Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:46

Avalanche schreef:
Iedereen heeft wel een negatieve ervaring met iets. Wat bij een ander geen enkel probleem hoeft op te leveren. Wij hebben vroeger een jong paard gehad dat kramperig was, voor ons was dat geen probleem. De smid kon er prima mee omgaan. Is niet gebeterd, maar onder het zadel nergens last van en ook niet erger geworden. Ze was bij ons geboren. Ze is uiteindelijk wel verkocht, ver onder het bedrag dat ze waard was, maar de volgende eigenaar heeft vooral veel schik met haar gehad.

Klopt, maar kramperigheid is sowieso lastig als je een paard zoekt waar je ook nog - ook al is het de basissport - een wedstrijdje wil rijden. Achteruit is toch vaak een probleem.
Een botcyste is in de meeste gevallen als het een probleem wordt nog operabel.
Maar een paard met kramperigheid zou ik weer niet kopen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:49

Poekkie schreef:
Ik zou mij daar niet op verkijken, mensen zetten dat al snel. mijn paarden zijn ook braaf maar ik zou ook ‘geen beginners’ in de advertentie zetten. Bij de ene omdat die dan gewoon niet zal lopen, bij de andere omdat ik die gewoon het gebonk van een beginner op zijn rug zou willen besparen. Paard van mijn instructrice is ook topbraaf maar zij wil ook geen beginners erop ivm voorwaarts gereden en gevoelig op de hulpen. Voor iemand met een beetje ervaring zijn dat echt heel fijn te rijden dieren.

Hahaha dat heb ik nou ook.
Nu is onze 5 jarige inmiddels ook superbraaf, maar hij is slim en ik denk dat hij snel in de gaten heeft dat er iemand op zn rug zit die niet consequent is. Of wellicht toch wat angstig. Nou dan ben je denk ik op termijn wel t haasje.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:03

Het aantal filmpjes wat ik heb ontvangen van verkopers met serieus kreupele paarden….dan ben ik toch blij dat ik niet in de auto gestapt ben om te gaan kijken.

Inmiddels vraag ik altijd een filmpje voordat ik ga kijken. En paarden die al een keer gekeurd zijn en waarvan ik verslag/foto’s kan zien, hebben een streepje voor. (Herkeuren doe ik wel)

Ik ga niet meer overal kijken, dat kost gewoon veel te veel tijd. Heb ik wel gedaan maar dan ben je soms zo een dag kwijt. Noord Groningen is dan best ver weg, zeker als je de dag daarna naar België mag…

ikke schreef:
BoktVerlaten schreef:
Nee, niet 2500….
Het valt me op dat in de advertenties alle 3 jarige net zadelmakke allemaal braaf zijn en geschikt voor iedereen… maar bij de oudere paarden staat bijna altijd dat ze niet geschikt zijn voor beginnende ruiters… maar waarom staat er dan niet bij. Dan denk ik (ben geen beginnende ruiter) al gauw..”laat maar, zal wel wat mis mee zijn”
Facebook oproepjes gedaan maar dan krijg ik rustig een 3 jarige onbeleerde hengst van 1.80 aangeboden…..

Gewoon gaan kijken?
Als er wat mis mee is, zie je dat vrij vlot.
Ja, dat kost een hoop tijd maar je kunt het ook zien als investering in het vergroten van je paardenkennis.
Lees tekst, scan foto's (wat zie je wat ze je eigenlijk niet willen laten zien?) en kijk wat je aantreft.

Je kunt prima paarden lezen vanaf foto's maar dan moet je wel enig beeld hebben van waar je naar kijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:20

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Nou, heb toevallig een paard moeten afgeven aan een botcyste op het kroonbeen. Deze had wel degelijk veel schade aangericht. Voor mij zijn bot cystes echt een No Go. Gaf een heel naar beeld, veel pijn en paard die door dat been heen zakte van de pijn.

Maar jouw ervaring hoeft toch niet voor iedereen te gelden? Ik heb er 1 gehad met een botcyste kroonbeen met open verbinding naar het gewricht. Maar het was een kleintje. Paard heeft er nooit een pas kreupel op gelopen. Mijn DA zei dat het zelden problemen geeft daar, met die grootte. Is het paard al een paar jaar onder het zadel, en klinisch goed zou ik mijn veearts laten beoordelen en dan zou het geen probleem vinden. Prijs is vaak toch ook aantrekkelijker.

Nee maar wat jij zegt staat echt haaks op wat twee dierenartsen hebben gezegd tegen mij over cysten. Operaties vaak alleen zinvol op jongere leeftijd maar ook in vele gevallen worden jonge paarden met cysten ingeslapen. Als ze op ongelukkige plekken zitten en schade aanrichten.

Dus dat in combinatie met mijn eigen ervaring daar baseer ik dan mijn mening op.

Verder inderdaad wat Avalanche zegt, ieder heeft vaak ergens wel een slechte ervaring mee.

Het is ook maar goed ook dat het voor ons allemaal verschilt wat wel of niet acceptabel is. :-)

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:27

Cyste is voor mij ook echt een no go..

Ik heb met mezelf even afgesproken nu het bij 3 paarden te houden waar ik nu interesse in heb :+

-staak merrie ga ik maandag nog even heen
- morgen PRE
-vos merrie die bij een bokker in training staat

En had nog contact over een lippizaner merrie maar goed die staat nu ook een jaar stil en geen beeldmateriaal van..

Verder ff beetje soort van rust aan m’n kop _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:35

MarjanB schreef:
Cyste is voor mij ook echt een no go..

Ik heb met mezelf even afgesproken nu het bij 3 paarden te houden waar ik nu interesse in heb :+

-staak merrie ga ik maandag nog even heen
- morgen PRE
-vos merrie die bij een bokker in training staat

En had nog contact over een lippizaner merrie maar goed die staat nu ook een jaar stil en geen beeldmateriaal van..

Verder ff beetje soort van rust aan m’n kop _O-

Waar staat die Lippie?

Maar ik blijf erbij, die staker is een toppertje :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:36

Ik zocht voor 5 mensen wat, daarvan is er nu 1 vandaag geslaagd :D . Mijn nicht, zocht niet perse een Draver maar is daar toch mee thuis gekomen.( is mogelijk wel mijn schuld :') )

En degene die ik zelf ooit te koop ga zetten waar nu een andere bokker uit dit topic mee mee kijkt( tijdens het omscholen zeg maar) is vandaag klinisch goedgekeurd.

Dus ik heb een goede vibe vandaag. Ik denk dat ik even marktplaats ga afstruinen of een staatslot ga kopen :+

Marjan ga je nog wel kijken bij die Lippizaner?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:40

Wat goed ruitje!!

Lippizaner staat vlakbij Deventer dus kan er uit m’n werk een keer bij langs. In nl gefokt, maar goed die zijn wel heel wit en weet eigenlijk niks van lippizaners _O- krijg van het weekend een filmpje. Heb wel leuk contact met die meneer :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:46

Misschien krijg je er een leuke date bij :+ . Wel iemand voor laten rijden voordat je op die meneer stapt hoor....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:56

ruitje schreef:
Misschien krijg je er een leuke date bij :+ . Wel iemand voor laten rijden voordat je op die meneer stapt hoor....

:)) _O-

Ik moet trouwens toegeven dat het allemaal van de zotte is wat goedkopere paarden betreft. Zat een beetje voor de lol rond te kijken wat voor projectjes er allemaal staan op mp en kwam iemand tegen die schaamteloos haar oude, kreupele paard als rijpaard aanbod maar wel een hele waslijst met voorwaarden had, van 24/7 in een paddock paradise tot maximum gewicht van de koper >;) :+ en inderdaad aardig veel helemaal kapotte paarden die nergens goed voor zijn behalve "coaching" voor 5/6K :?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:01

Boktverlaten, voor dat budget mag je toch wel ervan uitgaan dat de verkoper zijn paard al gekeurd heeft zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan bij keuring.

Ken jij de staakmerrie waar Marjan het over heeft Ikke? Anders vind ik het nogal apart om iemand zo een richting in te praten van een paard met zoals ik begrijp uit de tekst van Marjan hele zorgwekkende voeten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:01

ruitje schreef:
:D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:07

Sky_As schreef:
Tenzij je budget 2500 is, maar anders zou dat voor dat geld zeker haalbaar moeten zijn.
Misschien oproep op Facebook, dan krijg je wellicht iets aangeboden wat nog niet officieel te koop staat....

Ik zocht tot 35k... en zo makkelijk was het niet.
Had ook een mega ruim zoekprofiel. Maar ging niks toeleggen op gezondheid op een enkele gunstige chip na oid.
Heb toch echt een hele tijd lopen zoeken, paarden afgekeurd etc.
Maakt volgens mij niet uit wat je budget is. Het blijft lastig. Niet alles wat duurder is, is beter helaas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:14

oji schreef:
Boktverlaten, voor dat budget mag je toch wel ervan uitgaan dat de verkoper zijn paard al gekeurd heeft zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan bij keuring.

Ken jij de staakmerrie waar Marjan het over heeft Ikke? Anders vind ik het nogal apart om iemand zo een richting in te praten van een paard met zoals ik begrijp uit de tekst van Marjan hele zorgwekkende voeten.

Marjan weet heel goed wat ik bedoel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:02

Hihi die meneer is denk ik al in de 70 en ben al voorzien van een vriendje :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:41

MarjanB schreef:
Hihi die meneer is denk ik al in de 70 en ben al voorzien van een vriendje :+

Ah, nou misschien is iemand hier nog opzoek naar een oudere leermeester. Nooit weg zo'n ervaren ruin :')

Ok, ik stop al jongens :+.

Omdat er weer best wat opzoek zijn en die misschien iets zien wat wel past:

- Ik zoek( nou ik zoek niet, maar ik zoek voor iemand) :

-Bomproof voor de onzekere ruiter. Komt een jonge meid op te rijden die niet erg zeker is. Er is begeleiding bij, kan meerdere keren gereden worden door iemand die wel ballen heeft.
-Rijtechnisch werk eraan is geen probleem.
-Klein gebrek ook niet.
Geen ZE, geen hoefbevangenheid. Moet hier mee met ons management en dat past niet.
-stokmaat 150-170 leeftijd 4-15 jaar.

Heb zelf genoeg dravers in mijn netwerk maar dat vind ik niet passen in de meeste gevallen, voorkeur voor een paard wat niet spiegelt zeg maar.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:31

BoktVerlaten schreef:
Ik dacht dat het makkelijk zou zijn…. Een paardje er bij kopen….niet dus. Met de meeste is wat mis of onmogelijk om na te rijden (hard in de mond, slecht aan de hulpen) of jong….

Ik zoek:
Braaf, niet heet, niet ril, niet schrikkerig
Leeftijd 5-12 jr
Niveau M dressuur, mag ook meer maar wel minimaal een hele goede basis
Klein: 156-165
Makkelijk na te rijden
Geschikt voor amateur/basissport
Ras maakt niet uit
Budget ongeveer 25

Zou haalbaar moeten zijn toch?online alles uitgeplozen, enkele stallen gebeld….
Wie heeft de gouden tip?

Bij “goed na te rijden” gaat het mis denk ik.. Ik heb ook een paard binnen dat budget gevonden, maar daar valt rijtechnisch wel een beetje aan te sleutelen. Niks dramatisch, maar het is gewoon nog geen automaatje. Beetje scheef, wissel nog niet bevestigd, weinig wedstrijdervaring, zulke dingen. Ik vind het, ook als je op wedstrijden kijkt, echt gigantisch tegenvallen hoe goed het gemiddelde paard voor elkaar is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:14

oji schreef:

Zou je zeggen he! Maar ik heb al meegemaakt dat het paard goed zou zijn uit vorige keuringen maar er toch iets aan de hand bleek bij de aankoopkeuring.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:17

x_Milou schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik dacht dat het makkelijk zou zijn…. Een paardje er bij kopen….niet dus. Met de meeste is wat mis of onmogelijk om na te rijden (hard in de mond, slecht aan de hulpen) of jong….

Ik zoek:
Braaf, niet heet, niet ril, niet schrikkerig
Leeftijd 5-12 jr
Niveau M dressuur, mag ook meer maar wel minimaal een hele goede basis
Klein: 156-165
Makkelijk na te rijden
Geschikt voor amateur/basissport
Ras maakt niet uit
Budget ongeveer 25

Zou haalbaar moeten zijn toch?online alles uitgeplozen, enkele stallen gebeld….
Wie heeft de gouden tip?

Bij “goed na te rijden” gaat het mis denk ik.. Ik heb ook een paard binnen dat budget gevonden, maar daar valt rijtechnisch wel een beetje aan te sleutelen. Niks dramatisch, maar het is gewoon nog geen automaatje. Beetje scheef, wissel nog niet bevestigd, weinig wedstrijdervaring, zulke dingen. Ik vind het, ook als je op wedstrijden kijkt, echt gigantisch tegenvallen hoe goed het gemiddelde paard voor elkaar is.

Klopt, maar het enige wat ik eigenlijk echt graag wil is nageeflijkheid zonder rukken, plukken of bodybuilden met teugels. Het paard hoeft echt niet rijtechnisch helemaal voor elkaar te zijn.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:50

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:56

BoktVerlaten schreef:
x_Milou schreef:

Klopt, maar het enige wat ik eigenlijk echt graag wil is nageeflijkheid zonder rukken, plukken of bodybuilden met teugels. Het paard hoeft echt niet rijtechnisch helemaal voor elkaar te zijn.

Erg he, dat dat zo moeilijk is..

Ik zou je trouwens niet te veel vastpinnen op stokmaat. Voor mij is 1.70 eigenlijk groot genoeg, maar we liepen laatst tegen een paard van 1.80 aan. Maar dat paard lijkt onder het zadel absoluut niet groter dan mijn andere paarden, die gewoon een normale stokmaat hebben. Zowel voor het gevoel als voor omstanders lijkt het gewoon een normaal paard, geen reus.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 01:12

Fly_high schreef:
Ik moet trouwens toegeven dat het allemaal van de zotte is wat goedkopere paarden betreft. Zat een beetje voor de lol rond te kijken wat voor projectjes er allemaal staan op mp en kwam iemand tegen die schaamteloos haar oude, kreupele paard als rijpaard aanbod maar wel een hele waslijst met voorwaarden had, van 24/7 in een paddock paradise tot maximum gewicht van de koper >;) :+ en inderdaad aardig veel helemaal kapotte paarden die nergens goed voor zijn behalve "coaching" voor 5/6K :?

En dan ook nog gedeeltelijk transport naar NL betalen. Bizar!!!!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:38

BoktVerlaten schreef:

Maar dat is aan jou. Als je zelf eerlijk rijdt, geeft bijna ieder paard na. Misschien niet de eerste keer, maar wel de tweede of derde keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:39

Vooral duidelijk zijn in de advertentie, vraagprijs benoemen, zorgen voor goede standfoto's,aangeven wat je voor hem zoekt. Duidelijk zijn over de gezondheid, of hij gekeurd is..en zo niet, wie de keuring betaald. Een goed filmpje er bij kan ook helpen om niet alleen maar berichten met de vraag over een filmpje te krijgen.

En dat dan allemaal kort en krachtig verpakt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:40

Elisa2 schreef:
Vooral duidelijk zijn in de advertentie, vraagprijs benoemen, zorgen voor goede standfoto's,aangeven wat je voor hem zoekt. Duidelijk zijn over de gezondheid, of hij gekeurd is..en zo niet, wie de keuring betaald. Een goed filmpje er bij kan ook helpen om niet alleen maar berichten met de vraag over een filmpje te krijgen.

En dat dan allemaal kort en krachtig verpakt.

Bedankt voor de tips! :D Ik zal er vanmiddag nog eens voor gaan zitten en het verder uitbreiden.