Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:44

Graag gedaan :-)

Heb je advertentie even bekeken en ziet er an sich netjes uit, zou nog even een goede standfoto toevoegen en het stukje gezondheid. Knap paard in ieder geval. :-)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:18

Ik lees na al die jaren nog steeds mee in jullie zoekavonturen. Maar valt me iets op waar ik toch wel een vraag over heb. De meeste focussen zich op klinische keuring en röntgenfoto’s om de gezondheid van het paard te toetsen. Prima lijkt me, maar daarnaast: kijken jullie ook naar het management waarin het paard gehouden wordt? Hoe blij ik ook ben met mijn lieverd, als ik beter had opgelet dat hij dus niet op gras gehouden kan worden en niet tegen voordroog kan, en eigenlijk alleen past in een management in eigen beheer. Dan had ik het mezelf minder moeilijk kunnen maken. Ik zou ooit voor een volgend paard dus vooral kijken naar: wat krijgt ie te eten, hoe doet de mest het daarop, mag ie op gras en zo ja hoe lang is dat, voel ik vetopslag op plaatsen zoals harde manenkam die op metabolische ziekten duidt. Ik hoor er niemand over. Maar je koopt dan pas een hoop ellende en veel zorgen.
Een paard klinisch en röntgen helemaal goed zijn, maar als ie van elk grassprietje HB raakt of aan de diarree gaat van bepaald hooi, sla ik toch echt over. Zeker als je afhankelijk bent van pensionstalling. Dat zouden dus ook echte no go’s zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:47

Ik ben zelf wel selectief qua stalling en wil zelf liever niet dat mijn paard kuilgras krijgt bijvoorbeeld, maar goed hooi. Niet omdat mijn paard niet tegen kuilgras zou kunnen, maar kuilgras is naar mijn mening geen goed ruwvoer voor paarden.

Toen ik rond keek naar geschikte paarden heb ik zeker gevraagd naar wat de huidige eigenaar voor eten gaf, hoeveel het paard buiten kwam en waar ( zand of gras ) en of ik dat mocht zien. Ik wilde ook het paard zelf halen en naar de poetsplaats brengen etc…
Tijdens het poetsen let ik ook op hoe het paard zich gedraagt, of ik wondjes zie en voel ik aan de manenkam of die soepel is. Geen warme / dikke benen. Dat is eigenlijk zo vanzelfsprekend voor ik denk de meeste mensen hier dat daar niet zo over gesproken word.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:56

Deze week ben ik bij veulen gaan kijken <3 heerlijk! Denk dat het toch wel weer een jong paard wordt.

Mocht iemand nog leuk hengstveulen of jaarling weten? Bij voorkeur dressuur / allround gefokt. Uit merrie van minimaal 1,68? Hoeft geen spectaculaire beweger te zijn. Liefst wat klassieker. Rond de €3,5.

@Marigo, wij hebben de paarden in eigen beheer dus ik kan veel aanpassen. Maar normaal warmbloed / sportpaard kan hier prima in het management mee.
Laatst bijgewerkt door biancaaaa op 28-07-23 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:07

Marigo schreef:
Ik lees na al die jaren nog steeds mee in jullie zoekavonturen. Maar valt me iets op waar ik toch wel een vraag over heb. De meeste focussen zich op klinische keuring en röntgenfoto’s om de gezondheid van het paard te toetsen. Prima lijkt me, maar daarnaast: kijken jullie ook naar het management waarin het paard gehouden wordt? Hoe blij ik ook ben met mijn lieverd, als ik beter had opgelet dat hij dus niet op gras gehouden kan worden en niet tegen voordroog kan, en eigenlijk alleen past in een management in eigen beheer. Dan had ik het mezelf minder moeilijk kunnen maken. Ik zou ooit voor een volgend paard dus vooral kijken naar: wat krijgt ie te eten, hoe doet de mest het daarop, mag ie op gras en zo ja hoe lang is dat, voel ik vetopslag op plaatsen zoals harde manenkam die op metabolische ziekten duidt. Ik hoor er niemand over. Maar je koopt dan pas een hoop ellende en veel zorgen.

Ja zeker, zeker als het paard in nogal rijke conditie verkeert :+ is wel/niet op gras kunnen een punt dat ik heel uitgebreid wil bespreken, idem aanleg voor bevangenheid en het wel en niet tegen brok kunnen. Flink overgewicht is sowieso een rode vlag tenzij ik aanleiding heb om aan te nemen dat de huidige eigenaar echt volle emmers krachtvoer in zijn paard stopt. Al moet ik zeggen dat het (gelukkig!) issues zijn die bij de meeste KWPNers en vergelijkbare warmbloeden wat minder spelen dan bij andere rassen :o

Maar hoe dan ook gezien ik afhankelijk blijf van pensionstallen moet het paard in het management van mijn stal passen. Dus gewoon op het gras kunnen, sociaal in de groep zijn etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:20

BoktVerlaten schreef:
Ik dacht dat het makkelijk zou zijn…. Een paardje er bij kopen….niet dus. Met de meeste is wat mis of onmogelijk om na te rijden (hard in de mond, slecht aan de hulpen) of jong….

Ik zoek:
Braaf, niet heet, niet ril, niet schrikkerig
Leeftijd 5-12 jr
Niveau M dressuur, mag ook meer maar wel minimaal een hele goede basis
Klein: 156-165
Makkelijk na te rijden
Geschikt voor amateur/basissport
Ras maakt niet uit
Budget ongeveer 25

Zou haalbaar moeten zijn toch?online alles uitgeplozen, enkele stallen gebeld….
Wie heeft de gouden tip?

Ik zoek hetzelfde maar voor een kleiner budget en ik heb toch ook wat leuke gezien hoor.
Waar kijk je allemaal?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:32

Thanks voor jullie reacties. Ineke2 denk dat je een punt hebt dat het vaak voor de wat ervaren paardenkoper een vanzelfsprekendheid is. Bij eerste kopers wellicht nog niet denk ik. Zie zoveel graasmaskers (ik ook hoor) poedertjes en lapmiddelen (ook schuldig aan) bij met name sobere en recreatiepaarden op pensionstallen, dat ik me afvraag: wat nou als we dit vooraf beter hadden geweten. Dan zou de stalling veel beter bij het paard passen en al die middelen niet nodig zijn. Ik kruip weer onder de meeleessteen. Veel succes allen met jullie zoektocht!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:59

Marigo schreef:
Ik lees na al die jaren nog steeds mee in jullie zoekavonturen. Maar valt me iets op waar ik toch wel een vraag over heb. De meeste focussen zich op klinische keuring en röntgenfoto’s om de gezondheid van het paard te toetsen. Prima lijkt me, maar daarnaast: kijken jullie ook naar het management waarin het paard gehouden wordt?

Ja, ik keek en vroeg overal naar.
Voerbeleid, hoe hij gehouden wordt, bijzonderheden op en rond stal (Bij Igor gaven ze bijvoorbeeld al aan dat hij wat moeilijk kon zijn bij opzadelen, op de spuitplaats staan en met je jas uittrekken op zijn rug, niet als laatste binnen halen, Zeker na een verhuizing e.d.) dus dat wist ik al, had ik geen problemen mee... en dat is nu allemaal helemaal weg. En dat was ook allemaal netjes verteld. Was ook een hele fijne verkoopstal imo. Ook alle dingen die hij in het verleden gehad heeft waar ze van wist, waren duidelijk.
Igor had ook wat... uh... overwaarde op zijn lijf :+ Daar waren ze op de verkoopstal al mee aan het werk. Qus werk en voerbeleid. En heb ik verder opgepakt. Hij zal nooit een slanke den worden. Maar heeft nu al veel meer een mooi sportmodelletje na een ruim half jaar. Dus dat gaat de goede kant op. Hij heeft eigenlijk op vitamine, mineralen etc na bijna geen krachtvoer nodig. Hij ziet er nu goed uit en heeft veel energie. Met vooral veel ruwvoer en toevoegingen met 2x daags een handje cavalor biks.

Maar ik vraag bv ook naar de tandarts, hoefsmid, zadelmaker, fysio/osteo etc. Hoe vaak ze gaan, of er bijzonderheden zijn. Zodat ik het ook zo kan opstarten en eventueel kan aanpassen naar hoe ik het zelf doe.
De zadelmaker vindt hij nog steeds stom :') maar ook daarin laat hij zich nu beter bewerken. Hij houdt er gewoon niet van als mensen aan hem gaan frutten als hij opgezadeld is. Zadel op = rijden, zadel af = stal. Paar keer erop en eraf en er aan voelen was hij geen fan van :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:24

Dat ging hier idd automatisch mee bij bezichtigingen. Maar ook weinig paarden tegengekomen die niet mee hadden kunnen komen in ons management.
En hetzelfde als c_alsemgeest heb ik bij laatste 2 sowieso hele lijst meegekregen waar op te letten in omgang, wanneer wat voor het laatste gedaan was enzovoorts.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:27

Ik kreeg inderdaad ook een lijstje mee wanneer de smid was geweest, de tandarts, osteopaat etc.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:37

Ja lijstje kreeg ik inderdaad ook. Bij Igor, maar ook bij Jam.
Uni kende ik, was van een vriendin, dus dat wist ik allemaal al :P

Om Jam zijn omschrijving met rijden moet ik nog steeds erg lachen. En dat klopte ook echt helemaal.
Hij was toen nog niet zo lang ohz en hij was een echte overenthousiaste benenzwaaier. Ze zei toen ook...
Als je er op gaat voel je echt heel veel energie onder je, een soort bom. Maar je kan hem vertrouwen, hij doet nooit iets wat niet mag.
En dat was echt zo :+ echt een raket als je er op zat, zo veel energie voelde je onder je. Maar hij luisterde echt altijd 100% wat er ook gebeurde. Ben ook meteen met proberen met hem de buitenbaan in gegaan met kippen en honden er omheen.
Had het eigenlijk al besloten toen ze hem voor reed... maar toen ik hem had gereden werd hij meteen gekeurd en 2 dagen later stond hij thuis.
Die combi van zo vlug, heet, lenig, maar ook 100% safe op 3 jarige leeftijd, wist ik meteen dat ik dat niet meer tegen ging komen :D

Soms als er iemand op ging als ik op vakantie ging, herhaalde ik dat ook. Want het kon soms best eng voelen als je er voor het eerst op zat. Maar hij was echt blind te vertrouwen. In de baan maar ook in het bos etc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:44

Hier is t andersom :+ het is voor mij meer sollicitatie gesprek _O- maar komt wellicht ook door mijn budget en de mensen die het paard verkopen ivm staak gedrag of niet klikkende combinatie

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:23

Ik doe gewoon mijn eigen rondje socials en andere bronnen online, mensen lopen toch in 9 gevallen op 10 te liegen of zaken te verzwijgen die net niet handig zijn om te noemen. In lagere prijsklasse iig. Moet je zelf erachter weten te komen dat alle filmpjes 5 jaar oud zijn en in de tussentijd heel wat sh*t gebeurd is wat niet per se in de advertentie hoeft ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 15:22

@Boktverlaten is die van Mighty joe niet iets dan? :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:48

Nou paard twee :+

Super super lief en braaf dier.. bleek dus al maanden niks te doen. Ook wel mooi paard. Maar een hoeven :oo nou echt paard was gisteren bekapt maar ik schrok er echt van. Zo zonde, lijkt ook wel bevangen te zijn geweest en enorme slippers er aan. Heb hem alleen even gelongeerd en ook dat super braaf maar gewoon niks van te zeggen.

Morgen terug naar staakster :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:04

Klinkt alsof je meer weg bent van de staker :j zijn de hoeven te “corrigeren”?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:08

Ja staker dr hoeven zijn wel te verbeteren. Denk dat dat geen jaren plan is. Morgen even kijken naar wat m’n gevoel zegt en dan afspraken maken. Wil sowieso röntgen keuren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:20

MarjanB schreef:
Ja staker dr hoeven zijn wel te verbeteren. Denk dat dat geen jaren plan is. Morgen even kijken naar wat m’n gevoel zegt en dan afspraken maken. Wil sowieso röntgen keuren

Als de hoeven echt een probleem zijn, ziet de keuringsarts dat ook wel
Ivm staakgedrag zou ik ook wel hals en rug op de foto zetten. Mn hals.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:37

Rodevlinder schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik dacht dat het makkelijk zou zijn…. Een paardje er bij kopen….niet dus. Met de meeste is wat mis of onmogelijk om na te rijden (hard in de mond, slecht aan de hulpen) of jong….

Ik zoek:
Braaf, niet heet, niet ril, niet schrikkerig
Leeftijd 5-12 jr
Niveau M dressuur, mag ook meer maar wel minimaal een hele goede basis
Klein: 156-165
Makkelijk na te rijden
Geschikt voor amateur/basissport
Ras maakt niet uit
Budget ongeveer 25

Zou haalbaar moeten zijn toch?online alles uitgeplozen, enkele stallen gebeld….
Wie heeft de gouden tip?

Ik zoek hetzelfde maar voor een kleiner budget en ik heb toch ook wat leuke gezien hoor.
Waar kijk je allemaal?

Op 2de hands staat een leuke wel wat jonger maar goed basis gereden en gekeurd voor een nette prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:50

:wave:
Ik sta nog compleet aan het begin maar ik ben me aan het oriënteren op de markt en wat ik wil.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:04

Babootje schreef:
MarjanB schreef:

Als de hoeven echt een probleem zijn, ziet de keuringsarts dat ook wel
Ivm staakgedrag zou ik ook wel hals en rug op de foto zetten. Mn hals.

Hals en rug zijn al op foto geweest en niks afwijkend :D

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:04

Ik kom nog eens een update geven!
Mijn vader en ik gaan zondag bij 2 paarden kijken. Eentje is ietwat boven ons budget, maar zijn wel recent RX foto's van genomen en kunnen we dus eigenlijk mee in de prijs berekenen. Enkel is dus het vage dat we geen adres krijgen van de verkoper, dus dat is nog even afwachten of die daadwerkelijk doorgaat.
De 2e is eigenlijk net een pony (volgens Belgische termen), grote D-pony die breed gebouwd is waar ik eigenlijk nu al helemaal weg van ben (oeps). Mijn vader is 1m72 en rijdt het liefst op paarden van dit formaat (zijn favoriete haflinger is dan ook maar 1m44 ongeveer) dus nog even spannend of het helemaal past!

Moest iemand nog tips hebben over zaken waar we zeker op moeten letten, buiten de standaard zaken, dan mag je deze zeker laten weten :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:12

Rodevlinder schreef:
Zouden jullie een paard met spat kopen?
Zag een leuke staan, maar heeft spat. Voor mij eigenlijk een no-go maar ben benieuwd wat jullie vinden.

Wij hebben eentje op onze manege staan met spat, is al vrij jong vastgesteld (9-10 jarige leeftijd). Was toen nog een manegepaard en reed enkel mee als het moest, werd voorderest met rust gelaten en werd zeker niet meegenomen in de springlessen. Niet lang na zijn diagnose is hij overgekocht door mensen die nog altijd bij ons staan, hij zal nu rond de 21 staan. Hij doet het nog altijd goed, kan ook mooie passen dressuur tonen. Ik denk dat het echt van paard tot paard afhangt.

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:52

Vanes_6 schreef:
Nirvana95 schreef:
[ [url=m/8mqPgk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog even een foto van Pinokkio. En wat is hij braaf en relaxed. We laten hem nog lekker uitgroeien wat hij is pas 3.

Wat een heerlijk hoofd om te zien, lieve oogjes!
En leuk te horen dat hij zo braaf en relaxed is.
Gaan jullie wel al op hem rijden of vooral laten uitgroeien en wat aan de hand werken?

De zomer mag hij nog lekker groeien en aan de hand werken. En tegen de tijd erop en eerst maar rechtuit ect rustig aan zeg maar alles op zijn tijd.

Dat wist ik dat ik een jong dier kocht ☺️

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 14:49

Ik heb onder voorbehoud van keuring een paard gekocht *\o/*

Haha in t kader van dat ging snel _O-

Afbeelding
Afbeelding