Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:46

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:40

Marus schreef:
Elisa2 schreef:
Precies andersom :-)

Hanentred is niet progressief, kramperigheid kan dat inderdaad wel zijn.

Een lichte kramperigheid zou mij niet direct afschrikken.

Vind het spannend want een lichte kramperigheid Kan dus wel verergeren….

Ja dat kan, dat is het risico...hoeft niet.

Het lastige vind ik altijd, dat HET perfecte paard niet bestaat. Ze hebben allemaal wel iets en dan is het een kwestie van kansen berekenen en of het iets is waar je mee kunt leven denk ik.

Dit is trouwens ook wel een interessant artikel: https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... mperigheid

Het is wel duidelijk dat het wel lastig kan zijn in de omgang.

RodeVlinder, dat klinkt op de een of andere manier toch niet helemaal enthousiast?

Marus

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:20

Oke voor mij iets nieuws.. Hoe staan jullie tegenover een reebeen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:29

In de fokkerij en stamboeken wordt er heel moeilijk over gedaan maar als rijpaard maakt het echt geen fluit uit.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:37

manic schreef:
In de fokkerij en stamboeken wordt er heel moeilijk over gedaan maar als rijpaard maakt het echt geen fluit uit.

Het valt onder schoonheidsfoutje toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:42

Dacht dat er laatst een oproep op Facebook stond van het kwpn om paarden die op een reebeen waren uitgesloten weer aan te melden? Kan het fout hebben hoor :D

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:18

Spat zou ik never nooit doen. Ben mijn paard daar aan verloren ook al was de prognose “positief”.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:33

Wat sneu Vera

Reebeen is een schoonheidsfoutje, als het door trauma komt is het geen enkele belemmering en anders alleen een belemmering als het een merrie voor de fok is.

Staat mij ook iets van bij dat ze iets minder streng wilden gaan jureren wbt het spronggewricht, maar ik heb niet onthouden hoe en wat precies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:40

Elisa2 schreef:
Alleen als het vergroeide spat is, dan is het meestal geen probleem meer.

Nou Babootje, ik heb zoveel ellende gezien en gehoord van botcysten. Voor mij is heteen No Go. Lichte artrose afhankelijk van het doel en prijs zou ik wellicht nog overwegen.

Dat is erg afhankelijk van de plek waar het zit, of de cyste een open verbinding heeft naar het gewricht, etc.
Aan een botcyste in het kroonbeen worden paarden zelden kreupel (volgens DA).
Veel paarden hebben botcysten. Je komt er vaak alleen achter als je m toevallig vindt m.n. als de benen etc RX worden gekeurd. Maar ze kunnen ook op andere plekken voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:44

Nou, heb toevallig een paard moeten afgeven aan een botcyste op het kroonbeen. Deze had wel degelijk veel schade aangericht. Voor mij zijn bot cystes echt een No Go. Gaf een heel naar beeld, veel pijn en paard die door dat been heen zakte van de pijn.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:04

Nirvana95 schreef:
[ [url=m/8mqPgk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog even een foto van Pinokkio. En wat is hij braaf en relaxed. We laten hem nog lekker uitgroeien wat hij is pas 3.

Wat een heerlijk hoofd om te zien, lieve oogjes!
En leuk te horen dat hij zo braaf en relaxed is.
Gaan jullie wel al op hem rijden of vooral laten uitgroeien en wat aan de hand werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:15

Bedankt voor jullie reacties, paard met spat sla ik over.
Reebeen zou voor mij niet perse een dealbreaker zijn.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:21

Ik lees dat reebenen erfelijk kunnen zijn.
De verkoper gaf ook aan dat kwpn er nu op terug komt maat kfps juist nu heel streng is op reebenen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:45

Maar wil je er mee fokken dan?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:37

manic schreef:
Maar wil je er mee fokken dan?

In eerste instantie sport maar als het een merrie is dan wil ik er wel eens een veulentje mee fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:23

Dat kan toch, wil ook niet zeggen dat ze het vererven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:31

Reebeen is wel vaak erfelijk, als het niet door trauma is dan.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:32

Ik dacht dat het makkelijk zou zijn…. Een paardje er bij kopen….niet dus. Met de meeste is wat mis of onmogelijk om na te rijden (hard in de mond, slecht aan de hulpen) of jong….

Ik zoek:
Braaf, niet heet, niet ril, niet schrikkerig
Leeftijd 5-12 jr
Niveau M dressuur, mag ook meer maar wel minimaal een hele goede basis
Klein: 156-165
Makkelijk na te rijden
Geschikt voor amateur/basissport
Ras maakt niet uit
Budget ongeveer 25

Zou haalbaar moeten zijn toch?online alles uitgeplozen, enkele stallen gebeld….
Wie heeft de gouden tip?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:41

Tenzij je budget 2500 is, maar anders zou dat voor dat geld zeker haalbaar moeten zijn.
Misschien oproep op Facebook, dan krijg je wellicht iets aangeboden wat nog niet officieel te koop staat....

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:50

Nee, niet 2500….
Het valt me op dat in de advertenties alle 3 jarige net zadelmakke allemaal braaf zijn en geschikt voor iedereen… maar bij de oudere paarden staat bijna altijd dat ze niet geschikt zijn voor beginnende ruiters… maar waarom staat er dan niet bij. Dan denk ik (ben geen beginnende ruiter) al gauw..”laat maar, zal wel wat mis mee zijn”
Facebook oproepjes gedaan maar dan krijg ik rustig een 3 jarige onbeleerde hengst van 1.80 aangeboden…..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:56

Een 3 jarige kan best braaf zijn maar is nooit geschikt voor iedereen. Gewoon omdat het beleerproces ervaring vereist.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:18

Elisa2 schreef:
Nou, heb toevallig een paard moeten afgeven aan een botcyste op het kroonbeen. Deze had wel degelijk veel schade aangericht. Voor mij zijn bot cystes echt een No Go. Gaf een heel naar beeld, veel pijn en paard die door dat been heen zakte van de pijn.

Maar jouw ervaring hoeft toch niet voor iedereen te gelden? Ik heb er 1 gehad met een botcyste kroonbeen met open verbinding naar het gewricht. Maar het was een kleintje. Paard heeft er nooit een pas kreupel op gelopen. Mijn DA zei dat het zelden problemen geeft daar, met die grootte. Is het paard al een paar jaar onder het zadel, en klinisch goed zou ik mijn veearts laten beoordelen en dan zou het geen probleem vinden. Prijs is vaak toch ook aantrekkelijker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:32

Iedereen heeft wel een negatieve ervaring met iets. Wat bij een ander geen enkel probleem hoeft op te leveren. Wij hebben vroeger een jong paard gehad dat kramperig was, voor ons was dat geen probleem. De smid kon er prima mee omgaan. Is niet gebeterd, maar onder het zadel nergens last van en ook niet erger geworden. Ze was bij ons geboren. Ze is uiteindelijk wel verkocht, ver onder het bedrag dat ze waard was, maar de volgende eigenaar heeft vooral veel schik met haar gehad.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:33

BoktVerlaten schreef:
Nee, niet 2500….
Het valt me op dat in de advertenties alle 3 jarige net zadelmakke allemaal braaf zijn en geschikt voor iedereen… maar bij de oudere paarden staat bijna altijd dat ze niet geschikt zijn voor beginnende ruiters… maar waarom staat er dan niet bij. Dan denk ik (ben geen beginnende ruiter) al gauw..”laat maar, zal wel wat mis mee zijn”
Facebook oproepjes gedaan maar dan krijg ik rustig een 3 jarige onbeleerde hengst van 1.80 aangeboden…..

Ik zou mij daar niet op verkijken, mensen zetten dat al snel. mijn paarden zijn ook braaf maar ik zou ook ‘geen beginners’ in de advertentie zetten. Bij de ene omdat die dan gewoon niet zal lopen, bij de andere omdat ik die gewoon het gebonk van een beginner op zijn rug zou willen besparen. Paard van mijn instructrice is ook topbraaf maar zij wil ook geen beginners erop ivm voorwaarts gereden en gevoelig op de hulpen. Voor iemand met een beetje ervaring zijn dat echt heel fijn te rijden dieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:44

BoktVerlaten schreef:
Nee, niet 2500….

Gewoon gaan kijken?
Als er wat mis mee is, zie je dat vrij vlot.
Ja, dat kost een hoop tijd maar je kunt het ook zien als investering in het vergroten van je paardenkennis.
Lees tekst, scan foto's (wat zie je wat ze je eigenlijk niet willen laten zien?) en kijk wat je aantreft.

Je kunt prima paarden lezen vanaf foto's maar dan moet je wel enig beeld hebben van waar je naar kijkt.