[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 12:29

Hi all

ok gisteren twee paarden gekeken. Galant (met t) van de paardenopvang. Ik ben niet eens opgestegen. En niet voor het beenwerk, dat was prima voor de ritjes die ik wil doen. En niet voor de onrust, hij was best erg braaf. Hij zag er verder goed uit, was erg lief bij mensen, vond het een mooi paard, maar meteen al bij het uit het land halen, wist ik al, neuh laat maar zitten. Door zijn jarenlange isolement, arm dier, is hij nu ontzettend bezitterig en eigent zich 1 dier uit de kudde toe. Hij schermt dit dier af van de rest, prachtig om te zien trouwens en verdedigt haar met zijn leven. Echt met meppen naar de rest toe. Hij zit ook onder de littekens van het afgelopen jaar van happen die hij heeft gekregen van andere paarden. Doordat hij zo graag zijn paardje beschermt, wil hij ook niet dat dat paardje naar je toekomt als je hem gaat halen in de wei en daardoor blijft hij ook zelf ver weg. Dat werd nu opgelost met brood te gooien en toen liet hij zich wel pakken en konden we hem zadelen en heeft de mevrouw hem voor gereden, was allemaal wel ok, maar ik zie dit niet zitten. Callas is al kreupel genoeg, heeft rust nodig en meer been ellende wil ik niet en ik wil ook niet dat hij haar van de kudde wegdrijft. Dus helaas, dat ging niet door.

Daarna ben ik Galan, zonder t gaan proberen, een PRE. Ik ben op die adv afgegaan omdat ik heb gezocht op trait (dus trekpaard) en ik kom daar veel PRE's tegen die aangespannen werk doen. In mijn ogen is een paard dat aangespannen werkt, een van de beste brave categoriën, met alles wat ze op straat mee geconfronteerd worden. Maar PRE is niet mijn type paard waar mijn hart bijligt. Maar goed, deze adv had alles wat ik zocht in een paard. Dus het eerste paard van de 7 dat werkelijk enorm goed opgevoed is. Voetje geven, braver dan braaf, nieuwsgierig karakter, kan wel kijken maar met even laten kijken kreeg ik hem er goed langs, ik kon er goed op doorzitten, ruime galop. Goed aan de hulpen, ondanks dat hij meer aangespannen werkt dan ohz.

Erg nette mensen, meneer is 75 en doet hem weg omdat zijn lijf niet meer zo goed wil. Daarbij zijn ze vorig jaar hun fries verloren aan koliek en hij ging altijd met zijn vrouw rijden. Zij ohz op de fries en hij aangespannen met de PRE. Daarbij is haar knie helemaal aan gort verbrijzeld bij de val van een trapje en kan ze niet meer rijden. Dus voor hen het einde van de paardenhobby.

Veel filmpjes, maar eerst hoop ik dat jullie willen kijken of je wat aan zijn draf ziet. Ik heb het gevoel dat hij niet regelmatig loopt.
https://youtu.be/lPY2woml3YI

@Zinzi, ik snap wat je zegt, ze is echter geen draagmerrie geweest, maar gewoon een fokmerrie van deze fokster. In frankrijk zeggen ze dan repro. En 1000 euro is echt verschrikkelijk goedkoop. Zeker in Frankrijk. Voor deze merrie zou de slachtprijs ongeveer 650 euro zijn. Dus deze fokker is daar iets boven gaan zitten om slachthandelaars af te houden.

Maar het grappig nieuws is dus dat ik gisteren een telefoontje van haar kreeg. Ze heeft meer dan 30 potentiele kopers, heeft een top 10 gemaakt om te bellen, daaruit kiest ze haar top 5 die mogen komen kijken en daaruit kiest zij de koper omdat ze een goed tehuis voor Prisca de tekkel comtois zoekt. (Tamara nog dank voor de tip dat die vrouw de adv had aangepast, ik heb daardoor een extra mail gestuurd, en toen belde ze)
Maar de tekkel is wel al 6 jaar niet meer ohz geweest. Ze is 18. En het is een merrie en ik zocht eigenlijk een ruin. Maar wel een beauty als je er langere benen en een dunnere buik bij voorstelt ;-) Wel mogelijk een wat lange rug.
Dus ik ben al tot de top tien doorgedrongen, nu wacht ik op een telefoontje of ik mag komen kijken. Bizar.

Tinka, dank voor je tip, in Garrano's ga ik me ook eens verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 17-06-22 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:37

Ik vind de pre prachtig, maar inderdaad niet geheel zuiver. Hij heeft goede en minder goede stukken, het lijkt me sowieso wel achteraan te zitten. Doet me een beetje denken aan hoe mijn paardje soms loopt als ze last heeft van haar knieën (in haar geval is het voornamelijk slapte; door spierslapte blijven haar knieën soms even 'op slot' staan en zo'n voorval, loopt ze soms een paar dagen zo). Hij maait ook erg vooraan. Als hij je aanspreekt, zou ik hem zeer grondig laten keuren en eventueel ook foto's/echo's van de benen maken (foto voor de beenderen, echo voor pees/knie). Op sommige momenten loopt ie volgens mij zuiver, het volgende moment weer niet, maar ik ben geen dierenarts dus ik heb geen idee wat er werkelijk mee zou schelen. Bij twijfel niet doen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:00

Ik heb het filmpje twee keer gekeken en met een grote glimlach. Ik vind het paard leuk, het heeft in mijn ogen de typische PRE gangen, de reden waarom ik destijds voor een Lusitano heb gekozen. Hier is goed te zien dat hij voor de wagen loopt, hij stuwt ipv van dat hij draagt. Door het weiland ( ongelijke bodem) is het niet goed te zien plus nogmaals hij heeft het typische PRE bewegen dat ik vaak zie.
De dame rijdt hem op zo’n manier dat hij zijn rug wegdrukt en dan lijkt hij in drie stukken te lopen.
Ik was verbaasd hoe grof ( in de meest positieve manier) hij toont als jij er op zit. Je lijkt echt een ukkie, geweldig !!
Je ziet ook duidelijk verschil als jij hem rijdt, je geeft hem meer ruimte van voren waardoor hij zijn rug beter kan gebruiken en dat zie je terug in zijn beweging.
Wat me opvalt is dat jij er niet enthousiast op zit. Als ik zelf een paard zou zoeken, zou ik van deze blij worden. Maar jij begrijpt met wat voor gevoel ik naar paarden kijk.
Heb je gecheckt op melanomen ?

Leuk reactie van de teckel merrie. Ik had haar op mijn favorieten lijstje staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:10

Spaanse paarden waren ook de basis voor de zuid-amerikaanse gangenpaarden. Deze kan net zo goed een probleem hebben wat rijtechnisch is, gangenklutsen of er kan inderdaad iets mis zijn. Hij toont heel anders onder jouw dan onder de eigenaar en anders je lijf gaan gebruiken gaat niet in 1x vlekkeloos.
Ik zou zeggen goed laten keuren. Al is dat eerder al om de springschoenen aan 4 voeten. Ijzers af trappen kan indicatie zijn van onhandig (niet fijn op ongelijk terrein), slechte smid (en dat fix je niet zo makkelijk tot geheel niet bij volwassen paard) of echt iets mis. Echter mits goed door de keuring zou ik zeggen inladen. Je beschrijft een paard dat geschikt is voor jouw.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:12

Ik zag ook wat fardoe ziet. Bij jou loopt de pre echt een stuk beter dan bij degene die hem voorrijdt. Bij haar lijkt het echt net of zijn achterhand er nog achteraan komt, bij jou is het meer een geheel.
Maar inderdaad ook van mij de vraag, waar is jouw grote glimlach?

Spannend van de comtois merrie. 6 jaar niet gereden zou ik niet voor wegrennen. Als ze destijds braaf was is ze dat nu nog steeds. Ze zou niet de eerste zijn waar je op gaat zitten en mee wegrijdt alsof ze nooit stil heeft gestaan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:17

Volgens mij loopt de pre bij jou een stuk beter dan bij de andere rijdster. Echt kreupel zie ik niet, maar dat is op gras ook lastig te beoordelen. Wel is ze onhandig en slap in haar lijf (ook veel aantikken).
Het lijkt me wel een leuk paardje, maar het gevoel voor jou moet kloppen.
Hopelijk vind je gauw je droompaard/ teckel, maar heb geduld.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:27

Hij wordt door de 1e ruiter wat boven z'n tempo gereden, waardoor hij af en toe wat rommelig oogt. Jij rijdt 'm dan veelal net weer iets onder z'n tempo, waar hij ook wat moeite mee lijkt te hebben. De momenten dat je 'm wel op zijn tempo laat lopen, vind ik 'm goed lopen. Netjes in takt en regelmaat. Ik vind 'm wat aan de dikke kant. Kan het zijn dat hij niet veel meer gereden wordt op het moment en daardoor wat slapper is? Dat hij met meer beweging weer sterker wordt en daardoor minder moeite krijgt met verzameling? Ik vind 't wel een leuk paard.
Ook vraag ik me af of jouw western zadel niet net ff te lang is voor hem. Heb jij hem nog met het engelse zadel gereden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 13:39

Alvaron schreef:
Hij wordt door de 1e ruiter wat boven z'n tempo gereden, waardoor hij af en toe wat rommelig oogt. Jij rijdt 'm dan veelal net weer iets onder z'n tempo, waar hij ook wat moeite mee lijkt te hebben. De momenten dat je 'm wel op zijn tempo laat lopen, vind ik 'm goed lopen. Netjes in takt en regelmaat. Ik vind 'm wat aan de dikke kant. Kan het zijn dat hij niet veel meer gereden wordt op het moment en daardoor wat slapper is? Dat hij met meer beweging weer sterker wordt en daardoor minder moeite krijgt met verzameling? Ik vind 't wel een leuk paard.
Ook vraag ik me af of jouw western zadel niet net ff te lang is voor hem. Heb jij hem nog met het engelse zadel gereden?

Hi Alvaron! Nee ik heb hem alleen met mijn eigen zadel gereden, ik denk dat het wel past, maar mogelijk is een pad met een ronde skirt beter. Ja dikkertje dap. Hij wordt om de twee wkn ohz bereden en wekelijks voor de sjees.

senna21 schreef:
Volgens mij loopt de pre bij jou een stuk beter dan bij de andere rijdster. Echt kreupel zie ik niet, maar dat is op gras ook lastig te beoordelen. Wel is ze onhandig en slap in haar lijf (ook veel aantikken).
Het lijkt me wel een leuk paardje, maar het gevoel voor jou moet kloppen.
Hopelijk vind je gauw je droompaard/ teckel, maar heb geduld.

Ja, dat gevoel Senna...

fardoe schreef:
Ik heb het filmpje twee keer gekeken en met een grote glimlach. Ik vind het paard leuk, het heeft in mijn ogen de typische PRE gangen, de reden waarom ik destijds voor een Lusitano heb gekozen. Hier is goed te zien dat hij voor de wagen loopt, hij stuwt ipv van dat hij draagt. Door het weiland ( ongelijke bodem) is het niet goed te zien plus nogmaals hij heeft het typische PRE bewegen dat ik vaak zie.
De dame rijdt hem op zo’n manier dat hij zijn rug wegdrukt en dan lijkt hij in drie stukken te lopen.
Ik was verbaasd hoe grof ( in de meest positieve manier) hij toont als jij er op zit. Je lijkt echt een ukkie, geweldig !!
Je ziet ook duidelijk verschil als jij hem rijdt, je geeft hem meer ruimte van voren waardoor hij zijn rug beter kan gebruiken en dat zie je terug in zijn beweging.
Wat me opvalt is dat jij er niet enthousiast op zit. Als ik zelf een paard zou zoeken, zou ik van deze blij worden. Maar jij begrijpt met wat voor gevoel ik naar paarden kijk.
Heb je gecheckt op melanomen ?

Leuk reactie van de teckel merrie. Ik had haar op mijn favorieten lijstje staan.

Ja, de glimlach, kom ik zo op terug, tamara.

tamary schreef:
Spaanse paarden waren ook de basis voor de zuid-amerikaanse gangenpaarden. Deze kan net zo goed een probleem hebben wat rijtechnisch is, gangenklutsen of er kan inderdaad iets mis zijn. Hij toont heel anders onder jouw dan onder de eigenaar en anders je lijf gaan gebruiken gaat niet in 1x vlekkeloos.
Ik zou zeggen goed laten keuren. Al is dat eerder al om de springschoenen aan 4 voeten. Ijzers af trappen kan indicatie zijn van onhandig (niet fijn op ongelijk terrein), slechte smid (en dat fix je niet zo makkelijk tot geheel niet bij volwassen paard) of echt iets mis. Echter mits goed door de keuring zou ik zeggen inladen. Je beschrijft een paard dat geschikt is voor jouw.

Springschoenen zie verderop

JudithO schreef:
Ik zag ook wat fardoe ziet. Bij jou loopt de pre echt een stuk beter dan bij degene die hem voorrijdt. Bij haar lijkt het echt net of zijn achterhand er nog achteraan komt, bij jou is het meer een geheel.
Maar inderdaad ook van mij de vraag, waar is jouw grote glimlach?

Spannend van de comtois merrie. 6 jaar niet gereden zou ik niet voor wegrennen. Als ze destijds braaf was is ze dat nu nog steeds. Ze zou niet de eerste zijn waar je op gaat zitten en mee wegrijdt alsof ze nooit stil heeft gestaan.

Neu een comtois die goed doorgereden is, daar stap ik zo weer op. Ben ik ook niet bang voor. Ben benieuwd of ik uitgenodigd wordt. ;-)

goldyc schreef:
Ik vind de pre prachtig, maar inderdaad niet geheel zuiver. Hij heeft goede en minder goede stukken, het lijkt me sowieso wel achteraan te zitten. Doet me een beetje denken aan hoe mijn paardje soms loopt als ze last heeft van haar knieën (in haar geval is het voornamelijk slapte; door spierslapte blijven haar knieën soms even 'op slot' staan en zo'n voorval, loopt ze soms een paar dagen zo). Hij maait ook erg vooraan. Als hij je aanspreekt, zou ik hem zeer grondig laten keuren en eventueel ook foto's/echo's van de benen maken (foto voor de beenderen, echo voor pees/knie). Op sommige momenten loopt ie volgens mij zuiver, het volgende moment weer niet, maar ik ben geen dierenarts dus ik heb geen idee wat er werkelijk mee zou schelen. Bij twijfel niet doen.

Ik twijfel dat zegt genoeg, heb het ook aan mijn oude d.a. gevraagd, maar die is mijn gezeik denk ik zat, want ze heeft het filmpje wel gekeken, maar reageert niet op mijn vragen. Helaas.

Hey allemaal fijn jullie feedback, ik hoop op nog meer feedbacks, qua voetenwerk.

Allereerst de lach, erg goed gezien! Tja. Het zou een verstandsaankoop zijn. Ik ging er ook met mijn verstand naar toe, niet met mijn hart. Dit soort paarden zijn helemaal mijn ding niet. O tuurlijk, ik kan er goed op rijden en hij vinkt al mijn hokjes aan, maar inderdaad met een paard als dit heb ik het gevoel dat ik hem moet gaan trainen of zo, niet omdat hij dat nodig heeft, maar omdat het een chique paard is en je hem niet meteen alleen associeert met alleen maar voor buitenritten. We hoopten dat ik toch de voordelen ervan zou zien. En hij heeft erg veel voordelen. Alles eigenlijk. Maar dat hart klopt er niet sneller van. En toch kon ik hem zo mee de straat op nemen en gewoon rijden, keurig braaf. Dus ritten hier in het bos en de omgeving zouden precies zijn wat ik zoek. En toch is het mijn type niet. Het is niet die grote shet die ik zoek. Ik had mezelf voorgenomen er open in te gaan staan en ik heb dat ook wel gedaan, maar ik zag inderdaad die sjachie kop van mij op de filmpjes, mwah dacht ik. Als ik dan de smile zag die ik op Ilan en Calin had. Dus ik ga mijn hart volgen en ik moet gewoon niet meer naar zulk soort paarden zoeken. Het moet een knol worden. Dan maar langer wachten. Ik laad vandaag nog wel eventjes een vid van de galop op en op straat op. Gewoon voor de lol.
Nog even de vragen beantwoorden, hoefwerk was keurig voor elkaar, mensen waren meer dan netjes op hun paarden en stallen. 4kant springschoenen een beetje overdreven, maar net zoiets als de draver die in de gele bandages zat, mensen willen het mooi en goed doen om te verkopen. Voor kon hij wel een springschoentje gebruiken, want hij tikte met achter aan.

ja melanomen check, ok, geen.

ik zag ook soms goed en soms onregelmatig.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:57

Monique1963 schreef:
Allereerst de lach, erg goed gezien! Tja. Het zou een verstandsaankoop zijn. Ik ging er ook met mijn verstand naar toe, niet met mijn hart. Dit soort paarden zijn helemaal mijn ding niet. O tuurlijk, ik kan er goed op rijden en hij vinkt al mijn hokjes aan, maar inderdaad met een paard als dit heb ik het gevoel dat ik hem moet gaan trainen of zo

Dit stukje zegt alles naar mijn gevoel. Niet doen dus.

Verder vind ik het lastig om advies te geven. Ik ben van de arabisch volbloeds en het type wat jij hebt en zoekt is zo totaal niet mijn type. Net als AV's dus niks voor jou zijn. Succes met zoeken. En ik sluit me ook wel aan bij een opmerking die ik eerder voorbij zag komen. Soms moet een paard gewoon op je pad komen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:05

Oh die witte vind ik leuk <3

Maar jij duidelijke niet zo :')
Gevoel is natuurlijk echt wel een hele belangrijke factor, ookal kan dat nog wel groeien moet je wel een beetje verliefd kunnen zijn op je paard ;)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:06

Ik vind het schimmeltje ook erg leuk hoor. Net als de voorgangers zie ik duidelijk verschil tussen jou en de voorrijder. Ik zag achter ook wat onregelmatigheid, wat ik niet meer opmerkte toen jij erop zat. Bij een keuring dus wat extra aandacht daarvoor.
Ik denk dat je je vergist in hoe leuk en mensgericht Spanjaarden over het algemeen zijn. Zou zelf ook geen PRE kiezen, maar ik kan hun temperament en karakter erg waarderen. Maar als ik een paard zou kopen met hetzelfde doel als jij hebt, zou ik deze niet laten staan. Zeker niet na alle paarden die je al bezichtigd hebt. Ik zie deze wel probleemloos aarden in je kudde en als een paard waar je direct plezier van kan hebben.

Maar goed, jij moet er uiteindelijk blij mee kunnen zijn en er een goed gevoel bij hebben.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:08

Wat jammer dat je geen klik hebt met de schimmel,mooi paard,en het rijden ziet erzo ontspannen uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:15

Dat jij fijn op de PRE kon doorzitten snap ik wel. PRE's lijken met hun voorbenen enorm te bewegen door het maaien, maar in principe blijven ze achter best dicht bij de grond. Bovendien is deze aardig vet te noemen en ook dan krijg je bij dit soort paarden een vlakkere gang. Wat mij opviel is dat jullie beiden bij het lichtrijden wat vaker op het rechterbeen lichtreden, ook op de rechterhand. Voor mij geeft dat toch ergens een onregelmatigheid aan. Vaak als je dan op het linkerbeen gaat lichtrijden, lijkt het alsof je tegen de beweging van het paard ingaat. Probeer eens te bedenken of je dat ook voelde.
En ja, zij reed hem over zijn tempo, bij haar drukte hij zijn rug ook best wel weg. Bij haar viel me op als je hem van achter ziet draven, zowel rechtsom als linksom, dat zijn rechterheup lager lijkt te blijven. Ik weet niet of zij hem altijd over zijn tempo rijdt, maar soms is dat ook om een lichte onregelmatigheid te verbloemen.
Jij reed hem iets onder zijn tempo, maar ook met een wat langere teugel, ik vond at op zich prettiger zien. Bij jou viel het naar mijn idee minder op dat hij van achter met zijn rechterheup lager bleef dan links.

Jammer dat het niet je liefdespaard is, hij oogt verder wel als een lief en braaf dier.

Nu hopen dat je door de Comtoisdame uitgenodigd gaat worden!!!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:46

Ik ben heel benieuwd naar de andere filmpjes van hem Monique. Ik vind het een heel leuk paard en vooral als ik jouw post lees waarin je zegt trainen ipv alleen voor bosritjes gaat mijn hart sneller kloppen. Maar ja, ik ben niet op zoek. PRE’s zijn super mensgericht en je kunt er werkelijk een gouden paard aan hebben , zoals iemand al opmerkte.
Fijn dat zijn hoeven keurig onderhouden zijn. De eigenaren zijn denk ik erg gek op hem en op het overleden paard geweest. PRE’s hebben van nature zeer goede hoeven en ook een wat mindere/ slechte/ scheve/ niet goed onderhouden hoef kan altijd weer in balans gebracht worden. Ook bij volwassen paarden. Die gedachte dat dat niet kan is zo achterhaald.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 14:47

Ik ga zo op jullie allemaal reageren, maar kreeg net een berichtje van de tekkel dat ik als eerste EN ENIGE mag komen kijken! ahahahah, wat een enorme bak! Nogmaals tamara dank voor je update over haar sitatie, anders had ik nooit de extra mail gestuurd.

Dus nu bezig oppas te regelen dan gaan we daar met de kampeerbus heen, ga ik haar een avond en een ochtend uitproberen en dan rijden we door naar vrienden wiens auto we mogen overnemen. Dat was nu ook eens echt iets dat op ons pad kwam. ik ging kijken met die vriendin naar Tino de draver en ze toonden vol trots mij hun nieuwe auto. Dus tja zegt ze, nu moet de kangoo eruit. Wij hebben altijd een kangoo gewild, maar wilden niets aanschaffen omdat ons oude peugeootje van 25 jaar nog zo goed is. Maar ja, die kreeg dus een lekkage op mijn rit daarheen, iets met een mof of zo zegt Erwin, Dus ik zeg tegen haar, eh wil je hem aan mij verkopen? Zegt ze, o best wel maar ik heb hem al beloofd aan een vriend. En toen bleek diezelfde avond dat die vriend een nieuwe aanhanger heeft gekocht, die te zwaar is voor die kangoo, dus ging het voor hem niet door, maar voor ons wel! Hoezee hhahahaha. Dus nu op sprong van alles regelen, ga zo op jullie opmerkingen in, dank!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:13

Wat een toeval allemaal weer!
En wat een geluk dat je mag kijken bij de tekkel merrie, had ze ook nog een naam? :P
Hoop heel erg dat ze in het echt ook helemaal iets is wat jullie zoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:19

Zo, dat is spannend! Zowel van de Comtois als van de Kangoo! Ik heb er jaren eentje gehad en ik vond het een auto met heerlijk veel ruimte, fijne wat hogere instap dan een personenauto. Ik had er wel eentje van de allereerste lichting en daar zaten wat kinderziektes in, maar ik ben met Lou in de anderhalfpaardstrailer die ik toen had toch heel wat keren op stap geweest. Kijk wel even wat hij mag trekken, wij hadden een diesel, die woog 1065 kg. en mocht 1.200 kg. trekken. Dat hield niet over en alleen onder windkracht 5 met de trailer eropuit.

Veel plezier, ik hoop dat je het allemaal snel geregeld krijgt om te gaan kijken!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:36

Dat is een leuk bericht! Als enige kijken ook echt, heel gaaf.
Succes! Wanneer ga je?
En die auto, ook briljant. Kangoos zijn inderdaad leuk :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:43

Ik twijfel bij de PRE een klein beetje aan de achterbenen. Dat hij af en toe voor onregelmatig lijkt komt volgens mij door de bodem. Dan trekt hij er voor aan om voorruit de komen ipv dat de kracht van achter komt. Ik heb het idee dat hij wel goed is. Wel typische PRE gangen. Zeker leuk paard!

Leuk dat je naar de zilverappel mag kijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 15:53

Hahha, Juud, (quote van je lukt niet) het voelt als een sollicitatie dat ik aangenomen ben! Ik heb deze zondagavond voorgesteld, dan blijven we daar een nacht staan en dan stap ik maandag nog een keer op. Ik mag 2 maanden proef met contract!

Jet schreef:
Zo, dat is spannend! Zowel van de Comtois als van de Kangoo! Ik heb er jaren eentje gehad en ik vond het een auto met heerlijk veel ruimte, fijne wat hogere instap dan een personenauto. Ik had er wel eentje van de allereerste lichting en daar zaten wat kinderziektes in, maar ik ben met Lou in de anderhalfpaardstrailer die ik toen had toch heel wat keren op stap geweest. Kijk wel even wat hij mag trekken, wij hadden een diesel, die woog 1065 kg. en mocht 1.200 kg. trekken. Dat hield niet over en alleen onder windkracht 5 met de trailer eropuit.

Veel plezier, ik hoop dat je het allemaal snel geregeld krijgt om te gaan kijken!

Hi Jet, we zullen er de paardentrailer niet mee trekken, dat gaat niet lukken. We hebben een oude westfalia 2 paards nog helemaal van hout en ijzer, onverwoestbaar maar de meeste autos trekken dat niet. Daar hebben we de oude landrover voor.

Cera_D schreef:
En wat een geluk dat je mag kijken bij de tekkel merrie, had ze ook nog een naam? :P

Ow lief Cera, ja tuurlijk heeft ze een naam, ze heet Prisca en vanwege de P is ze dus 18 jaar oud. De w tm z doen niet mee in frankrijk.

Jet schreef:
Dat jij fijn op de PRE kon doorzitten snap ik wel. PRE's lijken met hun voorbenen enorm te bewegen door het maaien, maar in principe blijven ze achter best dicht bij de grond. Bovendien is deze aardig vet te noemen en ook dan krijg je bij dit soort paarden een vlakkere gang. Wat mij opviel is dat jullie beiden bij het lichtrijden wat vaker op het rechterbeen lichtreden, ook op de rechterhand. Voor mij geeft dat toch ergens een onregelmatigheid aan. Vaak als je dan op het linkerbeen gaat lichtrijden, lijkt het alsof je tegen de beweging van het paard ingaat. Probeer eens te bedenken of je dat ook voelde.
En ja, zij reed hem over zijn tempo, bij haar drukte hij zijn rug ook best wel weg. Bij haar viel me op als je hem van achter ziet draven, zowel rechtsom als linksom, dat zijn rechterheup lager lijkt te blijven. Ik weet niet of zij hem altijd over zijn tempo rijdt, maar soms is dat ook om een lichte onregelmatigheid te verbloemen.
Jij reed hem iets onder zijn tempo, maar ook met een wat langere teugel, ik vond at op zich prettiger zien. Bij jou viel het naar mijn idee minder op dat hij van achter met zijn rechterheup lager bleef dan links.

Jammer dat het niet je liefdespaard is, hij oogt verder wel als een lief en braaf dier.

Hi Jet, het is inderdaad een ontzettend lief dier. Je beschouwingen zijn heel behulpzaam, ik meen dat nu ook op het filmpje te zien. Ja bij mij viel hij zeg maar uit elkaar maar dat komt omdat ik in principe met een zo los mogelijke teugel rijd met net voldoende contact. Dat is wat ik fijn vind voor paarden en voor mij goed voelt. En erg leuk om zoveel, ook in een ander topic waar ik om feedback vroeg te lezen, dat jullie hem onder mij fijn vinden lopen. Pfff, ik dacht al dat ik niet meer kon rijden.

lukka63 schreef:
Wat jammer dat je geen klik hebt met de schimmel,mooi paard,en het rijden ziet erzo ontspannen uit.

Hoi Lukka, het was ook ontspannen, ik heb me geen moment bezorgd gevoeld.

Cera_D schreef:

Gevoel is natuurlijk echt wel een hele belangrijke factor, ookal kan dat nog wel groeien moet je wel een beetje verliefd kunnen zijn op je paard ;)

Erwin vroeg zich dat ook nog af Cera, of ik niet aan hem kon wennen. Maar ik ben blij dat dit paard mij deze ervaring heeft gegeven, ik moet gewoon niet gaan zoeken naar iets anders dan trekpaard. Ik denk vast dat ik fijn zal gaan rijden met Galan, maar het is misschien ook niet eerlijk naar hem toe, dat ik niet verliefd op hem ben.

Alvaron schreef:
Monique1963 schreef:
Allereerst de lach, erg goed gezien! Tja. Het zou een verstandsaankoop zijn. Ik ging er ook met mijn verstand naar toe, niet met mijn hart. Dit soort paarden zijn helemaal mijn ding niet. O tuurlijk, ik kan er goed op rijden en hij vinkt al mijn hokjes aan, maar inderdaad met een paard als dit heb ik het gevoel dat ik hem moet gaan trainen of zo

Verder vind ik het lastig om advies te geven. Ik ben van de arabisch volbloeds en het type wat jij hebt en zoekt is zo totaal niet mijn type. Net als AV's dus niks voor jou zijn. Succes met zoeken. En ik sluit me ook wel aan bij een opmerking die ik eerder voorbij zag komen. Soms moet een paard gewoon op je pad komen.

Correct, Alvaro, ik ga het niet doen. Ik wacht met afzeggen tot ik Prisca de tekkel heb geprobeerd, dat wel. Iets met een beer en een huid en zo.

fardoe schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de andere filmpjes van hem Monique. Ik vind het een heel leuk paard en vooral als ik jouw post lees waarin je zegt trainen ipv alleen voor bosritjes gaat mijn hart sneller kloppen. Maar ja, ik ben niet op zoek. PRE’s zijn super mensgericht en je kunt er werkelijk een gouden paard aan hebben , zoals iemand al opmerkte.
Fijn dat zijn hoeven keurig onderhouden zijn. De eigenaren zijn denk ik erg gek op hem en op het overleden paard geweest. PRE’s hebben van nature zeer goede hoeven en ook een wat mindere/ slechte/ scheve/ niet goed onderhouden hoef kan altijd weer in balans gebracht worden. Ook bij volwassen paarden. Die gedachte dat dat niet kan is zo achterhaald.

Hij was idd heel mensgericht en de meneer had het over knopjes indrukken, hahaha, dat zeggen wij ook in het NLs en alle knopjes die hij indrukte waren indrukwekkend. Bijv na het singelen gaf hij een commando en Galan bracht zelf zijn been en knie omhoog naar voren om zijn vel in zijn 'oksels' goed te trekken. Geweldig leuk zulk soort knopjes. Dus ja een lief en leuk en mooi paard. Maar niet voor mij. Ik ga nu een vid van galop opladen.[/quote]
JudithO schreef:
Succes! Wanneer ga je?

Hahha, Juud, het voelt als een sollicitatie dat ik aangenomen ben! Ik heb deze zondagavond voorgesteld, dan blijven we daar een nacht staan en dan stap ik maandag nog een keer op. Ik mag 2 maanden proef met contract!

Jet schreef:

Hi Jet, we zullen er de paardentrailer niet mee trekken, dat gaat niet lukken. We hebben een oude westfalia 2 paards nog helemaal van hout en ijzer, onverwoestbaar maar de meeste autos trekken dat niet. Daar hebben we de oude landrover voor.

Cera_D schreef:

Ow lief Cera, ja tuurlijk heeft ze een naam, ze heet Prisca en vanwege de P is ze dus 18 jaar oud. De w tm z doen niet mee in frankrijk.

Jet schreef:

Hi Jet, het is inderdaad een ontzettend lief dier. Je beschouwingen zijn heel behulpzaam, ik meen dat nu ook op het filmpje te zien. Ja bij mij viel hij zeg maar uit elkaar maar dat komt omdat ik in principe met een zo los mogelijke teugel rijd met net voldoende contact. Dat is wat ik fijn vind voor paarden en voor mij goed voelt. En erg leuk om zoveel, ook in een ander topic waar ik om feedback vroeg te lezen, dat jullie hem onder mij fijn vinden lopen. Pfff, ik dacht al dat ik niet meer kon rijden.

lukka63 schreef:

Hoi Lukka, het was ook ontspannen, ik heb me geen moment bezorgd gevoelt.

Cera_D schreef:

Erwin vroeg zich dat ook nog af Cera, of ik niet aan hem kon wennen. Maar ik ben blij dat dit paard mij deze ervaring heeft gegeven, ik moet gewoon niet gaan zoeken naar iets anders dan trekpaard. Ik denk vast dat ik fijn zal gaan rijden met Galan, maar het is misschien ook niet eerlijk naar hem toe, dat ik niet verliefd op hem ben.

Alvaron schreef:
Monique1963 schreef:

Correct, Alvaro, ik ga het niet doen. Ik wacht met afzeggen tot ik Prisca de tekkel heb geprobeerd, dat wel. Iets met een beer en een huid en zo.

imaudy schreef:
JudithO schreef:
Succes! Wanneer ga je?

Hi Imaudy het is dan toch nog op mijn pad gekomen.

fardoe schreef:

Hij was idd heel mensgericht en de meneer had het over knopjes indrukken, hahaha, dat zeggen wij ook in het NLs en alle knopjes die hij indrukte waren indrukwekkend. Bijv na het singelen gaf hij een commando en Galan bracht zelf zijn been en knie omhoog naar voren om zijn vel in zijn 'oksels' goed te trekken. Geweldig leuk zulk soort knopjes. Dus ja een lief en leuk en mooi paard. Maar niet voor mij. Ik ga nu een vid van galop opladen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:08

Ik vind die witte erg leuk! :j

Zou je er niet verliefd op kunnen worden? :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 16:17

Balou_k schreef:
Ik vind die witte erg leuk! :j

Zou je er niet verliefd op kunnen worden? :o

Het is moeilijk mijn gevoel erin uit te leggen. Gisteren probeerden we samen op de terugweg een manier te vinden om het Erwin te laten voelen wat voor mij het verschil is tussen een Ilan (De comptois met het blinde oog, waar ik zo op zat te stralen) en Galan deze witte PRE.

We kwamen uit op het volgende. Een comtois voelt voor mij emotioneel en fysiek als een Harley Davidson tourmotor. Het brengt meteen een wow-gevoel en een glimlach op mijn gezicht. Ik had bij Ilan de comtois een paar keer de gedachte, wauw als ik dit paard toch eens zou mogen bezitten.

De PRE is voor mij de snellere japanse gemaksmotor waarmee ik dingen doe die ik moet doen omdat het makkelijk met die motor kan en omdat hij ervoor gemaakt is als gebruiksvoorwerp. Je hebt hem in de garage staan en kunt hem lekker makkelijk even pakken. Makkelijk voor erbij.

Anders kan ik het niet uitleggen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:25

Balou_k, ik ben het met je eens dat je later alsnog gek kan worden op een paard waar je in eerste instantie niets mee hebt.
Deze ervaring heb ik zelf ook en het desbetreffende paard is heel bijzonder gebleken. We hebben elkaar een soort van “gevonden”
Maar ik heb ook een pony die notabene als 21 jaar bij mij is en zij en ik hebben nooit dat gevoel gehad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 16:33

fardoe schreef:
Balou_k, ik ben het met je eens dat je later alsnog gek kan worden op een paard waar je in eerste instantie niets mee hebt.
Deze ervaring heb ik zelf ook en het desbetreffende paard is heel bijzonder gebleken. We hebben elkaar een soort van “gevonden”
Maar ik heb ook een pony die notabene als 21 jaar bij mij is en zij en ik hebben nooit dat gevoel gehad.

Dat is 100% waar, Tamara. Bij het ene paard heb je dat wel en het andere niet. Mind you, sommige paarden uiten zich niet en daardoor komen wij mensen soms niet bij hen met ons gevoel. Thor heb ik altijd enorm introvert gevonden. Hij was geen knuffel, maakte geen contact en maakte nooit geluid. Maar toen hij aan het overlijden was en daar op de vloer lag, riep hij naar me. Voor het eerst. En voor het laatst. Toen ik bij hem zat was het goed. En ik realiseerde me toen dat we een veel diepere en mooiere band hebben gehad dan ik in al die 20 jaar ruzie met hem heb begrepen.

Afijn, ik heb nu ik dit zo schrijf erg behoefte aan een kop thee.

Voor de liefhebbers 8 korte onbewerkte filmpjes, van de PRE. Ik sprong erg verkeerd aan in galop, iets met westernhulpen die hij niet kende, maar hij corrigeert het zelf netjes maar zit dan nog eerst even overkruis.

1. https://youtu.be/JjA5B8xrSeA

2. https://youtu.be/CJgnpPVkAkk

3. https://youtu.be/mSbRU8CqfnU

4. https://youtu.be/XoaExpPOzcI

5. https://youtu.be/HMfo3DWWPZo

6. https://youtu.be/zNr_XnLkCu8

7. https://youtu.be/V5XRDR8Can0

8. https://youtu.be/DujxGxX3jpM

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:02

IJsthee mag ik hopen?