[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:40

Freibergers zijn idd super fijne paarden
De merrie die ik had was een look a like maar after all een Hongaars koudbloed . Die het top doet bij haar nieuwe eigenaars .
Was iets terug gevallen in onzeker zijn maar heel snel geland , hebben mijn 2 jaren werk met haar hun vruchten af geworpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:18

Ik zag net op instagram een filmpje van een schwarzwalder fuchs. Is dat niet iets voor je?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:23

Goed plan Monique :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 13:32

Hi Zinzi, dat is goed om te lezen!

Hi Humpiedumpie je mag de link altijd aan mij doorgeven. Graag!

Hi Rocymax, ja vind het ook een goed plan.

Maar ondertussen heb ik mijn droompaard op fb gezien. Het stond erop, iemand heeft al mijn oproepjes overal op fb gezien en tipte mij. Ik was echter aan het werk en ik zag haar tip pas na een 51 minuten en toen stond er al iemand op die een pb had gestuurd. Dus ik heb gelijk ook pb's gestuurd en gesolliciteerd op het paard, een comtois. Want je moet tegenwoordig jezelf verkopen om een paard te mogen kopen. Ik hoop zoooooooo verschrikkelijk dat me een bezoek gegund wordt. Het speelt nu al 81 minuten, hahaha, en ik hoor niets. Ik ga dood!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 13:42

Hij staat nu 2u online. Nog niets van haar gehoord. mèn, ik ga echt dood.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 13:48

Lamaar ze zit in Bern. pfff. Stond niet op haar profiel, maar toen ik ging zoeken op internet vond ik haar in zwisterland. Drama.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:54

Neeee wat balen!!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 13:56

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:00

Echt een prachtig paardje, ik snap dat je daarop bent gevallen <3
Maar Bern is echt geen doen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 14:52

Nee, het paard is al een stuk boven mijn budget en dan zal er ook nog transport bijkomen van 1000 euro. Dat wordt te veel. Ik zou dan ook nog veel reiskosten moeten maken hem te gaan bezichtigen, dus dat wordt te gek helaas. Zo jammer dat het niet duidelijk was waar ze woonde. We blijven alert. Erwin wil graag dat ik naar dit paardje ga kijken: https://www.leboncoin.fr/animaux/2169408879.htm
Heeft alles wat ik zoek. Maar ja, ik val niet op wit en niet op warmbloed. Maar Erwin vond het wel een mooie witte. Wat Erwin betreft kopen we wat minder groots dan een trait. Minder eten, minder poep en zo. Maar ja. Dat hart...

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:00

Ondanks het feit dat ik al een hele tijd met veel plezier meelees, heb ik nog steeds geen idee van waar in Frankrijk je woont, dus ik kan niet in schatten hoever je zou moeten naar Bern, maar... Ik heb 800km enkele rit gereden om naar mijn droompaard te gaan kijken indertijd. Ik had toen nog geen rijbewijs (nog steeds niet, maar toen was ik zelfs nog officieel te jong, net geen 18), dus vader overhaald en daar gingen we... Paard staat al bijna 7 jaar hier op stal, het was gewoon meteen goed, had me niets beters kunnen wensen. Moraal van het verhaal: als het écht je droompaard lijkt en je kan gaan kijken, gaan! Maak er dan een gezellig weekendje Zwitserland van.

Die rescue weet ik zo nog niet... Vindt hem over het algeheel een onrustige indruk maken, ook al veel staartgezwaai in het begin van het filmpje. Misschien is het wel een fijn paard he, maar aangezien je vooral aangeeft een ongecompliceerd paard te zoeken om rustig mee buiten te gaan rijden, weet ik niet of je voor een rescue moet gaan. Ongecompliceerd wilt meestal ook zeggen dat ze een goede, gedegen opvoeding gehad hebben; rescues hebben op dat vlak dus sowieso al een achterstand. Dat paard zal mogelijk een hoop basis missen. Maar, als hij je wat kijkt, vooral gaan kijken! Misschien is hij in het echt wel veel kalmer en had hij tijdens het filmpje stress omdat er 'gefilmd werd' en iedereen daar automatisch al anders door doet, film en foto's geven al snel een vertekend beeld.

Succes met je zoektocht! Ik weet niet hoe ver België voor je is, of Duitsland of Liechtenstein, of zelfs net over de Spaanse grens (zoals gezegd heb ik geen idee van waar in Frankrijk je woont), maar misschien kan je daar ook eens kijken om je zoekgebied uit te breiden.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:12

Dat schimmeltje ziet er wel leuk uit. Daar zou ik op basis van wat je zoekt zeker gaan kijken. Die rescue zou ik laten staan, tenzij je alleen op zoek bent naar weidevulling. Tijdens de groei belangrijke voeding en beweging tekort gekomen voor een sterk gestel. Staat voor frans en is achter stijf en zwak. Jammer dat de voeten niet meer op beeld komen nadat hij verder is bijgetrokken. Hij leek me op het 1e filmpje ook wat week gekoot, maar wellicht vertekende dat omdat de hoeven daar nog in slechte staat waren. Verder is de rescue vast heel lief, maar niet ongecompliceerd en staat hij meer ‘aan’ dan je denk ik zoekt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:22

Die witte ziet er ook heel lief uit, is die wel een beetje in de buurt? Anders zeker even gaan kijken. Wel even in je achterhoofd houden dat deze oorspronkelijk uit Spanje komt (als ik de tekst goed heb begrepen) en dat ze daar wel echt anders omgaan met paarden, sommigen kunnen daar echt wel last van houden (en sommigen ook niet, kwestie van kijken natuurlijk :D)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:28

Hé Goldyc wat leuk dat je reageert en nog steeds meeleest. Welkom vanonder je steen ;-) Wat heerlijk dat je je droompaard ooit gevonden hebt!

We wonen tegen de Pyreneeën.
Spanje is een uur of drie rijden omdat we niet bij een weg zitten die over de Pyr naar Sp gaat. Zwitserland is 15 uur rijden ongeveer dat is dan inlcusief pauzes. De regelrechte tijd is een uur of 10.
Nederland (utrecht) is regelrecht 14 uur dus met pauzes zo'n 20 uur.
Belgie (lille) is 11 uur regelrecht met pauzes zo'n 16 uur.

Ik heb voor Callas indertijd 1000km gereden. Enkele reis. En ik ging niet voor Callas, maar voor een ander paard dat me in de eerste vijf minuten al een schop had verkocht. Toen was het gevoel, van k* hele eind voor niets gereden. Hebben ze een ander paard niet wat je zoekt, doen dan maar want ik was wel gelijk verliefd op haar. Hm.

Spanje heb ik nog geen comtois te koop zien staan. Ze hebben wel een ras hispo breton, dat zijn net comtois, iets minder grof en vaker meer isabel. Ook leuk. Maar zijn zeldzaam en dus duur.

Ik probeer het nu toch dichter bij huis te houden om zelf te zoeken. Het zijn erg dure km's op dit moment met meer dan 2 euro per slokje.

Morgen Galant kijken en mogelijk erna LeMaHo, die witte.

@Heatcliff, ik neem ook jouw opmerkingen mee in mijn gedachten.

@Cera, de witte LeMaHo is ook slechts anderhalf uur rijden net als Galant. Alleen compleet de andere kant op. Ik ben met die meneer bezig over een afspraak.

Inmiddels ontwikkelen er zich ook andere ideeën. Ik kan ook mensen voor mij laten gaan rijden. Dat kunnen vrienden zijn of mensen die ik ken, of ik kan ook gaan zoeken naar een paardenmakelaar.

Er zit ook een man bij Lyon, Eric Barbarin, die is erg bekend in de aangespannen wereld en hij zet altijd filmpjes met aangespannen rijden bij zijn advertenties. Dat was de vierde waar we naar hadden zullen gaan kijken toen we 2 dagen aan het reizen waren, maar die was net de dag ervoor verkocht.
Ik vraag me af of je bij zo'n persoon een miskoop kunt doen. Ik zou het paard dan uiteraard laten keuren, maar niet zelf uitproberen, en er vanuit gaan dat de filmpjes kloppen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 15:29

O, voor de beeldvorming, hier wonen we

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:21

ps, raad eens hoe de witte schimmel heet. Niet LeMaHo, maar Galan. Right, dus ik ga naar een Galant en een Galan kijken. Hoop ik. Ondertussen toch nog een mail gestuurd naar de teckel merrie silver dápple.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:34

De zilverdapple van 135? Die zag ik vanochtend weer voorbij komen, prachtig dier!

Die witte PRE ziet er ook erg goed uit, hele rustige uitstraling.

Succes morgen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 16:44

JudithO schreef:
De zilverdapple van 135? Die zag ik vanochtend weer voorbij komen, prachtig dier!

Succes morgen!

Ja, ik kreeg een tip dat de advertentie is aangepast, met een hele tekst dat ze alle vragen en gezeik zat is en dat zij uit een top 5 van antwoorden de beste kiest en die mogen komen kijken, maar ondertussen staat er ook dat de merrie EN COURSE DE VENTE is. Dus dat ze haar toch al aan het verkopen is. Afijn, ik heb nog eens verteld wat ik te bieden heb, we gaan het zien. Jammer als mijn eerste mail, die hetzelfde zegt, maar wat korter is, haar kennelijk niet bevallen is. Ze zegt nu overigens wel dat de merrie al 6 jaar niet meer bereden is, omdat ze repromerrie was. Dat had ze er eerst niet bij verteld. Afijn, niemand laat het achterste van zijn tong zien denk ik.

Dank, we gaan het zien morgen. Weer 6 uur in de auto met dat hete weer...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 17:40

O trouwens, shetje Quarbonne is gisteren niet op transport gegaan. Omdat Tino de draver niet doorging dacht de transporteur dat Quarbonne dan ook niet hoefde. En ik had nog wel een grapje gemaakt: Pour Quarbonne tout est toujour bonne. (Voor Quarbonne is alles nog goed). Ze moet nu een nieuwe datum gaan plannen en gaat een nieuwe offerte maken. Ondertussen heb ik een ander bedrijf benaderd die vragen al 100 euro minder dan zij, en het asiel waar hij staat zou ook iemand kennen en het gaan vragen. Het gaat niet vanzelf...

EDIT nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het met die hitte ook niet erg vond voor het diertje. Het is 40 graden buiten, dus in zo'n trailer met gemak 50.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:31

Ik denk dat ik naar mijn paard heen ook wel een uur of 11 onderweg was. Terug was een hel, heel Duitsland was uit vakantie en we reden vrij letterlijk van de ene in de andere file... 14-15 uur in de auto gezeten toen, met bijna geen pauzes. Maar he, het was het waard!
Mijn lieve Witte is helaas minstens even stuk als jouw Callas, maar nou ja, daar kan zij niet aan doen, al is het altijd wel jammer natuurlijk. Ze is er niet minder lief om. (ze heeft een chronische blessure aan een kogel, gewoon pech wellicht).

Oh, misschien is net over de grens met Spanje dan nog net te doen, maar vraag me niet wat voor soort paarden ze daar verkopen. Trouwens, als je Lille als in Rijsel bedoelt, dat is toch echt nog Frankrijk. Al hebben we in de Belgische Limburg ook een dorpje genaamd 'Lille'. Je zit wel heel zuidelijk zeg! Hopelijk lukt het om bij Galant, Galan en Appel gaan kijken.

Misschien een geluk bij een ongelijk dat Quarbonne niet op transport gegaan is; ik heb ooit mijn paard uit nood vervoerd bij 32°C, dat duurde een half uurtje maar vond dat al tricky, en ik heb een paard dat normaal goed tegen de hitte kan en (langere) reizen op dat moment goed gewend was.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:51

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:

Succes morgen!

Ja, ik kreeg een tip dat de advertentie is aangepast, met een hele tekst dat ze alle vragen en gezeik zat is en dat zij uit een top 5 van antwoorden de beste kiest en die mogen komen kijken, maar ondertussen staat er ook dat de merrie EN COURSE DE VENTE is. Dus dat ze haar toch al aan het verkopen is. Afijn, ik heb nog eens verteld wat ik te bieden heb, we gaan het zien. Jammer als mijn eerste mail, die hetzelfde zegt, maar wat korter is, haar kennelijk niet bevallen is. Ze zegt nu overigens wel dat de merrie al 6 jaar niet meer bereden is, omdat ze repromerrie was. Dat had ze er eerst niet bij verteld. Afijn, niemand laat het achterste van zijn tong zien denk ik.

Dank, we gaan het zien morgen. Weer 6 uur in de auto met dat hete weer...

Wat is een repromerrie?
Maar goed, die verkoopster heeft dus heel veel reacties gehad en dat snap ik wel. Hoop dat je toch mag kijken.

Ik zou zeker bij een paard gaan kijken en niet vanaf foto's en filmpjes kopen. Of idd dat je iemand laat proberen.

Ik denk dat je te snel een paard wilt. Je moet niet zoeken, het moet op je pad komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:31

Ik lees nog steeds stilletjes mee met alle avonturen, maar wilde nu wel even reageren. Ik denk namelijk dat Imaudy iets heel waars zegt. Nou kun je alsnog wel je ogen en oren open houden, maar blijf wel voor ogen houden wat precies je doel is qua nieuw paard. En daar géén concessies op doen. Problemen moet je niet kopen, die krijg je (helaas) vaak vanzelf wel. En dan zijn ze al duur genoeg.

Dus elke keer weer terug naar de basis: wat wil je, en waarom? En daar aan vast houden. Daarbij is ras dan nog van ondergeschikt belang, maar de overige eisen zou ik écht geen concessies op doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 20:10

HI Goldyc, ja het zou veel te warm zijn geweest voor die oude man. Balen dat jouw paardje ook kreupel is.

Imaudy een repromerrie is in fr een merrie die alleen voor reproductie dus fokken wordt gebruikt.

@Berdien en Imaudy, ik zou het geweldig vinden als het lot mij een paard toe zou wijzen. Als ik mijn dieren afga, natuurlijk de meest recente, hond Yoda, kwam op onze stoep liggen. De hond ervoor, heb ik gevonden die stak voor mij de weg over. De kat Gingy, ik ging met een kip naar de d.a. en kwam met een doodzieke kitten die achtergelaten was terug. Poupette heb ik ook niet uitgezocht, die kreeg ik bij Callas cadeau omdat ik niet wilde dat Shadow alleen zou blijven en dat verhaal vertelde. Zelfs Callas was niet de bedoeling, ik ging voor een ander paard. Zij kwam ook zo op mijn pad.

Dus ja het zou geweldig zijn als zoiets zou gebeuren. Toch denk ik, dat als ik niets doe, er niets gebeurt. Ik heb nu overal advertenties op fb uitstaan en ik blijf toch actief zoeken.

Ik ben het wel met jullie eens dat ik mijn doel voor ogen moet houden. Ik wil graag ontspannen buitenritten kunnen maken.
Daarom ga ik morgen ook bij de schimmel kijken. De PRE schimmel heeft alles wat ik zoek in karakter en opvoeding. Dus mijn verstand zegt dat dat goed is.

Mijn hart is bij comtois.

Het zou geweldig zijn als daar een combi van zou kunnen komen. We gaan het zien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:29

Repro
Ofwel reproduction, reciepient, vaak een draag merrie
Maar die hebben wel goede karakters anders niet bruikbaar als draagmerrie .
Soms willen die merries niet meer goed dragend worden en mogen ze een carrière als rijpaard.

Ik vindt haar prachtig maar wel prijzig als ze een repro merrie was in de zin van reciepient mare

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:43

Je zou in Spanje ook nog kunnen kijken naar een Garrano, hele sterke bergpaardjes uit de Pyreneeën.