Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:10

Tilmar schreef:
SjonnieZ schreef:
Heel triest die oudjes die in de verkoop gaan, net als die weide maatjes met serieuze lichamelijke problemen die aangeboden worden met een gebroken hart voor een 5 sterren huisje..
en het lijken er de laatste tijd steeds meer te worden.

Komt dat ook niet omdat dierenartsen terughoudender zijn met inslapen?
Vroeger was het vrij 'gewoon' dat je afscheid nam van een paard wat niet meer gereden kon worden.
Nu is er meer mogelijk qua behandelingen en zeggen ze dat het wel een grasmaaier kan worden.
Ik heb dat ook gemerkt met mijn paard met PPID, die is echt afgetakeld voordat de dierenarts (en de verzekering) akkoord waren met inslapen.
En het is ook lastig als je zo'n grasmaaier hebt en je kan er niet meer voor zorgen. Of als je graag wil rijden of de sport in en je kan maar 1 paard betalen.
Een grasmaaier kost zeker zoveel als een rijpaard, inclusief alle zorgen en tijd. Ik vraag me ook altijd af of er zoveel plek is voor weidemaatjes of coachingpaarden.

Dat beeld herken ik niet. Ik heb al meer dan 25 jaar paarden. Mijn huidige paard is voor kreupel en zn SI’s zijn ook niet in orde. DA heeft aangegeven dat als ik vind dat het tijd is om te laten gaan, ik haar mag bellen.
Denk dat vooral afhangt van wie je treft.

Wat ik wel zie is een beweging dat het bijna not done is om jouw paard te laten gaan.
Maar ja, en dan? Het zijn dure grasmaaiers. Verkoop lijkt dan blijkbaar een goede optie.
Feitelijk is het gewoon een laffe keuze.
Een paard weet niet dat hij wordt ingeslapen, maar hij weet wel dat hij pijn heeft.

_Tarzan

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 21:41

Mijn 9 jarige heeft een vervelende hoefzweer gehad waardoor z’n hoef nu weer even bij moet groeien, niks ernstigs gelukkig maar smid en DA gaven allebei aan beter even paar maanden niet rijden tot de hoef weer heel is.

Je wilt niet weten hoeveel mensen hier gewoon een ijzer onder zouden zetten en weer zouden zijn gaan rijden.

Paardlief staat nu thuis lekker even op vakantie paard te wezen zodat hij niet op z’n 10e al kapot is.

En ja hier baal ikzelf ook van, we gingen net heel fijn en ja ik heb al veel pech gehad en was blij dat ik eindelijk fijn kon rijden. maar nee ik ga niet moedwillig mijn paard de vernieling in helpen. Ik schrok ervan hoeveel mensen dit dus wel zouden doen!

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:47

Nieuwe week en nieuwe kansen voor alle zoekers. Wij kijken uit naar het aankomende weekend waar we twee bezichtigingen hebben met echt hele leuke kandidaten.

Nu zat ik mij net te bedenken, onderhandelen jullie standaard over de prijs en welke onderdelen/criteria/argumenten gebruiken jullie daar voor? Zien jullie de vraagprijs als een startpunt of een eis?

Ik ben benieuwd naar de beide standpunten, kopers en verkopers.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:56

Nee heb je en ja kun je krijgen. Onderhandelingspunt kan ook het keuren zijn, de kosten er van. Of bijvoorbeeld vervoer (al is natuurlijk de vraag of je dat moet willen). Denk aan spullen overnemen. Naast vraagprijs in geld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:58

Als ik de vraagprijs gewoon heel netjes en reëel bij het paard vind, ga ik daar niet over onderhandelen. Daar staat tegenover dat ik van de verkoper wel verwacht dat hij bij afkeur de keuringskosten op zich neemt. Dan naai je elkaar allebei in mijn ogen geen oor aan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:33

Onderhandelen kan altijd maar heb zelf wel even op een rijtje als je dat doet dat je ook meteen aangeeft wat je wilt

Dan bedoel ik als je flink afbied en er moet nog een keuring komen en/of het dier moet nog 4 weken blijven d staan... Voor mijn zijn dat als verkoper punten om weinig of niks van de prijs af te doen of zelfs stallingkosten te laten betalen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:35

Ik onderhandel altijd over de prijs en hou daar ook rekening mee als ik een paard te koop zet.

Maar zoals hierboven al gezegd wordt moet je dan ook wel snel kunnen schakelen. Ik ga zelf ook bijvoorbeeld nooit 3x kijken. Meestal maar 1x, soms 2.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:16

Afdingen kan als je snel wilt schakelen en handelen. Als je er 2 weken over gaat doen dan vindt ik het minder netjes .

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:20

Ja check. Snelle afhandeling is een mooie en spulletjes (zadel) erbij ook. Keuren (KK) willen we wel maar dat is meer een ontbindende factor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:33

Ik ga ook meestal maar 1x kijken, ook bij mijn 3 jarige die ik had gekocht en ook bij mijn huidige die iets meer een gebruiksaanwijzing had (waar de verkoper trouwens heel eerlijk over was).
Heb bij 3 van mijn paarden onderhandeld bij de laatste niet want die was echt heel scherp geprijsd.
Wel maak ik altijd de afspraak bij goedkeuren kosten voor mij en directe verkoop en bij afkeuren kosten voor de verkoper. Ze waren allemaal al een keer ergens gekeurd, en alle verkopers vonden het geen probleem.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 14:57

Het is ook niet mijn bedoeling om "tot het gaatje" te gaan. Is 20% redelijk of juist meer of minder. Natuurlijk afhankelijk van de prijs categorie.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:46

Realiseer je wel dat als er een zadel meeverkocht wordt, dit niet perse een goed passend zadel voor het paard of jezelf is.

Als er een maatzadel mee komt, en je zit er fijn in, dan heb je mazzel. Maar daar zal de prijs dan ook naar zijn. Beetje maatzadel koop je tegenwoordig nieuw niet meer onder de 5k. Dus als de verkoper deze mee verkoopt, dan zal die dat echt niet onder de marktwaarde (ca. 2500-3000) doen. En als het een tweedehands is, laat het zadel dan echt controleren op de boom en de singelstoten. Kortom, houd hiervoor budget beschikbaar als je een goede start wilt maken met je nieuwe paard.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:48

20% afdingen is veel te veel, max 10 % word ok bevonden is mijn ervaring.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:49

Denk ook zo rond de 10%

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:50

Heel eerlijk, ik vind het onderhandelen op de prijs zelf niet meer van deze tijd. Ik heb voor mijn merrie ook gewoon de vraagprijs betaald. Onderhandelen over de keuring (afkeuringskosten e.d.) vind ik acceptabel, maar eerst gaan kijken en dan lopen afdingen op een paard vind ik bizar. Tenzij je bijvoorbeeld er ter plekke achterkomt dat het paard schuurt of een stalgebrek blijkt te hebben en je wil hem toch.

Zeker 20% vind ik veel.. grote kans dat men gewoon de vraagprijs wil hebben en je hierdoor gewoon tijd verspilt -O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:59

Tegenwoordig kan men niet meer handelen.
Behalve als je met wat oudere mensen tr maken hebt of handelaren.

Het is zeker nog wel van de tijd alleen door verandering van communicatie (dat vervelende enkel appen bijvoorbeeld (heb ik zelfs zelf ook gedaan :') ) ) kan men het niet meer. Dat is een verschil.
Denk aan meerdere keren kijken, heb je je kans op handel ook wel verkeken. Of kijken en achteraf laten weten; via het jawel appje; kans verkeken.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:08

Wat een prachtige inzichten dit. Zelf vind ik iets wel normaal als het aan de prijs is, zo'n 10% denk ik. Maar als het redelijk geprijsd is, laat ik die 10% zitten. Ook rekening houdende met hoe graag ik het wil natuurlijk.

Goed punt van het zadel natuurlijk. Het moet wel goed zitten, bij de ruiter passen en naar redelijk waarde zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:09

Ik ben dan niet heel jong meer :') (40+)
Maar ik kan met alles wel goed onderhandelen, ook als de verkoper een stuk jonger is. Paarden, auto's, huizen :P
Maar ik kijk ook echt wel of het reëel is. En benoem ook wel waarom het iets minder is dan wat de VP is.

Maar zoals ik al zei was de laatste echt al scherp geprijsd, de markt was 2 a 3 jaar geleden echt gestoord qua paarden prijzen. En hij was minder dan ik voor een 3 jarige net ohz had bedacht :') Dus dat vond ik een prima prijs.
Uiteindelijk heb ik er een top beest aan, gezond en heel leuk lopen. Er zat echt wel wat werk in met zijn gebruiksaanwijzing :+ maar eigenlijk is alles wel normaal nu.
(Behalve dat meneer weigerd naar een andere stal te verhuizen _O- )

Jam ben ik er ietsjes onder gaan zitten, niet veel want ook hij was voor hoe hij kon lopen, gezondheid en zeker karakter al goed van prijs.
Maar hij had als 3 jarige die nog niet zo lang ohz was een wat bijzondere bouw. Dan is het altijd toch een klein gokje of het recht trekt :P
Maar het gevoel dat hij mij gaf maakte dat ik na 1x er op zitten meteen een afspraak hem gemaakt om te keuren.
En nooit spijt van gehad.
Bouw trok ook helemaal recht, en na een jaar was hij zo:

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:17

Knappe Jam <3

Ik kan normaal wel goed inschatten hoeveel iemand onder de vraagprijs wil zakken. Met Amy ben ik er echt fors onder gaan zitten, maar dat was snelle handel. Trailer mee en betalen (godzijdank was mijn tante thuis, en had de verkoopster een iPhone oplader := ). En dan heb ik er nog teveel voor betaald voor de staat waarin ik haar meenam, maar ik heb de geest van mijn oma aangesproken O:)

Heb wel heel de terugweg mezelf voor mijn kop geslagen, maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Ze moet nodig weer eens aan het werk, want ze wordt te vet.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:19

Die is leuk opgedroogd <3 . Hier ook 40+ en geloof ook wel dat alles handel is, ook via de app. Maar ook dat je de ander wat moet gunnen. Vooral met paarden/pony's natuurlijk. Nu in mijn zoektocht zetten ze er vaak geen prijs bij, noemen dan in contact een VR prijs en als je dan aangeeft boven budget, is er eigenlijk altijd ruimte. Dat vind ik dan een nette uitgangspositie voor een open gesprek zeg maar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:20

Ja je moet mensen ook kunnen lezen en in kunnen schatten.
Dat kan niet via een appje achteraf vind ik dan weer. Dan kun je mensen niet lezen namelijk.
Ook vooraf.
Wat is de vp?
X
Dat is boven budget.

En je gesprek is dood. Als je belt heb je veel makkelijker een gesprek.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:25

Praten is natuurlijk fijn (want ik kan praten als brugman) maar sommige mensen vinden het fijn om ook even te overwegen. Dat is in een face to face toch lastiger, vooral als de verkopers jonger zijn. Ik denk dat je in app verkeer zeker ook nuance en ruimte kan aanbrengen. Dus wel met iets meer woorden dan hierboven :D .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:33

Ja dat wat ik hierboven al zei; men kan niet meer handelen tegenwoordig. Dus je aan kunnen passen aan wie je hebt staan voor je zowel als koper en verkoper is nog belangrijker.

Maar nee, de meeste gesprekken via app of berichten gaan zoals hierboven.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:36

Wij hebben wel naar de vraagprijs gevraagd en die was hoger dan wat wij max. wilden uitgeven. Maar konden toch komen kijken en n.a.v. bezichtiging een bod gedaan. Het afkraken van een paard om de prijs te drukken vind ik raar als je het dier wel wilt kopen.
En meerdere keren proberen en daarna aangeven dat het dier niet binnen je budget past, kan echt niet. Maar dat gebeurt ook nog gewoon.
Het op zoek gaan naar een geschikte pony vond ik helemaal niet zo leuk, eerder stressvol.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:57

Dan ligt het in de definitie van handel denk ik. Het komen tot een (ver)koop, vind ik handel. En de vorm waarin/waardoor dat gebeurt is daarin niet van belang. Veel handel gaat tegenwoordig toch digital. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het face to face inschatten, snel kunnen denken en tot een wederzijds "goede" deal komen, een kunst is die verloren gaat. Maar ja, het geeft ook weer kansen.

En een pony vinden/kopen is echt vreselijk, swatch. Dat mensen dit leuk vinden, snap er niks van. Ik weiger ook iets onaardigs te zeggen over een pony van een ander. Enkel geen match. Ik zou daar ook niet van gediend zijn als ik verkoper was.