Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:28

SjonnieZ schreef:
Heel triest die oudjes die in de verkoop gaan, net als die weide maatjes met serieuze lichamelijke problemen die aangeboden worden met een gebroken hart voor een 5 sterren huisje..
en het lijken er de laatste tijd steeds meer te worden.

Komt dat ook niet omdat dierenartsen terughoudender zijn met inslapen?
Vroeger was het vrij 'gewoon' dat je afscheid nam van een paard wat niet meer gereden kon worden.
Nu is er meer mogelijk qua behandelingen en zeggen ze dat het wel een grasmaaier kan worden.
Ik heb dat ook gemerkt met mijn paard met PPID, die is echt afgetakeld voordat de dierenarts (en de verzekering) akkoord waren met inslapen.
En het is ook lastig als je zo'n grasmaaier hebt en je kan er niet meer voor zorgen. Of als je graag wil rijden of de sport in en je kan maar 1 paard betalen.
Een grasmaaier kost zeker zoveel als een rijpaard, inclusief alle zorgen en tijd. Ik vraag me ook altijd af of er zoveel plek is voor weidemaatjes of coachingpaarden.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:31

Maar een fitte pony van 28 hoeft toch niet dood?

Als die nog ff mee kan met een klein kindje staprondjes maken?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 07:45

MarjanB schreef:
Maar een fitte pony van 28 hoeft toch niet dood?

Als die nog ff mee kan met een klein kindje staprondjes maken?

Nee die hoeft niet dood, maar is het goed voor zo'n oudje om nog te verhuizen? Nieuwe mensen, nieuwe paarden, nieuwe omgeving.. het is voor zo'n paard heftig dan hoor. Ik ken persoonlijk ook niet veel die een 20+ paard willen, ook niet alleen voor de kinderen, dan is een shetlander goedkoper in onderhoud.
Ik kan me voorstellen dat een paard op 28 wordt ingeslapen, denk dat het humaner is dan verkopen, uiteindelijk kan je niet garanderen dat het paard goed terecht komt, iedereen kan met een l*lverhaal komen om je paard te kopen of overnemen.

Edit:
Moet ook meteen denken aan een aflevering van opgelicht, meisje met haar vriend kocht paarden op die als weidemaatje/coachingpaard etc. waren aangeboden, dus oudere paarden of paarden met mankementen, met een verhaal dat ze op een goed plekje kwamen. Ze hadden foto's en alles en iedereen tuinde er mooi in, het was ook zeer geloofwaardig hoor dus was ook te begrijpen.
Op het moment dat de paarden de trailer op stapten werden ze meteen aan een handelaar verkocht, die ze als rijpaard weer doorverkocht en ze kwamen het hele handelstraject in, arme paarden :( En dan heb je niets meer te zeggen over het paardje dat je hebt weggedaan..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:26

SjonnieZ schreef:
Heel triest die oudjes die in de verkoop gaan, net als die weide maatjes met serieuze lichamelijke problemen die aangeboden worden met een gebroken hart voor een 5 sterren huisje..

Precies dit ! Absurd hoeveel paarden met mankementen als coach paard worden aangeboden. Een coach paard heeft toch zwaar werk mentaal . Zo een paard dient gewoon goed in zn vel te zitten .
Blij dat wij een meedenkende dierenarts had en t oke vondt dat we niet nog een revalidatie traject in wilde gaan en de pony in heeft laten slapen .

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:28

Zinzi_jewel schreef:
SjonnieZ schreef:

Precies dit ! Absurd hoeveel paarden met mankementen als coach paard worden aangeboden. Een coach paard heeft toch zwaar werk mentaal . Zo een paard dient gewoon goed in zn vel te zitten .
Blij dat wij een meedenkende dierenarts had en t oke vondt dat we niet nog een revalidatie traject in wilde gaan en de pony in heeft laten slapen .

Ben het helemaal met jullie eens. Als zo'n beestje jaren bij je is geweest, dan wil je toch niet
dat het in de verkeerde handen terecht komt := Kan daar met mijn pet niet bij. Lichamelijk niet goed, zou dan voor mij op respectievele leeftijd echt hemelen zijn :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:30

Onze pony was pas 17 , maar zoveel pees ellende gehad . Enkel metacam ging enigzins maar dan weer maagpijn . Arme pony ! Ze had nog zeker 10 jaar langer moeten kunnen rondlopen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:41

Maar de ene 28 jarige is de andere niet he! Sommige 4 jarigen zijn erger van slag dan misschien zo’n pony in kwestie die wellicht z’n hele leven lang al nuchter is.

Ik praat het niet goed he! Maar denk dat er wel heel veel verschil tussen de aangeboden oude paarden en pony’s zit.

Laatst stond er een 13 jarige fjord te koop die aan beide kanten een brandmerk heeft. Dat kan onmogelijk met die leeftijd. Pony zou op basis van de brandmerken 33 zijn. Zag er ook nog erg goed uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:05

Tja, ik vindt dat als zo'n dier altijd voor je heeft gewerkt dat je hem niet weg doet zodra hij wat mankeert of ouder wordt. Dan zorg je ervoor totdat het niet meer gaat..en natuurlijk kost een grasmaaier veel geld en kun je dan even niet rijden. Maar het laat wel precies zien of het om paardenliefde gaat of om het gebruiken van een paard voor eigen plezier/ gewin.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:13

Doe zo'n beestje dan te leen uit aan iemand. Dan heb je in ieder geval niet de kans dat ze de handel in verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat je verkoopt als je het niet meer kan betalen, al vind ik dat je dan eigenlijk ook gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen, maar verkopen omdat je dochter te lang is geworden? Dat is vervelend, maar dan had je daar a) eerder aan moeten denken, en b) leer je kind niet dat zo'n pony een wegwerpobject is als ze het niet meer kan gebruiken voor haar beoogde doel.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:24

“Probleem “ is dat zo n pony nog wel 10 jaar kan leven.En dat kost vele uren en honderden euro s per maand .
Zo veel rusthuizen zijn er ook weer niet waar je voor bijna niks een oud paard kan brengen.
Dit is het “overschot “ van onze hobby.Net als de paarden die iets mankeren.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:33

Elisa2 schreef:
Tja, ik vindt dat als zo'n dier altijd voor je heeft gewerkt dat je hem niet weg doet zodra hij wat mankeert of ouder wordt. Dan zorg je ervoor totdat het niet meer gaat..en natuurlijk kost een grasmaaier veel geld en kun je dan even niet rijden. Maar het laat wel precies zien of het om paardenliefde gaat of om het gebruiken van een paard voor eigen plezier/ gewin.

Ben ik het ook helemaal mee eens, maar dingen kunnen veranderen; je kan financieel niet meer een paard onderhouden of het paard moet meer/andere medicatie waardoor het duurder wordt en niet meer betaalbaar is. Ik vind zelf dat als een paard niet meer zonder medicatie pijnvrij kan leven, dat het dan ook al tijd is om te gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:47

Bij mij blijven ze ook tot aan het eind. Heb met mijn merrie altijd geluk gehad dat ze fit is gebleven tot het eind en bijna 30 is voor een kwpn'er een mooie leeftijd. Dus toen ze echt dingen begon te mankeren (evenwichtstoornissen) heb ik haar laten gaan.
Eerst nog pensioen geprobeert waarbij ze alleen nog maar met wat pony's op het land stond en wandelen, maar zodra ze niet meer aan het werk ging werd ze echt somber en niet meer eten. Dus toen was het voor mij klaar.
De rest daarna is helaas niet zo oud geworden, maar was dat wel zo geweest waren ze gebleven. Mijn huidige blijft ook voor altijd als hij oud is en niet meer fit gaat hij ook tot het eind naar een rusthuis, zo lang dat paardwaardig en pijnvrij kan vind ik het geen probleem om er voor te blijven betalen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:25

De vraag is gaat het om paardenliefde of om paardrijliefde.

Bij mij blijven ze tot het eind. Ik ben onlangs mijn gepensioneerde merrie door een tragisch ongeluk kwijt geraakt. Ik ben daar echt stuk van en ik had er wat voor gegeven als zij nog 10 jaar in gezondheid had kunnen grasmaaien en mijn rekening verder leegtrekken. De band die je hebt met zo'n dier stopt in mijn ogen niet zodra je de hobby van het rijden niet meer samen kunt uitoefenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:27

Elisa2 schreef:

Louder for the people in the back! _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:30

Zinzi_jewel schreef:
Onze pony was pas 17 , maar zoveel pees ellende gehad . Enkel metacam ging enigzins maar dan weer maagpijn . Arme pony ! Ze had nog zeker 10 jaar langer moeten kunnen rondlopen

Op onze stal is er deze week een 14-jarige gegaan, artrose aan beide voorbenen en een gebroken griffelbeetje.
Ik kan de eigenaar alleen maar gelijk geven in deze beslissing.

De 35-jarige daarentegen is nog altijd niet van plan om de stekker eruit te trekken, dus daar zit de eigenaar nu in dubio wat te doen. Lastige keuze want paard kijkt nog altijd wakker de wereld in maar het lijf begint er moeite mee te hebben.
Tot vorig jaar nog gereden en dan moest je eraan houden, want paard ging gewoon als de brandweer. Het hoofd boeide het niet dat het lijf dat niet trok. Tja.......

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:43

ikke schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Op onze stal is er deze week een 14-jarige gegaan, artrose aan beide voorbenen en een gebroken griffelbeetje.
Ik kan de eigenaar alleen maar gelijk geven in deze beslissing.

De 35-jarige daarentegen is nog altijd niet van plan om de stekker eruit te trekken, dus daar zit de eigenaar nu in dubio wat te doen. Lastige keuze want paard kijkt nog altijd wakker de wereld in maar het lijf begint er moeite mee te hebben.
Tot vorig jaar nog gereden en dan moest je eraan houden, want paard ging gewoon als de brandweer. Het hoofd boeide het niet dat het lijf dat niet trok. Tja.......

Paarden zijn vluchtdieren. In mijn opinie moet je de stekker eruit trekken op het moment dat je zichtbaar ongemak ziet wat niet meer over gaat, want als het ongemak dat ze hebben minimaal is dan toont een vluchtdier dit niet.

Als ze ongemak gaan tonen ben je met zo'n oudje eigenlijk al te laat imo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:59

Wat een oordelen :o . En dat nog wel in een koop topic, als niemand zijn paard zou verkopen hadden we een raar topic :+

Ik heb mijn paarden voor de sport en weet dat ik ze weg doe als ze daar niet meer geschikt voor zijn. Als het niet gaat, schiet ik ze dood, maar een hele boel paarden hebben een heerlijk leven als recreatie paard.

Net alsof een paard van het begin tot het einde hebben ook altijd het beste is voor een paard, ken zat dieren die een stuk gelukkiger zouden worden van een andere eigenaar :o

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:13

Het gaat ook niet om verkopen an sich, maar om het verkopen van een 29-jarig dier, dat er ook daadwerkelijk als 29-jarige bij staat, als de foto's van de advertentie recent zijn.

Het is wat anders als het dier tien jaar jonger was geweest, de leen in was gegaan, of viavia naar kennissen of vrienden zou gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:18

Ging idd niet om het verkopen zelf, maar het verkopen van 28+ jarige pony's

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:21

Helaas zijn er nu eenmaal zowel oneerlijke verkopers als kopers. Het blijft lastig!
Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik een erg lastig te rijden vosmerrie voor de fok wegdeed, toen ik haar ivm verhuizing moest verkopen en ze oneerlijk verhandeld is.
Gelukkig voor die merrie kwam ze in handen van heel bekwame paardenmensen en bij een meisje die er totaal niet bang voor was. En dat is nog best heel aardig gegaan. Had ook heel anders af kunnen lopen.

Pony lieten wij zelf niet door kinderen rijden, ging ze mee aan de kletter. Met een ervaren kind ging het blijkbaar wel goed :D

Fitte oude paarden verkopen heb ik meer begrip voor dan kapotte paarden verkopen.
Al denk ik niet dat ik zelf een 29 jarige zou verkopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:26

Die leeftijd zou ik laten hemelen, dus daar ben ik het wel mee eens :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:29

Ik vind van kapot en oud allebei wat, maar voornamelijk als er een 'afgedankt' gevoel bij zit. Als mensen door veranderde omstandigheden gedwongen worden vind ik het anders.

Wat triest Oji :(:)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:42

Ja, ik sta er precies zo in, Elisa.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:13

Als ze bij jou uit de sport gaan hebben ze nog gewoon een heel leven voor zich in een andere tak en dan is verkoop natuurlijk helemaal prima.
Het gaat mij idd om de dieren die al of oud of stuk zijn, die afgedankt worden.

Dank je Elisa!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:58

Jouw niet geschikt is idd nog wat anders, ruitje. Als ze bij mij bijvoorbeeld niet meer geschikt zijn voor de sport is recreatie ook niet meer mogelijk of met extreme beperkingen. Die verkoop je niet in mijn ogen. Nu hebben wij er helaas aantal gehad die ook niet meer met pensioen konden pijnvrij. Wel 1 daarvan waar we recreatief gereden hebben, soort semi pensioen maar achteraf had die ook beter eerder ingeslapen kunnen worden.

Huidige blijft ook tot de dood. Maar wij steken er ook veel geld en energie in als ze wat mankeert waardoor we al regelmatig voor gek verklaard zijn en anderen aangeven dat we of gewoon in moeten laten slapen of gewoon gaan rijden. Maar ondertussen mogen we wel gewoon weer opbouwen naar oude niveau en zijn de blessures daarvoor geheel genezen, wat niet het geval was geweest als we gewoon waren gaan rijden. Alleen dat gebroken been heeft voor heftige artrose gezorgd, waar ze nu geen last van heeft maar wat nog wel kan komen. Die loopt nu goed maar er zijn wel dingen waar we rekening mee moeten houden en bepaalde dingen die we nooit meer doen. En dat is makkelijk, want we weten alles, hebben alles meegemaakt en noem maar op. Ook welke kleine signalen we serieus moeten nemen. Als zon dier verkocht wordt weten nieuwe eigenaren dat niet en kunnen mensen makkelijk opgelicht worden want loopt goed.

Oji, sterkte! Wat heftige zeg en ik snap helemaal wat je zegt :(:)