Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:58

Ik denk dat ik het paard ook zou laten staan hoor Marjan... Heb je nog meer bezichtigingen gepland?

Ik ga deze week bij 2 paarden kijken, ben benieuwd!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:26

@marjan: als je hoefsmid aangeeft laten staan zou ik dat ook doen….Die moet er wel heil in zien om het te corrigeren.
Bijzonder trouwens dat je er zo mee weg reed.

@Rodevlinder: succes!

@nirvana: wat en knappie is het! Geef je groot gelijk om lekker rustig aan te doen..

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:28

Ik heb via privé berichten een aantal paarden getipt gekregen.
Dus ik ben nog aan het onderzoeken….

Gister was ik echt even flink gefrustreerd door deze zoektocht.. Zucht!
De teleurstellingen bij elkaar denk ik constant om mn hoede moeten blijven om mij niet te laten bedonderen. Ik vind het lastig.
Aan de ene kant denk ik ik spaar door aan de andere kant vertik ik het om meer dan 11/12k uit te geven aan een paard.
Zucht!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:33

Maar misschien moet je dan je eigen eisen bijleggen? Voor onder tien ga je gewoon geen perfect paard krijgen die helemaal gezond is en ook leuk loopt. Dat is een naald in een hooiberg zoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:36

Marus ik zou gewoon ff naar wat anders gaan kijken Ipv Friezen. Bijvoorbeeld freiberger oid. Even je horizon verbreden

Dank jullie allemaal! Heb vrijdag een afspraak voor een veel te gave veel te knappe en te dure PRE hier in de buurt. Mensen willen vooral dat hij goed terecht komt dus als het klikt kan er wat met de prijs gedaan. Verder nog een merrie gezien die lekker beweegt maar nu bij verder appen een ontsteking op het SI heeft gehad. Is ingespoten en na controle weer opgepakt.

Mijn budget is gewoon een beperking al schuw ik een project niet, maar ze mankeren allemaal wat.. botcystes, artrose in de voeten, schoft gebroken en ga zo maar door

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:56

Phonix schreef:
Maar misschien moet je dan je eigen eisen bijleggen? Voor onder tien ga je gewoon geen perfect paard krijgen die helemaal gezond is en ook leuk loopt. Dat is een naald in een hooiberg zoeken.

Waar lees je onder de 10?
En hier ben ik het niet mee eens….
Heb 4 onwijs leuke paarden gezien die ik onder voorbehoud had gekocht voor rond dit bedrag.
Tsja op foto niet goed Maar dat wisten we van te voren niet.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:57

MarjanB schreef:
Marus ik zou gewoon ff naar wat anders gaan kijken Ipv Friezen. Bijvoorbeeld freiberger oid. Even je horizon verbreden

Dank jullie allemaal! Heb vrijdag een afspraak voor een veel te gave veel te knappe en te dure PRE hier in de buurt. Mensen willen vooral dat hij goed terecht komt dus als het klikt kan er wat met de prijs gedaan. Verder nog een merrie gezien die lekker beweegt maar nu bij verder appen een ontsteking op het SI heeft gehad. Is ingespoten en na controle weer opgepakt.

Mijn budget is gewoon een beperking al schuw ik een project niet, maar ze mankeren allemaal wat.. botcystes, artrose in de voeten, schoft gebroken en ga zo maar door

Haha ben benieuwd of je ook een klik voelt met de PRE

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:00

MarjanB schreef:

Dat is op dit moment idd de realiteit met jouw budget helaas. De meeste projecten mankeren ook alsnog iets, maar dan is er nog minder onderzoek gedaan want 'paard is gewoon stout'.
Het is een hele lastige tijd en geduld zal wel belangrijk zijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:10

Helemaal mee eens mywishmax. Voor 6k een fijn gezond gebruikspaard is momenteel echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan kom je toch wel uit op paarden met een flinke bemerking, gedragsproblemen, en vaak nog beide.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:14

Nou botcystes, artrose en schoft gebroken zou ik mooi laten staan..dat zijn paarden die je nog voor geen e1500,- zou moeten kunnen kopen vind ik. Blijf de markt echt heel raar vinden momenteel. :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:20

Ik zou die merrie niet doen Marjan. Je kent het gezegde...No Feet..no Horse. Als een goede smid het afraad weet je eigenlijk wel genoeg. Ik gun je na alle medische ellende met Tet en Kaat nu echt wel eens een paard waar je gewoon zorgeloos van kunt genieten.
En merrie met moeilijke voeten, daar wil je eigenlijk ook niet mee fokken.

Is het ook niet iets om naar onbeleerde paarden te kijken. Dat scheelt een heel stuk in de prijs vaak en volgens mij ben jij handig en ervaren genoeg. Als je nog even doorspaart en wacht tot het najaar, dan kun je met een iets hoger budget denk ik echt wel voor een hele leuke en gezonde onbeleerde slagen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:21

Gefeliciteerd Nirvana! En laat hij die spullen naast hem gewoon hangen? Mijn jonkie sleept alles de box in waar ie met zijn bek bij kan komen :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:24

Elisa2 schreef:
Nou botcystes, artrose en schoft gebroken zou ik mooi laten staan..dat zijn paarden die je nog voor geen e1500,- zou moeten kunnen kopen vind ik. Blijf de markt echt heel raar vinden momenteel. :o

Nou dat! Ik vind het echt bizar dat een paard met artrose in de voeten en daarom speciaal beslag moet 8k kost.. paard heeft niks gelopen alleen recreatief, is een heethoofd en wel mega knap.

6k voor paard met cyste in kroonbeen
3,5 voor 1 met een gecompliceerde breuk in de schoft met zwevende delen
6 voor paard wat ontsteking aan SI had

Ik heb Tet toen der tijd voor 1500 verkocht ivm artrose in SI, die heeft nog jaren fijn gelopen. Uiteindelijk HKO.. en kreupel

Denk dat we als kopers wel allemaal wat steviger in de schoenen mogen staan.. zakt de prijs vanzelf want dit is gewoon gekkenhuis

@Oji durf onbeleerd niet aan want mijn benen missen kracht en ik kan niet snel op en afstappen. Dus zoek wel een paard dat een soort van braaf en bevestigd is. Heb al de nodige vlieglessen gehad en wordt oud :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 13:29

Nog even inhakend op de reacties over taxaties. Er wordt hier om verkoopprijzen van bepaalde dieren gevraagd. Dat is een taxatie, een taxatie is immers een waardebepaling naar de huidige markt.
Het is een topic over aankopen van paarden en niet over verkopen van paarden, daarom hoort het al niet in dit topic thuis.
Bovendien staat er in de openingspost het volgende in de moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:
- Het actief aanbieden van paarden is niet toegestaan in het topic. Daarvoor is de Markt, maar mocht jouw paard in het zoekprofiel passen staat het vrij direct persoonlijk contact op te nemen. Ook verkapte advertenties zijn niet toegestaan in het topic.

- Het is niet toegestaan om te vermelden dat je eigen paard of een paard in de omgeving binnenkort in de verkoop gaat of staat.

De vragen van richtprijzen voor verkoop vallen onder vermelden dat je paard of een paard in je omgeving binnenkort de verkoop in gaat of staat, en bovendien is het ook een verkapte advertentie. Niet toegestaan in dit topic, het alternatief heb ik in de eerdere moderatoropmerking al vermeldt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:32

Dat je dat niet wil betalen voor een paard met zulke gebreken snap ik helemaal MarjanB, die zou ik gratis nog niet eens willen hebben :). Maar een volledig gezond braaf en bevestigd rijpaard kost momenteel gewoon 10K als niet meer. Vind ik ook veel geld, maar dat is de marktwerking.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-07-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:33

Eef_Bam schreef:
Helemaal mee eens mywishmax. Voor 6k een fijn gezond gebruikspaard is momenteel echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan kom je toch wel uit op paarden met een flinke bemerking, gedragsproblemen, en vaak nog beide.

Ik heb deze voor 6K gekocht ;)

Afbeelding

Geen gedragsproblemen, geen grote bemerkingen, loopt op het moment met winst rond in L dressuur en 1m springen. Ik was de enige kijker weet ik nog :P en kon er tussendoor zelfs een week over nadenken.

Heb toen ook meerdere leuke rijpaarden rond dit bedrag voorbij zien komen met alleen maar "zachte" gebreken (weinig ervaring voor de leeftijd, stalondeugd, gebruiksaanwijzing in management, te klein gebleven oid) die ik zo zou durven te kopen. Geklasseerde kerngezonde sportpaarden gaan zeker niet weg voor 6K, daar niet van := maar het is ook niet zo dat alles in die prijsklasse helemaal waardeloos is IMO

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:34

Maar dat heb jij gedaan, hè Fly_high ;) Hij stond niet zo te koop. En ze zijn er idd wel, maar daarom zei ik geduld hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:35

MarjanB schreef:
Elisa2 schreef:

Nou dat! Ik vind het echt bizar dat een paard met artrose in de voeten en daarom speciaal beslag moet 8k kost.. paard heeft niks gelopen alleen recreatief, is een heethoofd en wel mega knap.

6k voor paard met cyste in kroonbeen
3,5 voor 1 met een gecompliceerde breuk in de schoft met zwevende delen
6 voor paard wat ontsteking aan SI had

Ik heb Tet toen der tijd voor 1500 verkocht ivm artrose in SI, die heeft nog jaren fijn gelopen. Uiteindelijk HKO.. en kreupel

Denk dat we als kopers wel allemaal wat steviger in de schoenen mogen staan.. zakt de prijs vanzelf want dit is gewoon gekkenhuis

@Oji durf onbeleerd niet aan want mijn benen missen kracht en ik kan niet snel op en afstappen. Dus zoek wel een paard dat een soort van braaf en bevestigd is. Heb al de nodige vlieglessen gehad en wordt oud :')

Mee eens, van mij mogen ze dat soort paarden ook houden..wil ze niet eens gratis. Geeft echt alleen maar ellende..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:35

Bizar die prijzen voor kapotte paarden!!!

@Marjan. Ik snap dat je terughoudend bent. Maar ik ben zelf ook een rammelbak wat dat betreft. Kunstheup, wervels vastgezet en deels krachtverlies op links. Opstijgen gaat ook langzaam en kan ik alleen met krukje. Maar ik heb vorig jaar toch de sprong gewaagd een onbeleerde te kopen die dit voorjaar zadelmak gemaakt is (dat heb ik wel uitbesteed). En eerlijk, mijn 4-jarige net 3 maanden zadelmakke paard is 100 x safer en veiliger om te rijden als dat mijn eigenzinnige merrie nog was op haar 16e (toen met pensioen gegaan vanwege een nare peesblessure). Ik rij wel met een airjacket, just in case, maar hij is echt zo makkelijk en betrouwbaar. En natuurlijk moet je met een jonkie ervaring hebben en heel consequent zijn, anders worden het draakjes en ga je idd veel vliegen. Maar daar twijfel ik bij jou niet aan. Ik heb bij kopen gewoon vooral opgelet of het geen rilkikker was en of hij een beetje nuchter was. Dus overal aanzitten en beetje prikken, beetje druk lopen doen om hem heen om te kijken of hoe hij reageerde. Bleef hij cool onder, dus heb de sprong gewaagd en totaal geen spijt!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:36

Fly: Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan, maar ze zijn wel heel lastig te vinden. Er zit heel veel rommel tussen die gewoon niet gezond is in die prijsklasse. Ben heel blij dat jij wel dat lot uit de loterij hebt gevonden, en gun dat MarjanB ook zeker. Maar kijk er niet gek van op dat 95% van de paarden in deze prijsklasse wel wat mankeert. Dus je moet heel kritisch zoeken en geduld hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:39

Eef_Bam schreef:
Fly: Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan, maar ze zijn wel heel lastig te vinden. Er zit heel veel rommel tussen die gewoon niet gezond is in die prijsklasse. Ben heel blij dat jij wel dat lot uit de loterij hebt gevonden, en gun dat MarjanB ook zeker. Maar kijk er niet gek van op dat 95% van de paarden in deze prijsklasse wel wat mankeert. Dus je moet heel kritisch zoeken en geduld hebben.

Ja, wees gewoon voorbereid dat je zo een jaartje kunt zoeken. Niets mis mee. Maar duurt even. Ik snap ook dat mensen onder die 10 grens willen blijven. Ik ook. Maar dan moet ik wel kijken naar iets wat jonger is, en klein zal blijven. Die zijn vaak echt beduidend minder duur dan eentje met body en maat. Mijne was destijds ook maar 5k. Maar met 3 jaar nog steeds onder de 160. Echt net een paard. Voor mij prima.

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:44

Marus schreef:
@marjan: als je hoefsmid aangeeft laten staan zou ik dat ook doen….Die moet er wel heil in zien om het te corrigeren.
Bijzonder trouwens dat je er zo mee weg reed.

@Rodevlinder: succes!

@nirvana: wat en knappie is het! Geef je groot gelijk om lekker rustig aan te doen..

Precies het is zo’n grote knuffel dus het rijden komt later wel ❤️

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:46

oji schreef:
Gefeliciteerd Nirvana! En laat hij die spullen naast hem gewoon hangen? Mijn jonkie sleept alles de box in waar ie met zijn bek bij kan komen :+

Eerst niet maar hij pakt niks tis een goedzak

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:59

Ik deel jullie mening hoor! Ik heb hem rondom laten keuren. En heb de graad van africhten laten zakken Pinokkio is alleen zadelmak dat drukt de prijs…
Mijn dochter kan nog op onze 28 jarige kwpn merrie die echt Penny rondjes doet

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:13

MyWishMax schreef:
Maar dat heb jij gedaan, hè Fly_high ;) Hij stond niet zo te koop. En ze zijn er idd wel, maar daarom zei ik geduld hebben.

Nee dat klopt zeker, ik zal hem ook niet meer voor dit geld wegdoen ;) en als je al die tijd en training meerekent is zulk goedkoop paard ook helemaal niet goedkoop meer vergeleken met kant en klare dieren op hetzelfde niveau. Zoiets moet je voor de lol van de uitdaging doen, niet omdat het puntje bij het paaltje daadwerkelijk heel veel geld scheelt :')

Eef_Bam schreef:

Daar heb je zeker gelijk in :) ik zou ook zeggen dat minstens 80-90% van paarden in de lage prijsklasse door allerlei mankamenten eigenlijk niet geschikt zijn om als rijpaard te worden ingezet. om maar voorbeelden uit MarjanB haar post te noemen :+ Je moet best kundig zijn om al die troep eruit te filteren en zelfs dan blijft het een gok, voor elk succesverhaal zijn er waarschijnlijk minstens 10 minder leuke verhalen te vinden.