Ja eens hoor elisa. Maar ik heb dan meteen in mijn hoofd dat mensen vinden dat een paard een goede behandeling moet verdienen. Als die niet lang genoeg in eigendom is geweest, niet braaf genoeg, niet hard genoeg zijn best gedaan en ga maar door hoeven de eigenaren niet hun best te doen voor het paard.
Ik snap de opmerking hoor, ik vind hem alleen stom

Maar wij zullen het niet snappen idd, omdat we toch anders naar onze paarden kijken. Ja, de band is nog anders vaak als je ze paar maanden hebt vergeleken met paar jaar. Maar wij zetten ons toch gewoon vol in voor het paard waar wij voor gekozen hebben.
Nu vind ik verantwoordelijkheid nemen ook niet alleen paard op pensioen sturen. Het kan ook in laten slapen zijn, helemaal afhankelijk van het paard. Niet alleen van de mankementen en de toekomst daarvan, maar dan ook het karakter en weet ik het wat. Wij hebben met pony enorm getwijfeld over hem met pensioen sturen, alleen kwam die zelf naar stal na een aantal uren in het land. Gewoon over het hek, door het hek, door de sloot, noem maar op. En altijd weer meteen geblesseerd, want het ging niet zachtzinnig.

Op het einde was ik eigenlijk blij dat hij zo slecht was dat pensioen geen optie meer was en inslapen de enige paard waardige optie.
Maar daar zie je op bokt vaak ook discussies over. Ik heb met die pony maar ook met andere paarden de vraag gehad waarom ze niet met pensioen gingen ergens in plaats van meteen inslapen. Dat inslapen was bij allemaal na jarenlange trajecten en was de enige paardwaardige optie, maar daar zijn dus discussies over. Er werd zelfs gezegd dat ik ze maar op flinke pijnstillers moest zetten want dan konden ze volgens hen nog jaren genieten.