[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:11

Als er dan op elke slak zout gelegd moet worden, dan zie ik alleen dat hij bij het achterwaarts gaan achter ongelijke passen lijkt te nemen. Echter het was wel een heel kort stukje om te kunnen beoordelen. Verder zie ik er niks geks aan met jou erop. Paardje is gewend om voor de wagen te lopen dus gaat ook wat rechter door de bochten. Dat is naar mijn idee eerder de reden waarom hij wat stijver oogt. In het andere topic waar je je vraag hebt gesteld wordt alles afgefikt wat niet direct 100% in orde is. Plus dat paard wordt daar beoordeeld als rijpaard en niet als menpaard waar ook wel eens een ritje op wordt gemaakt. Je wil hem afschrijven op wat moeilijke pasjes onder de eigenaar, maar van die rescue had je z’n kromme pootjes geaccepteerd als hij makkelijker was geweest naar andere paarden in het land?
Is een 2e keer bezichtigen nog een optie, waarin je vrije gangen op zacht en hard meeneemt en bijv een beter te beoordelen achterwaarts?
Bij een extra paard kopen lijkt mij het in de kudde passen belangrijker dan dat je tot over je oren verliefd bent, wanneer hij verder alle vinkjes heeft.

Voor nu wil je vast eerst de Comtois bekijken, wat logisch is als daar je hart ligt. Maar de PRE nu al afschrijven kan je misschien wel spijt van krijgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 17:39

eh nee juud, gewone hete thee, althans infusion.

3heathcliff5 schreef:
Als er dan op elke slak zout gelegd moet worden, dan zie ik alleen dat hij bij het achterwaarts gaan achter ongelijke passen lijkt te nemen. Echter het was wel een heel kort stukje om te kunnen beoordelen. Verder zie ik er niks geks aan met jou erop. Paardje is gewend om voor de wagen te lopen dus gaat ook wat rechter door de bochten. Dat is naar mijn idee eerder de reden waarom hij wat stijver oogt. In het andere topic waar je je vraag hebt gesteld wordt alles afgefikt wat niet direct 100% in orde is. Plus dat paard wordt daar beoordeeld als rijpaard en niet als menpaard waar ook wel eens een ritje op wordt gemaakt. Je wil hem afschrijven op wat moeilijke pasjes onder de eigenaar, maar van die rescue had je z’n kromme pootjes geaccepteerd als hij makkelijker was geweest naar andere paarden in het land?
Is een 2e keer bezichtigen nog een optie, waarin je vrije gangen op zacht en hard meeneemt en bijv een beter te beoordelen achterwaarts?
Bij een extra paard kopen lijkt mij het in de kudde passen belangrijker dan dat je tot over je oren verliefd bent, wanneer hij verder alle vinkjes heeft.

Voor nu wil je vast eerst de Comtois bekijken, wat logisch is als daar je hart ligt. Maar de PRE nu al afschrijven kan je misschien wel spijt van krijgen.

Heel terechte en mooie beschouwing heatcliff. De kromme pootjes van het rescue paard toonden geen onregelmatigheid waar ik me zorgen om maakte Daarbij als dat paard wat zou krijgen, dan is het logisch, dat is dan een risico dat je neemt als je een paard neemt met lichamelijk zo'n achterstand. Je weet dat je een ongezond paard in huis haalt, daar was de prijs ook naar en dat zou ook in het contract van de stichting gestaan hebben.

De PRE daarvan mag je verwachten dat hij gezond is. Hij wordt ook als gezond verkocht. Ik denk ook niet dat die meneer voelt of ziet wat ik voel of zie. Hij rijdt er niet op. Ik denk dat hij voor de kar een heel ander beeld zal geven. Ik heb de deur nog niet dichtgedaan bij de PRE. De reden dat ik hem niet zou kopen, zou ook niet de onregelmatigheid zijn, maar wat ik probeerde uit te leggen, het is voor mij niet love at first sight. En ik weet dat dat dus wel kan, verliefd zijn op een paard.

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:52

Fijn dat je mag gaan kijken bij prisca de teckel :) ik denk dat je al weet dat de pre het niet is voor jou en dat is prima. Ik denk dat hij genoeg grote fans kan vinden, dus maak je daar niet te druk over. Hij vindt vast zijn maatje wel :)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:22

Al een hele tijd sta ik op het punt om onder mijn meeleessteen vandaan te kruipen. Maar dan schrijft een ander al wat ik wilde schrijven. Dus niet nodig. Nu doe ik het dan toch:

Ik snap wat je bedoelt met een Harley en een Japanse motor. De vraag is wel met welke reden je op zoek bent naar een nieuwe motor. (ik heb totaal geen verstand van motoren, dus misschien is de vergelijking helemaal mis, gaat om het idee). Zoek je een motor die je met moeite op de weg kunt houden, maar waar je wel een lach van op je gezicht krijgt? Of zoek je een motor waar je zo op wegrijdt. Je lach op je gezicht verschijnt pas later omdat je zonder ongelukken op tijd op je bestemming komt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je de PRE moet kopen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:32

Ik zeg ook niet dat je iets ‘moet’ kopen. Maar de paarden die ik heb gekocht met een mwah leuk hoor maar niet perse wauw werden mijn beste vriendjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 18:47

Flower033 schreef:
Al een hele tijd sta ik op het punt om onder mijn meeleessteen vandaan te kruipen. Maar dan schrijft een ander al wat ik wilde schrijven. Dus niet nodig. Nu doe ik het dan toch:

Ik snap wat je bedoelt met een Harley en een Japanse motor. De vraag is wel met welke reden je op zoek bent naar een nieuwe motor. (ik heb totaal geen verstand van motoren, dus misschien is de vergelijking helemaal mis, gaat om het idee). Zoek je een motor die je met moeite op de weg kunt houden, maar waar je wel een lach van op je gezicht krijgt? Of zoek je een motor waar je zo op wegrijdt. Je lach op je gezicht verschijnt pas later omdat je zonder ongelukken op tijd op je bestemming komt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je de PRE moet kopen.

Hé Flower wat leuk dat je onder je meeleessteen uitkomt! Welkom ook. Mooi je metafoor. Ik zoek een paard erbij omdat mijn eigen paard Callas waarschijnlijk niet meer bereden zal kunnen worden, of dan alleen in stap. Ik wil graag op een dag kunnen denken, hm, lekker weer, de vogeltjes fluiten, ik pak mijn paard en we gaan gezellig samen een rit maken met een drafje en galopje.

Balou_k schreef:
Ik zeg ook niet dat je iets ‘moet’ kopen. Maar de paarden die ik heb gekocht met een mwah leuk hoor maar niet perse wauw werden mijn beste vriendjes.

Dat is mooi Balou, dat zijn de verhalen waar we allemaal van genieten. Het zou best kunnen dat deze PRE mijn forever paardje zou kunnen zijn, maar zo voelt het op dit moment helemaal niet en dat houdt me tegen.

Sintara schreef:
Fijn dat je mag gaan kijken bij prisca de teckel :) ik denk dat je al weet dat de pre het niet is voor jou en dat is prima. Ik denk dat hij genoeg grote fans kan vinden, dus maak je daar niet te druk over. Hij vindt vast zijn maatje wel :)

De PRE had wel al veel bezichtigingsverzoeken gehad, maar de meneer wil graag dat hij dichtbij komt te staan, zodat hij af en toe nog eens langs kan gaan. Ik was de dichtstbijzijnde tot nu toe. Ik geloof zeker wel dat de meneer een goede baas voor hem vindt, de andere aanvragen voor bezichtiging waren voornamelijk door menners. En aangezien dat veel meer gedaan is met hem, denk ik dat dat best goed gaat komen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:59

Dat klinkt toch meer als de handige japanse motor en niet als de Harley :-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 19:00

Flower033 schreef:
Dat klinkt toch meer als de handige japanse motor en niet als de Harley :-)

ok, snap ik, maar een Harley is ook heel handig ;-) Beetje zwaarder in het hanteren ;-)

Nou nog eens iets, waarover ik me gigantjes verbaasde. We komen dus vanmorgen bij de opvang. We rijden een laan op en er is niemand. We waren op tijd, jaja onFrans. Dus ik bel. Komt er een sjonnie en anita bak aan en stapt er een vrouw op bootgympies uit in korte broek en een jongen in rijbroek. Alleen een land waar wij waren, rijbak of zo was er niet, in het weiland rijden ging niet, liepen hengstjes. Ze heeft 40 paarden lopen. Ze is een stichting. Natuurlijk als ze een paard verkoopt gaat de winst naar voer van de andere paarden. Natuurlijk vangt ze echt dieren op, ik heb foto's gezien van installaties waar paarden in hangen en filmpjes met haar erop.

Maar toch hè, ik dacht, goh, goed plan eigenlijk, paarden redden en weer naar hun nieuwe huisje verkopen. Bij echt redden, krijg je een gratis paard, zoals de Galant met zijn gekke beentjes, je knapt hem op in een jaar tijd en je vraagt bijna 3000 euro ervoor. Of je haalt ze weg bij de slacht, betaalt er zo'n 600 euro voor en knapt ze op en verkoopt ze weer. Ze heeft er op dit moment 40 lopen. Ik heb gezocht en ze wordt niet als handelaar aangemeten, maar is dit gewoon niet eigenlijk een slimme handelaar en is het woord stichting en opvang niet een beetje overdone?

En wat me verschrikkelijk irriteerde was dat zij, jaar of 30 of ouder, de hele tijd liep te geilen met haar 18 jaar oude stagiaire. Hou op! Ze konden niet van elkaar afblijven. Ernstig bizar allemaal.

Niet dat ik het nou wil aankaarten bij een of andere instantie, maar wanneer ben je nou een paardenopvang en wanneer nou een paardenhandelaar? Het voelde niet stichting-achtig zeg maar.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:56

Dat is een lastige. Denk dat 3000 euro niet echt heel veel is. Ik vond de mensen op de filmpjes best goed met het paard omgaan. Dus denk voordeel van de twijfel maar.

De PRE is volgens mij in orde. Ik snap de meningen hierboven wel. Het paard lijkt wel fijn samen te willen werken. Daarbij is de eigenaresse niet echt een kundige ruiter, toch doet hij het braaf.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 21:11

Ik moet zo lachen om je vergelijking met de HD en de Japanse motor! Ik heb dat nu aan de hand..
mij vriend heeft een nieuwe motor gekocht met alles erop en eraan. Hij rijdt met twee vingers in zijn neus door wat voor terrein dan ook.. ik rijd mijn HD waar ik jaren geleden verliefd op ben geworden en waar mijn hartje nog steeds sneller van gaat kloppen. En dat is snoeihard werken!
Samen rijden is nu niet leuk meer want de motoren verschillen teveel van elkaar..
Heel even dacht ik: ik ga mijn HD verkopen en ga ook voor een ‘alles erop en eraan motor’.. maar alleen het gedachte aan het verkopen van mijn motor al gaf me een slecht gevoel!!
Mijn verstand zegt: verkopen die motor en koop iets leuks terug, maar mijn hart/gevoel zegt echt heel iets anders!

Moraal van het verhaal: Blijf bij je gevoel Mo!
Een motor is een gebruiksvoorwerp en dat is nog wat makkelijker maar een paard moet (in jouw geval durf ik dat wel te zeggen) een vriend voor het leven zijn en daar komt nu eenmaal heel veel gevoel bij kijken! :j

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 21:45

Oh bah, bij zn plek zou ik ook echt een naar gevoel hebben... Ze doen het vast met hart voor paarden (want je zal er heus niet rijk van worden :+ ), maar of het echt op een ethische manier gebeurt...

En qua gevoel snap ik je helemaal hoor, ik heb het alleen compleet andersom hahah. De trekpaard types (maar ook de standaard koudbloeden) zullen vast ook heel leuk zijn maar ik mis dan standaard die sparkel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 23:18

imaudy schreef:
Dat is een lastige. Denk dat 3000 euro niet echt heel veel is. Ik vond de mensen op de filmpjes best goed met het paard omgaan. Dus denk voordeel van de twijfel maar.

De PRE is volgens mij in orde. Ik snap de meningen hierboven wel. Het paard lijkt wel fijn samen te willen werken. Daarbij is de eigenaresse niet echt een kundige ruiter, toch doet hij het braaf.

Ze was idd heel rustig en lief en ze heeft een minishet die levade kand en kan zitten en liggen en buigen, dus ze investeert wel tijd, maar ik vond het toch een beetje raar. Ik vraag me dan af of zulke dingen wel gecontroleerd worden en hoe je dat dan moet beoordelen.

De PRE is een heel erg braaf dier. Hij beet trouwens wel, maar dat was speels. Meer nippen, maar au. Verder echt heel braaf. Wat mij wel een probleem leek, was dat hij 's avonds op het potje plast. ja echt. Dat zou ik dan ook moeten doen. Hij bonkt met zijn voet tegen de deur als hij 's avonds moet plassen. Erg knap dat ze hem dat geleerd hebben, maar ik zou daar helemaal geen zin in hebben, beetje vies ook. Ik heb het geprobeerd bij Callas, niet om te leren, maar om op te vangen omdat ze het altijd 's avonds deed als ik nieuw stro gaf, maar het is nooit gelukt en eigenlijk vond ik het een erg goor idee. Ik had ooit Bubbles die was ook zo opgevoed, en ik heb het nooit gedaan, uiteindelijk ging ze gewoon in haar box plassen, maar ik vind dat niet handig en erg onpaards, dus dat zou ik anders gedaan gaan hebben als de PRE bij mij was gekomen.

-Namiro- schreef:
Ik moet zo lachen om je vergelijking met de HD en de Japanse motor! Ik heb dat nu aan de hand..
mij vriend heeft een nieuwe motor gekocht met alles erop en eraan. Hij rijdt met twee vingers in zijn neus door wat voor terrein dan ook.. ik rijd mijn HD waar ik jaren geleden verliefd op ben geworden en waar mijn hartje nog steeds sneller van gaat kloppen. En dat is snoeihard werken!
Samen rijden is nu niet leuk meer want de motoren verschillen teveel van elkaar..
Heel even dacht ik: ik ga mijn HD verkopen en ga ook voor een ‘alles erop en eraan motor’.. maar alleen het gedachte aan het verkopen van mijn motor al gaf me een slecht gevoel!!
Mijn verstand zegt: verkopen die motor en koop iets leuks terug, maar mijn hart/gevoel zegt echt heel iets anders!

Moraal van het verhaal: Blijf bij je gevoel Mo!
Een motor is een gebruiksvoorwerp en dat is nog wat makkelijker maar een paard moet (in jouw geval durf ik dat wel te zeggen) een vriend voor het leven zijn en daar komt nu eenmaal heel veel gevoel bij kijken! :j

Hi Namiro, jaaaa dat dus! Jij ook, blijf lekker bij je ouwe bike. Never change a winning team!

Cera_D schreef:
Oh bah, bij zn plek zou ik ook echt een naar gevoel hebben... Ze doen het vast met hart voor paarden (want je zal er heus niet rijk van worden :+ ), maar of het echt op een ethische manier gebeurt...

En qua gevoel snap ik je helemaal hoor, ik heb het alleen compleet andersom hahah. De trekpaard types (maar ook de standaard koudbloeden) zullen vast ook heel leuk zijn maar ik mis dan standaard die sparkel.

Grappig hoe mensen verschillen Cera, gelukkig maar anders wil iedereen hetzelfde en dat kan dan ook weer niet!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:00

Ik heb een stalgenootje die haar paard ook in een emmer liet plassen als ze de stal had schoongemaakt. Schijnt te leren te zijn door een fles water te laten leeglopen naast het paard. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Dat bijten klinkt ook niet echt leuk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:21

Vindt die pre erg leuk !
Baseerde m'n fok en draagmerrie verhaal op een prijs van 4500
Maar zie later dat je t over 1000 hebt
Stuur paard Maar naar NL
Lijkt voor mij t ideale plaatje
Wat ik zie aan de gangen
Eerst over tempo gereden daarna onder tempo
Dier loopt nog niet van achteruit naar voren. Maar dat zal beestje leren door veel te gaan schakelen in tempo . En werk aan de hand en Lange teugel evt
Ik zou deze niet afschrijven maar ben ook meer van deze types dan van de koudbloeden

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:53

Mo wat sta jij schitterend op de PRE. Ik zou hem ook niet zomaar afschrijven! Het ziet er fijn uit, met natuurlijk de eerder genoemde sidenotes.

Ben benieuwd naar je “tekkel”.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 08:55

imaudy schreef:
Ik heb een stalgenootje die haar paard ook in een emmer liet plassen als ze de stal had schoongemaakt. Schijnt te leren te zijn door een fles water te laten leeglopen naast het paard. Daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Dat bijten klinkt ook niet echt leuk.

Het bijten was echt speels, zo van, dude geef mij eens aandacht of wat lekkers, maar mensenhuid vindt dat minder gezellig. Mijn reactie is dan gelijk met mijn nagels in zijn lip terugknijpen, maar dat durf ik dan niet te doen bij het paard van een ander.

Zinzi_jewel schreef:
Vindt die pre erg leuk !
Baseerde m'n fok en draagmerrie verhaal op een prijs van 4500
Maar zie later dat je t over 1000 hebt
Stuur paard Maar naar NL
Lijkt voor mij t ideale plaatje
Wat ik zie aan de gangen
Eerst over tempo gereden daarna onder tempo
Dier loopt nog niet van achteruit naar voren. Maar dat zal beestje leren door veel te gaan schakelen in tempo . En werk aan de hand en Lange teugel evt
Ik zou deze niet afschrijven maar ben ook meer van deze types dan van de koudbloeden

Misschien idd dat de onregelmatigheid spierwerk betreft omdat hij niet vaak ohz wordt gereden, maar een paar keer pm, maar als ik dat zou moeten gaan oplossen met dressuurmatig rijden en anders dan ik gewend ben, dan heb ik daar geen zin in. Dat zoek ik niet. Ik vind af en toe een paar minuten dressuur per jaar leuk, maar ik houd er niet van om een paard te trainen in een bak. En ja natuurlijk kun je op een rit ook een paard trainen, maar dat zoek ik niet. Ik wil gewoon opstappen, rijden met een zo lang mogelijke teugel, genieten van de natuur en de samenwerking met het paard. Dus de PRE staat als 2e op de lijst voor als de teckel niets wordt. Dan zou ik hem uiteraard laten keuren.

Benthhh schreef:
Mo wat sta jij schitterend op de PRE. Ik zou hem ook niet zomaar afschrijven! Het ziet er fijn uit, met natuurlijk de eerder genoemde sidenotes.

Ben benieuwd naar je “tekkel”.

Dank voor het compliment, ik vind mij op geen een paard mooi staan, omdat ik niet zo netjes zit, maar hij zat in de jog heerlijk!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:13

Moniek, ook op buiten rit kun je samen werken en werken aan gedragenheid en balans. Vindt dit eigenlijk een verplichting naar t paard toe!
Als je erop wilt zitten leer je hem zijn lijf optimaal te gebruiken om jouw gewicht mee te nemen .
En van achter naar voor rijden heb je geen strakke teugel voor nodig
Een lichte contact teugel en je zit is voldoende

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 09:29

Zinzi_jewel schreef:
Moniek, ook op buiten rit kun je samen werken en werken aan gedragenheid en balans. Vindt dit eigenlijk een verplichting naar t paard toe!
Als je erop wilt zitten leer je hem zijn lijf optimaal te gebruiken om jouw gewicht mee te nemen .
En van achter naar voor rijden heb je geen strakke teugel voor nodig
Een lichte contact teugel en je zit is voldoende

Mwah, verplichting naar het paard toe... vind ik een beetje bout gesteld. Ik ben nu bijna 60, rij vanaf mijn 4e paard en heb vanaf mijn 11e eigen paarden en ik heb juist nooit aan mijn paarden gewerkt op die manier op een buitenrit. Mijn ervaring is dat mijn paarden het lekkerst in hun vel zitten als we nergens aan werken en gewoon lekker genieten van de natuur. Als ik 24/7 op ze zou zitten, dan zou er vast wel meer nodig zijn dan alleen dat. Maar dat paar keer dat ik er per week op zit voor die korte tijd, daar vind ik dat echt niet bij nodig. Ze hoeven verder niets te doen. En het is ook niet dat ik 100 kilo of zo ben, ik ben een veertje voor ze.

Ik geef ze ook al mijn liefde. Ik vind dat ik heel veel verplichtingen naar paarden toe heb, omdat ik ze uit hun natuurlijke omgeving haal. Dus ik vind dat ik verplicht ben, ze een zo groot mogelijk en natuurlijk mogelijk terrein te bieden met zoveel mogelijk van wat ze in de natuur vinden aan eten. Ik vind dat ik verplicht ben ze eten, schaduw, water en verzorging te bieden. Omdat ik ze natuur onthoud, onderhoud ik (of een prof) hun tanden, voeten, lichaam. Als ze ziek zijn heb ik de plicht ze te helpen en genezen. Maar ik vind niet dat ik verplicht ben, ze op een buitenrit dragend te gaan trainen.

Zo verder vandaag geen bokt, ik ga naar de boogschietcursus te paard van mijn oppas kijken. Tot weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:51

Dragen/verzamelen of gewoon lijf bij elkaar rapen is allemaal zodat er op lichte hulpen gereden kan worden. Stuk vriendelijker voor paard en prettiger voor beide. En ook een stuk veiliger op ongelijk terrein + meer bewustzijn van samen op pad en dan eerder bij ruiter antwoorden zoeken als paard iets niet weet. Maakt op eigen benen lopen voor paard makkelijker en helpt ook paard de zekerheid te geven dat hij/zij niet alleen op stap is en ondanks dat die op/achter hem zit daar steun aan heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 09:55

Ik vind de pre ook erg leuk en je staat er goed op. Hij maait met zijn voorbenen, dat doen veel Spaanse paarden, geen probleem. En idd eerst over zijn tempo gereden en daarna eronder. Je kan buiten toch prima een beetje dressuren, tempo wisselingen, beetje I buigen, slalommen, dat soort dingetjes. 2 a 3 keer 5 minuten op buitenrit kom je al een heel eind mee. Of eerst even een kwartiertje op het trainingsveld en daarna naar buiten. Je zult zien als ie beter gaat lopen dat je er dan zelf ook meer plezier in krijgt.
Ik weet niet wat de pre kost, maar kan je ze niet allebei kopen? 1 voor jou en 1 voor Erwin, kunnen jullie lekker samen rijden.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:59

Het maaien met de voorbenen is wel een punt om rekening mee te houden. Dit geeft wel degelijk slijtage, dat is uit onderzoek wel duidelijk geworden.
Maar voor recreatief gebruik zal hij er niet snel hinder van ondervinden.
Proprioceptie oftewel lichaamsbesef kan je goed trainen door het terrein aan te passen . Nu is dat in Nederland wel nodig met de vlakke grond maar in Frankrijk waar er glooiend/ heuvelachtig terrein is met ook nog eens stenen in de grond en het natuurlijke houden waardoor ze ook kunnen reiken en strekken trainen ze dat zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:08

Maaien vanuit de knie ja (gewricht), maaien vanuit de schouder (enkel spierophanging) niet zo. Veel gangenpaarden hebben dat ook vanuit de schouder, is zelfs gewenst voor prettigere gangen, term ervoor is termino.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:34

tamary schreef:
Dragen/verzamelen of gewoon lijf bij elkaar rapen is allemaal zodat er op lichte hulpen gereden kan worden. Stuk vriendelijker voor paard en prettiger voor beide. En ook een stuk veiliger op ongelijk terrein + meer bewustzijn van samen op pad en dan eerder bij ruiter antwoorden zoeken als paard iets niet weet. Maakt op eigen benen lopen voor paard makkelijker en helpt ook paard de zekerheid te geven dat hij/zij niet alleen op stap is en ondanks dat die op/achter hem zit daar steun aan heeft.

Het is dit . En in die zin een verplichting naar je paard toe . Uiteraard naast aan de basis behoefte voldoen .
Maar dat zijn dus duidelijk verschillende beelden die we hebben over het houden en rijden met onze paarden . Wellicht dat ik daarom weinig met koudbloeden heb , de meeste zijn te geblokt om wat dressuurmatig mee bezig te zijn .
Wel belangrijk voor een paard ongeacht welk type .
Veel ongemak , kreupelheden ed komen voort uit onjuist lichaamsgebruik !
En nee bedoel geen dressuur geprik zoals heden te dagen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:45

Ik zie wel dat de PRE achter ietwat onregelmatig lijkt te lopen, maar voor de rest lijkt het mij een heerlijk paardje. Geen idee wat hij moet kosten, maar als ik deze hier in Spanje zou tegenkomen zou ik hem niet meteen van mijn lijkstje afstrepen. Heeft echte pre gangen die ze hier zo waarderen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 17:53

Hi all, dank allemaal voor jullie feedbacks, als Prica morgen niets is, dan ga ik de PRE, Galan dus, laten keuren en dan zien we wel weer verder. Nog even over Galan, wat ik wel raar/stom/zielig vind, is dat die mensen dus wel 2 paardjes hebben, ze hebben nog een pottock staan, maar ze mogen niet bij elkaar, niet in het land, niet bij de boxen, want vinden ze, dat je dan plakkerige paarden krijgt die niet van huis willen vertrekken. Hoe sneu is dat dat je al 12 jaar naast een ander paard staat met altijd een lege paddock ertussen en dat je alleen maar naar elkaar kunt kijken, niet groomen, niets. Dat was wat ik nog vergeten te zeggen was, dat vind ik wel lastig ook, want hoe gaat Galan dan worden als hij ineens wel vriendjes mag hebben. Is hij compleet gedesocialiseerd, gaat hij meppen, of gaat hij claimen zoals de Galant met een t?

Afijn. Eerst Prisca morgen maar eens. De dwergtekkel.

Wat antwoorden op vragen, Galan zonder t kost richting de 5000 euro en met transport erbij zitten we richting de 6000 euro. Dat is het dubbele van mijn budget.

Twee paarden kopen om samen te rijden, hebben we het wel altijd over gehad, maar Erwin ziet het toch niet zitten nu er beslissingen gemaakt (moeten) worden. Dieren blijven niet zijn sport zegt ie. Dus het blijft een rijdier voor mij en een ukkie voor Poupette erbij. Waarover overigens die paardenopvang (niet dezelfde als die van Galant met een t) en transporteur, niets meer van zich laten horen.

Nog over de verplichting naar je paard toe, Wat ik zei ik rijd vanaf mijn 4e paard, heb vanaf mijn 11e eigen paarden gehad, heb praktisch alleen maar buitenritten gereden en gemend, heb nog nooit iets gedaan wat jullie allemaal zeggen, heb nog nooit een kreupel paard gehad (behalve Callas met haar ongeluk in het schrikdraad) en al helemaal geen paarden wiens lichaam hun in de weg zat, en allemaal zijn ze richting de 28 geworden, nooit lichamelijke klachten gehad en ik heb alles met ze kunnen doen wat ik wilde en omdat ik nauwelijks iets van ze vraag, geeft dat dus ook geen problemen. Daarbij ga ik mee in wat Fardoe zegt door alle verschillende soorten terrein die ik een paard hier kan aanbieden, bos, gras, onkruid, stenen, helling, klei etc ontstaat er al een natuurlijke training als ze die al nodig zouden hebben.

Ik ga off-bokt tot dinsdag als we weer thuis zijn. Het wordt een drie-daagse reis, morgen vertrekken we.