Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:25

Ja voor mij is het puur wat voor toekomst ze nog tegemoet gaan. Of je ze nou 2 maanden of 20 jaar hebt gehad, dat moet men imo maar zelf weten :o

Het outdoor seizoen is bijna afgelopen dus je gaat er weer veel van zien, "met pijn in mijn hart" en een advertentie vol heide-, strand- en wedstrijdfoto's maar helaas kan Dream of Valentijn niet meer heel fanatiek bereden worden dus moet nu toch maar weg als weidemaatje :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:29

Elisa2 schreef:
Lieser schreef:
Nee, ik niet. Die van mij gaat op haar 12e met vervroegd pensioen.
Maar ik bedoelde dat lang niet iedereen 20 jaar hetzelfde paard heeft dat 'een leven lang' voor je gewerkt heeft.

Ja dat is gewoon heel zuur :( , voor mij zit het in wat FH al aangeeft wat iemand dan met zo'n paard doet. Op pensioen of de handel in, dat stukje verantwoordelijkheid nemen zeg maar.

Het leven lang werken duidt op mensen die een paard afdanken, die er zeg maar tien jaar wedstrijden mee hebben gereden en op het moment dat het dier wat gaat mankeren en ze niet meer kunnen rijden moet ie weg en plaats maken voor een ander rijpaard. Dat vind ik geen paardenliefde.

Maar dat schrijf ik in mijn post hierboven. Ik vind zon levenlang hard gewerkt juist ook fout. Alsof paard het moet verdienen om goed behandeld te worden. Ik vind het net zo fout als mensen het doen als ze het paard nog maar jaar hebben. Al snap ik dat het nog fouter voelt als iemand dus wel tig jaren alles met paard gedaan heeft en nu paard de eigenaar nodig heeft deze hem afdankt.

Maar het is ook geen paardenliefde nee. Het zijn mensen die van paardrijden houden en niet van paarden. Waarbij het paard een middel is en dus inwisselbaar. En waar het welzijn van het paard niet van belang is, zolang zij maar een nieuw rijpaard kunnen kopen en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. (Want dat geld moet je in nieuwr paard steken)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:36

Ja het is een metafoor, uiteraard verdiend ieder paard het om gewoon goed behandeld te worden of het nu bereden wordt of niet. Maar vaak zie je het in zo'n trant zoals FH ook schrijft..fanatiek wedstrijden mee gereden en dan niet meer heel goed belastbaar door blessure x of y en moet dan maar weg als weidemaatje. En dan denk ik, als je als eigenaar die een band met het dier hoort te hebben niet eens een pensioen kan aanbieden als weidemaatje voor je eigen paard..waarom denk je dat een ander dat er dan wel voor over zou hebben? Het is gewoon een recept voor ellende voor het paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:07

Eens MWM!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:02

Ja eens hoor elisa. Maar ik heb dan meteen in mijn hoofd dat mensen vinden dat een paard een goede behandeling moet verdienen. Als die niet lang genoeg in eigendom is geweest, niet braaf genoeg, niet hard genoeg zijn best gedaan en ga maar door hoeven de eigenaren niet hun best te doen voor het paard.

Ik snap de opmerking hoor, ik vind hem alleen stom :') Maar wij zullen het niet snappen idd, omdat we toch anders naar onze paarden kijken. Ja, de band is nog anders vaak als je ze paar maanden hebt vergeleken met paar jaar. Maar wij zetten ons toch gewoon vol in voor het paard waar wij voor gekozen hebben.

Nu vind ik verantwoordelijkheid nemen ook niet alleen paard op pensioen sturen. Het kan ook in laten slapen zijn, helemaal afhankelijk van het paard. Niet alleen van de mankementen en de toekomst daarvan, maar dan ook het karakter en weet ik het wat. Wij hebben met pony enorm getwijfeld over hem met pensioen sturen, alleen kwam die zelf naar stal na een aantal uren in het land. Gewoon over het hek, door het hek, door de sloot, noem maar op. En altijd weer meteen geblesseerd, want het ging niet zachtzinnig. := Op het einde was ik eigenlijk blij dat hij zo slecht was dat pensioen geen optie meer was en inslapen de enige paard waardige optie.
Maar daar zie je op bokt vaak ook discussies over. Ik heb met die pony maar ook met andere paarden de vraag gehad waarom ze niet met pensioen gingen ergens in plaats van meteen inslapen. Dat inslapen was bij allemaal na jarenlange trajecten en was de enige paardwaardige optie, maar daar zijn dus discussies over. Er werd zelfs gezegd dat ik ze maar op flinke pijnstillers moest zetten want dan konden ze volgens hen nog jaren genieten. :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:14

Sommige mensen proberen tegen beter weten in alles in leven te houden ! Ik ben oprecht blij dat euthanasie voor dieren makkelijker kan als bij mensen. Onnodig lijden kun je zo je dier besparen .
Is de keuze simpel , nee helemaal niet en het doet donders veel pijn als je er achter bent dat' leven lijden is geworden '

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 10:15

MyWishMax schreef:
Dus grappig, de handelaren hebben allemaal de paarden langer gehouden en de meeste ook nog gebracht zonder er iets voor te vragen. Maar wij hebben er nooit bij stil gestaan dat mensen daarover onderhandelen. Wij zagen dat los en wilden ervoor betalen of gewoon zelf rijden, maar werd allemaal aangeboden en bij de vraag wat ze ervoor kregen was antwoord altijd niks. Ook al hadden we onderhandeld over de prijs, niet dat er bij allemaal iets afkon. De ene wel en ander niet.

Op zich natuurlijk ook wel logisch ergens. Als je een paard in (vol)pension hebt staan á €400 (?) per maand, dan snap ik dat je als particulier die de dieren voor de hobby heeft niet snel voor een ander gaat betalen. Een handelaar heeft vaak een eigen stal of deel van een stal waar ze eigenaar van zijn of afhuren. Dan kost dat ene paard een paar weken langer hebben staan niet ineens honderden euro's meer. Want je kosten heb je toch en dat beetje hooi en stro verbruik is dan vaak niet het probleem.

Wij bieden hier vaak 2 weken tot 1 maand gratis stalling nog aan, afhankelijk van de prijs waarvoor het paard verkocht wordt, maar ook waar ze heen moeten. Een paard dat naar China moet, heeft nog allerlei gezondheidstesten nodig en de vervoerder moet een x aantal paarden hebben voor de vlucht gepland wordt. Daar gaat gewoon een aantal weken overheen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een paard dat in Nederland blijft.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:51

Toen ik mijn veulen kocht ben ik ook goed gematst door de verkoper. Grote gunfactor bij de onderhandeling en hij mocht wat langer blijven staan zodat ik rustig vervoer kon huren en verzekering kon regelen. Hij stond voor mij op zo’n 3 uur enkele reis rijden. Daar tegenover stond dat ik al wel een plekje in de opfok had gereserveerd voor het bezichtigen en dat de vertraging dus alleen in de logistiek zat. Ik heb toen binnen 2 dagen laten weten wat ik had kunnen regelen en hem een klein weekje later opgehaald.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:04

MyWishMax schreef:
Ja eens hoor elisa. Maar ik heb dan meteen in mijn hoofd dat mensen vinden dat een paard een goede behandeling moet verdienen. Als die niet lang genoeg in eigendom is geweest, niet braaf genoeg, niet hard genoeg zijn best gedaan en ga maar door hoeven de eigenaren niet hun best te doen voor het paard.

Ik snap de opmerking hoor, ik vind hem alleen stom :') Maar wij zullen het niet snappen idd, omdat we toch anders naar onze paarden kijken. Ja, de band is nog anders vaak als je ze paar maanden hebt vergeleken met paar jaar. Maar wij zetten ons toch gewoon vol in voor het paard waar wij voor gekozen hebben.

Nu vind ik verantwoordelijkheid nemen ook niet alleen paard op pensioen sturen. Het kan ook in laten slapen zijn, helemaal afhankelijk van het paard. Niet alleen van de mankementen en de toekomst daarvan, maar dan ook het karakter en weet ik het wat. Wij hebben met pony enorm getwijfeld over hem met pensioen sturen, alleen kwam die zelf naar stal na een aantal uren in het land. Gewoon over het hek, door het hek, door de sloot, noem maar op. En altijd weer meteen geblesseerd, want het ging niet zachtzinnig. := Op het einde was ik eigenlijk blij dat hij zo slecht was dat pensioen geen optie meer was en inslapen de enige paard waardige optie.
Maar daar zie je op bokt vaak ook discussies over. Ik heb met die pony maar ook met andere paarden de vraag gehad waarom ze niet met pensioen gingen ergens in plaats van meteen inslapen. Dat inslapen was bij allemaal na jarenlange trajecten en was de enige paardwaardige optie, maar daar zijn dus discussies over. Er werd zelfs gezegd dat ik ze maar op flinke pijnstillers moest zetten want dan konden ze volgens hen nog jaren genieten. :+

Ja mee eens hoor, ook inslapen hoort daarbij wanneer de tijd er daar voor is. Voor de rest wil ik niet oordelen over wanneer dat is voor welk paard, dat is vaak zo'n moeilijken persoonlijk traject.

Ik snap wat je in je hoofd krijgt bij zo'n opmerking, ik ga er eigenlijk niet eens vanuit dat er mensen zijn die zo denken maar dat is wellicht naief van mij.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:54

Hier onlangs geslaagd voor een fokmerrie. Vrij korte zoektocht gehad, wel héél veel paarden aangeboden gekregen na een zoekertje op Facebook. 80% voldeed niet aan wat we zochten (max. 8 jaar oud, elite predikaat, dragend en gezond); er werden me zelfs ruinen en jaarlingen aangeboden...

Bij de merries die wel voldeden soms eerst naar de vraagprijs gevraagd- vooral als ik al aanvoelde dat die buiten budget zou zijn - soms meteen gebeld. Bij de juiste merrie de verkoper de dag van de bezichtiging nog laten weten dat ze ons aansprak en uiterlijk op moment X iets zouden laten weten. Toen ook netjes vóór dat moment weer gebeld en een voorstel gedaan.
Omdat het een dragende merrie is wil je er zeker van zijn dat ze op moment van verkoop nog steeds dragend is, en in verband met de gustregeling is er een paar weken later gepland een drachtcontrole en keuring gepland.

Het is nu een maand later en sinds zaterdag staat ze bij ons op stal. Zo'n onwijs lieve merrie! <3 Afbeelding
meteen incognito achter grote vliegenkap

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

Wij gaan binnenkort ook weer op zoek. Onze mooie, lieve, eigenwijze vosmerrie gaat komende vrijdag met vervroegd pensioen. Zodra ze daar gewend is, hopen we een leuk tweede paard te vinden. Eentje die alleen op buitenrit kan en die springen leuk vindt zonder heet te worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Waarom specifiek vrijdag?
Gaat ze van stal verwisselen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Gefeliciteerd Roxanne !
Van welke hengst us zij dragend?
En speelde dat mee in jouw zoektocht? Specifieke hengst niet of juist wel?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Alja schreef:
Waarom specifiek vrijdag?
Gaat ze van stal verwisselen?

Ja.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

Jullie hebben wel pech gehad met jullie paard , Lieser. Zo jammer

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Getup schreef:
Jullie hebben wel pech gehad met jullie paard , Lieser. Zo jammer

Vind ik ook. We hebben haar nog geen 3 jaar, en we tobben al minimaal een jaar. Gelukkig is ze heel lief :D
De volgende gaat echt volledig op de foto }:)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Wat een pech Lieser. Wat mankeerde ie? Wordt het wel weer een Freiberger Lieser?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

oji schreef:
Wat een pech Lieser. Wat mankeerde ie? Wordt het wel weer een Freiberger Lieser?

We hebben niet alles kunnen vaststellen wat er mis is/was. Na alle behandelingen (maagzweer, kniegewrichten, rug) bleef er in ieder geval artrose in de rug en benen 'over', en er zit nog iets (synovitis? artrose?) in de hals.

En ik zou heel graag weer een Fribi hebben, ik vind het ras fantastisch. Mijn dochter wil een Irish Sport Horse, geloof ik. Dus we gaan het zien :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Oh dat is wel balen, van alles wat idd.
Freibergers worden meestal niet de rug en hals van op de foto gezet, kwam een vriendin van mij ook achter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Dat doet sowieso niet iedereen toch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Balen Lieser! Irish Sport Horse komt nog niet zoveel voor in NL geloof ik? Lijkt me een leuk ras!