Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:24

Kan alleen maar mee gaan met bovenstaande. Je hebt zeker niet gefaald. Sommige mensen denken gewoon niet realistisch. Je lichaam heeft je ook wat in de steek gelaten de laatste maanden. Dus voor nu denk gewoon even aan jezelf en je eigen paarden. Lekker met Joy werken en zelf tot rust komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:45

Geen enkele plek is perfect voor iedereen. Als mensen het perfect naar hun zin willen hebben, dan moeten ze zelf een locatie kopen en helemaal naar hun wens inrichten en alle tijd er in steken die ze vinden die er in de locatie en dieren gestoken moet worden met exact het beleid dat ze zelf willen.

Laat je je dier bij een ander staan dan heeft die ander zijn persoonlijke mogelijkheden die hij of zij wil en kan bieden, en als daar eerlijk over gecommuniceerd wordt dan kan je het doen of laten. Mocht de situatie veranderen waardoor het niet meer "past" dan kan je uiteraard in gesprek gaan in de hoop dat er iets aangepast kan worden. Maar als dat niet kan of wil....tja dan is dat helaas zo en even goede vrienden van beide kanten denk ik dan :(:)

Ik weet zeker dat de jongens het goed gehad hebben en met liefde in handen geweest zijn, en je vast meer hebt gedaan dan wat je aangaf te kunnen bieden. Maar ergens houdt het ook op natuurlijk....

Zoals het laatste dat je gemeld hebt, van de rainrot en mok. Dan moet zo'n diertje droger staan. Maar als je locatie zich daar niet voor leent tja, je kan moeilijk vanalles bij gaan bouwen ofzo, en bij blessures of wat dan ook 1 paardje binnen zetten daar staat ook niet iedereen voor open en dat is dan ook ieders goed recht. het moet wel "passen" op de locatie.

Ook qua extra verzorging. Als jij afspreekt dat je in principe alles doet maar in principe echt niet vaker dan 1x per dag op de locatie aanwezig kan zijn en bepaalde dingen er gewoon niet bij kunnen....dan zullen ze het zelf moeten regelen als er meer of intensievere zorg nodig is :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:10

Heel vaak was het probleem inderdaad. Ik ben met iedereen duidelijk geweest maar dan wil je goed doen als het mis gaat en helpen maar vervolgens wordt er steeds meer verwacht.
Er heeft eentje gestaan die meer supplementen kreeg dan voer op een gegeven moment. :=
Op zich denk je dan ‘het is maar poedertjes’.
Maar als je op een gegeven moment uit vijf potten aan het afmeten bent zucht je wel eens. :+
En daarna willen ze ander voer en ander hooi en…. :+

Die met de mok: Hij kon wel droog gaan staan alleen deed hij dat niet. := you can lead a horse to the water……. En ik mag daar geen gesloten stallen zetten dus hem ‘s nachts op stal zetten gaat daar niet. En dan nog… het is altijd aangeboden als 24/7 buiten… Dusja… als dat niet kan voor een paard dan houdt het idd op. Maar verder is Zutendaal denk ik momenteel nog een van de enige plekken waar ze droog kunnen staan zonder binnen te gaan. Aan de ingang is er modder natuurlijk maar op de rest van de weide niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:17

Ja dat is mijn valkuil ook :=

Dat je niet de rotste wil zijn en dan toch wel wat extra's wil doen.... maar dat het dan als normaal gezien wordt en het een "je geeft 1 vinger...." situatie wordt :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 12:18

pmarena schreef:
Ja dat is mijn valkuil ook :=

Dat je niet de rotste wil zijn en dan toch wel wat extra's wil doen.... maar dat het dan als normaal gezien wordt en het een "je geeft 1 vinger...." situatie wordt :=

Inderdaad. En daar is het eigenlijk consequent mis gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 12:23

Is imo ook gewoon heel lastig. Want dan moet je dus eigenlijk vrij bot een grens aan gaan geven terwijl je best hier en daar wat mee kan bewegen. Ik denk dat de truuk dan is om er direct bij te zeggen dat het echt een uitzondering is dat je X doet maar dat het eigenlijk niet de bedoeling / afspraak is.

Zodat je je alvast wat indekt voor de volgende vraag zeg maar, dat je die makkelijker af kan ketsen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 13:04

pmarena schreef:
Is imo ook gewoon heel lastig. Want dan moet je dus eigenlijk vrij bot een grens aan gaan geven terwijl je best hier en daar wat mee kan bewegen. Ik denk dat de truuk dan is om er direct bij te zeggen dat het echt een uitzondering is dat je X doet maar dat het eigenlijk niet de bedoeling / afspraak is.

Zodat je je alvast wat indekt voor de volgende vraag zeg maar, dat je die makkelijker af kan ketsen :=

Ja, als ik ooit weer op start is dat denk ik de enige manier. En echt niemand bedoelt het slecht want het waren hele lieve meiden. Ik denk oprecht dat het niet hun bedoeling was.

Maar dan gebeurt er iets… er komt een zekere mate van paniek bij en ze weten niet hoe ze het geregeld moeten krijgen… en dan is degene waar het paard staat de meest logische uitlaatklep want die betalen ze toch immers?
Ik snap het wel ergens… en dat is het probleem ook meteen… Ik snap hun stress en wil helpen en dan begint het dus… :)

En dan kom je op dat punt waar je conflicten krijgt… en die heb je eigenlijk zelf in gang gezet onbewust… dat ik dát begrijp helpt nog minder met het afketsen. :=

Ik moet wel zeggen dat ik snap waarom zoveel stallen stoppen of bizar duur worden… als ik nog terug op start zal het ook niet meer goedkoop zijn… :o Dan word je tenminste enigszins vergoed voor de extra’s die je toch gaat doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 13:29

ja klopt, je moet echt wel botte grenzen gaan stellen.

De meeste opfoks geven al geen krachtvoer in groep, omdat dit gewoon heel veel tijd kost.
De mijne staan per twee en krijgen allemaal hetzelfde, ik kan gewoon hun bak in hun voerbak, en ze eten elk het grootste van hun portie, naar het einde toe wisselen ze, en dan is het vaak zo dat de ene net ietsjes minder krijgt. Dat is dan gewoon pech.
Maar bij mij krijgen ze een emmer met een beker geweekte pulp, een beker geweekte basismeusli en een vitaminebrokje (en die laatste is het belangrijkste en ligt bovenaan dus krijgen ze sowieso wel binnen). Geen ramp als ze niet alles binnenkrijgen.

Zodra ze elk hun eigen voer hebben, supplementen, etc dan moet je er al bij blijven staan of ze apart kunnen zetten.

Supplementen afmeten zou je inderdaad niet moeten doen, Het feit dat je al krachtvoer uitmeet vind ik al heel wat.
Klanten zouden van mij mogen bakjes klaarzetten met afgemeten voer en eventuele supplementen erbij, staan ze niet klaar, krijgen ze niks (of een schep basisspul van iets zeg maar.)

Maar inderdaad, je lost eens een stressituatie op en klanten verwachten meer en meer (voor X kon je het wel en voor mij niet! Niet eerlijk! )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:01

Wat dat betreft zijn die voerzakken ook wel ideaal bedacht hoor :j

Als dat gewoon werkt dan valt de moeite nog wel mee, als je toch al voor je eigen kleuter bezig bent.

Willen ze iets bij het voer dan zou ik ook zeggen: zorg dat het dagelijks klaarstaat zodat ik het er in 1 beweging bij kan kiepen.

Willen ze dat het dier vaker gevoerd wordt (daar kan soms best wel reden voor zijn natuurlijk) en ga je zelf echt altijd 1 keer per dag en is dat ook duidelijk zo afgesproken, dan denk ik dat het redelijk is om een sluisje / apart stukje te voorzien waar eigenaar even een kwartiertje / half uurtje haar paard apart kan zetten om te voeren zonder dat die extra spoken er omheen staan te dringen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 16:23

pmarena schreef:
Wat dat betreft zijn die voerzakken ook wel ideaal bedacht hoor :j

Als dat gewoon werkt dan valt de moeite nog wel mee, als je toch al voor je eigen kleuter bezig bent.

Willen ze iets bij het voer dan zou ik ook zeggen: zorg dat het dagelijks klaarstaat zodat ik het er in 1 beweging bij kan kiepen.

Willen ze dat het dier vaker gevoerd wordt (daar kan soms best wel reden voor zijn natuurlijk) en ga je zelf echt altijd 1 keer per dag en is dat ook duidelijk zo afgesproken, dan denk ik dat het redelijk is om een sluisje / apart stukje te voorzien waar eigenaar even een kwartiertje / half uurtje haar paard apart kan zetten om te voeren zonder dat die extra spoken er omheen staan te dringen :=

Dat kan. :j waar we Joy op zadelden konden ze hun paarden zetten ook als ze bv even gewoon wilden poetsen zonder de andere erbij. Maar dan kreeg ik berichten als ‘door X en Y kan ik Z niet uit de weide halen.’
Dan sprak ik af met ze. Pakte Z en dumpte hem zonder miserie in het tussenstukje. :+
Je zou denken ‘opgelost’ hè?

Nee hoor na x aantal tijd kwam het gegarandeerd weer boven dat ze door x en y Z niet konden pakken. := en dat Z steeds weg liep door X en dat ze daarom niet meer kwam want het was toch zinloos. op dat moment heb ik wel gezegd:
1. Je wist dat ze in kudde gingen staan.
2. Ik kan hem probleemloos er uit halen wat wil je nog meer?

Maar ik vond ook regelmatig wortel in de (volle) waterton. (Gewoon hele wortels geen stukjes).
Ton leeg want dat rot in de zomer. Dan stuur je met het algemene verzoek om niet over de draad te voeren omdat je 500l water hebt moeten laten weg lopen. ‘Dat doe ik niet.’
Letterlijk 2 dagen later zit ik daar en doet ze het voor ze vertrekt dus toen was ik ietwat pissed en zei ‘zou je a.u.b. de wortels er uit willen halen ik heb nog maar net gevraagd dat niet te doen.’
‘Jamaar anders durft hij niet te eten.’

Echt als ik een kleine greep moet doen verklaren jullie me voor gek vrees ik. :+
Ik hoop met heel mijn hart dat iedereen zijn plek gevonden heeft. Maar ik hoop ook dat ze net als ik gedaan heb over de maanden, ook wat zelfreflectie gedaan hebben. Ik heb ook niet altijd perfect gehandeld. Echt niet. Maar it takes two….

Ik heb het probleem dat ik eigenlijk te lang zwijg en dan barst het ineens. Dus ik snap echt dat ik ook niet de makkelijkste ben. Maar er zaten dingen tussen dat ik dacht ‘dit is toch… gebrek aan logica…’

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:35

ik denk dat dat de reden is dat veel opfoks gewoon niet willen dat er gevoerd wordt in de kudde / paarden uitgehaald worden etc, puur door dergelijke mensen...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:08

Ik weet wel waarom wij alleen eigen paarden aan huis hebben :Y)

Vooral ik heb er vaak genoeg over nagedacht omdat we in principe plaats genoeg hebben voor meer paarden.

Maar vooral mijn zusje zei. Nee doen we niet.
Dat gaat gehannes en gezeur worden.
Veel minder privacy om de deur. Nee geen zin in
En dat klopt, zelfs met een verzorgster erbij was het al stront irritant

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:17

Hè maar gooide die dan echt zelf wortels in de waterton... :?

Dat je je paard even apart zet om even in handen te hebben: prima lijkt me. En dat je dan een wortel geeft / iets lekkers toestopt, mja okee, als je er maar geen onrust door creëert. Maar waarom komt dat in die waterton terecht??

En dan zeker als je het net al gevraagd hebt en ook nog aangegeven waarom, dan moet iemand toch snappen dat je daar dus voor uit moet kijken :=

Ik herken het te lang jezelf ergeren. Maar je wilt ook niet meteen de feeks zijn die op alle slakken zout legt omdat je ook wel snapt dat iemand misschien een goede reden heeft om.... vul in.

Dan erger je je er aan, maakt eerst een vriendelijke opmerking in de hoop dat die ander denkt "oja wacht even" en vervolgens een wat duidelijkere opmerking dat je het niet fijn vindt. Maar dat komt dan ook nog niet aan ofzo, ondanks dat je toch echt dacht dat je duidelijke afspraken had gemaakt voordien en zo'n opmerking wel een "oja" zou moeten triggeren waarbij de afspraken weer herinnert worden :=

Probleem is denk ik ook dat je vriendelijk wilt zijn, en bij dingen zegt "oh geeft niet hoor, kan gebeuren" en dat ze dan denken dat het ècht niet geeft en eigenlijk wel prima is om het voortaan zo te doen :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 17:47

_O- in principe ben je gewoon 24/7 van dienst.
Heb me heel vaak af gevraagd of ze zichzelf redelijk zouden vinden als de rollen omgekeerd waren. :) ik betaalde wat ik vroeg voor weide, water en hooi. Verder niks. En occasioneel nog helpen ook. :+

En dan vooral: ‘ik heb ze aan huis ik weet wat het kost.’
Oké. Dan haal je hem toch naar huis?
De laatste maanden was ik echt wel vrij bot geef ik ook eerlijk toe.

pmarena schreef:
Hè maar gooide die dan echt zelf wortels in de waterton... :?

Dat je je paard even apart zet om even in handen te hebben: prima lijkt me. En dat je dan een wortel geeft / iets lekkers toestopt, mja okee, als je er maar geen onrust door creëert. Maar waarom komt dat in die waterton terecht??

En dan zeker als je het net al gevraagd hebt en ook nog aangegeven waarom, dan moet iemand toch snappen dat je daar dus voor uit moet kijken :=

Ik herken het te lang jezelf ergeren. Maar je wilt ook niet meteen de feeks zijn die op alle slakken zout legt omdat je ook wel snapt dat iemand misschien een goede reden heeft om.... vul in.

Dan erger je je er aan, maakt eerst een vriendelijke opmerking in de hoop dat die ander denkt "oja wacht even" en vervolgens een wat duidelijkere opmerking dat je het niet fijn vindt. Maar dat komt dan ook nog niet aan ofzo, ondanks dat je toch echt dacht dat je duidelijke afspraken had gemaakt voordien en zo'n opmerking wel een "oja" zou moeten triggeren waarbij de afspraken weer herinnert worden :=

Probleem is denk ik ook dat je vriendelijk wilt zijn, en bij dingen zegt "oh geeft niet hoor, kan gebeuren" en dat ze dan denken dat het ècht niet geeft en eigenlijk wel prima is om het voortaan zo te doen :=

Ja ze gaf ze zeg maar ‘over de draad’ bij de waterbak en dan vielen er hele stukken in de bak als ze ze in twee beten. En die stukken liet ze er dan in liggen.

Inderdaad wat jij zegt. Je wil dan de vrede wat bewaren. Maar uiteindelijk loopt dat gewoon mis. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:24

Oh zo, ja jeetje wat suf zeg. Dat je er niet bij nadenkt, nouja dat kan.
Maar als je het dan uitgelegd krijgt dan doe je dat toch niet meer op die manier....

Ik herken het wel, dat je dan gewoon niet meer zo gezellig bent naarmate je iemand irritanter en onredelijker gaat vinden := Is eigenlijk nog steeds een beetje zielig gedrag want je moet ze dan gewoon van je erf schoppen maar je hoopt dan eigenlijk gewoon nog steeds dat ze de hint begrijpen en daar ging het juist fout natuurlijk :=

Als je best veel begrip voor anderen hebt en best veel voor anderen over hebt waardoor je over je eigen grenzen heen gaat, dan heb je echt mensen nodig die hetzelfde in het leven staan zodat je elkaar een beetje beschermd weet je wel := Ik heb een stalgenootje gehad waarmee dat echt perfect werkte, zó relaxed als het elkaar een beetje in evenwicht houdt +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 20:56

Die blijken niet zo dik gezaaid. Misschien ben ik gewoon een moeilijk mens. :+

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:58

Jij bent geen moeilijk mens
De mensen om je heen zijn moeilijk O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:02

Je bent in ieder geval een apart mens :P
Maar dat maakt het ook wel weer interessant toch juist :D

Denk dat die knollies stuk voor stuk met waardering aan je terugdenken :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 21:54

pmarena schreef:
Je bent in ieder geval een apart mens :P
Maar dat maakt het ook wel weer interessant toch juist :D

Denk dat die knollies stuk voor stuk met waardering aan je terugdenken :(:)

_O-

Ik ben iemand van uitersten denk ik… als ik iets doe wil ik het ook 200% doen en ik heb weinig begrip voor afwachtendheid en constant van gedachten veranderen als er beslissingen gemaakt moeten worden en dat is iets dat blijkbaar toch wel veel voor komt bij paarden eigenaren. :=

Ik ben eigenlijk iemand die vrij intens is… ik leef intens, ik voel intens maar ik reageer dus ook intens… en dat geeft wel eens problemen als ik niet de optie heb om iets uit de weg te gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:02

Ervaar je het ergens ook niet als een opluchting dat nu (denk ik?) alleen nog maar jouw eigen knollies daar in het bos staan? Zodat het weer een beetje je "oplaadplek" kan worden...?

Nu staan alleen die ouwe eppo en het hellepaardje er toch....? Of mis ik nou nog wat :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 22:23

pmarena schreef:
Ervaar je het ergens ook niet als een opluchting dat nu (denk ik?) alleen nog maar jouw eigen knollies daar in het bos staan? Zodat het weer een beetje je "oplaadplek" kan worden...?

Nu staan alleen die ouwe eppo en het hellepaardje er toch....? Of mis ik nou nog wat :=

Sam en Terror (die gewoon vos is nu >;) ) en Lauren haar oudje staan er nog. Rêve wil ik in april de eerste poging mee doen om te insemineren en het wordt toch een volle broer van Joy. Cas lijkt toch net iets losser in die bovenlijn dan Golden Daim. En dat heeft Rêve wel nodig. Iets ‘langer’ in die lendenen zeg maar.

Ja het is absoluut een opluchting. Zeker nu dat het medisch even Kwalitatief Uitermate Teleurstellend gaat. Ik ben al weken om half tien ten laatste uit bed van miserie (nachtelijke stijfheid heup) en Lauren kan getuigen dat ik normaal geen voormiddagen bij bewustzijn doe. _O-

Dus nu iets minder ‘moeten’ (alsin; ik moet alleen naar Sam en Rêve kijken) is geen luxe.
Lauren weet dat ik de neiging heb om op te bouwen en neemt het niet persoonlijk als ik alles in één keer er uit gooi en als ik zeg ‘tis een poedersuiker’ dan neemt ze het níet persoonlijk als ik niet uitgebreid communiceer. Dus ben daarin wel gewoon op mijn gemak nu.

Ben ook de 1e om sorry te zeggen als ik besef dat ik te bruut geweest ben trouwens. Dat dan weer wel.

Maar goed dan heb je het wel al gehad natuurlijk. := ik excuseer me ook alleen als ik vind dat ik te bruut geweest ben, niet als de andere partij dat zo ervaren heeft. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben in de regen gestaan….. :=

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:49

Je hebt dan wel echt twee toppers om je heen qua begrip. Veel van de dingen die jij over jezelf schrijft ( qua intens zijn en hoe je soms wordt ervaren) herken ik. Het is ( naar mijn ervaring) erg lastig om mensen te vinden die daar doorheen kunnen kijken en jou blijven zien.
Koester dat maar.
Nu ik erover denk heb je er nog meer ook in je fysio en instructeur. Zo fijn en zeldzaam!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 22:56

ikkedus schreef:
Je hebt dan wel echt twee toppers om je heen qua begrip. Veel van de dingen die jij over jezelf schrijft ( qua intens zijn en hoe je soms wordt ervaren) herken ik. Het is ( naar mijn ervaring) erg lastig om mensen te vinden die daar doorheen kunnen kijken en jou blijven zien.
Koester dat maar.
Nu ik erover denk heb je er nog meer ook in je fysio en instructeur. Zo fijn en zeldzaam!

:j fysio buiten mijn man denk ik nog het meeste maar goed, dat is ook door dat ik daar intensief mee werk natuurlijk.
Chris is gewoon niet zo snel beledigd. _O- die heeft liever dat je het gewoon zegt en bij hem voel ik ook de nood niet om ‘te zwijgen voor de vrede’ want ik weet wat ik aan hem heb en van tijd zegt hij voor ik me uberhaupt erger al ‘Als dat niet gaat zeg je gewoon Chris jij l*l dat gaat niet!’ :+

Chris heeft me dan wel weer met Sam mee gekregen en had ons in de gate voor we gingen lessen dus die weet ook hoe kritisch en veeleisend ik voor mezelf ben… ik stel veel hogere eisen aan mezelf dan aan anderen maar dat beseffen mensen vaak niet. :=

Ik ben daardoor ook vrij ‘op mezelf’. Oh ik kan perfect sociaal zijn maar mijn voorkeur gaat naar alleen zijn. Heb deze week nog gezegd dat Joy meer sociale vaardigheden heeft dan ik. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:00

Ik ben echt benieuwd of toekomstige veulen een etter wordt en het een one-off blijkt te zijn die Joy _O-

Gaat het nog steeds met Sammie...? En doet Reve nog wat....?
Of vind ze het wel prima zo als ze alleen gestoord wordt voor belangrijke zaken zoals een bak voer :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 23:24

pmarena schreef:
Ik ben echt benieuwd of toekomstige veulen een etter wordt en het een one-off blijkt te zijn die Joy _O-

Gaat het nog steeds met Sammie...? En doet Reve nog wat....?
Of vind ze het wel prima zo als ze alleen gestoord wordt voor belangrijke zaken zoals een bak voer :=

Voorlopig wordt ze alleen gestoord voor voer en geeft ze Lauren lessen in ‘de wereld van Rêve,’ :+ met het huidige weer heb ik echt geen zin om haar op te pakken. :o :o erg he? :+
Ik wil haar wel weer op nemen maar Rêve is zwaarder voor mijn heupen dan Joy dus ik wacht op weer waar mijn gewrichten iets blijer van worden. :o

Maar ze is happy, ze komt haar knuffel halen, ze heeft haar Sam bij zich…. All is well in Rêve-wereld. :+

Sam is ook happy dat hij Rêve weer bij zich heeft en ze mag zelfs met Gamiro socialiseren van hem. :+ Sam doet het heel goed op zijn huidige ijzer. Terug loepzuiver ook na bokken en rennen. :+: