Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
3heathcliff5 schreef:Als er dan op elke slak zout gelegd moet worden, dan zie ik alleen dat hij bij het achterwaarts gaan achter ongelijke passen lijkt te nemen. Echter het was wel een heel kort stukje om te kunnen beoordelen. Verder zie ik er niks geks aan met jou erop. Paardje is gewend om voor de wagen te lopen dus gaat ook wat rechter door de bochten. Dat is naar mijn idee eerder de reden waarom hij wat stijver oogt. In het andere topic waar je je vraag hebt gesteld wordt alles afgefikt wat niet direct 100% in orde is. Plus dat paard wordt daar beoordeeld als rijpaard en niet als menpaard waar ook wel eens een ritje op wordt gemaakt. Je wil hem afschrijven op wat moeilijke pasjes onder de eigenaar, maar van die rescue had je z’n kromme pootjes geaccepteerd als hij makkelijker was geweest naar andere paarden in het land?
Is een 2e keer bezichtigen nog een optie, waarin je vrije gangen op zacht en hard meeneemt en bijv een beter te beoordelen achterwaarts?
Bij een extra paard kopen lijkt mij het in de kudde passen belangrijker dan dat je tot over je oren verliefd bent, wanneer hij verder alle vinkjes heeft.
Voor nu wil je vast eerst de Comtois bekijken, wat logisch is als daar je hart ligt. Maar de PRE nu al afschrijven kan je misschien wel spijt van krijgen.
Flower033 schreef:Al een hele tijd sta ik op het punt om onder mijn meeleessteen vandaan te kruipen. Maar dan schrijft een ander al wat ik wilde schrijven. Dus niet nodig. Nu doe ik het dan toch:
Ik snap wat je bedoelt met een Harley en een Japanse motor. De vraag is wel met welke reden je op zoek bent naar een nieuwe motor. (ik heb totaal geen verstand van motoren, dus misschien is de vergelijking helemaal mis, gaat om het idee). Zoek je een motor die je met moeite op de weg kunt houden, maar waar je wel een lach van op je gezicht krijgt? Of zoek je een motor waar je zo op wegrijdt. Je lach op je gezicht verschijnt pas later omdat je zonder ongelukken op tijd op je bestemming komt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je de PRE moet kopen.
Balou_k schreef:Ik zeg ook niet dat je iets ‘moet’ kopen. Maar de paarden die ik heb gekocht met een mwah leuk hoor maar niet perse wauw werden mijn beste vriendjes.
Sintara schreef:Fijn dat je mag gaan kijken bij prisca de teckelik denk dat je al weet dat de pre het niet is voor jou en dat is prima. Ik denk dat hij genoeg grote fans kan vinden, dus maak je daar niet te druk over. Hij vindt vast zijn maatje wel
Flower033 schreef:Dat klinkt toch meer als de handige japanse motor en niet als de Harley
imaudy schreef:Dat is een lastige. Denk dat 3000 euro niet echt heel veel is. Ik vond de mensen op de filmpjes best goed met het paard omgaan. Dus denk voordeel van de twijfel maar.
De PRE is volgens mij in orde. Ik snap de meningen hierboven wel. Het paard lijkt wel fijn samen te willen werken. Daarbij is de eigenaresse niet echt een kundige ruiter, toch doet hij het braaf.
-Namiro- schreef:Ik moet zo lachen om je vergelijking met de HD en de Japanse motor! Ik heb dat nu aan de hand..
mij vriend heeft een nieuwe motor gekocht met alles erop en eraan. Hij rijdt met twee vingers in zijn neus door wat voor terrein dan ook.. ik rijd mijn HD waar ik jaren geleden verliefd op ben geworden en waar mijn hartje nog steeds sneller van gaat kloppen. En dat is snoeihard werken!
Samen rijden is nu niet leuk meer want de motoren verschillen teveel van elkaar..
Heel even dacht ik: ik ga mijn HD verkopen en ga ook voor een ‘alles erop en eraan motor’.. maar alleen het gedachte aan het verkopen van mijn motor al gaf me een slecht gevoel!!
Mijn verstand zegt: verkopen die motor en koop iets leuks terug, maar mijn hart/gevoel zegt echt heel iets anders!
Moraal van het verhaal: Blijf bij je gevoel Mo!
Een motor is een gebruiksvoorwerp en dat is nog wat makkelijker maar een paard moet (in jouw geval durf ik dat wel te zeggen) een vriend voor het leven zijn en daar komt nu eenmaal heel veel gevoel bij kijken!
Cera_D schreef:Oh bah, bij zn plek zou ik ook echt een naar gevoel hebben... Ze doen het vast met hart voor paarden (want je zal er heus niet rijk van worden), maar of het echt op een ethische manier gebeurt...
En qua gevoel snap ik je helemaal hoor, ik heb het alleen compleet andersom hahah. De trekpaard types (maar ook de standaard koudbloeden) zullen vast ook heel leuk zijn maar ik mis dan standaard die sparkel.
imaudy schreef:Ik heb een stalgenootje die haar paard ook in een emmer liet plassen als ze de stal had schoongemaakt. Schijnt te leren te zijn door een fles water te laten leeglopen naast het paard. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Dat bijten klinkt ook niet echt leuk.
Zinzi_jewel schreef:Vindt die pre erg leuk !
Baseerde m'n fok en draagmerrie verhaal op een prijs van 4500
Maar zie later dat je t over 1000 hebt
Stuur paard Maar naar NL
Lijkt voor mij t ideale plaatje
Wat ik zie aan de gangen
Eerst over tempo gereden daarna onder tempo
Dier loopt nog niet van achteruit naar voren. Maar dat zal beestje leren door veel te gaan schakelen in tempo . En werk aan de hand en Lange teugel evt
Ik zou deze niet afschrijven maar ben ook meer van deze types dan van de koudbloeden
Benthhh schreef:Mo wat sta jij schitterend op de PRE. Ik zou hem ook niet zomaar afschrijven! Het ziet er fijn uit, met natuurlijk de eerder genoemde sidenotes.
Ben benieuwd naar je “tekkel”.
Zinzi_jewel schreef:Moniek, ook op buiten rit kun je samen werken en werken aan gedragenheid en balans. Vindt dit eigenlijk een verplichting naar t paard toe!
Als je erop wilt zitten leer je hem zijn lijf optimaal te gebruiken om jouw gewicht mee te nemen .
En van achter naar voor rijden heb je geen strakke teugel voor nodig
Een lichte contact teugel en je zit is voldoende
tamary schreef:Dragen/verzamelen of gewoon lijf bij elkaar rapen is allemaal zodat er op lichte hulpen gereden kan worden. Stuk vriendelijker voor paard en prettiger voor beide. En ook een stuk veiliger op ongelijk terrein + meer bewustzijn van samen op pad en dan eerder bij ruiter antwoorden zoeken als paard iets niet weet. Maakt op eigen benen lopen voor paard makkelijker en helpt ook paard de zekerheid te geven dat hij/zij niet alleen op stap is en ondanks dat die op/achter hem zit daar steun aan heeft.