Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:02

Dan doe je t netjes , zou ik ook doen .
Heb eens klanten gehad bij pony van me . Die meiden vonden t blijkbaar niks maar stapte af , lieten pony midden in de baan staan en vertrokken .
De moeder was niet mee , wel een vader . Maar heb direct gestuurd naar de moeder" geloof dat t niet is wat uw dochters wensen " maar al zouden ze haar wel willen dan verkoop ik niet "
Vondt het zo niet fair tegen over de pony

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:10

Onderhandelen is dan een beter woord er voor.

Handel van paarden gaat niet grotendeels online. Alleen de communicatie en het aanbieden van. Waarin het aanbieden handig is maar communicatie maar deels handig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:16

Zinzi_jewel schreef:
Dan doe je t netjes , zou ik ook doen .
Heb eens klanten gehad bij pony van me . Die meiden vonden t blijkbaar niks maar stapte af , lieten pony midden in de baan staan en vertrokken .
De moeder was niet mee , wel een vader . Maar heb direct gestuurd naar de moeder" geloof dat t niet is wat uw dochters wensen " maar al zouden ze haar wel willen dan verkoop ik niet "
Vondt het zo niet fair tegen over de pony

Zo bizar

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:18

Misschien is dit ook een leeftijdsding hoor! Onderhandelen zou nooit in mij opkomen en heb het liefste ook echt geen telefonisch contact over het (ver)kopen van een paard.. iets met generatie z denk ik :Y) Ik vond het juist heel fijn om met mijn nieuwe paard appcontact te hebben met de verkoper. Dan kon ik ook rustig nadenken voor het antwoorden over iets of voordat je een afspraak maakt om te komen kijken.

Bizar Zinzi! Dat ze ook zo maar vertrokken joh :\

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:39

Cioccolato schreef:
Ja je moet mensen ook kunnen lezen en in kunnen schatten.
Dat kan niet via een appje achteraf vind ik dan weer. Dan kun je mensen niet lezen namelijk.
Ook vooraf.
Wat is de vp?
X
Dat is boven budget.

En je gesprek is dood. Als je belt heb je veel makkelijker een gesprek.

Dat is dan wel je eigen schuld :+. Je kunt ook terugsturen: Wat jammer, dat is helaas boven budget! Is er misschien nog onderhandelingsruimte?

Het is net een gesprek hè :Y). Ik heb bij ieder paard eerst de vraag gesteld of er nog ruimte was ja of nee, dan zijn de verwachtingen meteen duidelijk. Staat het al in de advertentie dat het een vaste prijs is, vraag er dan ajb niet naar :o
Het hoeft ook helemaal niet zo "hard" als bv soms op de markt gebeurd door bedragen te roepen en that's it, maar door bijvoorbeeld op een luchtige toon te vragen "wat zou je zeggen als ik X zou bieden?" zullen ze zich in 95% (gokje) van de gevallen niet aangevallen of wat dan ook voelen, en kun je eventuele gunfactor behouden :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:52

Ik krijg tig vragen, dus nee dat kan niet :+ helemaal niet als enkel de vraag vp? is. In een normaal getypt berichtje is er gelijk al meer gesprek dus kom je ook verder.
En mij maakt het niet uit, krijg ze wel verkocht dus lig er niet perse wakker van. Meeste komt toch terug op bellen of bij bezichtiging koop sluiten. Het valt gewoon erg duudelij op :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:02

Op berichten met alleen wat is de vp sturen we niet eens antwoord. 9 van de 10 x zijn dit mensen die A alleen nieuwsgierig zijn, B niet eens in de buurt kunnen komen qua budget en C als je er 10
appjes naar stuurt met antwoorden, het niet eens tot een bezichtiging komt.

Dus nee, kost hoop tijd en energie en het leidt vaak tot niets. De mensen die echt interesse hebben, die pakken de telefoon of sturen een berichtje op welk moment van de dag je het beste kunt bellen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:36

Ik zet de VP er gewoon bij als verkoper. Ik heb mijn paard al rontgen gekeurd en overkeuren mag gewoon k.k. Onderhandelen vind ik prima, maar het is de toon die de muziek maakt. Paard kan je smaak niet zijn, maar dan koop je hem / haar niet, maar afkraken is echt een no go. Verder 5 x willen komen proefrijden en dan nog laag bieden is ook een no go. Minder bieden mag, maar daar staat dan wel opladen en meenemen tegenover. Niet pas over 2 a 3 weken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:49

Padoertje schreef:
Op berichten met alleen wat is de vp sturen we niet eens antwoord. 9 van de 10 x zijn dit mensen die A alleen nieuwsgierig zijn, B niet eens in de buurt kunnen komen qua budget en C als je er 10

Dus nee, kost hoop tijd en energie en het leidt vaak tot niets. De mensen die echt interesse hebben, die pakken de telefoon of sturen een berichtje op welk moment van de dag je het beste kunt bellen.

Na ja het werkt wel beide kanten op toch, als koper wordt je ook chagrijnig van 10x per dag vraagprijs moeten opvragen d.m.v. een heel reeks berichten of een gesprek alleen zodat die prijs dan het driedubbele blijkt, van wat jou logisch leek ;)

Ik heb zelf nog nooit een vp? gestuurd maar snap wel waarom mensen het doen zeg maar.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:52

Cioccolato schreef:
Ik krijg tig vragen, dus nee dat kan niet :+ helemaal niet als enkel de vraag vp? is. In een normaal getypt berichtje is er gelijk al meer gesprek dus kom je ook verder.
En mij maakt het niet uit, krijg ze wel verkocht dus lig er niet perse wakker van. Meeste komt toch terug op bellen of bij bezichtiging koop sluiten. Het valt gewoon erg duudelij op :j

Het gaat natuurlijk om de "koper" rol aangezien daar advies voor werd gevraagd. En ook als opening zou ik nooit een VP? en verder niets over de schutting gooien. Maar als de verkoper daar al wel op reageert, dan kun je dus een uitgebreidere reactie terugsturen zodat het gesprek niet doodvalt...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:23

Als een koper alleen vp? stuurt krijgt ie alleen de vraagprijs en niet meer en minder. Ga daar geen energie in steken, leidt toch nergens naartoe in mijn ervaring :+ Kijk, je hoeft geen hele scriptie in te sturen. Maar gewoon een goedendag en een groetjes in je bericht doet al een hoop voor de toon.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je over de prijs onderhandelt en ik durf er ook echt wel ruim onder te bieden. Als je dat een belediging vindt moet je geen paarden verkopen. Wij doen ook regelmatig zaken met mensen uit het Midden-Oosten en die durven gerust minder dan de helft te bieden, dus wij zijn ook wel wat gewend :P Maar als je het nodig vindt om het paard af te kraken om zo iets van de vraagprijs af te krijgen, dan kom je echt van een koude kermis terug. Dat vind ik echt compleet onnodig. Of je vindt hem leuk en wil hem kopen, of niet. Even goede vrienden. En inderdaad, als je nog van alles erna wil als je een goede prijs hebt gekregen, dan kan je daar gewoon voor betalen. Vaak genoeg dat paarden hier naar het buitenland moeten, we overeengekomen zijn over een prijs en dan moeten ze ineens nog gedekt worden en langer blijven staan. Prima, maar daar ga je wel gewoon voor betalen want het kost mij ook tijd en geld.

Zeker in het handelen denk ik dat mensen gewoon echt wat zakelijker moeten kijken. Je koopt het dier met je hart, maar uiteindelijk is het ook gewoon een transactie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:27

Soms is het de gunfactor.
Jaren geleden paard in laten slapen en op dat moment een geschil met de verzekering. Via een vriendin kreeg ik een ruin aangeboden van een fokker. Deze was wat te klein gebleven (voor volwassen kleindochter), maar stond aan huis, niet in de weg.
Wij zijn wezen kijken bij een groepsles en waren er helemaal weg van. Er werd ons gevraagd of we even wilden rijden, maar toen eerlijk gezegd dat het paard geweldig was, maar 20% boven ons budget door de toestanden met ons vorige paard.
Maar zij wilden dat we toch eens kwamen kijken/rijden.
Uiteindelijk werd ons dit paard gegund en hebben wij er bijna 16 jaar een fantastisch paard aan gehad. Fokkers zijn nog een paar x komen kijken bij een clinic en wat wedstrijden en we hebben jaren een fijn contact gehad.
Prettige bijeenkomst: het geschil heb ik maanden later alsnog gewonnen en heb ik het verzekerde bedrag alsnog uitbetaald gekregen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:52

Fly_high schreef:
Padoertje schreef:

Na ja het werkt wel beide kanten op toch, als koper wordt je ook chagrijnig van 10x per dag vraagprijs moeten opvragen d.m.v. een heel reeks berichten of een gesprek alleen zodat die prijs dan het driedubbele blijkt, van wat jou logisch leek ;)

Ik heb zelf nog nooit een vp? gestuurd maar snap wel waarom mensen het doen zeg maar.

Eens, maar wij zitten in de hogere prijsklasse en zetten dat er ook bij (bv >25, of >80). Zelfs dan krijg je appjes met ‘paard krijgt een 5 sterren huisje en komt 24/7 buiten. Mijn budget is 6k. Gaat u daarmee akkoord?’ Ehmmmm, nee…

Dit soort vragen krijg je uit het buitenland echt niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:10

6K is ook wel associaal als je ergens boven de 25K vraagt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:12

TNIE2021 schreef:
Het is ook niet mijn bedoeling om "tot het gaatje" te gaan. Is 20% redelijk of juist meer of minder. Natuurlijk afhankelijk van de prijs categorie.

Ligt aan de prijsklasse Maar 20% is 1/5 van de prijs dat is best veel

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:23

Elisa2 schreef:
Tja, ik vindt dat als zo'n dier altijd voor je heeft gewerkt dat je hem niet weg doet zodra hij wat mankeert of ouder wordt.

Maar waar ligt de grens volgens jou? Wij hebben ons paard nog geen 3 jaar en ze loopt al een jaar met blessures. Dan is er geen sprake van een paard dat 'altijd' voor me gewerkt heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:39

Ligt er aan wat je ermee doet? Paard is kennelijk kapot en ga je deze dan kapot weer doorverkopen?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:52

@fleurdelys, nou precies dat. Het zal een generatie ding zijn maar ik vind het soms ook wel fijn. Vooral met jonger gesprek partners die ook ruggenspraak willen hebben met de achterban. Ff nadenken voor het oversteken, daar is niemand slechter van geworden.

@Zinzi, als mijn dochter dat ooit zou doen komt ze nooit meer buiten, laat staan bij een paard in de buurt. Het is toch een schande dat. Super dat je toch even hebt laten weten dat de opvoeding van die meiden is mislukt. Net goed.

Omdat een paard voor ons en waarschijnlijk veel met ons echt geen pakkie suiker is, vinden wij het echt belangrijk dat er een match is met wat de verkoper weet wat goed is voor het dier en wat wij bieden. Ik wil de prijs wel weten maar een paar zinnen maken wel een gesprek in het gericht of aan de telefoon. Dus wij beginnen wel vaak met een kleine bio. Op zoek naar dit, ruiter doet dit, bieden dit maar dat staat vrij van de prijs. Denk dat het verkopen gunnen is en het kopen een sprong in het diepe. Maar goed, misschien te naïef of met te veel emotie in een zakelijke overeenkomst.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:06

Padoertje schreef:
Fly_high schreef:

Na ja het werkt wel beide kanten op toch, als koper wordt je ook chagrijnig van 10x per dag vraagprijs moeten opvragen d.m.v. een heel reeks berichten of een gesprek alleen zodat die prijs dan het driedubbele blijkt van wat jou logisch leek ;)

Eens, maar wij zitten in de hogere prijsklasse en zetten dat er ook bij (bv >25, of >80). Zelfs dan krijg je appjes met ‘paard krijgt een 5 sterren huisje en komt 24/7 buiten. Mijn budget is 6k. Gaat u daarmee akkoord?’ Ehmmmm, nee…

Dit soort vragen krijg je uit het buitenland echt niet.

Oke dit is wel erg asociaal :') mensen kunnen zo raar zijn

Denk dat het meestal ook wel redelijk makkelijk in te schatten valt of een paard 6 of 60K gaat kosten :) Al heb ik toch wel vaker meegemaakt dat paarden in de zgn normale prijsklasse en/of zonder noemenswaardige ervaring 20-30K moesten opleveren. Springpaarden zonder wereldkwaliteit die alleen thuis een sprongetje konden maken, zoiets.

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Tja, ik vindt dat als zo'n dier altijd voor je heeft gewerkt dat je hem niet weg doet zodra hij wat mankeert of ouder wordt.

Maar waar ligt de grens volgens jou? Wij hebben ons paard nog geen 3 jaar en ze loopt al een jaar met blessures. Dan is er geen sprake van een paard dat 'altijd' voor me gewerkt heeft.

De vraag is vooral of het paard enigzins aannemelijk een fatsoenlijk huis kan vinden of alleen nog ellende en snelle handel. Te kapot om bereden te worden zou men imo niet meer moeten willen verkopen, of ze nou ooit hard gewerkt hebben of niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 23:08

Te stuk lichamelijk of mentaal om werk te doen dan houdt je ze zelf of je laat ze inslapen .
Ook coaching is zwaar voor paarden . En die worden toch bij bosjes aangeboden en soms voor nog best wat geld

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 06:48

Elisa2 schreef:
Ligt er aan wat je ermee doet? Paard is kennelijk kapot en ga je deze dan kapot weer doorverkopen?

Nee, ik niet. Die van mij gaat op haar 12e met vervroegd pensioen.
Maar ik bedoelde dat lang niet iedereen 20 jaar hetzelfde paard heeft dat 'een leven lang' voor je gewerkt heeft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:55

Waar ik gek van werd, was eerst onderhandelen en daarna komen met: ohja, ik ga eerst een wereldreis maken van 4 weken, kan hij nog ff bij jou blijven.

Of, kun je hem thuis brengen naar timboektoe.

Heb zelfs gehad dat mensen op de dag dat ik een paard zou komen brengen met een heleboel eisen kwamen nog.

Afdingen hangt af van wat je verder nog eist i.m.o. :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:03

Ik ding af als ik ben gaan kijken en t klikt direct genoeg om de koop aan te willen gaan en ben dan ook zeker dat er snelle overdracht kan plaatsvinden .
Anders is t best vreemd als je bv 10% eraf praat en vervolgens t paard nog 2 weken laat staan .
Enkel alleen al voor de extra kosten en t risico voor de verkoper .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:16

ruitje schreef:
Waar ik gek van werd, was eerst onderhandelen en daarna komen met: ohja, ik ga eerst een wereldreis maken van 4 weken, kan hij nog ff bij jou blijven.

Of, kun je hem thuis brengen naar timboektoe.

Heb zelfs gehad dat mensen op de dag dat ik een paard zou komen brengen met een heleboel eisen kwamen nog.

Afdingen hangt af van wat je verder nog eist i.m.o. :o

Wij onderhandelen wel over de prijs en daarna idd overleggen over nog blijven staan. Alleen voor die diensten boden we altijd aan om te betalen, dat werd niet meegenomen in onderhandelingen oid. Alleen de kosten van keuring, maar dat was bij allemaal ook bij afkeur voor verkoper en dat was niet eens onderhandelen maar vanuit verkoper gewoon aangegeven. Alleen paard dat ook met hals en rug op foto ging hebben we afgesproken dat wij dat deed sowieso betaalden.
Ene pony wist de handelaar al dat we 2 weken op vakantie gingen de dag na de keuring. Na goedkeuren was het vanuit hen heel simpel, geen probleem dat die nog 2 weken blijft staan en we komen hem brengen. Dat hadden we niet verwacht en niet eens gevraagd, maar was heel fijn. Het blijven staan hadden we wel willen vragen maar gewoon voor betalen, maar blijkbaar was dat geregeld met de oude eigenaren (die wij nooit gezien of gesproken hebben). Brengen was blijkbaar normaal vanuit hen, deden ze altijd.
Andere paard werd goedgekeurd en van te voren hadden we wel besproken over meenemen of niet. Handelaar vond het verstandiger dat we hem een andere dag zouden halen en stelde zelf voor juist het weekend te doen zodat we er vroeg konden zijn en paard dan nog hele dag had om te wennen. Andere paard werd ook gebracht na keuring :+ Ook handelaar.

Huidige paard is de enige waarbij we ooit de trailer meegenomen hebben naar de keuring. Ook meteen de enige particulier haha. Hoewel ze wel professional was met eigen stal en opfok.

Dus grappig, de handelaren hebben allemaal de paarden langer gehouden en de meeste ook nog gebracht zonder er iets voor te vragen. Maar wij hebben er nooit bij stil gestaan dat mensen daarover onderhandelen. Wij zagen dat los en wilden ervoor betalen of gewoon zelf rijden, maar werd allemaal aangeboden en bij de vraag wat ze ervoor kregen was antwoord altijd niks. Ook al hadden we onderhandeld over de prijs, niet dat er bij allemaal iets afkon. De ene wel en ander niet.

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ik bedoelde dat lang niet iedereen 20 jaar hetzelfde paard heeft dat 'een leven lang' voor je gewerkt heeft.

Ik vind dat altijd een rare gedachtegang. Alsof paard het moet verdienen dat mensen fatsoenlijk met ze omgaan. Mijn mening is dat als je een paard koopt je dus een verplichting aangaat en daar hoort bij het beste voor het paard doen. Dus niet verkopen/wegdoen als ze wegens lichamelijke problemen niet meer kunnen rijden. Of dat nu na 20 jaar of na 20 maanden is. Dat is het risico van paard in mijn ogen en waar je dus rekening mee moet houden. Ja, dat is enorm zuur als dat vlak na aankoop gebeurd of als ze jong zijn. Maar het zou niet moeten uitmaken of ze nu lang voor je gewerkt hebben of niet.

Maar daar hebben we het vaker over, dan zie je het verschil tussen mensen die van paarden houden of van paardrijden en waarbij het paard het middel is en dus makkelijk inwisselbaar als het niet voldoet.

Niet persoonlijk trouwens, ik vind de levenlang hard gewerkt gewoon een aparte want dat impliceert dat het geen probleem is als je ze maar kort hebt gehad. Terwijl het voor het paard, en voor mij moreel gezien, net zo fout is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-09-25 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:20

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Ja dat is gewoon heel zuur :( , voor mij zit het in wat FH al aangeeft wat iemand dan met zo'n paard doet. Op pensioen of de handel in, dat stukje verantwoordelijkheid nemen zeg maar.

Het leven lang werken duidt op mensen die een paard afdanken, die er zeg maar tien jaar wedstrijden mee hebben gereden en op het moment dat het dier wat gaat mankeren en ze niet meer kunnen rijden moet ie weg en plaats maken voor een ander rijpaard. Dat vind ik geen paardenliefde.