Hi allemaal wat veel reacties! Dank voor jullie felicitaties! Het wordt raar en lang om het allemaal te quoten, dus ga ik even in op de algemene opmerkingen. Wat dan gelijk het hele verhaal is.
Steekwoorden:
Klik, te dik, gezondheid/keuring, energie, gevoel met rijden/teckel/last van bekken-rug-heup, Callas, transport, proefperiode, hahaha grijns.
Om met de laatste en de eerste te beginnen. Ja, klik was er bij mij vanaf het plaatje al. Ik moest van tevoren al om haar lachen, vond haar megagrappig. En ja, daar was de grijns weer toen ik op haar reed. Dat is wat ik zoek, gewoon lekker lol met je knol.
Te dik, ja enorrum veel te dik. Echt de vetkwabben wil je niet weten, hele patches. Ik schat dat ze zonder 75 kilo extra het ook prima doet. De eigenaar zei 50 kilo, maar dat lijkt me nog weinig. Hoe ik dat ga laten afvallen geen idee, in ieder geval veel bewegen en een heel arm weiland en verder geen extraatjes. Ze staat nu alleen op strookbegrazing in een groepje van 5 en ze wordt niet bijgevoerd. Maar bij ons is het armer land, plus dat ik expres de waterbak hier bij het huis heb, zodat ze gedwongen worden te bewegen. We zijn ook bezig met een hapje stapje trail, maar dat is nog niet af. De eigenaar zegt dat ze van alleen kijken naar gras al dik wordt.
Gezondheid en keuring. Daar valt erg veel over te zeggen. Haar beenwerk lijkt me ok, het terrein was erg ongelijk en op het asfalt, ja wel gedraafd op het asfalt, nu wel aan gedacht, maar Erwin was niet mee op de rit, voelde ik geen onregelmatigheden itt tot div andere paarden die ik getest heb. Maar als ik naar de hoeven van haar andere paarden in de kudde keek, was het duidelijk dat Prisca voor de verkoop bekapt is. Dus ze heeft tot voor kort waarschijnlijk slechte hoeven gehad. En ze was supergevoelig op steentjes, dus ook dat geeft voor mij aan dat ze net bekapt was. Jammer, want ik hoop dan altijd maar dat het geen blauwe plekken oplevert met kans op hoefzweren.
Wat van haar gezondheid niet ok is, is dat ze positief op lyme getest is. Al een paar jaar geleden. Het laatste veulen heeft ze ook niet voldragen. (Mijn vriendin Eefje, zei dat ik daar even naar moest vragen en dat klopte dus) Priisca heeft chronisch diarree of heel zachte mest ook al een paar jaar, maar je merkt het niet aan haar gezondheid. Ik krijg alle lab uitslagen van bloed en mest. En ik ga me concentreren op de diarree oplossen en verder met de behandeling die zij geeft met lyme, ik meende begrepen te hebben een ondersteuning voor immuun, maar zij doet met injecties als ik het goed begreep en ik ga me eerst wel eens informeren wat te doen.
Ga ik haar laten keuren? Neuh, ze is al 18. Er gaat ongetwijfeld van alles gevonden worden, waar je hard van gaat schrikken, maar de keuringen worden steeds omstredener hier in Frankrijk, er is veel over te doen, van omkopingen, corruptie, keuringen die fout gaan en zelfs tot euthanasie leiden, en veel verkeerde diagnoses. Dus ik neem het zoals het komt. Daarbij is een keuring uit verhouding, ze is 1000 euro als ik niet afding en een keuring incl foto's is tussen de 300 en 500 euro.
Kom ik bij haar energie, ze heeft energie voor 10. Ze is goed voorwaarts en kent alle commando's, het was wel wat weggezakt, maar het kwam snel terug.
gevoel met rijden/teckel/last van bekken-rug-heup. Ik heb 2x op haar gereden, de avond en de volgende ochtend en geen last van wat dan ook gehad. (ik had 3 sessies, maar de eerste sessie alleen kennismaken en wandelen) Ook geen last van mijn heup en dat is het belangrijkste. Hoe breder ik zit op een paard, hoe fijner voor mijn heuppijn. Dus dat is goed. Bekken ook geen last, rug ook geen extra last. Wel is het zo dat ze heel korte pootjes heeft, dus ze heeft heel korte gangen uiteraard. Dat is net of je weer terug bent op de ponyclub. Gaat erg snel op en neer dus. Ik kon wel doorzitten. Galop denk ik dat ik het meest in de verlichte zit ga doen.
Hoe de meiden hier op haar gaan reageren. Geen idee. Callas is wel jaloersig en bezitterig, dus dat kan nog wel een dingetje worden. Daarom hoop ik dat het ruintje wat moet komen, Quarbonne de shet ruin, een evenwicht kan brengen in het geheel. Ik ga ze uiteraard eerst van achter schrikdraad kennis laten maken. Ik zet de nieuwe paardjes in het rijveld en de meisjes in het veld eromheen dan kunnen ze neuzen en kijken en ruiken. Als de oren niet meer plat gaan, dan ga ik ze bij elkaar doen. Het zal wel zo zijn dat ik het zelf emotioneel lastig zal gaan vinden, Callas heb ik zo'n bijzondere band mee, het voelt toch als verraad. Ik ga het zien hoe ik daar een middenweg qua aandacht in ga vinden.
Transport, dat is wel een dingetje. Als je niet de hoofdprijs wilt betalen, moet je een gecombineerd transport nemen, zodat de transporteur niet leeg heen of terug hoeft te rijden. En dan moet je dus wachten tot zij een combirit hebben. Daarbij wil ik het liefst een vervoerder die geclimatiseerde vrachtwagens heeft. We gaan het zien.
Proefperiode bedongen van 2 maanden. Dat had ze zelf al meteen voorgesteld daar was ik erg aangenaam verrast door, dus gelijk al ja gezegd. Toen we er waren krabbelde ze een beetje terug wilde ze 1 maand doen, maar ik legde uit dat ik haar eerst een week met rust laat tot ze goed ingeschaard is en alleen in de hand ga hebben met poetsen en wennen. Ik zal gaan werken aan gehoorzaamheid qua omgang, want ze wilde wel, maar we zaten nog niet op één golflengte, qua achterwaarts, wachten en omzetten aan de hand. Tel ik nog een week bij op. Dan zal ik rustigjes aan eens gaan wandelen om het hele terrein te verkennen. Ben je weer een week verder. Dan zal ik dingen als longeren gaan doen of rondwerken en dan zit je al op een maand en dan heb ik er nog niet op gezeten, dus daarom vond ik 2 maanden wel heel fijn. De eigenaar is nu een contract aan het maken en dat krijg ik voor het weekend nog en dan zien we weer verder.
Dus zo ongeveer jullie vragen beantwoord. Nu het hele verhaal: (hahaha je dacht dat je klaar was met lezen
)
In een wilde vleeskudde comtois bij een fokker die alles wat lange poten had eruit fokte om meer karkas dus meer vlees te hebben, werd een donkerbruin veulentje geboren. (Ik heb meer het idee dat ze, omdat de moedermerrie dus in het wild loopt, en daar ook Pottocks in het wild lopen als vleespaardjes, dat er ergens een hengst een uitstapje heeft gemaakt, ook gezien haar temperament) De dochter van de fokker was er helemaal verliefd op. Heeft er van alles mee gedaan, kunstjes, circus, bereden, ook aangespannen beleerd met slepen etc maar niet voor de kar. Ze wilde er spectacle mee doen, dat is zeg maar voorstellingen met paarden erin. Dus Prisca kan ook steigeren, iets wat ik niet ga uitproberen met zo'n gewicht op die achtervoetjes. Toen Prisca 12 was, was de dochter al richting 22 kreeg kinderen etc. Dus ze wilde een goed tehuis voor Prisca en bood haar aan als spectacle paard. De vrouw, (Camille) bij wie ik Prisca nu koop, wilde graag spectacle gaan doen dus kocht dit paardje. Maar ze had een mooie lusitano hengst en ze zag het wel zitten om tussendoor de spectacles wat veulentjes bij Prisca te nemen. Spectacle is er nooit van gekomen. Toen poosje geen tijd, Prisca om de twee jaar, dus 3x drachtig-2 veulens (waaronder die hengst die langs het draad meeloopt), kortom het spectacle werk kwam er nooit van, Prisca werd meer spek dan spectacle en twee jaar geleden werd de vrouw zelf zwanger, en nu ze met een kind op de arm loopt, raakt haar hele manege/pensionstalling/fokstal in verval. Erg triest om te zien. Ze gaat wegens tijdgebrek al haar paarden verkopen, zijn er 11, maar ze houdt 4 paarden. Eentje van 40!!! en twee van 23 en dan 1 fokmerrie. Ze neemt haar tijd om te verkopen, wil echt alleen 5 sterrenhuisjes, bloos ik dus o.a..
Dus dat is Prisca's verhaal. Van slachtvlees naar kunstjespaard naar fokmerrie naar een nieuw avontuur bij mij!