Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:30

Derma schreef:
Ik heb afgelopen woensdag mijn merrie plotseling moeten laten inslapen, na een trap van een ander paard met een gebroken been als gevolg.
Voor mij was het een wereldpaard en ik zou graag een dergelijk ongecompliceerd paard weer kopen, maar ik vraag me af of dit haalbaar is.

Ze was een 9 jarige NRPS stermerrie die L2 dressuur liep, B springen en leuk meedeed in oefencrossen. Door 2 zwangerschappen en Corona niet veel uitgebracht in de sport. Maar het belangrijkste was dat ze bomproof was en ik met ruim 20 weken zwangerschap nog met haar door het bos reed in mijn eentje.
Ik had haar zelf gefokt en verwacht niet dat ik die band weer krijg met een nieuw paard, maar ik zou wel graag een braaf allround paard weer kunnen kopen.
Iemand enig idee in wat voor bedragen ik moet denken?

Nooit meer geld uitgeven dan jij vindt dat je kunt verantwoorden aan je bankrekening!

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan je eisen maar als je begint bij de basis, gezond en betrouwbaar, begint het nog steeds bij 3 á 4k. Daarna is the sky the limit en geldt bovenstaande regel.
Maar algemeen hoe meer eisen hoe hoger de prijs, zeker als het om aantoonbare prestaties gaat al is daarmee zeker niet gezegd dat die prijs ook correct is!

Zet dus vooral een zak zout bij opmerkingen dat je voor minder dan 10k geen fatsoenlijk paard koopt.
Je kunt prima een eisenlijst opstellen die je onder de 20k niet in gaat vullen, maar is dat wat jij wil?

Mijn tegenvraag dus: wat zoek je?

Sterkte met het verlies van je paard. Dat zijn heftige voorvallen. Gun jezelf de tijd.

Romeo2007

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:47

Veel sterkte met het verlies van je paardje.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:15

Ikke schreef:
Nooit meer geld uitgeven dan jij vindt dat je kunt verantwoorden aan je bankrekening!

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan je eisen maar als je begint bij de basis, gezond en betrouwbaar, begint het nog steeds bij 3 á 4k. Daarna is the sky the limit en geldt bovenstaande regel.
Maar algemeen hoe meer eisen hoe hoger de prijs, zeker als het om aantoonbare prestaties gaat al is daarmee zeker niet gezegd dat die prijs ook correct is!

Zet dus vooral een zak zout bij opmerkingen dat je voor minder dan 10k geen fatsoenlijk paard koopt.
Je kunt prima een eisenlijst opstellen die je onder de 20k niet in gaat vullen, maar is dat wat jij wil?

Sterkte met het verlies van je paard. Dat zijn heftige voorvallen. Gun jezelf de tijd.

Ik ben echt nog niet echt op zoek, moet eerst even landen dat ze er echt niet meer is. Dan eens nadenken wat ik wil, maar ik vroeg me af wat ik had of het überhaupt wel een optie is om iets dergelijks terug te kopen, daarom had ik de omschrijving erbij gezet.
Ik weet niet of dat haalbaar is gezien de huidige markt en mijn budget is niet heel hoog op dit moment, maar daar kan aan gewerkt worden.
Vandaar ook mijn vraag, wat een dergelijk paard kost, ik hoor echt belachelijk hoge prijzen om me heen. Maar ik heb jaren zelf mijn paarden gefokt dus zit er helemaal niet in.
Op marktplaats en sporthorses zie ik veel ‘in overleg’ staan bij vraagprijs en weinig allround paarden. Of prijzen waar mijn broek van af zakt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:25

Derma schreef:
Ikke schreef:

Ik ben echt nog niet echt op zoek, moet eerst even landen dat ze er echt niet meer is. Dan eens nadenken wat ik wil, maar ik vroeg me af wat ik had of het überhaupt wel een optie is om iets dergelijks terug te kopen, daarom had ik de omschrijving erbij gezet.
Ik weet niet of dat haalbaar is gezien de huidige markt en mijn budget is niet heel hoog op dit moment, maar daar kan aan gewerkt worden.
Vandaar ook mijn vraag, wat een dergelijk paard kost, ik hoor echt belachelijk hoge prijzen om me heen. Maar ik heb jaren zelf mijn paarden gefokt dus zit er helemaal niet in.
Op marktplaats en sporthorses zie ik veel ‘in overleg’ staan bij vraagprijs en weinig allround paarden. Of prijzen waar mijn broek van af zakt

Dat is ook mijn punt: laat je niet gek maken door de waan van de dag. Blijf kritisch en ga geen fanasieprijzen betalen voor paarden die dat niet waard zijn.

Neem je tijd, laat je niet opjagen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 22:35

Eerlijk? Als je een leuk KWPN sportpaard wilt zonder medische complicaties zit je dichter tegen de 10K aan dan tegen de 5K.

En alles leuk en aardig met je niet op laten jagen, maar dan is het net als de huizenmarkt, wachten tot de economie in gaat storten. :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:36

upendo schreef:
Eerlijk? Als je een leuk KWPN sportpaard wilt zonder medische complicaties zit je dichter tegen de 10K aan dan tegen de 5K.

En alles leuk en aardig met je niet op laten jagen, maar dan is het net als de huizenmarkt, wachten tot de economie in gaat storten. :=

Als je een onbeleerde zoekt wel, wil je er een die ook nog fijn afgericht is, dan zit je tegen of over de 15k heen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 22:39

Poeh, dan zijn de prijzen nog steeds aan het stijgen haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:42

upendo schreef:

Dat is toch al wel even zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:52

upendo schreef:

Ik had 4 jaar geleden al moeite om een leuke groene te vinden tussen de 10 en 15 :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:54

upendo schreef:

Wellicht eens wat verder kijken dan je neus lang is? Er zijn meer auto's te koop dan alleen Audi's.

Dat deed Dema in ieder geval wel, gezien ze NRPS had.

En wat betreft de markt; de paardenmarkt is bij benadering niet zo stabiel en betrouwbaar als de huizenmarkt.
Er is nog steeds leuk spul voor fatsoenlijke prijzen te vinden maar je moet iets vaker off the beaten track.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:14

Ik heb een tijdje geleden een leuk paard gekocht voor goede prijs kwaliteit verhouding. Echt mazzel mee gehad. Snel schakelen en de juiste verkoper treffen is ook een mazzeltje hebben.
Mijn topper staat te koop, maar de markt is wel bizar op het moment. Het wordt gewoon onder je kont vandaan gekocht.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:14

PSvanLot schreef:
upendo schreef:

Als je een onbeleerde zoekt wel, wil je er een die ook nog fijn afgericht is, dan zit je tegen of over de 15k heen.

Ik heb wel tijd om rond te kijken. Ik heb nog een ruin staan, daar kan ik mijn ei nog wel in kwijt, maar daar heb ik niet de klik mee die ik met mijn merrie wel had. En daar is qua sport de rek wel uit (met mij)
Ik zou graag weer een paard hebben waar ik echt een klik mee heb en weer kan uitbrengen in de sport, maar 15k heb ik niet op de plank liggen helaas.

Het mag best een groen paard zijn, maar wel braaf qua karakter. Liefst wel zadelmak, wil graag iemand erop kunnen zien zodat ik het zelf kan beoordelen, zeker bij een groen paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 23:25

Ikke, jij mag begrijpend leren lezen, ik benoem ook in mijn eerste regel 'als je een KWPN sportpaard zoekt'.

Ik snap dat je graag je zegje wil doen, maar graag wel lezen voor je kakelt. :) Het lijkt me logisch dat je voor minder bekende stamboeken minder betaalt. Dat ontken ik nergens. Ik geef alleen een leidraad voor een KWPN'er.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:25

upendo schreef:
Ikke, jij mag begrijpend leren lezen, ik benoem ook in mijn eerste regel 'als je een KWPN sportpaard zoekt'.

Ik snap dat je graag je zegje wil doen, maar graag wel lezen voor je kakelt. :) Het lijkt me logisch dat je voor minder bekende stamboeken minder betaalt. Dat ontken ik nergens. Ik geef alleen een leidraad voor een KWPN'er.

Het maakt naar mijn mening niet uit of je een nrps, kwpn, Duits etc paard koopt.
Een warmbloed sportpaard, gezond en fijn te rijden is altijd aan de prijs momenteel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:21

PSvanLot schreef:
upendo schreef:

Het maakt naar mijn mening niet uit of je een nrps, kwpn, Duits etc paard koopt.
Een warmbloed sportpaard, gezond en fijn te rijden is altijd aan de prijs momenteel.

Alle soorten paarden en ponies zijn veel duurder dan vroeger momenteel.Gecondoleerd Derma,dat is erg zoiets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:38

Sterkte Derma, afschuwelijk lijkt me dat zo ineens afscheid moeten nemen door zo'n stom ongelukje.

En idd, maakt KWPN, NRPS, Duits of wat dan ook weinig uit. Warmbloed met enige kwaliteit en gezond en betrouwbaar is momenteel echt gewoon heel duur.

Zelfs haflingers, fjorden, kruisingen zijn tegenwoordig gezond en een beetje sportief volgens mij niet meer te krijgen voor de prijzen die Ikke noemt. Ik ben heel benieuwd waar Ikke die gezonde leuke paarden die aan jouw beschrijving voldoen vandaan zou halen, want ik zie ze niet.

Wel denk ik dat je >= 10k nog een leuke gezonde groene voor de basissport zou moeten kunnen vinden. Maar zodra ze aangereden zijn, bewezen braaf onder het zadel en helemaal als ze al iets gezien hebben, zijn de prijzen echt niet leuk meer op het moment. Ik heb mijn paard 10 jaar geleden voor ca 7k gekocht. Als ik nu hetzelfde zou zoeken als toen vrees ik dat ik rond de 20k uit zou moeten geven. Geen haar op mijn hoofd die dat ooit aan een paard zal uitgeven, tenzij ik die dikke prijs van die oranje vis een keer vang. Ik zou echt mijn opties moeten overwegen als ik een nieuw paard zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:47

Gecondoleerd derma Y;(
Wat een verschrikkelijk ongeluk, dit jaar een soortgelijk ongeluk bij ons op stal ook geweest, niet mijn paard, maar paard met gebroken rug en paddockmaatje is paar maanden daarna ook ingeslapen wegens breuk in de elleboog, echt verschrikkelijk |(

Maar de prijzen zijn die nu dan zo idioot?
Ook voor pony’s dan of echt de paarden?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:31

Prijzen zijn inderdaad gestegen maar ik denk ook dat je zeker nog een leuk paard kan vinden onder 10K. Een mooi, gezond paard met veel potentieel heeft altijd meer gekost.. Met een “gewoon” paard kan je ook fijn rijden hoor ;)

Geduld hebben, weten waar te zoeken en goed weten wat je wil / nodig hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:35

Romy1234 schreef:
Gecondoleerd derma Y;(
Wat een verschrikkelijk ongeluk, dit jaar een soortgelijk ongeluk bij ons op stal ook geweest, niet mijn paard, maar paard met gebroken rug en paddockmaatje is paar maanden daarna ook ingeslapen wegens breuk in de elleboog, echt verschrikkelijk |(

Maar de prijzen zijn die nu dan zo idioot?
Ook voor pony’s dan of echt de paarden?

Kijk de advertenties maar eens door.Uiteraard is de vraagprijs nog niet waarvoor ze weggaan,maar iemand die niet goed is in afdingen zal wel afgeschrikt worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:38

Derma schreef:
Ik heb afgelopen woensdag mijn merrie plotseling moeten laten inslapen, na een trap van een ander paard met een gebroken been als gevolg.
Voor mij was het een wereldpaard en ik zou graag een dergelijk ongecompliceerd paard weer kopen, maar ik vraag me af of dit haalbaar is.

Ze was een 9 jarige NRPS stermerrie van Arlando, die L2 dressuur liep, B springen en leuk meedeed in oefencrossen. Door 2 zwangerschappen en Corona niet veel uitgebracht in de sport. Maar het belangrijkste was dat ze bomproof was en ik met ruim 20 weken zwangerschap nog met haar door het bos reed in mijn eentje.
Ik had haar zelf gefokt en verwacht niet dat ik die band weer krijg met een nieuw paard, maar ik zou wel graag een braaf allround paard weer kunnen kopen.
Iemand enig idee in wat voor bedragen ik moet denken?

Allereerst gecondoleerd met je verlies. Wat val je in een gat dan... verschrikkelijk.

Om terug te komen op je vraag moet je denk ik wel tussen 10 en 15K uittrekken voor een opvolger.Als je het kunt, zou ik dan een jong paard kopen, onbeleerd of net zadelmak.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:03

Bedankt iedereen, doet me goed.
Maar pfff ik had echt goud in handen zonder het te weten :o Niet dat ze weg was gegaan, maar ik heb me nooit gerealiseerd wat ze waard was.
Maar goed, ik moet nog wel een tijdje sparen begrijp ik, voor ik weer echt een leuk paard kan kopen.
Ik vind het echt bizarre prijzen en voor dat geld zou ik alleen echt iets kopen wat me 100% aanstaat.

Nou zoek ik vooral een paard wat leuk mee kan doen in de basissport, zonder dat ik echt ambitie heb om op heel hoog niveau te rijden. Maar ik zoek wel een veelzijdig paard en ik zie vooral dat ze of t een of t ander kunnen. Allround wordt blijkbaar bijna niet meer gefokt.
En ik wil er dus wel mee kunnen fokken, aangezien ik eigenlijk volgend jaar een veulen wilde fokken, dus een beetje leuk papier is wel fijn.

Ik twijfel of ik weer voor een jonkie moet gaan, ik ben de jongste niet meer. Met een brave zal ik me wel redden, maar ik heb twee kleine kinderen en mijn vader die me altijd hielp, kan het niet meer. Praktisch zal het iig niet de beste optie zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:10

Wat vreselijk, sterkte!

Ook die simpele zijn omhoog gegaan qua prijzen. Zelfs voor deze gekte al, want bij vorige zoektocht wilden we minder uitgeven. Dat getalenteerde paard hadden we gehad en nu vooral braaf, veelzijdig en geschikt voor alles ongeveer. Dat is een aantal jaar geleden en toen was het voor de prijs die ikke noemt als heel lastig, laat staan als je een gezonde wilde.

Probleem is niet zozeer dat de paarden niet veelzijdig zijn, maar de ruiters niet meer. Vroeger hadden wij verplicht dressuur en springlessen, ook als volwassenen. Dus niet elke discipline op wedstrijd, maar werd wel gedaan. Nu zie ik meer of of. Ik maak me er door lichamelijke problemen ook schuldig aan, dus die van mij loopt alleen dressuur en buitenritten. Maar springt ook braaf, geen topper en geen idee of ze hoger zou kunnen want ik kan dat niet meer :') of springpaarden die qua dressuur niet meegenomen worden, maar uiteindelijk daar goed mee komen. Je moet er wat meer doorheen kijken als vroeger.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:44

Ik krabbel onder mijn meeleessteen.

Afgelopen september heb ik een nieuw paard gekocht, maar gezien de markt was ik 'best bang'. Of nouja bang, meer van dat ik best wat uit zou gaan geven voor een paard. Ik heb gaandeweg wel mijn 'wensen'lijst bijgeschaafd. Ik wilde bijvoorbeeld graag een 7/8-jarige die doorgereden is, leuk kan lopen, goed karakter, nuchter en nog wat dingen. Ik ben thuis gekomen met een 4-jarige die een stuur, rem, gas en aardig wat balans had. Dus nog veel moet leren en doorgereden moet worden. Maar verder een super lief dier, heerlijk nuchter en geniet heel erg van d'r. Zie echt een hele leuke toekomst met haar. Ook geluk gehad met de verkopende partij, die zag ook dat ik een klik met d'r had en heeft dus ook goed met ons mee gedacht!

Dus je moet echt wel 'mazzel' hebben met op het juiste moment een paard tegen komen, een fijne verkoopster en dat alles gunstig valt.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:59

PSvanLot schreef:
Moderatoropmerking:
post verwijderd, voldoet niet aan de regels van de OP

Wat is het voor een? Foto? Gewoon nieuwsgierig hoor :+
Wat versta je onder recreant? Ik vind mezelf daar onder vallen, maar heb alleen maar jonge paarden gehad (altijd wel zelf gefokt).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:00

PSvanLot schreef:
Moderatoropmerking:
post verwijderd, voldoet niet aan de regels van de OP

Ik dacht dat jij juist zelf naar zoiets op zoek was PS van Lot?

MyWishMax schreef:
Probleem is niet zozeer dat de paarden niet veelzijdig zijn, maar de ruiters niet meer. Vroeger hadden wij verplicht dressuur en springlessen, ook als volwassenen. Dus niet elke discipline op wedstrijd, maar werd wel gedaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.