ik het liefst zelf wel kopen, na het veulen weer oppakken en dan zelf als sportpaard houden. Volgend jaar wordt ze pas 6. Als driejarige de IBOP gelopen, daarna 2 veulens gehad. Helemaal schoon op de foto en echt een lief dier.
Maarja, dat veulen volgend jaar en ik rijd niet meer (fanatiek). :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:02

Ik hoop dat je een aansprekend en goed veulen krijgt!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:34

Apart, al die negatieve reacties op de ISH. Ik snap dat niet. Waarom mag iemand wel op zoek zijn naar een Fjord of een Freiberger (en dan vraagt niemand waarom speciaal dat ras?), maar niet op een ISH? Het is nou niet zo dat alle Fjorden of alle Freibergers exact hetzelfde zijn.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:44

Ik zie geen negatieve reacties?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:55

Welke negatieve reacties?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:59

Change3x schreef:
en een Connemara pony voor de verkoop.

Merrie? :o

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:18

c_alsemgeest schreef:
Welke negatieve reacties?

'Die bij ons op stal zijn iig allemaal stuk lastiger dan mijn springgefokte kwpner'

'Ik heb mijn stal vol staan met Ieren en ze zijn stuk voor stuk totáál anders en echt niet braver of makkelijker of meer nuchter dan een ‘gewoon’ springpaard.'

'Heb 2 stuks gehad. Een traditioneel gefokte, die was knetter '

'ISH is op zich ook niet heel bijzonder tov gewoon springgefokt paard moet ik zeggen.'

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:20

Zijn dat per se negatieve reacties, of gewoon ervaringen uit eerste hand over Ieren? Over een fjord zullen er ook mensen zeggen dat ze koppig en sterk (kunnen) zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:25

Zeggen dat paarden totaal anders zijn en dat je er niet 1 karaktereigenschap op kunt plakken, is negatief?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:30

Het zijn ook gewoon sportpaarden. Net als kwpn, de Duitse rijpaarden. Allemaal met net wat ander bloed.
Nu veel volbloed, dat is een ras met wat kenmerken die je op kan noemen net als een fjord of shetlander.
Maar net als een bloederige kwpn'er heb je ook brave etc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:42

Ik vind t ook niet negatief, het klinkt gewoon of het paarden zijn :')

Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat fjorden lomp en eigenwijs zijn _O- nou ik hoef niks anders meer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:54

Lieser schreef:
Apart, al die negatieve reacties op de ISH. Ik snap dat niet. Waarom mag iemand wel op zoek zijn naar een Fjord of een Freiberger (en dan vraagt niemand waarom speciaal dat ras?), maar niet op een ISH? Het is nou niet zo dat alle Fjorden of alle Freibergers exact hetzelfde zijn.

Fjorden en freibergers hebben wel redelijk bijzondere rastypische eigenschappen (of iemand het wel of niet leuk vindt is een andere vraag) zowel qua uiterlijk, beweging, bouw als karakter :) Als iemand een fjord zoekt gaat die niet per se blij zijn met een fries, iemand die aqha wil hoeft waarschijnlijk geen ijslander en ga zo door.

ISH is geen ras, maar een type. En daarbij exact hetzelfde type als elk ander springpaard/eventer'.

Ik ken ook hele leuke en brave ISH paarden maar het voelt gewoon best bijzonder om te willen focussen op een stamboek dat zo weinig voorkomt in NL en puntje bij het paaltje niets anders betekent dan een springefokt paard :o? mensen die springpaarden zoeken zeggen ook nooit of ze KWPN, Z, BWP, AES, NRPS of nog wat anders willen want ja, het is allemaal ongeveer hetzelfde.

Relatief gesloten stamboeken zoals holstein is nog het meest aparte wat je treft in de springpaarden wereld, de rest is springpaard 1.0. En die heb je zowel braaf als knettergek ja :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:59

Wat maakt het uit, dat zij wel speciefiek naar een ISH opzoek is?

Wat 'mensen die een springpaard zoeken' doen kan een ander toch aan zijn reet roesten?

Al wil iemand een pimpelpaarse shetlander, als dat iemands droom is: lekker doen!

Ik weet alweer waarom ik gestopt was hier, laatst die vrouw die een pony voor haar dochter zocht, nu dit weer.

Als je hier een paard koopt die niet strookt met hoe men 'vind dat het hoort' , is het niet perse een gezellig topic ofzo om je zoektocht in te delen :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:24

Of juist een eye opener. Informatief voor mensen met minder kennis van zaken. Noem het maar op.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:30

Cioccolato schreef:
Of juist een eye opener. Informatief voor mensen met minder kennis van zaken. Noem het maar op.

Wie bepaald dat iemand minder verstand van zaken heeft.
Laat mensen toch lekker hun eigen zoektocht doen. Hun eigen leercurve.
Als iemand een ISH zoekt mag dat gewoon.
Daar zal vast over nagedacht zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:55

Niemand bepaald dat en wordt nergens gezegd. Maar is wel een feit. Men denkt helaas in deze wereld alles te weten, als je open staat voor tips van anderen kom je een stuk verder :D
En wederom ik zeg men en benoem niet specifiek iemand. En dat hoeft niet eens een poster in het topic te betekenen maar kan ook een meelezer zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:00

Het zijn toch geen negatieve reacties. Lieser geeft aan na deze een braaf paard te zoeken die niet heet wordt op de sprong, waarop door mensen gereageerd wordt die ervaring hebben met IsH. Prima toch. En natuurlijk blijft ieder paard een individu maar het is toch fijn om ervaringen te horen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:07

Net als dat ik las een shetlander met shetlander streken maar uiteindelijk zon fijne pony heb gekocht. Als je me t op voorhand had gevraagd had ik je voor gek verklaard

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:08

Ik reageer hier.maar af en toe, maar ik vind dit een prima topic en zeker niet negatief.