Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:21

En t is niet alleen “lage” prijsklasse, ook in de hogere regionen moet je zo opletten, zijn er zat die de prijs hoog gooien onder hem mom van dan vermoeden mensen niks

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:39

ja staat ook meer dan genoeg stuk te koop voor 40k is mijn ervaring :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:14

Alleen de grens van keuren is misschien veranderd :') Vroeger probeerden ze kapotte paarden onder de 4500 te verkopen, want dan waren foto's niet nodig voor verzekering. Daarboven wel dus kwam je er niet zo gauw mee weg.
Nu zie je toch regelmatig mensen die ma verloop van tijd maar niet meer keuren om niet telkens achter het net te vissen, dus is dat bedrag hoger en gewoon 'mazzel" hebben dat kopers zich gek laten maken.

Je ziet het op bokt toch ook langs komen, paar paarden misgegrepen door toch verkocht aan een ander voor de keuring of afgekeurd en dan nemen ze een paard toch mee zonder keuring om niet weer mis te grijpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:30

MyWishMax schreef:
Alleen de grens van keuren is misschien veranderd :') Vroeger probeerden ze kapotte paarden onder de 4500 te verkopen, want dan waren foto's niet nodig voor verzekering. Daarboven wel dus kwam je er niet zo gauw mee weg.
Nu zie je toch regelmatig mensen die ma verloop van tijd maar niet meer keuren om niet telkens achter het net te vissen, dus is dat bedrag hoger en gewoon 'mazzel" hebben dat kopers zich gek laten maken.

Je ziet het op bokt toch ook langs komen, paar paarden misgegrepen door toch verkocht aan een ander voor de keuring of afgekeurd en dan nemen ze een paard toch mee zonder keuring om niet weer mis te grijpen.

Ja, als je niet weet hoe je moet (laten) selecteren en je op laat jagen door de omgeving of de waan van het moment, dan gebeurt dat.

Maar als je naar het juiste paard gaat kijken, kun je ze ongekeurd mee nemen en dat zou ik met die van Marjan dus gedaan hebben.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:32

Je moet jezelf gaan verhuren, ikke. Het is heel knap dat jij aan alle paarden kan zien wat ze mankeren en nooit foto's nodig hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:42

Elisa2 schreef:
Nou botcystes, artrose en schoft gebroken zou ik mooi laten staan..dat zijn paarden die je nog voor geen e1500,- zou moeten kunnen kopen vind ik. Blijf de markt echt heel raar vinden momenteel. :o

Schoft gebroken zou ik zeker laten staan. Artrose hangt af van de leeftijd vind ik en waar het zit of er sprake is van kreupelheid. Een botcyste hoeft geen probleem te zijn afhankelijk waar het zit en of er sprake is van kreupelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:45

Zouden jullie een paard met spat kopen?
Zag een leuke staan, maar heeft spat. Voor mij eigenlijk een no-go maar ben benieuwd wat jullie vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:54

Alleen als het vergroeide spat is, dan is het meestal geen probleem meer.

Nou Babootje, ik heb zoveel ellende gezien en gehoord van botcysten. Voor mij is heteen No Go. Lichte artrose afhankelijk van het doel en prijs zou ik wellicht nog overwegen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:06

MyWishMax schreef:
Je moet jezelf gaan verhuren, ikke. Het is heel knap dat jij aan alle paarden kan zien wat ze mankeren en nooit foto's nodig hebt.

En dat ook nog online he, aan de hand van een summiere omschrijving op bokt een paard definitief kunnen keuren is zeker een kunst :Y)

Ik zou het weer niet aandurven, afwijkende hoeven in combinatie met staakgedrag.

Rodevlinder schreef:
Zouden jullie een paard met spat kopen?
Zag een leuke staan, maar heeft spat. Voor mij eigenlijk een no-go maar ben benieuwd wat jullie vinden.

Alleen als spat niet actief is en het paard er aantoonbaar al langere tijd goed mee presteert. Maar dat heb ik bij de meeste botafwijkingen, zolang het klinisch geen symptomen geeft (ook geen vage zoals net wat stijfjes opstarten, net wat ongelijke hoeven, you name it) moet het waarschijnlijk wel kunnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:19

Wat Ikke beschrijft is iemand met extreem veel kennis en ervaring. Ik ken zo iemand. Maar zij is dierenarts. Als zij zegt dat eentje klinisch goed is zou ik pas rontgen gaan keuren. Want ook zij zegt: ik kan er niet in kijken. Maar haar visie en mening vertrouw ik wel. Zelfs het kleinste hakkeltje ziet zij al. Ik heb zelf gemerkt dat zij veel meer ziet dan andere dierenartsen. Maar dat soort mensen zijn zeldzame personen.

Ik zou zelf nooit zo’n goed oog kunnen hebben, en is is denk ik voor 99% niet weggelegd

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:35

Het is de kunst ook een beetje om te zien waar een hakkeltje weg komt of het lichamelijk, rijtechisch of iets anders is. Heb heel veel paarden gezien en soms denk je van die is echt stuk en soms is het gewoon niet duidelijk. Klinische keuring zou ik sowieso doen. In mijn ervaring zijn de meeste zaken daar wel mee op te sporen. Heel eerlijk, heb nog nooit een paard laten keuren, ook niet klinisch :+

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:12

MarjanB schreef:
Het is de kunst ook een beetje om te zien waar een hakkeltje weg komt of het lichamelijk, rijtechisch of iets anders is. Heb heel veel paarden gezien en soms denk je van die is echt stuk en soms is het gewoon niet duidelijk. Klinische keuring zou ik sowieso doen. In mijn ervaring zijn de meeste zaken daar wel mee op te sporen. Heel eerlijk, heb nog nooit een paard laten keuren, ook niet klinisch :+

Ik vind het met zo’n projectje als wat jij zoekt wel lastig hoor. Als een paard echt compleet verreden is, zie je dat toch klinisch wel eens terug. Maar inderdaad, zelf goed kijken en aanvoelen geeft wel informatie
En daarbij, bij een discutabele stal keuren zonder bloedonderzoek heeft imo ook niet zo veel zin.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:38

Moderatoropmerking:
Deze post is leeggehaald omdat het niet voldoen aan de topicregels

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:04

Moderatoropmerking:

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:26

Phonix schreef:
Moderatoropmerking:

Ja deze merrie kwam ik ook tegen. Lijkt mij een leuke!
Maar kramperigheid kan verergeren heb ik mij eens laten vertellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:18

Kan, maar hoeft niet. Hoeft ook geen probleem te zijn. Hanentred is veel erger, dat wordt wél progressief erger. Kramperigheid is wat vervelend voor de smid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:29

Precies andersom :-)

Hanentred is niet progressief, kramperigheid kan dat inderdaad wel zijn.

Een lichte kramperigheid zou mij niet direct afschrikken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:58

Mijn bezichtiging ging goed. heb er eigenlijk niet echt iets op aan te merken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:08

Ineke2 schreef:
Hanentred en kramperigheid zijn beiden niet progressief.

Hier word het goed uitgelegd: https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke- ... arden.html

Is een artikel uit 2011. Niet heel recent en de wetenschap staat niet stil…
In dit artikel staat geschreven dat kramperigheid kan verergeren.. Dus dat lijk mij wel progressief

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:08

Elisa2 schreef:
Precies andersom :-)

Hanentred is niet progressief, kramperigheid kan dat inderdaad wel zijn.

Een lichte kramperigheid zou mij niet direct afschrikken.

Vind het spannend want een lichte kramperigheid Kan dus wel verergeren….

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 21:46

Er staat tevens dat het tijdens het rijden niet te zien is.
Wetenschap staat niet stil nee… Maar als we het hebben over een licht gebrek dan zou ik hier minder moeite mee hebben als luchtzuigen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:22

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:33

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de topicregels

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:24

goldenarrow schreef:
Moderatoropmerking: